Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Teun60
Vandaag om 00:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
31 July 2025, 23:15:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bekie
31 July 2025, 22:49:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
31 July 2025, 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50
  

Auteur Topic: Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?  (gelezen 3620 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
« Reactie #15 Gepost op: 15 March 2010, 22:34:08 »
Ik heb er een paar jaar geleden ook iets van €190 of €195 voor betaald.
Op de doos stond nog de originele Philotrain prijs van Hfl 420. Omgerekend hetzelfde dus.

Grtz,
Ton
Zoiets heb ik ook betaald. Alleszins redelijk voor een uiterst accuraat en super gedetailleerd model. Niet moeilijk te bouwen, behalve het dak. Puntje van aandacht: Philotrain heeft deze nooit als kit uitgebracht. Dat zou 39kit moeten zijn en die staat niet in hun lijst. Een aantal jaren terug heeft dhr. Molekamp een flinke partij etsplaten en onderdelen overgenomen en verkocht en verkoopt deze nog steeds. Daaraan zijn bijvoorbeeld ook de ovaalramers als kit te danken, die Philotrain zelf ook nooit als kit heeft uitgebracht. De 6 deurs D gebouwd kostte destijds (1993) 695 gulden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2588
Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
« Reactie #16 Gepost op: 16 March 2010, 17:11:02 »
Philotrain heeft deze nooit als kit uitgebracht. Dat zou 39kit moeten zijn en die staat niet in hun lijst.

Dat is helemaal waar.

Een aantal jaren terug heeft dhr. Molekamp een flinke partij etsplaten en onderdelen overgenomen en verkocht en verkoopt deze nog steeds.

Maar wel in dozen met de merknaam Philotrain en onder catalogusnummer 39 Kit, compleet met alles erop en eraan.
Al zijn het dan geen "oorspronkelijke" Philotrain modellen, het zijn n.m.m. wel "echte" Philotrains, anders zouden ze niet onder de merknaam verkocht worden, toch?

Grtz,
Ton

Dennis

  • Gast
Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
« Reactie #17 Gepost op: 16 March 2010, 20:55:27 »
Frank,

Jammer dat je de zesdeurs toen niet gekocht hebt, had zeker in je trein gepast.
Hoewel ik je verklaring ook wel een goed punt vindt.
De prijs daar in tegen was heel erg redelijk, ik heb nu spijt dat ik hem toen niet gekocht heb.

De Molekamp kit`s zijn philotrain maar in mijn ogen toch weer niet helemaal.
Voor sommige modellen zijn andere technieken toegepast.
Kijk maar naar de AB7521, met name naar het dak.
Ik meen dat Philotrain oorspronkelijk een messing gegoten dak had(bij de gebouwde exemplaren)
Bij de kit`s zitten witmetalen uiteinden.

Maar ik ben wel heel erg blij met de vernieuwde handel in messing kit`s.
Voor mij als jongere generatie die erg veel plezier beleeft aan de messing bouw.
Is dit toch wel ideaal, toen Philo ze uitbracht was ik met heel andere dingen bezig......flippo`s e.d.

Grtn,
Dennis


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
« Reactie #18 Gepost op: 16 March 2010, 21:01:30 »
Maar wel in dozen met de merknaam Philotrain en onder catalogusnummer 39 Kit, compleet met alles erop en eraan.
Al zijn het dan geen "oorspronkelijke" Philotrain modellen, het zijn n.m.m. wel "echte" Philotrains, anders zouden ze niet onder de merknaam verkocht worden, toch?

Molekamp doet het volgens mij ook met instemming van Philotrain en alle onderdelen zijn ook van Philotrain. Wel heb ik de indruk dat bijvoorbeeld voor de ovaalramer deels door Philotrain afgekeurde (want te ver door geetste) etsplaten zijn gebruikt. Dat geldt ook voor de C12c. Ik klaag helemaal niet, want anders had ik deze modellen niet gehad en ze zijn bijzonder mooi.

@Dennis,

Ik heb een originele AB 7521 direct van Philotrain en deze had wel degelijk witmetalen 'dakpetten'. Dus dat deel is zeker origineel. Evenals de foute draaistellen, want zoals bekend hebben de plan D draaistellen van Roco rollagers, terwijl de AB 7521 glijlagerpotten hadden gedurende hun hele levensduur. Maar dat is op te lossen met een beetje vijlen en losse glijlagerpotten van MK.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
« Reactie #19 Gepost op: 16 March 2010, 21:28:29 »
Ivo,

Dan neem ik dat terug.
Ik had het ooit ergens gehoord/gelezen.

Verder niets meer dan lof.
Ik ben nu met een messing DG bezig, die ik anders ook nooit had gehad (y)

Grtn,
Dennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
« Reactie #20 Gepost op: 16 March 2010, 22:02:04 »
Dennis,

Is ook niet zo vreemd, want ik keek ook vreemd op toen ik het bouwpakket van Philotrain witmetalen dakpetten vond en witmetalen draaistelhouders. Ook de vouwbalgen waren geloof ik van witmetaal.

Het verbaast me wel dat Frank blijkbaar heeft vastgesteld dat de hoogte van de vouwbalgen niet aansluit bij die van de DB. Ik weet niet of dat over de rubberbalg gaat of de eerdere vouwbalgen aan bijvoorbeeld de Schürzenwagen. Op foto's zie je trouwens wel vaker een verbinding tussen balgen, die qua hoogte niet gelijk is.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
« Reactie #21 Gepost op: 16 March 2010, 23:23:55 »
Prijs met de koper was al overeengekomen. De spuit stond al klaar om een lichtere kleur blauw aan te brengen, opschriftensetje van Klspr was al besteld om er een tijdp. 4 wagen van te maken. En toen constateerde ik dit:


Met plan D was het maar iets beter:


Aangezien de D aangeschaft zou worden voor een combinatie met DB-rijtuigen heb ik er vanaf gezien... Vind het nog steeds jammer maar ik sta nog steeds achter mijn keuze de wagen uiteindelijk niet te kopen.

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.