Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:58:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 09:57:47
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door hervé
Vandaag om 09:43:03
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
  

Auteur Topic: Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?  (gelezen 3612 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
« Reactie #15 Gepost op: 15 March 2010, 22:34:08 »
Ik heb er een paar jaar geleden ook iets van €190 of €195 voor betaald.
Op de doos stond nog de originele Philotrain prijs van Hfl 420. Omgerekend hetzelfde dus.

Grtz,
Ton
Zoiets heb ik ook betaald. Alleszins redelijk voor een uiterst accuraat en super gedetailleerd model. Niet moeilijk te bouwen, behalve het dak. Puntje van aandacht: Philotrain heeft deze nooit als kit uitgebracht. Dat zou 39kit moeten zijn en die staat niet in hun lijst. Een aantal jaren terug heeft dhr. Molekamp een flinke partij etsplaten en onderdelen overgenomen en verkocht en verkoopt deze nog steeds. Daaraan zijn bijvoorbeeld ook de ovaalramers als kit te danken, die Philotrain zelf ook nooit als kit heeft uitgebracht. De 6 deurs D gebouwd kostte destijds (1993) 695 gulden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2587
Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
« Reactie #16 Gepost op: 16 March 2010, 17:11:02 »
Philotrain heeft deze nooit als kit uitgebracht. Dat zou 39kit moeten zijn en die staat niet in hun lijst.

Dat is helemaal waar.

Een aantal jaren terug heeft dhr. Molekamp een flinke partij etsplaten en onderdelen overgenomen en verkocht en verkoopt deze nog steeds.

Maar wel in dozen met de merknaam Philotrain en onder catalogusnummer 39 Kit, compleet met alles erop en eraan.
Al zijn het dan geen "oorspronkelijke" Philotrain modellen, het zijn n.m.m. wel "echte" Philotrains, anders zouden ze niet onder de merknaam verkocht worden, toch?

Grtz,
Ton

Dennis

  • Gast
Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
« Reactie #17 Gepost op: 16 March 2010, 20:55:27 »
Frank,

Jammer dat je de zesdeurs toen niet gekocht hebt, had zeker in je trein gepast.
Hoewel ik je verklaring ook wel een goed punt vindt.
De prijs daar in tegen was heel erg redelijk, ik heb nu spijt dat ik hem toen niet gekocht heb.

De Molekamp kit`s zijn philotrain maar in mijn ogen toch weer niet helemaal.
Voor sommige modellen zijn andere technieken toegepast.
Kijk maar naar de AB7521, met name naar het dak.
Ik meen dat Philotrain oorspronkelijk een messing gegoten dak had(bij de gebouwde exemplaren)
Bij de kit`s zitten witmetalen uiteinden.

Maar ik ben wel heel erg blij met de vernieuwde handel in messing kit`s.
Voor mij als jongere generatie die erg veel plezier beleeft aan de messing bouw.
Is dit toch wel ideaal, toen Philo ze uitbracht was ik met heel andere dingen bezig......flippo`s e.d.

Grtn,
Dennis


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
« Reactie #18 Gepost op: 16 March 2010, 21:01:30 »
Maar wel in dozen met de merknaam Philotrain en onder catalogusnummer 39 Kit, compleet met alles erop en eraan.
Al zijn het dan geen "oorspronkelijke" Philotrain modellen, het zijn n.m.m. wel "echte" Philotrains, anders zouden ze niet onder de merknaam verkocht worden, toch?

Molekamp doet het volgens mij ook met instemming van Philotrain en alle onderdelen zijn ook van Philotrain. Wel heb ik de indruk dat bijvoorbeeld voor de ovaalramer deels door Philotrain afgekeurde (want te ver door geetste) etsplaten zijn gebruikt. Dat geldt ook voor de C12c. Ik klaag helemaal niet, want anders had ik deze modellen niet gehad en ze zijn bijzonder mooi.

@Dennis,

Ik heb een originele AB 7521 direct van Philotrain en deze had wel degelijk witmetalen 'dakpetten'. Dus dat deel is zeker origineel. Evenals de foute draaistellen, want zoals bekend hebben de plan D draaistellen van Roco rollagers, terwijl de AB 7521 glijlagerpotten hadden gedurende hun hele levensduur. Maar dat is op te lossen met een beetje vijlen en losse glijlagerpotten van MK.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
« Reactie #19 Gepost op: 16 March 2010, 21:28:29 »
Ivo,

Dan neem ik dat terug.
Ik had het ooit ergens gehoord/gelezen.

Verder niets meer dan lof.
Ik ben nu met een messing DG bezig, die ik anders ook nooit had gehad (y)

Grtn,
Dennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
« Reactie #20 Gepost op: 16 March 2010, 22:02:04 »
Dennis,

Is ook niet zo vreemd, want ik keek ook vreemd op toen ik het bouwpakket van Philotrain witmetalen dakpetten vond en witmetalen draaistelhouders. Ook de vouwbalgen waren geloof ik van witmetaal.

Het verbaast me wel dat Frank blijkbaar heeft vastgesteld dat de hoogte van de vouwbalgen niet aansluit bij die van de DB. Ik weet niet of dat over de rubberbalg gaat of de eerdere vouwbalgen aan bijvoorbeeld de Schürzenwagen. Op foto's zie je trouwens wel vaker een verbinding tussen balgen, die qua hoogte niet gelijk is.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
« Reactie #21 Gepost op: 16 March 2010, 23:23:55 »
Prijs met de koper was al overeengekomen. De spuit stond al klaar om een lichtere kleur blauw aan te brengen, opschriftensetje van Klspr was al besteld om er een tijdp. 4 wagen van te maken. En toen constateerde ik dit:


Met plan D was het maar iets beter:


Aangezien de D aangeschaft zou worden voor een combinatie met DB-rijtuigen heb ik er vanaf gezien... Vind het nog steeds jammer maar ik sta nog steeds achter mijn keuze de wagen uiteindelijk niet te kopen.

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.