Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Conrat door Theovh
Vandaag om 22:02:45
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:59:48
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door AlbertG
Vandaag om 21:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Mcn1986
Vandaag om 21:29:44
Mijnbouw Indonesië door Peter Soonius
Vandaag om 21:26:45
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
  

Auteur Topic: Beveiliging ringkerntrafo 700 VA  (gelezen 16557 keer)

Bas Valkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #45 Gepost op: 28 March 2010, 19:37:37 »
Om nog even een mooie knuppel in het hoenderhok te gooien:

Over de NEN (en EN) normen is op dit moment een juridische strijd gaande (zie www.knooble.com, gaat over referenties vanuit het bouwbesluit, maar de conclusies gelden ook voor de warenwet etc) over of de normen wel gelden als wetgeving. Dit omdat wetgeving (omdat we allemaal geacht worden diezelfde wet te kennen en daardoor: ons eraan te houden) zonder kosten, en zonder auteursrechten bekend moet worden gemaakt aan ons Nederlanders.

Nu is het zo dat het NNI deze normen niet zomaar gratis en zonder auteursrechten bekend maakt, en daarnaast, staan ze ook niet in de staatscourant (of tegenwoordig via Internet).

De huidige staat van het juridische gevecht is dat de rechters over het algemeen het er mee eens zijn dat de NEN en EN normen, omdat ze direct vanuit de wet gerefereerd worden, en in samenwerking met de Wetgever gemaakt worden, onderdeel zijn van de wet, en daarom open moeten zijn. Dat zijn ze niet, want ze zijn nog niet gepubliceerd, en dus gelden ze niet.

Wat uiteraard niet wegneemt dat je je maar beter aan de normen kan houden, dat is wel zo veilig.

Uiteraard kan ook bv een verzekering je er niet aan houden om die normen te houden, alleen maar als zij die norm dan ook ter beschikking aan je stellen.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2010, 19:42:32 door Bas Valkema »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #46 Gepost op: 28 March 2010, 20:01:34 »
Interessant Bas. Maar klopt dat laatste van die verzekering? Een verzekeringsmaatschappij kan veiligheidseisen stellen ook als die de verzekerde geld kosten. Als een verzekeringsmaatschappij rolluiken voorschrijft, gaan ze die echt niet voor de verzekerde beschikbaar stellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #47 Gepost op: 28 March 2010, 20:04:21 »
Nou ik hoop dat ze dat gaan winnen, want het is mij al jaren een groot ongenoegen dat je voor de normen moet betalen. En niet zo'n klein beetje ook.
Toen ik nog werkte had ik dat niet zo in de gaten, want toen had ik alle normen bijna onder handbereik. Allemaal betaald door de baas. Ik heb er nog spijt van dat ik toen niet veel meer heb gekopiëerd, want thuis heb ik er bijna niks meer van.
Aan de andere kant had ik veel te maken met de MeetCode voor elektricitetis- en gasmetingen, en die staan wel vrij toegankelijk op het internet. Dus het kan wel. Ik werd zelf geacht regelmatig de website van de DTe te checken of er een nieuwe versie was.

Publiceren via de Staatscourant lijkt me onhaalbaar, daarvoor zijn veel van deze normen veel te omvangrijk. Maar een verwijzing naar een website zou wel kunnen.

Ik denk niet dat je van verzekeringsmaatschappijen kan verlangen dat ze alle normen aan hun klanten beschikbaar stellen. Zij moeten ze ook per stuk kopen, en dat moeten ze dan weer aan hun klanten doorberekenen. En als je dan eens een inschatting maakt van alle normen die b.v. in verband met brandveiligheid van toepassing zijn, dan zie ik de nullen al voor mijn ogen zweven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #48 Gepost op: 28 March 2010, 21:04:12 »
Toch weer een interessante discusie. Ik begrijp wel degelijk alle redenen waarom iets wel of niet mag.

Punt blijft mijn inziens toch, als je alles volgens de gestelde normen bouwt, dus dat je maximaal een bepaald vermogen mag hebben, waarom zijn er dan apparaten met of zonder trafo's die 3000W leveren zoals wasmachine's, wasdrogers, vaatwassers, boilers (vaak allemaal ook nog met natte gedeeltes), lastrafo's en magnetrons. Waarbij een ingeschakelde wasdroger zelfs gevaarlijker is en zeker niet onbeheerd (althans niemand thuis).

Maar mijn treinen laat ik echt niet rijden als ik niet thuis ben. Dan ben ik er toch op tijd bij als er iets stuk gaat? Heb ik afdoende beveiliging etc. etc.

Voor de duidelijkheid, ik begrijp wel degelijk alle voor en tegens. Ik begrijp ook wel dat trein electronica vaak zelf gebouwd wordt. Maar als je nu aan alle normen bij elkaar voldoet?

Het enige zwakke punt blijft de rails.  ;)

Blijft leuk.....

Groeten

Olav
Groeten

Olav

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #49 Gepost op: 28 March 2010, 21:31:19 »
Olav,
De sleutelwoorden zijn 'speelgoed'  en 'aanraakbare spanning'.
Beide zijn niet van toepassing op wasmachines en dergelijke apparaten.

Tja, en als je aan alle normen bij elkaar voldoet? Dan ben je braaf. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #50 Gepost op: 28 March 2010, 21:54:34 »
Weet ik Klaas.

Maar toch komt het soms vreemd over.

Daarom mijn reactie.  ;D

Groeten

Olav
Groeten

Olav