Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:13:43
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 00:09:10
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Had de NS4903 rangeerlicht? door prutser
27 October 2025, 23:21:06
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
27 October 2025, 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
27 October 2025, 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 October 2025, 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
27 October 2025, 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
27 October 2025, 16:55:39
  

Auteur Topic: Beveiliging ringkerntrafo 700 VA  (gelezen 16730 keer)

Bas Valkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #45 Gepost op: 28 March 2010, 19:37:37 »
Om nog even een mooie knuppel in het hoenderhok te gooien:

Over de NEN (en EN) normen is op dit moment een juridische strijd gaande (zie www.knooble.com, gaat over referenties vanuit het bouwbesluit, maar de conclusies gelden ook voor de warenwet etc) over of de normen wel gelden als wetgeving. Dit omdat wetgeving (omdat we allemaal geacht worden diezelfde wet te kennen en daardoor: ons eraan te houden) zonder kosten, en zonder auteursrechten bekend moet worden gemaakt aan ons Nederlanders.

Nu is het zo dat het NNI deze normen niet zomaar gratis en zonder auteursrechten bekend maakt, en daarnaast, staan ze ook niet in de staatscourant (of tegenwoordig via Internet).

De huidige staat van het juridische gevecht is dat de rechters over het algemeen het er mee eens zijn dat de NEN en EN normen, omdat ze direct vanuit de wet gerefereerd worden, en in samenwerking met de Wetgever gemaakt worden, onderdeel zijn van de wet, en daarom open moeten zijn. Dat zijn ze niet, want ze zijn nog niet gepubliceerd, en dus gelden ze niet.

Wat uiteraard niet wegneemt dat je je maar beter aan de normen kan houden, dat is wel zo veilig.

Uiteraard kan ook bv een verzekering je er niet aan houden om die normen te houden, alleen maar als zij die norm dan ook ter beschikking aan je stellen.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2010, 19:42:32 door Bas Valkema »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #46 Gepost op: 28 March 2010, 20:01:34 »
Interessant Bas. Maar klopt dat laatste van die verzekering? Een verzekeringsmaatschappij kan veiligheidseisen stellen ook als die de verzekerde geld kosten. Als een verzekeringsmaatschappij rolluiken voorschrijft, gaan ze die echt niet voor de verzekerde beschikbaar stellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #47 Gepost op: 28 March 2010, 20:04:21 »
Nou ik hoop dat ze dat gaan winnen, want het is mij al jaren een groot ongenoegen dat je voor de normen moet betalen. En niet zo'n klein beetje ook.
Toen ik nog werkte had ik dat niet zo in de gaten, want toen had ik alle normen bijna onder handbereik. Allemaal betaald door de baas. Ik heb er nog spijt van dat ik toen niet veel meer heb gekopiëerd, want thuis heb ik er bijna niks meer van.
Aan de andere kant had ik veel te maken met de MeetCode voor elektricitetis- en gasmetingen, en die staan wel vrij toegankelijk op het internet. Dus het kan wel. Ik werd zelf geacht regelmatig de website van de DTe te checken of er een nieuwe versie was.

Publiceren via de Staatscourant lijkt me onhaalbaar, daarvoor zijn veel van deze normen veel te omvangrijk. Maar een verwijzing naar een website zou wel kunnen.

Ik denk niet dat je van verzekeringsmaatschappijen kan verlangen dat ze alle normen aan hun klanten beschikbaar stellen. Zij moeten ze ook per stuk kopen, en dat moeten ze dan weer aan hun klanten doorberekenen. En als je dan eens een inschatting maakt van alle normen die b.v. in verband met brandveiligheid van toepassing zijn, dan zie ik de nullen al voor mijn ogen zweven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #48 Gepost op: 28 March 2010, 21:04:12 »
Toch weer een interessante discusie. Ik begrijp wel degelijk alle redenen waarom iets wel of niet mag.

Punt blijft mijn inziens toch, als je alles volgens de gestelde normen bouwt, dus dat je maximaal een bepaald vermogen mag hebben, waarom zijn er dan apparaten met of zonder trafo's die 3000W leveren zoals wasmachine's, wasdrogers, vaatwassers, boilers (vaak allemaal ook nog met natte gedeeltes), lastrafo's en magnetrons. Waarbij een ingeschakelde wasdroger zelfs gevaarlijker is en zeker niet onbeheerd (althans niemand thuis).

Maar mijn treinen laat ik echt niet rijden als ik niet thuis ben. Dan ben ik er toch op tijd bij als er iets stuk gaat? Heb ik afdoende beveiliging etc. etc.

Voor de duidelijkheid, ik begrijp wel degelijk alle voor en tegens. Ik begrijp ook wel dat trein electronica vaak zelf gebouwd wordt. Maar als je nu aan alle normen bij elkaar voldoet?

Het enige zwakke punt blijft de rails.  ;)

Blijft leuk.....

Groeten

Olav
Groeten

Olav

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #49 Gepost op: 28 March 2010, 21:31:19 »
Olav,
De sleutelwoorden zijn 'speelgoed'  en 'aanraakbare spanning'.
Beide zijn niet van toepassing op wasmachines en dergelijke apparaten.

Tja, en als je aan alle normen bij elkaar voldoet? Dan ben je braaf. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #50 Gepost op: 28 March 2010, 21:54:34 »
Weet ik Klaas.

Maar toch komt het soms vreemd over.

Daarom mijn reactie.  ;D

Groeten

Olav
Groeten

Olav