Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 15:54:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:32:49
US diorama in H0 door Basilicum
Vandaag om 15:32:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Hans Reints
Vandaag om 15:31:48
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 14:35:12
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 13:42:34
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
  

Auteur Topic: Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton  (gelezen 4649 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
« Gepost op: 12 March 2010, 13:51:41 »
Gezien op het Amerikaanse modelspoorforum. Ronduit briljant.  (y)

http://www.youtube.com/watch?v=qJw8lU4zN9k&feature=email

Ik heb het inmiddels geprobeerd met een Kato lokje en het werkt prima. Binnen 10 seconden was het kapje eraf, terwijl ik met een eerder identiek exemplaar een half uur heb zitten klunsen.
Zal ook wel met onwillige H0 loks werken, mits de kap alleen met wat nokjes geklemd zit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
« Reactie #1 Gepost op: 12 March 2010, 13:58:44 »
 (y) (y) (y)
Perfect!
K.Bay.Sts.B

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
« Reactie #2 Gepost op: 12 March 2010, 14:23:42 »
Nou zijn die kato's wel de makkelijkste, want ze hebben intern alleen een nokje en een inham. Niet een clipje die af kan breken. Met de H0 modellen gaat het net zo. Maar ik houd het gewoon liever in de hand.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
« Reactie #3 Gepost op: 12 March 2010, 15:25:20 »
Je vraagt je altijd af hoe iemand zoiets ontdekt..

Of bijvoorbeeld hoe iemand er achter is gekomen dat er melk in de uier van een koe zit.. :)
Maar da's een beetje off-topic..

Bert

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
« Reactie #4 Gepost op: 12 March 2010, 15:59:34 »
Mmm vind t persoonlijk nogal lomp gaan...
Locomotieven met dit systeem kan je gewoon oppakken en 1 cm boven de tafel houden, kap licht naar buiten buigen en je hebt het kapje los..
Net zo simpel en stukken minder lomp als je t mij vraagt.
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
« Reactie #5 Gepost op: 12 March 2010, 16:47:10 »
Het werkt niet voor de DE1 heb ik gemerkt :P
RETROBAHN A.G.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
« Reactie #6 Gepost op: 12 March 2010, 16:55:37 »
Je kan het eens proberen, maar of het gezond is voor die DE1, dat betwijfel ik.  ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

hoefhaan

  • Gast
Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
« Reactie #7 Gepost op: 12 March 2010, 17:19:35 »
Wow, ziet er erg easy uit. Wel spannend...
Maar inderdaad denk ik niet dat het zo makkelijk werkt met de gemiddelde Ho modellen, die hebben vaak net wat extra lastigheidjes.

Ik gebruik gewoon een hobbymesje om een kap wat open te buigen, vervolgens luciferhoutjes ertussen. Zet je die op de goede plek dan komt hij ook makkelijk los.

Johan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
« Reactie #8 Gepost op: 12 March 2010, 17:44:05 »
Mmm vind t persoonlijk nogal lomp gaan...
Locomotieven met dit systeem kan je gewoon oppakken en 1 cm boven de tafel houden, kap licht naar buiten buigen en je hebt het kapje los..

Duidelijk nog nooit een AC4400 van Kato geprobeerd.  ;D
Maar ik schreef dus niet voor niets over onwillige modellen en dan nog alleen met een geschikte kapbevestiging.
Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik wordt een stuk minder kritisch na een half uur etteren. Met de beruchte 1823 van Roco helpt het dus ook, weet ik inmiddels. Wel met enige voorzorg. Dunne stukjes styreen tussen kap en chassis zetten. Normaal krijg je de kap er bij de 1823 dan nog steeds niet zomaar af, maar wel met behulp van Newton. Met de 1300 van Electrotren probeer ik het liever niet. Gewoon je gezonde verstand gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2010, 18:13:19 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
« Reactie #9 Gepost op: 12 March 2010, 18:51:19 »
Duidelijk nog nooit een AC4400 van Kato geprobeerd.  ;D

uhh nee  ;D

Ik heb geen NS modellen dus wellicht heeft het daar mee te maken  :P
(specifieke bevestiging oid)
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Gert1

  • Gast
Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
« Reactie #10 Gepost op: 12 March 2010, 20:05:51 »
Had Newton nou destijds maar gewoon modeltreinen gehad, dan hadden wij niet tot vervelens toe dat verhaal over die appel hoeven te horen!  ;D

Je vraagt je altijd af hoe iemand zoiets ontdekt..

Of bijvoorbeeld hoe iemand er achter is gekomen dat er melk in de uier van een koe zit.. :)

Nou Bert, jij schat de intelligentie van onze verre voorvaders ook niet hoog in.
Want denk je dat zo'n man (of vrouw natuurlijk) gedacht heeft als hij een kalfje zag dat op een uier ging zuigen?
 ;)

Dan maar weer on topic: ik zie mezelf dit nog niet doen met een Artitec DE-1...

mvg,
Gert

N-Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • Puf!
Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
« Reactie #11 Gepost op: 13 March 2010, 11:12:54 »
In de werkplaatsen van de NS was dit decennia lang de gebruikelijke manier om een 2200 of 2400 te openen voor onderhoud en reparaties. Ze gebruikten er uiteraard iets grotere doosjes voor. De dreun van zo'n vallende loc was tot in de wijde omtrek te horen. Vanwege de hoge arbeidsintensiviteit van het terug in vorm buigen van de treeplanken en de kosten daarvan is men van deze manier van werken afgestapt.


Zelf vind ik het eigenlijk een oplossing voor een probleem dat er niet is.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
« Reactie #12 Gepost op: 13 March 2010, 11:59:14 »
Horen doe ik wel niet meer te best, maar begreep dat deze manier van openen ook iets te maken had met het uitgerust zijn van deze locomotieven met fijne relingen aan de zijde, en zo minder kans op schade bestaat.
Bij mij heeft de eerste wet van Newton meestal schade tot gevolg van een hoogte van 95 cm.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
« Reactie #13 Gepost op: 13 March 2010, 12:14:29 »
Het valt mij op dat de loks die in het filmpje worden gebruikt wel allemaal behoorlijk solide trapjes hebben waar de modellen op steunen. Ik zie voor een hoop europese modellen, zowel in H0 als in N spoor, toch de nodige problemen met buigende en afbrekende onderdelen.
Maar misschien is het voor de roemruchte Roco NS 1823 inderdaad wel een oplossing.

Groet Peter,

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6054
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
« Reactie #14 Gepost op: 13 March 2010, 14:15:37 »
Heb het filmpje bekeken en het is een oplossing.

Alleen ik zal het zo niet doen of gaan doen, hou de zaken liever heel.
groetjes Dion