Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Palisade Canyon
door
RobVille
Vandaag
om 21:44:03
Project seaside Germany
door
Jeronimos
Vandaag
om 21:32:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Ivo tB
Vandaag
om 21:32:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:28:29
Een leuke vrachtwagen
door
Hasenwald
Vandaag
om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
einte
Vandaag
om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Jeronimos
Vandaag
om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo
door
R1954
Vandaag
om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Pauldg
Vandaag
om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
Matthijsfh
Vandaag
om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
NS264
Vandaag
om 19:46:22
C12c rijtuig
door
Pauldg
Vandaag
om 19:46:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
peterha
Vandaag
om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 18:22:54
Leubachtalbahn
door
einte
Vandaag
om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
Vandaag
om 15:28:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:08:57
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 14:26:28
Au bord de la Cèze
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:52:31
Bauarbeiten im gange
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
KNed
Vandaag
om 12:27:57
Seinschakelaar
door
Trein033
Vandaag
om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Hennie
Vandaag
om 11:26:32
Led schakeling ed.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:16:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar (gelezen 1014 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12498
Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
«
Gepost op:
09 March 2010, 15:36:23 »
De aanleg van het derde spoor voor de Betuweroute tussen de Duitse grens en Oberhausen staat op losse schroeven. Dit meldt Cobouw. Volgens het infrastructuurvakblad komt Deutsche Bahn vanaf volgend jaar jaarlijks een half miljard euro tekort om alle spoorplannen te kunnen realiseren. Topman Rüdiger Grube van Deutsche Bahn heeft dat de verkeerscommissie van de Bondsdag voorgerekend.
Tot 2011 zijn de plannen nog wel gedekt, mede door de twee conjunctuurprogramma's waarmee de Duitse regering de economie ondersteunt, maar in de financiering van de plannen tot 2025 gaapt een gat van 23 miljard euro. De oppositie in de Bondsdag spreekt al van een dreigend verkeersinfarct, temeer omdat na de hoge uitgaven voor de conjunctuurprogramma's strenge bezuinigingen nodig zullen zijn.
Nederland en Duitsland hebben in 2007 afspraken gemaakt over het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen, dat in 2013 klaar zou moeten zijn. De aanleg daarvan is nodig om de capaciteit van de Betuweroute tussen Rotterdam en Zevenaar volledig te kunnen benutten. Zonder een derde spoor blijft het traject, dat ook door personentreinen wordt gebruikt, een flessenhals. Als het derde spoor in 2013 klaar moet zijn, zou binnenkort met de aanleg moeten worden begonnen.
De verkeerswoordvoerders van de coalitiepartijen in de regering-Merkel hebben in de Bondsdag laten weten dat meer geld voor de door Deutsche Bahn-topman Grube gewenste prioritaire projecten er voorlopig niet in zit. Maar beiden stellen dat van een 'schraplijst' geen sprake is. Belangrijke projecten worden volgens hen niet weggestreept, maar kunnen hooguit pas later worden uitgevoerd.
Ze wijzen ook met de beschuldigende vinger naar DB zelf, die als netexploitant het beschikbare geld moet verdelen. 'Zolang het DB-concern nog winsten uit de exploitatieopbrengst aftapt en daarmee de eigen balans versterkt, valt aan extra belastinggeld al helemaal niet te denken'
DB Netz behaalde in het eerste halfjaar van vorig jaar, ondanks de crisis, een winst van 424 miljoen euro, die geheel in de concernkas verdween. Het gaat dan niet aan dat Grube aan de ene kant 600 miljoen euro meer belastinggeld voor spoorinfra verlangt en tegelijk honderden miljoenen aan de exploitatie van het spoor overhoudt, vindt FDP-man Döring.
De verdeling van de middelen over goederen- en passagiersvervoer is ook een belangrijke kwestie. De Groenen en de spoorlobby Allianz pro Schiene willen dat het geld met voorrang beschikbaar komt voor het forensenverkeer in grote agglomeraties, zoals Berlijn, Dresden, Frankfurt aan de Main en Mannheim. Verder is veel geld nodig om bestaande passagiersdiensten te verbeteren. Deutsche Bahn heeft te kampen met ernstige materiaalschade bij het ICE-vervoer (hogesnelheidslijnen), klaarblijkelijk door achterstallig onderhoud.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
2010
Offline
Berichten: 305
Re:Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
«
Reactie #1 Gepost op:
09 March 2010, 15:49:56 »
Tsja, dat is niet zo best. Dat ding heeft bakken met geld gekost en het zou jammer zijn als hij straks die verbinding niet heeft. Het zag er aan te komen met die ICE-1 en ICE-2. 'Achterstallig onderhoud' waar hoor je dat nog tegenwoordig.
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 4070
Re:Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
«
Reactie #2 Gepost op:
10 March 2010, 11:52:44 »
ICE's en een goederenspoorlijn lijken me weinig met mekaar te maken te hebben..
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22567
Re:Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
«
Reactie #3 Gepost op:
10 March 2010, 13:27:45 »
Behalve dat het wegwerken van achterstallig onderhoud aan ICE en het aanleggen van een extra spoor allebei geld kosten en dat er kennelijk moet worden gekozen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Thom
Offline
Berichten: 4070
Re:Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
«
Reactie #4 Gepost op:
10 March 2010, 23:19:50 »
Het ene lijkt me toch een centen kwestie voor de overheid, en het andere voor de DB...
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar