Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door Duikeend
Vandaag om 00:03:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
06 October 2025, 12:27:57
  

Auteur Topic: Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar  (gelezen 1017 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12498
    • sleutelspoor
Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
« Gepost op: 09 March 2010, 15:36:23 »
De aanleg van het derde spoor voor de Betuweroute tussen de Duitse grens en Oberhausen staat op losse schroeven. Dit meldt Cobouw. Volgens het infrastructuurvakblad komt Deutsche Bahn vanaf volgend jaar jaarlijks een half miljard euro tekort om alle spoorplannen te kunnen realiseren. Topman Rüdiger Grube van Deutsche Bahn heeft dat de verkeerscommissie van de Bondsdag voorgerekend.
Tot 2011 zijn de plannen nog wel gedekt, mede door de twee conjunctuurprogramma's waarmee de Duitse regering de economie ondersteunt, maar in de financiering van de plannen tot 2025 gaapt een gat van 23 miljard euro. De oppositie in de Bondsdag spreekt al van een dreigend verkeersinfarct, temeer omdat na de hoge uitgaven voor de conjunctuurprogramma's strenge bezuinigingen nodig zullen zijn. 
Nederland en Duitsland hebben in 2007 afspraken gemaakt over het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen, dat in 2013 klaar zou moeten zijn. De aanleg daarvan is nodig om de capaciteit van de Betuweroute tussen Rotterdam en Zevenaar volledig te kunnen benutten. Zonder een derde spoor blijft het traject, dat ook door personentreinen wordt gebruikt, een flessenhals. Als het derde spoor in 2013 klaar moet zijn, zou binnenkort met de aanleg moeten worden begonnen.
De verkeerswoordvoerders van de coalitiepartijen in de regering-Merkel hebben in de Bondsdag laten weten dat meer geld voor de door Deutsche Bahn-topman Grube gewenste prioritaire projecten er voorlopig niet in zit. Maar beiden stellen dat van een 'schraplijst' geen sprake is. Belangrijke projecten worden volgens hen niet weggestreept, maar kunnen hooguit pas later worden uitgevoerd.   
Ze wijzen ook met de beschuldigende vinger naar DB zelf, die als netexploitant het beschikbare geld moet verdelen. 'Zolang het DB-concern nog winsten uit de exploitatieopbrengst aftapt en daarmee de eigen balans versterkt, valt aan extra belastinggeld al helemaal niet te denken'
DB Netz behaalde in het eerste halfjaar van vorig jaar, ondanks de crisis, een winst van 424 miljoen euro, die geheel in de concernkas verdween. Het gaat dan niet aan dat Grube aan de ene kant 600 miljoen euro meer belastinggeld voor spoorinfra verlangt en tegelijk honderden miljoenen aan de exploitatie van het spoor overhoudt, vindt FDP-man Döring.
De verdeling van de middelen over goederen- en passagiersvervoer is ook een belangrijke kwestie. De Groenen en de spoorlobby Allianz pro Schiene willen dat het geld met voorrang beschikbaar komt voor het forensenverkeer in grote agglomeraties, zoals Berlijn, Dresden, Frankfurt aan de Main en Mannheim. Verder is veel geld nodig om bestaande passagiersdiensten te verbeteren. Deutsche Bahn heeft te kampen met ernstige materiaalschade bij het ICE-vervoer (hogesnelheidslijnen), klaarblijkelijk door achterstallig onderhoud.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
« Reactie #1 Gepost op: 09 March 2010, 15:49:56 »
Tsja, dat is niet zo best. Dat ding heeft bakken met geld gekost en het zou jammer zijn als hij straks die verbinding niet heeft. Het zag er aan te komen met die ICE-1 en ICE-2. 'Achterstallig onderhoud' waar hoor je dat nog tegenwoordig.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
« Reactie #2 Gepost op: 10 March 2010, 11:52:44 »
ICE's en een goederenspoorlijn lijken me weinig met mekaar te maken te hebben..  ::)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re:Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
« Reactie #3 Gepost op: 10 March 2010, 13:27:45 »
Behalve dat het wegwerken van achterstallig onderhoud aan ICE en het aanleggen van een extra spoor allebei geld kosten en dat er kennelijk moet worden gekozen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
« Reactie #4 Gepost op: 10 March 2010, 23:19:50 »
Het ene lijkt me toch een centen kwestie voor de overheid, en het andere voor de DB...