Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 15:43:00
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 15:36:58
Ronald doet de Fork Challenge!
door
hervé
Vandaag
om 15:22:55
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:17:45
Piko 1136 van AC naar DC
door
henk
Vandaag
om 15:12:37
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Martijn193
Vandaag
om 15:03:42
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
Vandaag
om 14:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:26:09
Seuthe gaat stoppen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:09:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Jan Bennink
Vandaag
om 13:42:30
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
Vandaag
om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:02:57
Overstap naar HTM
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
Vandaag
om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Stefan88
Vandaag
om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Albert de Heer
Vandaag
om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
Menno
Vandaag
om 11:22:37
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
schipcas
Vandaag
om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Laenderbahn27
Vandaag
om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
MOVisser
Vandaag
om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar (gelezen 1003 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12451
Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
«
Gepost op:
09 March 2010, 15:36:23 »
De aanleg van het derde spoor voor de Betuweroute tussen de Duitse grens en Oberhausen staat op losse schroeven. Dit meldt Cobouw. Volgens het infrastructuurvakblad komt Deutsche Bahn vanaf volgend jaar jaarlijks een half miljard euro tekort om alle spoorplannen te kunnen realiseren. Topman Rüdiger Grube van Deutsche Bahn heeft dat de verkeerscommissie van de Bondsdag voorgerekend.
Tot 2011 zijn de plannen nog wel gedekt, mede door de twee conjunctuurprogramma's waarmee de Duitse regering de economie ondersteunt, maar in de financiering van de plannen tot 2025 gaapt een gat van 23 miljard euro. De oppositie in de Bondsdag spreekt al van een dreigend verkeersinfarct, temeer omdat na de hoge uitgaven voor de conjunctuurprogramma's strenge bezuinigingen nodig zullen zijn.
Nederland en Duitsland hebben in 2007 afspraken gemaakt over het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen, dat in 2013 klaar zou moeten zijn. De aanleg daarvan is nodig om de capaciteit van de Betuweroute tussen Rotterdam en Zevenaar volledig te kunnen benutten. Zonder een derde spoor blijft het traject, dat ook door personentreinen wordt gebruikt, een flessenhals. Als het derde spoor in 2013 klaar moet zijn, zou binnenkort met de aanleg moeten worden begonnen.
De verkeerswoordvoerders van de coalitiepartijen in de regering-Merkel hebben in de Bondsdag laten weten dat meer geld voor de door Deutsche Bahn-topman Grube gewenste prioritaire projecten er voorlopig niet in zit. Maar beiden stellen dat van een 'schraplijst' geen sprake is. Belangrijke projecten worden volgens hen niet weggestreept, maar kunnen hooguit pas later worden uitgevoerd.
Ze wijzen ook met de beschuldigende vinger naar DB zelf, die als netexploitant het beschikbare geld moet verdelen. 'Zolang het DB-concern nog winsten uit de exploitatieopbrengst aftapt en daarmee de eigen balans versterkt, valt aan extra belastinggeld al helemaal niet te denken'
DB Netz behaalde in het eerste halfjaar van vorig jaar, ondanks de crisis, een winst van 424 miljoen euro, die geheel in de concernkas verdween. Het gaat dan niet aan dat Grube aan de ene kant 600 miljoen euro meer belastinggeld voor spoorinfra verlangt en tegelijk honderden miljoenen aan de exploitatie van het spoor overhoudt, vindt FDP-man Döring.
De verdeling van de middelen over goederen- en passagiersvervoer is ook een belangrijke kwestie. De Groenen en de spoorlobby Allianz pro Schiene willen dat het geld met voorrang beschikbaar komt voor het forensenverkeer in grote agglomeraties, zoals Berlijn, Dresden, Frankfurt aan de Main en Mannheim. Verder is veel geld nodig om bestaande passagiersdiensten te verbeteren. Deutsche Bahn heeft te kampen met ernstige materiaalschade bij het ICE-vervoer (hogesnelheidslijnen), klaarblijkelijk door achterstallig onderhoud.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
2010
Offline
Berichten: 305
Re:Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
«
Reactie #1 Gepost op:
09 March 2010, 15:49:56 »
Tsja, dat is niet zo best. Dat ding heeft bakken met geld gekost en het zou jammer zijn als hij straks die verbinding niet heeft. Het zag er aan te komen met die ICE-1 en ICE-2. 'Achterstallig onderhoud' waar hoor je dat nog tegenwoordig.
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 4057
Re:Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
«
Reactie #2 Gepost op:
10 March 2010, 11:52:44 »
ICE's en een goederenspoorlijn lijken me weinig met mekaar te maken te hebben..
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22509
Re:Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
«
Reactie #3 Gepost op:
10 March 2010, 13:27:45 »
Behalve dat het wegwerken van achterstallig onderhoud aan ICE en het aanleggen van een extra spoor allebei geld kosten en dat er kennelijk moet worden gekozen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Thom
Offline
Berichten: 4057
Re:Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar
«
Reactie #4 Gepost op:
10 March 2010, 23:19:50 »
Het ene lijkt me toch een centen kwestie voor de overheid, en het andere voor de DB...
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Duitse aansluiting Betuweroute in gevaar