Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 11:23:12
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Arjan6511
Vandaag om 11:22:34
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald Halma
Vandaag om 11:09:17
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 10:39:43
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 10:29:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
Vandaag om 10:23:13
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:22:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Quinzeedied
Vandaag om 10:12:26
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:53:33
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:50:25
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door spoorijzer
Vandaag om 09:48:39
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 09:40:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 09:40:07
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 09:33:39
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:23:10
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 09:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 09:18:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 08:51:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:00
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:39:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 07:14:55
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
  

Auteur Topic: Zaandam - (Baanplan N)  (gelezen 5403 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
    • Somda
Zaandam - (Baanplan N)
« Gepost op: 03 March 2010, 12:22:16 »
Op mijn bestaande baan heb ik een radicaal besluit genomen: ik stop op mijn zichtbare deel met het fictieve en ga echt iets uitbeelden. Ik heb daarvoor mijn oog laten vallen op station Zaandam (enkele jaren geleden, vòòr de verbouwing van het plein) om een aantal redenen:
- Druk treinverkeer en doorgaande goederentreinen
- Past perfect bij de opzet van mijn schaduwstation

Doordat ik N rij en nogal wat ruimte heb op zolder hoef ik weinig consessies te doen aan de werkelijkheid. Zo kan ik de werkelijke perronlengte hanteren, gebruik ik alleen de slankste wissels van Peco (1:10) en kan ik de flyover aan de noordkant realistisch uitbeelden.
1 Consessie moet ik wel doen, tussen de perrons en flyover+wisselstraat maak ik een 90graden bocht.
Dit is mijn plan:
Totaalplan - Schaduwstation

Het laatste plan (van het schaduwstation) is puur ter informatie aangezien dat al volledig gebouwd is. De bovenzijde moet nog opgezet worden (na sloop van het huidige plan) en ik sta open voor feedback.
Seinplaatsing e.d. zal exact gelijk worden aan de realiteit, daar is de sectie indeling ook op gebaseerd.
Omdat in Zaandam aan de zuidzijde gestopt wordt heb ik op de rechtersporen 5 secties gemaakt zodat ik treinen van verschillende lengtes goed kan laten stoppen.
Het grijze vlak rechts in het midden is de brug in Zaandam :)

Kortom: feedback is welkom, mits het geen afbreuk doet aan nabootsing van de realiteit ;)
« Laatst bewerkt op: 03 March 2010, 13:22:16 door Hans van de Burgt »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

jakop

  • Gast
Re:Zaandam - (Baanplan spoor N)
« Reactie #1 Gepost op: 03 March 2010, 13:13:39 »
Hoi Peter,

Naar het zuiden toe, verdwijnen de sporen in werkelijkheid in de tunnel onder het Noordzeekanaal.
Ga je dat ook nabouwen richting het schaduwstation? Is wel een mooie verdwijntruc!  (y)

Het enige doorgaande goederenverkeers is 2 x per dag ACTS (1 x leeg, 1 x vol) en wat Corus-verkeer, al gaat dàt steeds meer door de Velsertunnel...

Ambitieus plan, ben zeer benieuwd.

Groet, Jakop

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:Zaandam - (Baanplan spoor N)
« Reactie #2 Gepost op: 03 March 2010, 15:34:39 »
Het enige doorgaande goederenverkeers is 2 x per dag ACTS (1 x leeg, 1 x vol) en wat Corus-verkeer, al gaat dàt steeds meer door de Velsertunnel...

Als er een oudere situatie wordt nagebouwd (begin jaren 90 oid), kan het goederenemplacement nog gebruikt worden door Pieter Bon Czn en eventueel nog iets ouder de Van Gend & Loos-loods. De huidige ACTS-trein kan dan ook ondervangen worden door de VAM-wagens (Roco/MCH) die toen ook nog naar Den-Helder reden.
Dus anno eind jaren 80/begin 90 nog wel mogelijkheden voor goederenvervoer.

Voor reizigersvervoer in dezelfde periode: er reden toen nog getrokken spitstreinen naar Alkmaar bestaande uit een 1100 of 1200 en Plan E's of Plan W's.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
    • Somda
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #3 Gepost op: 03 March 2010, 16:36:21 »
Ik ben zeker van plan het goederenemplacement te gebruiken, dat maakt het juist leuk.
Ook wil ik met realistisch materieel gaan rijden, maar dan wel iets moderner. Wat dat betreft neem ik een klein loopje met de tijd: het goederenemplacement gaat terug naar begin jaren 90, het reizigers- en goederenvervoer in de rest van het station zal een decennium later liggen.

@Jakop: de zuidelijke tunnelingang ga ik zeker nabootsen, kijk maar links onderin het plan. De gestippelde lijnen zijn allemaal verborgen :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 03 March 2010, 18:08:14 »
Wat leuk Peter dat je voor Zaandam kiest als baanplan. (y) Heb jaren nabij Zaandam goederenemplacement gewoond.
Mijn ouders wonen daar nog steeds. Zelf ben ik druk in de weer met bouwtekeningen van oud station Zaandam van voor 1982.
Of dit er ooit gaat komen in de schaal HO 1:87 is maar de vraag. Je moet een aanzienlijke ruimte hebben in lengte om dit te realiseren. Maar de voorstudie om o.a. tekeningen op te vragen en fotomateriaal bij het Zaandams archief is des te leuker.  :D Ga je ook de fly-over maken met overweg voor de lijn naar Hoorn-Enkhuizen?

Op dit moment wordt het goederenemplacement gebruikt voor werktreinen waaronder voor de BAM (kantoor zit recht tegenover), en op dit moment is de Speno (railslijptrein) te gast. Na het afvoeren van de Pieter Bon ketelwagens in 1995/96 kon je toen nog de terugkerende Onkruidbeheersings trein (NS 2211) vinden tezamen met allerlei werktreinen o.a. Het vervoer van cacaobonen kwam toen ook regelmatig voor.

Ik volg je draadje met veel belangstelling. Succes!

Jeroen


https://images.beneluxspoor.net/bnls/Strukton_Zaandam2001.jpg

  
« Laatst bewerkt op: 03 March 2010, 18:21:22 door Thowra »
We're all riders on this train.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
    • Somda
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #5 Gepost op: 03 March 2010, 19:14:34 »
Ha Jeroen,

je hebt inderdaad aanzienlijke lengte nodig, gelukkig rijd ik N dus past het allemaal redelijk goed.
Zie mijn baanplan: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zaandam_totaal.jpg
Bovenin zie je de aanloop naar de flyover en rechts bovenin de overweg, aanloop naar de flyover heb ik met GoogleMaps opgemeten en is bijna exact gelijk aan het echie (391 meter = 2,44 meter op schaal, ik heb iets meer dan 2 meter). Hetzelfde geldt voor de perrons, die zijn in het echt 345 meter, op schaal is dat 2,16 meter en zo lang zijn mijn perrons ook.

De grijze balk die rechts bovenin begint en dan het spoor volgt moet de Provincialeweg voorstellen.
De overweg realiseren wordt een interessante uitdaging, maar ik heb er wel superveel zin in :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #6 Gepost op: 03 March 2010, 20:49:36 »
Mooi baanplan, peter! Ik ken zaandam niet... ik wordt nu wel benieuwd naar de uitvoering :)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
    • Mijn van-alles website
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #7 Gepost op: 03 March 2010, 21:51:48 »
Hetzelfde geldt voor de perrons, die zijn in het echt 345 meter, op schaal is dat 2,16 meter en zo lang zijn mijn perrons ook.
Je weet dat de perrons ergens in 2006-2007 verlengd zijn? Voor die tijd pasten er geen 12 bakken op Zaandam.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
    • Somda
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #8 Gepost op: 03 March 2010, 21:55:51 »
Ik weet van een verlenging, maar niet dat die pas in 2006-2007 gedaan is. Weet jij (of iemand anders) toevallig de lengte die het vroeger was?
Kortere perrons (ik kan zelf toch ook geen 12 bakken rijden ivm de lengte van de blokken in mijn schaduwstation) geeft mij wat meer ruimte bij de zuidelijke tunnelingang.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #9 Gepost op: 03 March 2010, 22:06:25 »
ProRail geeft bij Zaandam voor sporen 1, 2, 4 en 5 een nuttige perronlengte van 345 meter op, dus je maten zijn correct Peter.
Dus jij hebt mazzel, ik wil Roosendaal eigenlijk gaan bouwen, daar is de nuttige perronlengte 608 meter. In N dus 3,80 meter  :o

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
    • Somda
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #10 Gepost op: 03 March 2010, 22:08:21 »
De huidige maat heb ik correct ja, maar ik wil graag de lengtes weten van voor 2006.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
    • Mijn van-alles website
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #11 Gepost op: 03 March 2010, 22:50:51 »
Ik weet niet precies de lengte van 'vroegah' maar ik vermoed dat dit 2 bakken korter was. Ik ben even spitten in m'n foto-archief.

EDIT: Op basis van deze foto zou ik zeggen dat de oude perronlengte negen bakken was...

http://www.m-voorloop.nl/benelux/perronlengte.jpg

Als het goed is ben ik er morgen weer, en kan ik wel even tegels tellen ;)
« Laatst bewerkt op: 03 March 2010, 23:10:22 door Menno »

Bas Valkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #12 Gepost op: 04 March 2010, 09:16:52 »
Peter,

Heb je links van de lichtblauw sporen op de trap, niet een enorm krap bochtje gemaakt?


Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
    • Somda
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #13 Gepost op: 04 March 2010, 11:36:24 »
@Menno: dit helpt al veel, dankjewel!

@Bas: klopt, die is wat raar geworden doordat ik er een apart stukje rails moest zetten voor de stopsectie. In het echt zal ie wat vloeiender verlopen ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek