Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 00:43:01
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
06 September 2025, 23:41:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 September 2025, 23:38:38
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Plaatdikte van een rangeerbaan door Ronald Halma
06 September 2025, 23:05:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
06 September 2025, 22:37:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
06 September 2025, 22:07:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
06 September 2025, 22:06:12
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
06 September 2025, 21:47:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
06 September 2025, 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
06 September 2025, 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
06 September 2025, 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
06 September 2025, 18:33:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 September 2025, 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
06 September 2025, 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
06 September 2025, 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
06 September 2025, 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
06 September 2025, 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
06 September 2025, 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
06 September 2025, 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 September 2025, 09:38:28
  

Auteur Topic: Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)  (gelezen 26834 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Boekenplank testbaan 330 x 40 cm 3 module's
« Reactie #45 Gepost op: 02 March 2010, 21:35:56 »
Zo de printplaatjes zijn klaar, en deels geinstalleerd:


Printplaatjes met RJ12 aansluiting en bedrading netjes op kleur.


Prinplaatje van de andere kant en de splitter van Roco 10758,
deze komt aan de slave uitgang te zitten van de versterker.


Printplaatje geinstallerd in de modulebak, met 2 sets draden er aan voor de beide RJ12 bussen
die in de zijkant van de module gaan worden aangebracht. De zwarte kabel die hier bevestigd is komt
van de master aansluiting van de versterker, vandaar ook dat ik gewoon 6 kabels heb getrokken en niet 4.


De print die in de zijkant van de modulebak komt, daarin zit de kabel naar de Multimaus.


De hele rattaplan bijelkaar, zoals te zien is brand het scherm van de Multimaus, de loc op het testspoor
heeft al gereden, een teken dat alles funtioneerd  (y)

Mijn avond kan zo ongeveer niet meer stuk  ;D

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Boekenplank testbaan 330 x 40 cm 3 module's
« Reactie #46 Gepost op: 03 March 2010, 10:52:43 »
Vanmorgen de laatste aansluiting gemaakt, er zitten nu 4 aansluitpunten onder de bovenstaande modulebak.
2 aan de kopse kant en 2 aan de zijkant.

De kopse kant is voor het doorlussen van de modulebakken onderling naar de digitale versterker.
De zijkanten van de modulebak krijgen aan beide kanten een aansluiting voor de Slave Multimaus.
Alles wederom getest en goed bevonden, nu een 2e setje met 4 aansluitingen maken en een
losse aansluiting voor de Fiddle-Yard (deze komt in verbinding met de digitale versterker).
Dan zou het theoretisch allemaal gewoon moeten werken, maar dat weet ik pas als het zover is  ;D

Heeft iemand nog tips voor het maken van een mooi aansluitpunt in de zijkant van een modulebak?
Ik zat zelf te denken aan iets van een plaatje rvs of aluminium met daarin een vierkant gat voor de RJ12 bus.
Maar ik heb ook wel eens op de beurs gezien dat men gewoon doppen voor PVC leiding gebruikte.

Tips?

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #47 Gepost op: 05 March 2010, 15:20:18 »
Het digitale plan geheel omgegooid, er komen gewoon Lenz La152 module's in de bakken.
Wel zo makkelijk en weinig tot geen extra soldeerwerk.


Nu verder met de modulebakken.

Wat zijn de beste manieren om deze aan elkaar te bevestigen?
Ik heb aan verschillende manieren gedacht maar eigenlijk bevalt geen van allen.

- 2 draadeinden met vleugelmoeren door de kopse kant van de modulebak.
- 2 stalen slotbouten in 1 bak, een vleugelmoer in de andere.
- 1 van bovenstaande gecombineerd met 2 deuvels in de vorm van een stuk bezemsteel.

Ideeen en tips welkom!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8842
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #48 Gepost op: 05 March 2010, 15:36:57 »
Hallo Robbert Jan,

Zelf heb ik het gedaan met bouten waarbij aan één zijde een vleugelmoer. Met daar tussen wel twee plaatjes om de druk te verdelen (zie ook de bouw van mijn baan via het wereldbolletje). Dat bevalt mij uitstekend. Eerst de bakken tegen elkaar aanzetten en met lijmklemmen vast zetten en de boor erin. Dat kan geen kant meer op.

Verstandig dat je kant en klare Lenz LA152 neemt... Dan weet je zeker dat de overdracht en je communicatie met je centrale goed gaat.

succes!

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #49 Gepost op: 05 March 2010, 20:29:16 »
Vandaag (en gister) ook verder gegaan met de traverse, alle schroefgaten
geplamuurd en de bak netjes verder afgewerkt.

Met toegangsluikje voor de electronica  (y)


Morgen de bende schuren en dan in de grondverf.


Het toegangsluikje, met pianoscharnier en binnen in de bak een magneetje om de deur dicht te houden.
2 sjieke handgreepjes om het geheel af te maken.


Mondje open  ;D

Morgen verder.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #50 Gepost op: 05 March 2010, 22:02:19 »
Robbert Jan,

Mag ik een suggestie doen:
1) mooie knoppen er af halen: daar loop je toch maar tegen aan. Vervangen door gewone gaten waar je een vinger in stopt.
2) pianoscharnier tussen beide delen in plaats van aan de voorkant. Staat mooier. Aan het vaste deel zie ik al een balk waar je het makkelijk op kan monteren, misschien nog een klein balkje aan de binnenkant van de deur..

Maar ja, moet je nog wel even wat extra plamuren.. :)

Gr, Bert

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #51 Gepost op: 05 March 2010, 22:09:05 »
Mooie knoppen er weer afhalen, dat herinnert mij wel aan iets, en dat is dat de modulebak straks in de
kamer zo komt te staan dat in ieder geval 1 van de knoppen ruzie gaat krijgen met een muur.
Die gaan er dan denk ik toch maar af.

Het scharnier, daar moet ik even naar kijken, dan moet ik even wat extra hout weghalen want
de plaat waarop het scharniet bevestigd zit is niet echt recht gezaagd en het scharnier wil daar
dus niet op. (dan werkt deze niet meer)

Genoeg om nog over na te denken, ik heb nog wel een beetje hout hier en daar en plamuur dat komt wel goed.

Bedankt voor de constructieve tips  (y)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8358
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #52 Gepost op: 05 March 2010, 22:37:27 »
Ik zou nog wel een extra 60 cm latje in het midden onder de modulebakken bevestigen, want hij zal/kan nu door gaan zakken. Het is een behoorlijk grote plaat. 
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #53 Gepost op: 05 March 2010, 22:41:44 »
En het pianoscharnier dusdanig bevestigen , dat het van buitenaf niet meer te zien is (staat veel beter in de huiskamer)

(was dus ook al door Bert voorgesteld )
« Laatst bewerkt op: 05 March 2010, 22:49:35 door ronald1956 »

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #54 Gepost op: 06 March 2010, 09:50:45 »
Goede tips  (y)

Het bevestigen van een extra lat onder de modulebakken is (nog) niet nodig, gezien
er aan de zijkanten en de kopse kanten al latten zitten waardoor de bak
(ik heb het geprobeerd) zo goed als helemaal stijf is.
Er zit dus weinig tot geen beweging in, helemaal al geen buiging.

Dat houd niet in dat er geen extra balkje onder kan, maar dat gaat dan pas gebeuren
als de wisselaandrijvingen er onder zitten zodat ik niet 2 of 3 keer de latjes mag verplaatsen.


Ik ben al wat aan het brainstormen geweest over het scharnier, deze komt op de balk aan
de binnenkant van de bak te zitten, met de andere zijde van het scharnier aan de binnenkant van
de deur, de knoppen gaan er af en de gaten boor ik op zodat ik een vinger er in kan krijgen.


Vanmiddag ga ik daar mee aan de slag, eerst op de club aan het werk  (y) (MSG Nienoord)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #55 Gepost op: 06 March 2010, 17:47:20 »
Zo de modulebak is aangepast, het scharnier zit nu binnen in de bak, de handgreepjes er
af gehaald en 2 gaten er voor in de plaats van 24mm. (dik genoeg voor een vinger)
Het luikje wordt dichtgehouden d.m.v. een magneetje, lekker simpel en werkt altijd.

Vanavond eens kijken naar de onderlinge verbindingen tussen de modulebakken.
Ik heb het materiaal al in huis dus dat is geen probleem.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #56 Gepost op: 06 March 2010, 21:12:47 »
Even een paar plaatjes geschoten van het verbeterde toegangsluikje:






En alvast eens een paar lijnen op de spoorkant getrokken om een idee te krijgen hoeveel sporen ik kwijt zou kunnen.
Dat zijn er dus maximaal 8, dat houd dan wel in dat sommige sporen niet direct bereikbaar zijn, vooral de buitenste.
Dit geeft wel weer stof tot nadenken want dan heeft het geen zin zoveel sporen op de opstelkant te zetten, als de
traverse deze toch niet kan bereiken.
Dit heeft alles te maken met de plek waar de sporen de traverse verlaten en de hoofdbaan opgaan.
Kan ik ook eigenlijk niet meer veranderen het baanplan staat toch al vast en die wijzig ik liever niet nog een keer.

Wordt vervolgt!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #57 Gepost op: 06 March 2010, 21:18:35 »
Beter!

Je had er ook nog voor kunnen kiezen geen 'vinger-gaten' te maken... Gewoon die klemmetjes die er voor zorgen dat het deurtje dicht blijft, en als je er nog een keer op drukt, dat de deur weer open gaat (Gewoon verkrijgbaar bij de Gammel.. :) )Maar ja..., dat wordt weer plamuren..

Gr, Bert

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8842
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #58 Gepost op: 06 March 2010, 21:30:49 »
Ha Robbert Jan,

Hoeveel ruimte heb je tussen de sporen? Je kan dat best reduceren naar 40 - 50mm (nem norm geeft 46mm aan tussen de sporen als ze recht liggen). De treinen rijden toch rechtdoor.

Groeten Ronald K

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #59 Gepost op: 07 March 2010, 10:12:19 »
De afstand tussen de sporen bedraagd nu 70mm, dit is omdat ik tussen 2 wissels een stukje
recht van 50mm heb gebruikt, met deze eruit kan ik nog reduceren naar 55 mm.

Dit scheeld de spreekwoordelijke slok op een borrel  (y)

Tevens het baanplan aangepast:



Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5