Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
henk
Vandaag
om 22:19:48
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Erwin 054
Vandaag
om 22:12:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 22:09:43
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
door
frederik19630
Vandaag
om 21:59:16
Mijn-bouw Indonesie
door
NS264
Vandaag
om 21:48:29
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:46:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:33:04
Au bord de la Cèze
door
Syb030
Vandaag
om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
Vandaag
om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
einte
Vandaag
om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar
door
GD
Vandaag
om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer
door
Mispoes
Vandaag
om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Huup
Vandaag
om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding
door
henk
Vandaag
om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken?
door
Wim1969
Vandaag
om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Eric B
Vandaag
om 13:23:27
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 11:33:42
Minder wissels
door
Eric B
Vandaag
om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan
door
ruudns
Vandaag
om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 06:18:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omlaag
Auteur
Topic: Boekenplank testbaan - (Baanplan H0) (gelezen 26874 keer)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:Boekenplank testbaan 330 x 40 cm 3 module's
«
Reactie #45 Gepost op:
02 March 2010, 21:35:56 »
Zo de printplaatjes zijn klaar, en deels geinstalleerd:
Printplaatjes met RJ12 aansluiting en bedrading netjes op kleur.
Prinplaatje van de andere kant en de splitter van Roco 10758,
deze komt aan de slave uitgang te zitten van de versterker.
Printplaatje geinstallerd in de modulebak, met 2 sets draden er aan voor de beide RJ12 bussen
die in de zijkant van de module gaan worden aangebracht. De zwarte kabel die hier bevestigd is komt
van de master aansluiting van de versterker, vandaar ook dat ik gewoon 6 kabels heb getrokken en niet 4.
De print die in de zijkant van de modulebak komt, daarin zit de kabel naar de Multimaus.
De hele rattaplan bijelkaar, zoals te zien is brand het scherm van de Multimaus, de loc op het testspoor
heeft al gereden, een teken dat alles funtioneerd
Mijn avond kan zo ongeveer niet meer stuk
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:Boekenplank testbaan 330 x 40 cm 3 module's
«
Reactie #46 Gepost op:
03 March 2010, 10:52:43 »
Vanmorgen de laatste aansluiting gemaakt, er zitten nu 4 aansluitpunten onder de bovenstaande modulebak.
2 aan de kopse kant en 2 aan de zijkant.
De kopse kant is voor het doorlussen van de modulebakken onderling naar de digitale versterker.
De zijkanten van de modulebak krijgen aan beide kanten een aansluiting voor de Slave Multimaus.
Alles wederom getest en goed bevonden, nu een 2e setje met 4 aansluitingen maken en een
losse aansluiting voor de Fiddle-Yard (deze komt in verbinding met de digitale versterker).
Dan zou het theoretisch allemaal gewoon moeten werken, maar dat weet ik pas als het zover is
Heeft iemand nog tips voor het maken van een mooi aansluitpunt in de zijkant van een modulebak?
Ik zat zelf te denken aan iets van een plaatje rvs of aluminium met daarin een vierkant gat voor de RJ12 bus.
Maar ik heb ook wel eens op de beurs gezien dat men gewoon doppen voor PVC leiding gebruikte.
Tips?
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
«
Reactie #47 Gepost op:
05 March 2010, 15:20:18 »
Het digitale plan geheel omgegooid, er komen gewoon Lenz La152 module's in de bakken.
Wel zo makkelijk en weinig tot geen extra soldeerwerk.
Nu verder met de modulebakken.
Wat zijn de beste manieren om deze aan elkaar te bevestigen?
Ik heb aan verschillende manieren gedacht maar eigenlijk bevalt geen van allen.
- 2 draadeinden met vleugelmoeren door de kopse kant van de modulebak.
- 2 stalen slotbouten in 1 bak, een vleugelmoer in de andere.
- 1 van bovenstaande gecombineerd met 2 deuvels in de vorm van een stuk bezemsteel.
Ideeen en tips welkom!
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Ronaldk
Offline
Berichten: 8842
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
«
Reactie #48 Gepost op:
05 March 2010, 15:36:57 »
Hallo Robbert Jan,
Zelf heb ik het gedaan met bouten waarbij aan één zijde een vleugelmoer. Met daar tussen wel twee plaatjes om de druk te verdelen (zie ook de bouw van mijn baan via het wereldbolletje). Dat bevalt mij uitstekend. Eerst de bakken tegen elkaar aanzetten en met lijmklemmen vast zetten en de boor erin. Dat kan geen kant meer op.
Verstandig dat je kant en klare Lenz LA152 neemt... Dan weet je zeker dat de overdracht en je communicatie met je centrale goed gaat.
succes!
Groeten Ronald K.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
«
Reactie #49 Gepost op:
05 March 2010, 20:29:16 »
Vandaag (en gister) ook verder gegaan met de traverse, alle schroefgaten
geplamuurd en de bak netjes verder afgewerkt.
Met toegangsluikje voor de electronica
Morgen de bende schuren en dan in de grondverf.
Het toegangsluikje, met pianoscharnier en binnen in de bak een magneetje om de deur dicht te houden.
2 sjieke handgreepjes om het geheel af te maken.
Mondje open
Morgen verder.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
«
Reactie #50 Gepost op:
05 March 2010, 22:02:19 »
Robbert Jan,
Mag ik een suggestie doen:
1) mooie knoppen er af halen: daar loop je toch maar tegen aan. Vervangen door gewone gaten waar je een vinger in stopt.
2) pianoscharnier tussen beide delen in plaats van aan de voorkant. Staat mooier. Aan het vaste deel zie ik al een balk waar je het makkelijk op kan monteren, misschien nog een klein balkje aan de binnenkant van de deur..
Maar ja, moet je nog wel even wat extra plamuren..
Gr, Bert
Gelogd
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
«
Reactie #51 Gepost op:
05 March 2010, 22:09:05 »
Mooie knoppen er weer afhalen, dat herinnert mij wel aan iets, en dat is dat de modulebak straks in de
kamer zo komt te staan dat in ieder geval 1 van de knoppen ruzie gaat krijgen met een muur.
Die gaan er dan denk ik toch maar af.
Het scharnier, daar moet ik even naar kijken, dan moet ik even wat extra hout weghalen want
de plaat waarop het scharniet bevestigd zit is niet echt recht gezaagd en het scharnier wil daar
dus niet op. (dan werkt deze niet meer)
Genoeg om nog over na te denken, ik heb nog wel een beetje hout hier en daar en plamuur dat komt wel goed.
Bedankt voor de constructieve tips
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Sven
Offline
Berichten: 8358
Eton Wick, UK
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
«
Reactie #52 Gepost op:
05 March 2010, 22:37:27 »
Ik zou nog wel een extra 60 cm latje in het midden onder de modulebakken bevestigen, want hij zal/kan nu door gaan zakken. Het is een behoorlijk grote plaat.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1678
Tram&Trein NL- H0
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
«
Reactie #53 Gepost op:
05 March 2010, 22:41:44 »
En het pianoscharnier dusdanig bevestigen , dat het van buitenaf niet meer te zien is (staat veel beter in de huiskamer)
(was dus ook al door Bert voorgesteld )
«
Laatst bewerkt op: 05 March 2010, 22:49:35 door ronald1956
»
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
«
Reactie #54 Gepost op:
06 March 2010, 09:50:45 »
Goede tips
Het bevestigen van een extra lat onder de modulebakken is (nog) niet nodig, gezien
er aan de zijkanten en de kopse kanten al latten zitten waardoor de bak
(ik heb het geprobeerd) zo goed als helemaal stijf is.
Er zit dus weinig tot geen beweging in, helemaal al geen buiging.
Dat houd niet in dat er geen extra balkje onder kan, maar dat gaat dan pas gebeuren
als de wisselaandrijvingen er onder zitten zodat ik niet 2 of 3 keer de latjes mag verplaatsen.
Ik ben al wat aan het brainstormen geweest over het scharnier, deze komt op de balk aan
de binnenkant van de bak te zitten, met de andere zijde van het scharnier aan de binnenkant van
de deur, de knoppen gaan er af en de gaten boor ik op zodat ik een vinger er in kan krijgen.
Vanmiddag ga ik daar mee aan de slag, eerst op de club aan het werk
(MSG Nienoord)
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
«
Reactie #55 Gepost op:
06 March 2010, 17:47:20 »
Zo de modulebak is aangepast, het scharnier zit nu binnen in de bak, de handgreepjes er
af gehaald en 2 gaten er voor in de plaats van 24mm. (dik genoeg voor een vinger)
Het luikje wordt dichtgehouden d.m.v. een magneetje, lekker simpel en werkt altijd.
Vanavond eens kijken naar de onderlinge verbindingen tussen de modulebakken.
Ik heb het materiaal al in huis dus dat is geen probleem.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
«
Reactie #56 Gepost op:
06 March 2010, 21:12:47 »
Even een paar plaatjes geschoten van het verbeterde toegangsluikje:
En alvast eens een paar lijnen op de spoorkant getrokken om een idee te krijgen hoeveel sporen ik kwijt zou kunnen.
Dat zijn er dus maximaal 8, dat houd dan wel in dat sommige sporen niet direct bereikbaar zijn, vooral de buitenste.
Dit geeft wel weer stof tot nadenken want dan heeft het geen zin zoveel sporen op de opstelkant te zetten, als de
traverse deze toch niet kan bereiken.
Dit heeft alles te maken met de plek waar de sporen de traverse verlaten en de hoofdbaan opgaan.
Kan ik ook eigenlijk niet meer veranderen het baanplan staat toch al vast en die wijzig ik liever niet nog een keer.
Wordt vervolgt!
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
«
Reactie #57 Gepost op:
06 March 2010, 21:18:35 »
Beter!
Je had er ook nog voor kunnen kiezen geen 'vinger-gaten' te maken... Gewoon die klemmetjes die er voor zorgen dat het deurtje dicht blijft, en als je er nog een keer op drukt, dat de deur weer open gaat (Gewoon verkrijgbaar bij de Gammel..
)Maar ja..., dat wordt weer plamuren..
Gr, Bert
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8842
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
«
Reactie #58 Gepost op:
06 March 2010, 21:30:49 »
Ha Robbert Jan,
Hoeveel ruimte heb je tussen de sporen? Je kan dat best reduceren naar 40 - 50mm (nem norm geeft 46mm aan tussen de sporen als ze recht liggen). De treinen rijden toch rechtdoor.
Groeten Ronald K
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)
«
Reactie #59 Gepost op:
07 March 2010, 10:12:19 »
De afstand tussen de sporen bedraagd nu 70mm, dit is omdat ik tussen 2 wissels een stukje
recht van 50mm heb gebruikt, met deze eruit kan ik nog reduceren naar 55 mm.
Dit scheeld de spreekwoordelijke slok op een borrel
Tevens het baanplan aangepast:
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Boekenplank testbaan - (Baanplan H0)