Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 13:41:53
Zelf gebogen brug maken
door
bellejt
Vandaag
om 13:38:19
Programmeren cv
door
maartenvdb
Vandaag
om 13:29:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
Vandaag
om 13:26:23
Tams app
door
reinderlf
Vandaag
om 12:55:06
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:26:44
booster vraag
door
Martin Domburg
Vandaag
om 12:20:47
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Corné81
Vandaag
om 12:15:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
william_2
Vandaag
om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W?
door
Corné81
Vandaag
om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
Vandaag
om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:46:19
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
schipcas
Vandaag
om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 09:09:15
Raadplaatje
door
R1954
Vandaag
om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:35:09
Site Uhlenbrock
door
Ben
Vandaag
om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc?
door
ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
NS264
08 August 2025, 23:24:44
Modelbaan Beltheim.
door
Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan
door
Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe?
door
Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Alvaneu in 1:160, een Nm/N-smalspoor projekt
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Alvaneu in 1:160, een Nm/N-smalspoor projekt (gelezen 18995 keer)
Robert_N-Nm
Fan van Zwitsers Spoor N(m)
Alvaneu in 1:160, een Nm/N-smalspoor projekt
«
Gepost op:
17 February 2010, 14:55:48 »
Hoi,
Tijd om eens wat van m'n eigen modelspoor-bouwkunsten te laten zien (na een lange bouwstilte zeg maar). In dit geval gaat het om station Alvaneu m'n nieuwe projekt(je). Een kort voorstelrondje.
Het grote voorbeeld
Alvaneu is een klein dorpje in het Albulatal in Graubünden/Zwitserland van ca 420 inwoners. De belangrijkste attractie van het dorp voor de niet treinliefhebber is de lokale golfbaan maar als spoorfanaat kan je daar best een dagje treinspotten. Station Alvaneu ligt tussen de twee dorpskernen van Alvaneu (Alvaneu Dorf en Alvaneu Bad) in en is niet veel meer dan een opgewaardeerd passeerspoor waar slechts in de ochtend- en avonduren treinen van de Rhätische bahn (RhB) stoppen. Het station zelf heeft in het verleden ook niet veel meer dan deze functie gehad. Er was wel eens waar een klein kopspoortje te vinden in de uitrijrichting Surava/Tiefencastel, maar dat is in de loop van de tijd ten prooi gevallen aan de moderniseringslust van het bedrijf. Het enige wat rest is een betonnen stootblok. Het stationsgebouw zelf is nog grotendeels in de staat zoals het is opgeleverd ergens aan het einde van de 19e, begin 20e eeuw. Een mooi uitgangspunt dus voor een simpel modelbaantje waarbij ik de grootseriefabrikanten (goeddeels) links zal laten liggen.
De onderbouw
Hoewel de constructie van de modulebak zelf nog moet gaan plaatsvinden is de rails reeds neergelegd op een klein plaatje 4mm MDF. Ok MDF is misschien niet het topmateriaal voor velen maar in deze situatie heeft het toch een paar prettige/voordelige eigenschappen als je gaat kijken naar de bouw van de rails zelf.
De rails
Voor de bouw van de rails heb ik gebruik gemaakt van het N-tram railsysteem. Dit is eigenlijk een simpel maar wel tijdrovende manier van railbouw waarbij middels een spoormal de rails wordt aangelegd. In principe is het niet meer dan mal op de ondergrond plakken, gaatjes boren (4 per bielsje, 0,6mm) en vervolgens de bielsjes erop plakken. Hierna gaat er een laagje bijts over het gehele spoorverloop en kunnen de railklemmen geplaatst worden. Als laatste stap worden dan de code 40 railprofieltjes in de klemmen gebracht en vastgeklemd. Et voila, we hebben een mooi stukje rails liggen. Dit principe heb ik al eerder gedaan voor Bergünerstein en werkt in principe goed zolang je ondergrond niet keihard is, zeker omdat je gaatjes nogal eens verstopt raken met (hout)lijmresten en je ze dan handmatig even moet naboren.
Wat foto's (van het Bergünersteinprojektje, maar het principe veranderd niks).
In het volgende bericht (komt zo) volgen nog wat extra foto's van het eindresultaat sporenleggen. Anders dan knikkert het forum m'n bericht er weer uit en kan ik opnieuw beginnen.
Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)
Jos001
N en G rijder
Re:Alvaneu in 1:160, een Nm/N-smalspoor projekt
«
Reactie #1 Gepost op:
17 February 2010, 14:58:59 »
Wow Robert, dat noem ik nog eens serieuze zelfbouw!
Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS
Jeroni
BAM!
Créateur du corridor
«
Reactie #2 Gepost op:
17 February 2010, 15:05:19 »
....en dan zeggen ze dat muurtjes krassen monnikenwerk is........
Good'n busy, gozert!
Robert_N-Nm
«
Reactie #3 Gepost op:
17 February 2010, 15:06:20 »
En het vervolg gelijk maar even...
Op deze foto zijn alleen de wissels en het verbindingsspoor ertussen aanwezig. Niet heel duidelijk te zien omdat er een tweetal personenwagens op staat, maar toch.
En hier een vergelijkbare foto. De sporen liggen nu wel volledig, en de regionale trein rijdt al binnen.
Het geeft best nog wel wat diepte op zo'n beperkte oppervlak. Het verbaaste mij eigenlijk een beetje. Het geeft in ieder geval weer extra zin om verder te gaan want helemaal af is het dus nog niet, de roltest met de twee- en vierassers zijn in ieder geval al veelbelovend.
Zo moeten de sporen nog elektrisch aangesloten worden en voorzien worden van ballast. Moet het verdere landschap en de spoorse toebehoren zoals seinen en bovenleiding verder worden ingepast en moeten de wissels sowieso worden voorzien van een geschikte aandrijving waardoor ze fatsoenlijk te berijden zijn (momenteel de neutale stand een stand die het midden houdt tussen rechtdoor en afbuigend).
Robert
Jerome
«
Reactie #4 Gepost op:
17 February 2010, 16:26:17 »
Robert,
Gaaf hoor! dat wil ik ook nog wel gaan proberen, maar dan zelf een wissel bouwen in een afwijkende maat. Welk type wissel heb je hier gebruikt, ik neem aan van Peco?
Groet, Jeroen.
weer begonnen met DMV Modules Jeroen
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Robert_N-Nm
«
Reactie #5 Gepost op:
17 February 2010, 19:30:21 »
Hoi,
@Jeroen/Jerome
Nope geen peco. De wissels stammen van JHM (Jörgen Haubrich) en komen bij Aspenmodel vandaan. Het gaat om een tweetal rechter wissels van 12cm, 8
o
, 1:7 naar RhB voorbeeld (art.nr 2050 NM). In deze spoormaat (6,5 mm) zijn eigenlijk alleen wissels van maerklin beschikbaar. Deze zijn echter niet correct doordat het normaalspoor in 1:220 is. Dat betekent dus te korte bielsen die te dicht op elkaar zitten, hetgeen in mijn ogen afbreuk doet aan de modellen (alle messing kleinserie eigenlijk). Dus dan maar zelfbouw van de rails.
@All
Overigens heb ik de laatste (zeg 20cm) rails op een iets andere manier geprepareerd. Op dit laatste stuk heb ik gebruik gemaakt van een soort klemmen-strip welke zich onder de rails bevind. Even verankeren met wat secondelijm en je bent een stuk sneller (waarvoor bedankt Edward). Het resultaat is er in ieder geval niet minder door.
Mooi. Straks nog even wat stoeien met de bovenleidingsmasten van N-track. Ik heb een heel mooi demo-model van een Quertragewerk over twee sporen (staat ook op hun website) en ik wil er sowieso nog een paar in elkaar vrotten. De foto's die ik van de masten heb gezien (+ degene die ik al in huis heb) beloven in ieder geval veel goeds. Dus misschien weer een korte update...
Robert
Julien
«
Reactie #6 Gepost op:
18 February 2010, 13:57:37 »
Hoi Robert,
Dit wordt een interessant project. Dat ga ik zeker volgen!
groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.
Robert_N-Nm
«
Reactie #7 Gepost op:
18 February 2010, 21:22:34 »
Hoi,
Een kleine update (dit maal zonder foto's). Vandaag eens zitten spelen met de bovenleidingsmasten van N-track als bouwpakket. Mooi spul alleen kom ik nu dus echt handen te kort bij het soldeerwerk. Het resultaat is het nodige geklooi (lees ervaring rijker en een illusie armer) maar geen echt fatsoenlijk uitziende mast. Aankomende zaterdag maar eens in Houten speuren naar een setje extra handjes, heb ik tenminste nog een doel voor ogen ipv nog meer rollend materieel kopen
(wat niet geschikt is voor dit projekt).
Robert
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Modelrailroading is fun!
«
Reactie #8 Gepost op:
18 February 2010, 21:26:02 »
Mooi Robert! Ziet er goed uit
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Robert_N-Nm
«
Reactie #9 Gepost op:
20 February 2010, 22:51:31 »
Hoi,
Qua doel voor Houten niet geslaagd, jammer maar helaas. Wel een kleine bestelling (Volkswagenbusje van Lemke Mini's besteld, in de ijscoman uitvoering) gedaan omdat ik graag een leuke scene wil maken bij het stationnetje dat wel past bij een warme zomerdag ergens aan het einde van de zomer/nazomer. Maar goed niet helemaal stilgezeten qua smalspoor want...
...afgelopen vrijdag stond de postbode weer eens aan de deur met een klein pakketje. De inhoud, een wagentje van de firma N-tram. Aangezien een plaatje meer zegt dan woorden.... (gelijk 2 plaatjes, een 3e staat op de foto-emmer).
De onderkant van de wagen heb ik niet op de foto gezet. Laten we het er op houden dat ondanks het formaat vrijwel de complete rataplan aan leidingen, stangen en andere appendages aanwezig is. Het mooiste van het model vind ik echter de balkons en eigenlijk dan vooral de deuren naar binnen toe. Ze hebben namelijk gewoon gezorgd voor deurklinken!! (ziek jawel, maar zooooo mooi. Eat your heart out Bemo
). Uiteraard is de wagen voorzien van een interieur en rolt ze lekker soepel over de smalle spoortjes.
Robert
Jos001
N en G rijder
«
Reactie #10 Gepost op:
20 February 2010, 22:56:07 »
Leuk! Rhätische Bahn
Ongelofelijk mooi gedetailleerd hoor. Ik heb er zo een van Brawa in 1:22,5
Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS
Robert_N-Nm
«
Reactie #11 Gepost op:
21 February 2010, 17:54:45 »
Hoi,
Opnieuw een update...
Ik ben maar verder gegaan met het leggen van de sporen op een volgend element in de baan dat direct na de wisselstraat komt, juist ja het stationsgebied zelf. Qua bielsen ben ik ongeveer op 1/2e deel van de lengte gekomen totdat ook hier een materiaalprobleempje optrad. Het is duidelijk weer tijd om te shoppen geworden. Een setje northeastern Linde profieltjes (maat 1,3 bij 0,8 mm met een x-aantal cm lengte) staat er nu ook weer bij op het verlanglijstje.
Vanavond, als de lijm goed droog is, worden de bielsjes even wat opgeschuurd en kan de beits erover zodat ze zo'n mooi bruinige en oude look krijgen. Daarna kan over elk van de delen een stuk rails worden aangebracht. Niet te zien is dat ik eigenlijk nog geen gaatjes heb geboord. Daar ik gebruik maak van een alternatief klemsysteem kan ik wat sneller werken, alleen liggen de klemmen nu niet precies allemaal boven een bielsje. Het mag de pret niet drukken en daarbij ik kan de klemmen (die dezelfde zwarte kleur hebben als de rails) toch niet meer zien als het railprofieltje erin zit (laat staan als ze geballast zijn).
Robert
Jeroni
BAM!
Créateur du corridor
«
Reactie #12 Gepost op:
21 February 2010, 17:59:50 »
Wat een moppig huisje, zeg. Gaaf hoor. Wat mij betreft echt niet te doen, zo'n heel station bielsje voor bielsje aanleggen..........in 1:160. Is het de bedoeling dat alles gaat rijden (met schaduwstationnetje ofzo) of wordt het een diorama, evt. met pendelbaanfunctie? Hoe zit het met je bovenleidingsmasten?
Gr J
Robert_N-Nm
«
Reactie #13 Gepost op:
21 February 2010, 19:58:31 »
Hoi J (en de rest),
Baanplan (Zichtbaar):
zal het niet echt veel voorstellen. Ik ga uit van een ordinair halfverdekt ovaaltje met vooraan als eyecather het moppige stationsgebouwtje dan de sporen en achter de sporen nog een klein stukje heuvellandschap/grasland en een enkel huisje (Alvaneu Bf ligt namelijk tussen de weilanden, tussen de twee dorpskernen in). Dit
filmpje van youtube
(©Wimzelluv) schetst de situatie een beetje (alleen die lelijke nieuwbouw pal achter het stationsgebouw maak ik niet na, en het zal bij mij een landschap worden met een (laat) zomers tintje. Even een tekstuele schets van het huidige zichtbare deel (qua bouwsegmenten):
Tunnel -- Overweg "Funtauna" (gelegen in een boog) --
Wisselstraat (Tiefencastelzijde)
--
Stationsgebouw
-- Wisselstraat (Landwasserviaduct/Filisur, gelegen in een boog) -- Tunnel
Schaduwstation
: Tussen de twee tunnels komt een schadustation te liggen. Dat zal vermoedelijk een spoor of 4-5 krijgen en zal via een schuiflade-systeem moeten gaan werken (met een enkel doorlopend spoor zodat er ook gewoon gekeken kan worden naar het rijden van de treinen). Dat is ingegeven doordat de wissels nog best wel kostbaar zijn. De wissels die ik nu heb verwerkt in de eerste wisselstraat kosten €35,- p.st en om ze nou ook nog in het schaduwstation te gaan gebruiken is zonder geld. Daarnaast kost het ook nog eens de nodige ruimte om zulke wisselstraten in te passen. Het baantje moet behapbaar blijven en zal niet langer worden dan 150cm bij 50-60 cm de diepte in.
Qua bovenleidingsmasten
: Die liggen in onderdelen te wachten op dat wat komen gaat. Ik heb een fixatiehulpje nodig om de schroefdraden goed te kunnen solderen zodat de verbindingen ook een beetje stevig worden. Qua bovenleidingsdraad ben ik er echter nog niet uit. Persoonlijk denk ik momenteel aan Hammerschmid bovenleiding. Dat zijn nameliijk ragfijne draden icm een gummidraad a/d pantograafzijde. Dat lijkt mij het minst kwetsbaar (van iets wat behoorlijk kwetsbaar zal blijven).
Qua seinen en overweg
: De seinen stammen van Kyodo (niet meer verkrijgbaar in grote hoeveelheden). Dat zijn mooie seinen met leds die over het algemeen veel beter gerpijsd zijn dan seinen van Microscale. De seinen van
Microscale
vind ik persoonlijk ook wat grof voorkomen op foto's doordat ze de draden aan de achterzijde van de leds hebben weggewerkt. De overweg moet beveiligd worden met een setje slagbomen, maar die ben ik nog niet tegen gekomen in N spoor.
Robert
Schachbrett
Wir bauen fur Sie!!
Bahnfahren ist ÖBB !!!
«
Reactie #14 Gepost op:
21 February 2010, 20:30:39 »
Hey Roberto,
Het is een gaaf project waar je aan begonnen bent,het is wel interessant dat je veel in eigen beheer doet.
Het is absoluut het volgen waard,wat J al zei het is me wel monnikenwerk bielsje voor bielsje.
Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [