Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:43:46
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Eurospoor 2010  (gelezen 126502 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #570 Gepost op: 02 November 2010, 06:32:54 »
Weddenschappen over de klaag/lofzang (hoe lang zal de draad dit jaar zijn) worden al gemaakt voor het hele event moet beginnen....  8)

Chris, dat is mijn tekst...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #571 Gepost op: 02 November 2010, 08:14:24 »
Kom op.  ;) Dus berg die pils en zakkie nootjes maar weer op. Gebruik die maar voor een goede film bij de buis.Chris.

Helaas, ook die zijn er niet.  :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bestuur Stichting BeneluxSpoor.net

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #572 Gepost op: 02 November 2010, 08:18:20 »
Op de eerste plaats wil het bestuur alle vrijwilligers van harte bedanken voor hun inzet en toewijding aan de presentatie, demonstraties en workshops op de de beursstand van Beneluxspoor.Net tijdens Eurospoor 2010.
We hopen van harte dat we ook in de toekomst weer een beroep op jullie mogen doen.
Extra veren in jullie k*nt steken, hoeft wel haast niet. Velen zijn ons hierin voorgegaan.

Het bestuur prijst zich so wie so gelukkig met de positieve feedback, al willen we ook de verbeterpunten horen.
Zoals Leo Hendriksen hierboven in zijn bijdrage reeds aangeeft: het is zaak om de modelspoorhobby in al zijn facetten uit te dragen c.q. te promoten. En juist dat heeft de Stichting BeneluxSpoor.Net in haar doelstellingen staan.

Bij het inrichten van de workshops, werd door ons vooral gelet op de toegankelijkheid van e.e.a. door kinderen. Vooral speelde dat bij het solderen van de ledjes op het miniscule printplaatje.
Aan belangstelling voor juist die workshop geen gebrek. Sterker nog, achteraf kunnen we enkel vaststellen dat we die workshop misschien nog vaker hadden moeten organiseren.

Maar zelfs zo'n workshop kent haar eigen problematiek.
Op zondag staat er een knaap van 10- 11 jaar oud, die de beurs bezoekt met zijn moeder en oma.
'Neen,... dat solderen is niets voor onze jongen', merkt moeder op. 'Nou, als zijn vader er bij was geweest..., dan misschien wel', vult de oma aan.
Even later zitter er nog jongere kinderen, voorzien van veiligheidsbril, in opperste concentratie hun schakeling te monteren. En wat zullen die deze week trots hun 'ding' tonen aan vrienden, familieleden, en klasgenootjes. Kunnen we betere ambassadeurs hebben?

De modelspoorhobby is niet suf, maar kan suf beleefd worden.
Er zijn immers voldoende kansen om deze hobby te verrijken met nieuwe en innovatieve mogelijkheden waardoor het voor de jeugd (of zo men wil jongeren) interessant of spannend te maken is of te houden.

In onze stand hadden we twee voorbeelden:
- De uitgebreide mogelijkheden van RocRail/LocoNet;
- De toepassing van geavanceerde lasersnijtechniek met ultramoderne gietpoeders

Voor beide items was erg veel belangstelling; Het deed immers een appel op nieuwsgierigheid en verwondering. Precies dat wat kinderen van nature hebben.

Met vriendelijke groet,

Bestuur BeneluxSpoor.Net

 
« Laatst bewerkt op: 02 November 2010, 09:19:21 door Bestuur Stichting BeneluxSpoor.net »

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #573 Gepost op: 02 November 2010, 09:22:49 »
 (y) mag ik alle hobbyisten bedanken die daar drie dagen in hun vrije tijd kosteloos effe hun hobby uitdragen, dat de toegangs prijs hoog is kunnen hun ook niets aan doen, ik vond de sfeer wel oke  (y)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #574 Gepost op: 02 November 2010, 09:59:25 »
Waar blijven de eindeloze fotoverslagen?
Nou vooruit, hier mijn registratie van het verhaal. Maar even extern wegens teveel plaatjes voor de draad.
http://www.flickr.com/photos/55361696@N07/with/5136304122/

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #575 Gepost op: 02 November 2010, 11:35:50 »
Ik ben dit jaar op de zaterdag geweest en

ja, persoonlijk vind ik dit jaar beter dan het vorige. Vorig jaar was het geheel iets 'te ruim' opgezet met veel lege ruimtes. Natuurlijk zijn er zowel goede als slechte banen. Vooraf wil ik nog opmerken dat er NIKS MIS is met het 2 keer naar een evenement komt. Ik hoef niet altijd iets NIEUWS, een mooie baan verdient het zelfs om meerdere malen te mogen komen.

Hier een lijstje van een paar van mijn (niet)favorieten

+ Bergische Eisenbahnfreunden
Deze baan was niet het top-punt van detaillering, maar wat ik mooi vond was het feit dat ze realistisch met lange treinen konden rijden. Bovendien laat zo'n plaatje (onder) mijn elektrotechnisch hart sneller kloppen
 
Deze baan kon bijna volledig zowel voor gelijk- als wisselstroom gebruikt worden. Ook mooi vond ik het deel wat in aanbouw was, compleet met werkende vulkokers voor grind (volgens mij gebruikten ze zand).


+ HEB Hobbymodelleisenbahner 1983
Deze baan kende ik nog van Rail en ook van het modeltijdschrift Miba. Ik vindt deze segmentenbaan schitterend. Dit samen met het dispatchersysteem wat ze gebruiken met telefoon, zorgt voor een leuk staaltje rijden. Leuk werd het toen ze zichzelf klem hadden gereden. Het nadeel van rijden zonder dienstregeling, maar goed, wel grappig om naar te kijken.

+ Club de Modélisme de Draveil
Dit is al een zeer oude baan, maar nog steeds vindt ik hem prachtig.


- Railclub Utrecht
Ja, een vaste gast bij Eurospoor is de Utrechts eigen modelspoorvereniging. Jammer alleen dat er altijd dezelfde grote modulebaan wordt meegenomen. Ik vind hem gewoon niet mooi. Ik weet dat het moeilijk is een grote modulebaan te moderniseren (bij wijze van spreke), maar mij doet het niks.

Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #576 Gepost op: 02 November 2010, 12:03:30 »
Nou vooruit, hier mijn registratie van het verhaal. Maar even extern wegens teveel plaatjes voor de draad.
http://www.flickr.com/photos/55361696@N07/with/5136304122/

Groet, Bessel

Leuk, bedankt. Die industriële havenbaan komt er leuk uit zo.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #577 Gepost op: 02 November 2010, 12:41:13 »
Ja dat vond ik ook één van de fraaiere stukken.


'k zie trouwens nu pas dat mijn cameraatje denkt dat het januari 2032 is :P
RETROBAHN A.G.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #578 Gepost op: 02 November 2010, 13:04:17 »
Ik las dit draadje nog eens door en zag weer een hoop gehakketak. Tsja, zelf doe ik dat ook wel eens, dusse die zonder zonde is werpe de eerste steen. Dat doe ik dus maar niet.

Ik ben ook begonnen met een ovaaltje en geëvolueerd naar een insectencopuleerder eerste klas. Ivo zei wel wel eens, zelfs als je niet wil detailleren moet je het als het ware van jezelf, gewoon omdat je het kan. Anders klopt het voor je gevoel niet. Maar anderen evolueren anders. Die leggen niet de nadruk op de detaillering, maar meer om het algehele plezier of zijn juist meer bezig met verzamelen, of willen alles digitaal perfect hebben en geautomatiseerd, maar de aankleding is dan minder belangrijk.

Zo vond ik het baantje waar jaren 50 spul werd gebruikt echt werkelijk fanastisch. En het leuke hieraan was dat deze man zich er bij neerlegde dat hij niet beter kon en misschien ook wel niet wilde detailleren. Waar voor hem het plezier in zat was dat hij voor een habbekrats spullen kocht, dat hij een tijdperk uitbeelde waarin dit al haute couture was zeg maar en vervolgens legde hij zichzelf min of meer een realistische dienstregeling op. Wat verbaasde mij nou het meest? Het enthousiasme en plezier, dat werkte zo aanstekelijk! Dan hoefde het niet eens de meest schitterende baan te zijn, maar ik zag zijn plezier vertolkt worden in zijn baan. Want passie zat er wel in. Een waarheidsgetrouw tijdbeeld zat er wel in. En de huisjes pastten in de omgeving, ook al waren ze nog zo oud en afzichtelijk. Voor de DDR duitsers waar alles was platgebombardeerd was dit realiteit en ze waren er blij mee. En die bouwpakketjes vertelden dit verhaal.

Dus tsja, ik vond de keizerlijke marine schitterend, net zo als cornfield yard en die kleine mijn uit italië, of die schitterende dam uit engeland. Maar die houten baan vond ik net zo mooi, door de creativiteit van de bouwer. En de baan waar ik het net over had vond ik ook schitterend door het plezier waarmee deze man zijn baan liet zien en het enthosuisasme waarmee hij hem gemaakt had.

Dus ben ik teleurgesteld over de kwaliteit? Verwacht ik alleen maar het beste van het beste? Ja, maar dan wel op elk vlak en ik geloof dat Eurosproor daar zeker in geslaagd is. En straks kunnen we ons verheugen op een heel ander evenement, namelijk On Traxs, waar de standaarden heel anders zijn. Resumé, ik heb me geweldig vermaakt, hele mooie dingen gezien, vond het zoeken naar de koopjes op de markt heel erg leuk en vond de stands inclusief die van BNLS top! Volgende keer weer... (y)
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #579 Gepost op: 02 November 2010, 13:09:43 »
Ik weet dat het moeilijk is een grote modulebaan te moderniseren...

Nee hoor, is niet moeilijk. Gewoon eraan beginnen en je willen verbazen over de vooruitgang. Elke schrijver weet; schrijven is schrappen, dat onderscheidt de professionele schrijver van de  hobby-schrijver (tenzij de laatste zich professionaliseert door voortschrijdend inzicht)
Dus elke modelbouwer zou moeten weten; echt modelbouwen is gedeeltes afbreken om ze beter te maken. En als een baan door de tijd is ingehaald (voordat ik aan Rhenen begon was de baan van Utrecht er al), zul je iets moeten doen.

Gezien de foto's had ik misschien beter op Eurospoor kunnen komen, ik ben met Tomasso eens dat de Keizerlijke marine en CY geweldige stukken zijn, die heb ik dus gemist.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #580 Gepost op: 02 November 2010, 13:18:05 »
de Keizerlijke marine en CY geweldige stukken zijn, die heb ik dus gemist.
Bij de Marine zag je gelijk de nadelen van echt water en het ontbreken van een fries en achtergrond platen. Het was nl haast niet te fotograveren vanwege de jaarbeurs lampen in het water, en de illusie van het echgie werd wreed verstoord door de deiv personen die rondom de baan aanwezig waren. Een schitterende baan (ik heb er een tijdje bij doorgebracht) maar jammer van de hierboven aangehaalde punten.
SK.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jakop

  • Gast
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #581 Gepost op: 02 November 2010, 13:20:26 »
Ik wordt nog moeier van deze draad als van het geslenter op de beurs...  ;D
Het was een mooie beurs, klaar uit!
Volgend jaar weer!   (y)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #582 Gepost op: 02 November 2010, 13:23:36 »
Sobat heeft wel gelijk: die marinehaven was niet te fotograferen. Echter, dat is reden te meer om 'live' aanwezig te zijn, want het was een prachtig werkstuk....

Bessel
RETROBAHN A.G.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3858
    • MCKmodelbouw
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #583 Gepost op: 02 November 2010, 13:26:10 »
daar ben ik het helemaal mee eens.
iedereen ziet het anders en iedereen heeft er ze mening over.
maar er hoeft hier niet pagina's lang alleen maar negatief gezeur te staan.
je kan het ook van een andere kant bekijken en de mooie dingen eruit halen en daar over schrijven.
dat is toch veel leuker..
het is nu allang duidelijk dat er banen waren die er misschien volgens die persoon niet thuishoren.
maar ook die banen worden door andere mensen wel gewaardeerd.
ze hadden een breed gamma voor ieder wat en je kiest er gewoon uit wat je leuk vind en wat niet.

ik heb er geen foto van maar er stond bij Nproject wel een heel orgineel diorama.
het was een gspoor goederenwagon met een man die de deur kon verschuiven.
en daarin was een klein n-baantje gemaakt. een klein pendelspoortje waarop de trein heen en weer kon.
en het was helemaal ingericht met groen.
erg leuk gedaan.
de baan eronder in de magnetron was ook erg leuk (y)

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4719
    • Filmpjes op YouTube
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #584 Gepost op: 02 November 2010, 16:30:42 »
Tja.

Normaal kopieer ik na Eurospoor mijn bijdrage in het topic van die uit het jaar daarvoor en plak deze dan weer in het draadje van het lopende jaar, dat scheelt typen. Deze keer heb ik er geen zin in, bovendien hebben zowel het bestuur van dit forum als Leo zelf een duidelijke bijdrage geleverd.

De discusie ontspoort ieder jaar om dezelfde punten, omdat men het meest simpele feit uit het oog verliest en dat is het feit dat onze hobby op vele manieren te beleven is en dat veel mensen dat dan ook doen. Anders gezegd, er is geen juiste manier en je kunt het veel ruimer opvatten dan een potje tennis.
Eurospoor laat een groot gedeelte van die belevingen zien en dat betekent dat er voor elk wat wils is en dat er zaken zijn die je minder of niet aanspreken, dat geldt evenzogoed voor mij als bezoeker en hulp bij een stand, zoals ieder jaar.

Verder is er altijd commentaar dat je banen soms al op een ander evenement of een eerdere editie van Eurospoor hebt gezien. Ja, dat klopt, maar is het niet zo dat er minder tentoonstellingsbanen zijn dan 10 jaar terug? En is het een reeele vraag om aan een vereniging te vragen dat als ze na een jaar of 5 klaar zijn met een project en deze op Eurospoor hebben tentoongesteld deze baan te slopen en weer met iets anders te komen, omdat het volk het wil?

Met bovenstaande gedachte vermaak ik me ieder jaar weer 3 dagen lang, zo was het ook dit jaar. En ik ben blij te lezen dat er iets meer bezoekers waren dan vorig jaar, toen er naar mijn weten al iets meer bezoekers waren dan in 2008.

Leo:  Complimenten voor het werk ieder jaar en namens de man van stand 0192 bedankt voor de goed uitgezochte locatie, was een succes!


https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT