Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: Eurospoor 2010  (gelezen 126447 keer)

DE2225

• Offline Offline
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #450 Gepost op: 01 November 2010, 13:02:35 »
Het is weer net als ieder jaar hetzelfde commentaar op Eurospoor.
Als je het mij vraagt is Eurospoor 2010 een groot succes geweest. Ik vermoed dat er meer bezoekers zijn geweest dan vorig jaar, maar dat zal Leo moeten bevestigen.

Ik vond de bewoording in Hart van Nederland van afgelopen vrijdag treffend. Modelspoor is voor ieder wat wils, de een vind het landschap belangrijk, de tweede de treintjes zelf, de derde gaat voor de techniek en de vierde de dienstregeling die hij rijdt.
Diezelfde mix vond ik terug in de banen die er stonden. Voor ieder wat wils en voor zowel de beginnende modelspoorder als de zeer ervaren hobbyist banen met voor hun niveau uitdagingen en inspiratie.

Wat ik in een aantal reacties lees is een gebrek aan respect voor iemand die de hobby op een andere manier beleeft dan diegene die het commentaar schrijft. Vooral de opmerking dat de hobby een "opa met p**svlek .." imago heeft vind ik bijna beledigend. Als ik kijk naar de leden binnen de verschillende clubs en stichtingen waar ik bij betrokken ben, is daar slechts een enkele opa bij. En geloof me, die zijn nog  steeds heel zindelijk hoor.

Ik heb het in ieder geval heel erg naar mijn zin gehad en de complimenten waren niet van de lucht.

Groetjes,
Rik
« Laatst bewerkt op: 01 November 2010, 13:38:46 door DE2225 »
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #451 Gepost op: 01 November 2010, 13:05:08 »
Vorige week hebben wij nog spuitjes gegeten.

Oei.... :o

;D

Jeroen

Dolly

• Offline Offline
« Reactie #452 Gepost op: 01 November 2010, 13:05:52 »
3 dagen lang zitten experimenteren met suikerbieten (tandarts) gips om muurtjes in te laseren wel leuk maar volgende keer wil ik toch iets anders gaan doen/presenteren.
We hebben een jaar de tijd om ons daarop voor te bereiden.
Eurospoor zelf hebben we ook nog goed kunnen zien (er waren uiteindelijk genoeg tegeltjes ;)) veel grote banen waaronder ook die erg mooi waren en inderdaad ook wat minder mooie exemplaren, maar verschil moet er wezen.
Al met al een leuke editie van Eurospoor (y)
« Laatst bewerkt op: 01 November 2010, 13:19:15 door Dollydolinda. Reden: linkje voor de lol »
Groetjes Dolly

Eric van Spelde

• Offline Offline
« Reactie #453 Gepost op: 01 November 2010, 13:11:11 »
Dat is niet wat hier gezegd is. Deze banen zijn zoveel mooier dan de beginnende modelbouwer maken kan, dat zij zich hier niet mee kunnen identificeren: men kan dit niveau niet bereiken en haakt snel af. Wanneer je je echter als beginner op minder hoogstaande voorbeelden kan richten, is de kans veel groter dat je je opgedane ideeën waar kan maken.

Dat denk ik dus niet. Om met Marty te spreken: "het is moeilijker om iets slecht te bouwen dan om iets goed te bouwen."

Een staan een heleboel banen op tentoonstellingen die alleen maar tot voorbeeld kunnen dienen van hoe het niet moet. Natuurlijk zijn er begenadigde supermodelbouwers, maar ik stel dat je ook als idioot met 2 linkerhanden (zoals ondegetekende) ongeveer 80 procent van dit resultaat (vanuit de optiek van een toeschouwer gezien) kunt bereiken. Gweoon door uit alle mogelijke thema's er een te kiezen dat realistisch gezien past bij je ruimte, budget en technische mogelijkheden (geen internationale sneltreinen terwijl je net huimte hebt voor een boog waar een stoomtram op past), je daar dan aan te houden, te zorgen voor een nette visuele afsluiting van het geheel en fatsoenlijke verlichting. Dat lijken mij minimumeisen voor een geslaagde tentoonstellingsbaan. Kleine moeite, groot plezier.

En bovendien werkt het in alle hobby's en sporten zo, dat je juist gemotiveerd raakt door 'grote' voorbeelden die aangeven wat mogelijk is. Wie geen dromen heeft, zal ook nooit kunnen excelleren. :)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #454 Gepost op: 01 November 2010, 13:14:48 »
3 dagen lang zitten experimenteren met suikerbieten (tandarts) gips om muurtjes in te laseren wel leuk maar volgende keer wil ik toch iets anders gaan doen/presenteren.
We hebben een jaar de tijd om ons daarop voor te bereiden.

Mooi dat je het leuk vond! Bob had het al in een mailtje bij mij aangegeven :) Dus daar kunnen we rekening mee gaan houden. Hans laten we gewoon weer zelf de tegeltjes maken.... Dan mag hij vast wel weer hele dagen aanwezig zijn....

In ieder geval goed de reacties van de diverse personen te lezen. Het was een gezellige beurs! Voor volgend jaar: We hebben weer alweer ideeën en plannen! Dus deelnemers 2010: Jullie zijn nog niet van mij af :) :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

stig

• Offline Offline
« Reactie #455 Gepost op: 01 November 2010, 13:24:19 »
Waar blijven de eindeloze fotoverslagen?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eric van Spelde

• Offline Offline
« Reactie #456 Gepost op: 01 November 2010, 13:26:25 »

Vooral de opmerking dat de hobby een "opa met p**svlek .." imago heeft vind ik bijna beledigend.

Stel, je hebt vanavond een eerste date met een leuke juffrouw. Vertel je haar dat je aan modelspoor doet? Nee? Waarom niet? Oh...  :-X  ;D

henk

• Offline Offline
« Reactie #457 Gepost op: 01 November 2010, 13:32:19 »
Mijn vrouw noem ik dan ook niet, logisch toch. Het verband met Eurospoor is grondig zoek Erik. Je vraagt die juffrouw toch ook niet uit voor een middagje Ontraxs of Railz Miniworld?
Of een voetbalwedstrijd derde klasse onderbond wat dat aangaat.
« Laatst bewerkt op: 01 November 2010, 13:33:58 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

DE2225

• Offline Offline
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
« Reactie #458 Gepost op: 01 November 2010, 13:35:16 »
Stel, je hebt vanavond een eerste date met een leuke juffrouw. Vertel je haar dat je aan modelspoor doet? Nee? Waarom niet? Oh...  :-X  ;D
Jazeker wel, dat is toch een van de hobbies die ik heb? Dat heb ik 20 jaar terug ook gedaan aan de vrouw die nu naast me zit......
Inmiddels al meer dan 10 jaar gelukkig getrouwd en dit tik ik in terwijl mijn vrouw naast me mee kijkt en vrolijk lacht  (y).

Sterker nog, op aanraden van mijn vrouw ben ik lid geworden van de Railclub Utrecht op...... Eurospoor ;D
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Wim Waleboer

• Offline Offline
  • Pluk de dag
    • Fotoalbum
« Reactie #459 Gepost op: 01 November 2010, 13:39:34 »
Ook ik ben van mening dat ieder zijn of haar hobby beleeft op zijn/haar manier en waar de een bakken geld voor uitgeeft moet een ander misschien jaren sappelen om daar te komen en in die tussen tijd zal deze het met iets minder moeten doen maar zijn of haar beleving is er niet minder om.
Ik persoonlijk vond Eurospoor weer tegenvallen en ik was bewust al 4 jaar niet geweest.
Ligt dat aan de kwaliteit van de banen of aan het verwachtingspatroon van mij.
Mijn beleving is tegenwoordig zoals de meesten wel weten bij de grotere schalen en die waren er mijns inzien te weinig en daarom viel het voor mij tegen.
Een ander kwam (toevallig in de trein in gesprek gekomen met een pakketten sleurder) jubelend naar buiten van alle moois wat hij had gezien.
Misschien bied Rail meer soelaas???????? we zullen het zien.
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/

Eric van Spelde

• Offline Offline
« Reactie #460 Gepost op: 01 November 2010, 13:40:01 »
Mijn vrouw noem ik dan ook niet, logisch toch. Het verband met Eurospoor is grondig zoek Erik. Je vraagt die juffrouw toch ook niet uit voor een middagje Ontraxs of Railz Miniworld?
Of een voetbalwedstrijd derde klasse onderbond wat dat aangaat.

Nou, er zijn ongeveer 150.000 hobby's en bezigheden waar ik het met 'normale' mensen wel over kan hebben zonder dat ze me direct iets onder het niveau van de triangelist van de Jostiband inschatten. Als dat beledigend is dan zij het zo, maar het is wel het beeld dat in heel brede kring van de modelspoordelarij bestaat. En ik constateer alleen dat bepaalde uitingen die steevast op bepaalde evenementen te zien zijn, er als twintig jaar erg succesvol in zijn dit beeld te bevestigen. ;) :)

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #461 Gepost op: 01 November 2010, 13:44:04 »
Sterker nog: mijn vrouw (toen: mijn vriendin) kwam mij juist altijd opzoeken in de treinenwinkel van mijn vader zaliger.
En nu is mijn dochter van 9 erachter dat een treinbaan bouwen leuker is dan met barbies spelen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18480.msg276053.html#msg276053

Dus vreest niet, er is nog hoop voor de modelspoorvrijgezellen ;D

En wie zich schaamt voor zijn modelbaan, durft in het dagelijks leven vaak met andere belangrijke zaken ook niet zichzelf te zijn.....je hoeft het echt niet aan de grote klok te hangen, dat doe je ook niet met andere privédingen. Toch?
RETROBAHN A.G.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #462 Gepost op: 01 November 2010, 13:48:35 »
Stel, je hebt vanavond een eerste date met een leuke juffrouw. Vertel je haar dat je aan modelspoor doet? Nee? Waarom niet? Oh...  :-X  ;D

Nee niet op de eerste date daarover iets verteld. Je moet ook wat overhouden voor de tweede date  ;D We dwalen wel erg af... Misschien iets voor een ander draadje? Of een nieuw draadje....

Maar nogmaals mijn vraag aan Eric van Spelde: Ben je gisteren of zaterdag überhaupt naar Eurospoor geweest? Dat zou ik wel eens willen weten. Of ben je ooit 20 jaar terug eens naar "een" beurs geweest?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

• Offline Offline
« Reactie #463 Gepost op: 01 November 2010, 13:58:39 »
Het is een jaarlijkse kruistocht Ronald.
Hoort zo langzamerhand bij de Eurospoorrituelen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #464 Gepost op: 01 November 2010, 14:05:33 »
Laten we dan ons best doen de grote boze buitenwereld te laten zien dat dat dus niet zo is..... Dus Eric; verbeter de wereld, en begin bij jezelf...... ;D ;)

Ik zou zeggen; Ronald, begin bij jezelf en een nieuw kleedje om baan  (y)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery