Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
  

Auteur Topic: Artitec: DDM-1  (gelezen 414780 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #645 Gepost op: 06 February 2012, 20:32:22 »
Nou ja, nukken van de klant? Mensen hebben kunnen bestellen en daarna zijn de spelregels een paar keer veranderd, zodat mensen eigenlijk niet precies weten wat ze hebben besteld. Dat is best wel bijzonder en maakt nieuwsgierig, alleen kom je hier op het forum ook niet verder natuurlijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #646 Gepost op: 06 February 2012, 20:34:48 »
Ik denk dat Illya wel een beetje gelijk heeft.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #647 Gepost op: 06 February 2012, 20:39:04 »
Henk

In dat opzicht heb je gelijk.

Gert1

  • Gast
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #648 Gepost op: 06 February 2012, 20:49:16 »
Tja, hier zie je weer het verschil tussen de verschillende soorten producenten.
Ik geloof dat het alweer vijf of zes jaar geleden is dat ik in een analyse van de modelspoormarkt een nieuwe term - bij gebrek aan beter - introduceerde. Namelijk 'medium-series producenten' voor firma's als LS Models, Artitec, RailTop en ACME.

Bedrijven die duidelijk niet op de traditionele manier laten produceren en dus niet in te delen vallen bij de traditionele merken. Maar anderzijds ook mijlen ver weg staan van kleinserieproducenten als bijvoorbeeld - what's in a name? - KleiNSpoor.

Hét kenmerk van de productie van deze 'medium-series producenten' is dat ze aan off-shoring doen.
De ontwikkeling vindt plaats in 'good old' Europa, maar de productie vindt plaats in 's werelds grootste productieschuur, grofweg gelegen tussen 53 en 23 graden Noorder Breedte en 75 en 134 graden Ooster Lengte.
 
Probleem is, wat ik zo hoor (een van mijn zwagers heeft ervaring met productie aldaar), communicatie.
Je mag het producenten als Artitec dus wel kwalijk nemen dat ze onduidelijk zijn over levertermijnen, maar werken met producenten in China is nu eenmaal niet zo eenvoudig. Dat blijkt wel.

Mijn stille hoop is dat de globalisering uiteindelijk leidt tot near-shoring in de modelspoormarkt. Als China te duur wordt loont het hopelijk op een goed moment (weer) om te produceren in Europa. Het scheelt nogal of je een paar dagen moet uittrekken voor een reis naar de andere kant van de aardkloot om te checken of het wel goed gaat of dat je 's ochtends op Schiphol in het vliegtuig naar pak 'm beet Hongarije vertrekt en 's avonds weer thuis bent.

Hopelijk is Europa op modelspoorgebied over een jaar of tien autarkisch!  :D

mvg,
Gert

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #649 Gepost op: 06 February 2012, 21:58:09 »
Levertijden en het geven (eisen) van prijzen van fabrikanten heeft weinig met verbeteringen te maken, maar meer met de nukken van de klant.
Ik stel voor dat je bijdragen iets nauwkeuriger leest voor je ze afbrandt.
Het ging niet om levertijden en prijzen maar om de (non-)betrouwbaarheid van toezeggingen, en dan met name de non-communicatie omtrent het (waarom van het) wijzigen ervan.
En om hier alle vragen en/of klachten te plaatsen is niet handig. Je krijgt er hier dus geen (bevredigend) antwoord op.
Ik lees hier 1000 keer meer dan bij Artitec zelf, niet in de laatste plaats dankzij jou (y) dus dat lijkt me misplaatste bescheidenheid :P niet in de laatste plaats omdat ik regelmatig lees (volgens mij ook van jou) dat Artitec en Roco hier zouden meelezen  8)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #650 Gepost op: 06 February 2012, 21:59:18 »
In ieder geval levert Artitec door de bank genomen tijdiger dan LS. Artitec heeft zelfs een paar keer bij "verrassing" geleverd, d.w.z. modellen die niet eerder aangekondigd waren en plots de volgende dag al in de winkel lagen.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #651 Gepost op: 06 February 2012, 22:00:40 »
@ Illya Vaes

Point taken.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #652 Gepost op: 06 February 2012, 22:03:47 »
Met Q3 erachter......
En wat er niet duidelijk aan 2012 is, snap ik ook niet, maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Ik vraag mij nog steeds af wat die Q3 betekend met de DDM-1 ?

Erik-Jan

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #653 Gepost op: 06 February 2012, 22:05:14 »
Oktober-November-December...

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #654 Gepost op: 06 February 2012, 22:06:33 »
Bedankt dan weet ik dat ook weer.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #655 Gepost op: 06 February 2012, 22:08:16 »
pardon....Juli-Augustus-September

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #656 Gepost op: 06 February 2012, 22:08:49 »
Hopelijk is Europa op modelspoorgebied over een jaar of tien autarkisch!  :D

Ik ken anders een Europees land waar je binnen drie uur bent, waar er een hele grote groep vrouwen verborgen werkloos is te zijn en waar de lonen (helaas) op zo'n 70% van het EU-gemiddelde liggen. Voor het weer hoef je het ook niet te laten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Gert1

  • Gast
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #657 Gepost op: 06 February 2012, 22:10:38 »
Speciaal voor Chris: http://www.youtube.com/watch?v=_mCScIaMd_k    ;D ;D ;D

mvg,
Gert

Gert1

  • Gast
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #658 Gepost op: 06 February 2012, 22:13:38 »
Ik ken anders een Europees land waar je binnen drie uur bent, waar er een hele grote groep vrouwen verborgen werkloos is te zijn en waar de lonen (helaas) op zo'n 70% van het EU-gemiddelde liggen. Voor het weer hoef je het ook niet te laten.

Dat land kennen we dankzij jouw voortdurende promotie zo langzamerhand allemaal ook!  ;)
En het hoort inderdaad tot Europa en het kent de euro als valuta. Dus een prima plek voor (tamelijk letterlijk!) offshoring.

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #659 Gepost op: 06 February 2012, 22:24:44 »
Niet een tikkie dure grond daar?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.