Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bollenwagen, diverse vragen door gtw6016
Vandaag om 05:20:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
  

Auteur Topic: Artitec: DDM-1  (gelezen 428610 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #480 Gepost op: 29 April 2010, 10:00:25 »
die ooievaar klopt zeker, het logo is te groot. Net ff heel lafjes opgemeten in t scherm op een foto, voor de verhoudingen: afstand onderkant bovenramen- bovenkant onderramen 4 cm, onder het logo 1cm wand en het logo zelf is dan 1,5 cm hoog.
Wat de zwarte niet-rokenopschriften betreft, in theorie zitten er inderdaad witte op de blauwe baan, in de praktijk heb ik dat vaak genoeg anders gezien, al heb ik er eigenlijk alleen op gelet bij plan V, maar op DDM1 zal het niet veel anders zijn. Hangt dus van de individuele bak af.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #481 Gepost op: 29 April 2010, 10:23:58 »
Hmm, zo zie je maar hoe vertekenend het werkt als je een trein vanaf de zijkant bekijkt.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #482 Gepost op: 29 April 2010, 11:12:33 »
nouja, op de foto van de echte dubbeldekker schuin van voren vallen de dunne lijntjes van de ooievaar niet erg op, dus zie je niet hoe groot die eigenlijk is. De maten die ik net opgaf zijn van de foto van het echte rijtuig, je ziet dat die verhoudingen bij het model anders zijn.

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #483 Gepost op: 29 April 2010, 13:20:46 »
Ik heb de foto van Taigagaai in de foto van Artitec geplakt ter vergelijking. (Ik hoop niet dat Taigagaai en/of Artitec daar bezwaar tegen hebben, zo ja dan haal ik m weer weg).


© Taigagaai & Artitec

Ik krijg het niet exact raam op raam, of dat aan het model ligt of de foto van het echte model weet ik niet, maar het scheelt niet heel veel (lijkt aan het raamrubber(?) te liggen die in het echt uiteraard dunner is dan in het model). Maar de ooievaar verschilt maar heeeel erg weinig, ik vind die erg goed gelukt. Maar de vishaak is veel te groot en dik, ter vergelijking: foto op railfaneurope vs Artitec .

Ik heb de verhoudingen van de vishaak even in pixels vergeleken:

In pixels is het echte rijtuig:
  • raam tot raam: 75
  • hoogte logo: 27
  • bovenraam tot logo: 28
  • onderraam tot logo: 19

het model:
  • raam tot raam: 70, omgerekend: 75
  • hoogte logo: 30, omgerekend: 32 +5
  • bovenraam tot logo: 30, omgerekend: 32 +4
  • onderraam tot logo: 10, omgerekend: 11 -8

Breedte lukte niet ivm positie foto, maar de vishaak staat te laag en is te groot.

(uiteraard is dit ook niet 100% nauwkeurig, maar geeft wel de verkeerde verhoudingen aan)
« Laatst bewerkt op: 29 April 2010, 13:22:39 door sixkiller »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #484 Gepost op: 29 April 2010, 13:26:59 »
Mooi onderzoeks werk  (y)

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 606
  • *
    • Flickr
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #485 Gepost op: 29 April 2010, 14:49:50 »
Ik heb er helemaal geen moeite mee dat mijn foto gebruikt is voor de vergelijking. Mijn naam staat er gewoon bij en dat is prima  (y)
Spoorgroet, Martin

Northlander1983

  • Gast
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #486 Gepost op: 29 April 2010, 16:45:21 »
@sixkiller,

mooi onderzoek  (y), maar 100% zal geen enkel model worden in model... ;)

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #487 Gepost op: 29 April 2010, 19:22:05 »
Mooi onderzoeks werk  (y)

zeer zekers zat ik er met de ooievaar weer mooi naast :-[

zie ook nu waarom zijn onderste poten zijn door de grafityverwijders ook verwijderd (wit geworden)
hierdoor leek hij iets kleiner te zijn.
« Laatst bewerkt op: 29 April 2010, 19:24:02 door rene w. »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #488 Gepost op: 19 May 2010, 14:20:23 »
Heren

Nu kan kritiek nog, dus lijkt me prima dat het hier staat.


Chris,

weet je wellicht of Artitec nu nog wijzigingen door gaat voeren? Het te grote NS logo en het zwarte Niet roken symbool zijn wat dat betreft hele terechte puntjes van kritiek.

Overigens, voor hen die dit niet weten: het NS logo staat NIET in hoogte gezien in het midden tussen het boven en benedenraam, maar lager dan het midden. Op d foto van Artitec sytaat het logo inderdaad TE laag en is het ook te groot. 

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #489 Gepost op: 19 May 2010, 14:49:05 »
Geen idee.
Denk het wel hoor, info van dit forum komt in de regelmaat snel bij Artitec.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #490 Gepost op: 19 May 2010, 14:54:03 »
Dan gaan we het maar verder braaf afwachten  ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Zaanstreekrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #491 Gepost op: 20 June 2010, 22:32:28 »
is misschien snel, maar zijn er al plannen voor DD-AR met en zonder motorwagen? eventueel gelijk in de nieuw kleurstelling van de DDZ

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #492 Gepost op: 21 June 2010, 08:25:26 »
Die plannen zijn er niet. De verschillen tussen DDM1 en DDM2/3 zijn relatief groot. Het aanpassen van de mallen om te komen tot een DDM2/3 zijn dermate ingrijpend dat het niet meer mogelijk is om te komen tot een DDM1 stam. DDZ wijkt significant af van DDM2/3. De luchtinlaten boven de ramen van de bovenverdieping komen te vervallen en worden vervangen door een Airco installatie. Deze ingreep heeft wederom gevolgen voor de mallen. Ook deze ingrepen zijn onomkeerbaar.

Grtz,

Willem

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #493 Gepost op: 21 June 2010, 09:07:54 »
Die plannen zijn er niet.
Hoe weet jij dat, of is dat alleen jouw conclusie?

Een hele motorwagen ontwikkelen is wel heel ingrijpend.
Vr. groeten,
Bob

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #494 Gepost op: 21 June 2010, 10:02:23 »
Onze Chris bevestigt toch echt op pagina 15 van dit draadje dat DD-AR komt.