Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 12:05:28
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 11:37:41
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 11:26:31
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:10:24
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
  

Auteur Topic: Artitec: DDM-1  (gelezen 409362 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #495 Gepost op: 21 June 2010, 10:34:53 »
Vandaar mijn vraag ;)
Vr. groeten,
Bob

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #496 Gepost op: 21 June 2010, 10:35:34 »
Hoe ik dit weet ;)? Ik heb het pad voor Artitec in dit dossier geëffend door de contacten te regelen met NSR en NedTrain.

Wat dat betreft reken op de korte termijn er maar niet op dat er een DDM2/3 set komt. De ingrepen in de mallen zijn onomkeerbaar. Middellange termijn zou kunnen, maar is op dit moment nog niet aan de orde. DDZ kun je gelet op de verschillen ten opzichte van DDM2/3 en het ontbreken van de mDDM vooralsnog helemaal vergeten. De mDDM kent door het middelste draaistel in relatie tot de R1/R2 booggeometrie dusdanige uitdagingen dat het niet haalbaar is om hiervoor een acceptabele oplossing uit te werken.

Kortom wachten op een DD-AR in de schaal 1/87 kan een langdurige traject worden. Met de DDM1 set heb je zekerheid dat het model binnen afzienbare tijd in de winkel ligt.

Grtz,

Willem

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22448
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #497 Gepost op: 21 June 2010, 10:41:01 »
Tijdens Ontrax waren de heren van Artitec desgevraagd nog zeer positief over de doorontwikkeling naar DD-AR.

Worden er tegenwoordig nog mallen aangepast? Of worden de CAD-tekeningen veranderd, waarna volautomatisch een nieuwe mal wordt geproduceerd? Bij mijn weten is de productie van een mal tegenwoordig heel wat anders dan decennia geleden toen een machinebankwerker een paar weken of zelfs maanden aan de slag moest.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4546
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #498 Gepost op: 21 June 2010, 10:51:20 »
Mijn reactie was ook aan RodeDuivel.  ;)

Uiteindelijk zal de DD-Ar wel komen dus. Een mal produceren voor slechts alleen DDM-1 is hardstikke duur. Het is alleen een kwestie van tijd voor DD-AR in de winkels ligt. 

Citaat
De mDDM kent door het middelste draaistel in relatie tot de R1/R2 booggeometrie dusdanige uitdagingen dat het niet haalbaar is om hiervoor een acceptabele oplossing uit te werken.

Ik denk dat veel modelspoorders die artitec kopen, dat geen probleem vinden. Je hebt voor de rijtuigen zelf al niet genoeg aan R1, dus ik zie het probleem eigenlijk niet zo.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #499 Gepost op: 21 June 2010, 10:56:11 »
@Henk : zelfs vandaag de dag is het nog best een klus... CNC frezen en zinkvonken gaan ook nog altijd niet geheel vanzelf :)
Maar het is inderdaad wel makkelijker geworden. Overigens zijn mallen tegenwoordig ook steeds vaker modulair... bepaalde delen van de mal zijn dan snel uitwisselbaar om varianten te maken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #500 Gepost op: 21 June 2010, 10:57:42 »
Dat "veranderen" van een mal is in het computertijdperk inderdaad volgens mij ook geen excuus meer.
Als ik alleen al denk aan de talloze uitvoeringen/variaties die merken als LSmodels op de markt kunnen brengen zonder gigantische oplages te moeten maken.
De mDDM kent door het middelste draaistel in relatie tot de R1/R2 booggeometrie dusdanige uitdagingen dat het niet haalbaar is om hiervoor een acceptabele oplossing uit te werken.
Er zijn toch wel meer locomotieven in model met een middendraaistel ?
Hoe is het bijvoorbeeld bij deze Zwitserse Lima opgelost?
De oplossing van Rivarossi vind ik niet zo heel slecht, een modeltrein in een boog is nooit een mooi gezicht ;D.
« Laatst bewerkt op: 21 June 2010, 11:03:11 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #501 Gepost op: 21 June 2010, 10:59:17 »
Ik ben ook wel van mening, dat wanneer je zo'n set rijtuigen in 1:87 aanschaft
je niet moet kijken hoe dat lijkt op een baantje met R1 bochtjes.
Als je toch in het "hogere segment" wilt meespelen dan moet je toch zeker wel
R3 als minimale boogstraal aan houden en het liefst nog ruimer.

In dat opzicht heeft dan een toekomstig product zoals een DD-AR geen enkel probleem met
de bogen.

Maar dan moeten ze met de DD-AR wel even opletten met het gevalletje "wip wap" en
niet zoals de Lima/Rivarossi dat ie blijft hangen......

Gr.

Robbert jan
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #502 Gepost op: 21 June 2010, 11:03:35 »
Dat "veranderen" van een mal is in het computertijdperk inderdaad volgens mij ook geen excuus meer.

Het gaat dan misschien iets makkelijker qua tijd, maar kost nog steeds een vermogen (de machines die de tijdverkorting mogelijk maken hebben een veel hogere uurprijs) Dat het mbv computers gaat betekent niet dat het niets kost of dat het vanzelf gaat  ::)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #503 Gepost op: 21 June 2010, 11:11:50 »
De handige modelbouwer bouwt een DDM2/3 straks dus zelf op basis van DDM1. Een mDDM is niet per sé nodig, tot 1997 reed DDM2/3 uitsluitend met een 1700 en de vierdelige stammen doen dat nu nog steeds. 
Meer NS in spoor 1!

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4546
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #504 Gepost op: 21 June 2010, 11:49:02 »
Maar wil je in de toekomst een DDZ maken, dan zal je wel aan een mDDM moeten.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #505 Gepost op: 06 July 2010, 19:07:07 »
Er schijnen ook standaard stammen met vijf rijtuigen plus loc te hebben gereden. Weet iemand de samenstelling?
Groet, Frank

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 603
  • *
    • Flickr
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #506 Gepost op: 08 July 2010, 11:57:03 »
Toen ABv 26-37 472 afbrandde op 23 januari 2006 heeft de stam met 5 rijtuigen rond gereden. De samenstelling was toen:
Eloc 1858 5838 
DDM-1 Bvk 6905 5838 1
DDM-1 Bv 6834 5838 2 
DDM-1 Bv 6873 5838 4 
DDM-1 ABv 6632 5838 5 
DDM-1 Bv 6832 5838 6 
Samenstelling is afkomstig uit Somda, alwaar ik het bovenstaande zag op 25 januari 2006 te Amersfoort. De 6672 zou op positie 3 hebben moeten zitten.

Ik heb er helaas geen foto van.
Spoorgroet, Martin

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #507 Gepost op: 08 July 2010, 14:20:49 »
Er schijnen ook standaard stammen met vijf rijtuigen plus loc te hebben gereden. Weet iemand de samenstelling?

Vijfdelige stammen waren een aantal jaren heel normaal. Met name in de jaren dat DDM-1 ook in de IC's mee reed. Samenstelling was:

Loc 1600/1800
Bv
ABv
Bv
ABv
Bvk

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #508 Gepost op: 08 July 2010, 15:02:18 »
Hier een prent van een vijfdelige DDM-1:



Bron: Tim Goorman

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 08 July 2010, 15:17:25 door Remco Poppen »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #509 Gepost op: 10 July 2010, 11:51:22 »
Iemand toevallig al enig idee over de uitlevering? Gaan ze "Zomer 2010" halen? of wordt het herfst?

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl