Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:02:23
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
  

Auteur Topic: Artitec: DDM-1  (gelezen 382049 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #1080 Gepost op: 22 juni 2013, 15:27:42 »
Vanmorgen ook maar een olifantsetje gehaald. Mooi spul. Die pantograaf moet je inderdaad gewoon op zijn plek laten, net als in het echt. Ik heb in ieder geval al kans gezien de stabilisatiestang, of hoe heet dat ook weer, los te wurmen.  :-[  Dat wordt terug wurmen en vervogens plat op het dak fixeren die handel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bart van den Dam

  • N spoorder
  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #1081 Gepost op: 22 juni 2013, 16:19:14 »
@ Gert, Railhopper en Rick,

Dat is het inderdaad.
De prijs kwaliteit verhouding lijkt bij het Artitec model veel mooier in balans te zijn dan bij Phildie.
(Nog even los van de leverbaarheid.)
Vandaar de vraag of Artitec wellicht ook ambities heeft op het N spoor vlak?

Groeten,

Bart
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2013, 16:24:30 door Bart van den Dam »
Een goede bouw komt voort uit een perfect ontwerp.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #1082 Gepost op: 22 juni 2013, 16:47:08 »
Ik heb ook een olifantje en een extra A/B rijtuig gehaald in Badhoevedorp. Er was geen B rijtuig meer met een ander nummer dus die staat in bestelling. 5 bakken vind ik even genoeg. Ik moet ook geld overhouden voor een 1501 en een plan V. Oh ja, huur en zo kost ook geld. Bleh :(

Wat een verschil met de oude Lima Panda... Ziet er erg knullig uit die 2 naast elkaar. Alsof je een oude Citroën 2CV naast een nieuwe BMW zet.

Die pantograaf valt mij ook tegen. Zelfs al zit hij plat op het dak, dan is het ding alsnog krom en niet strak. Staat ie omhoog dan staat het schuitje 45 graden diagonaal. Ziet er niet uit, lol. Het leek mij wel een geinig idee om de panto beweegbaar te maken zodat je de 1600 af kan koppelen en de stam op een zijspoortje kan 'uitrusten'. Maar dan moet ik er een ander panto opzetten. Deze is krom als een wokkel. Het lijkt ook van verenstaal gemaakt, ik krijg het niet rechtgebogen.

Moet ook even uitvogelen hoe ik de front en sluitseinen op functie 2 krijg. Op functie 2 van de 1600 staat de ene kant geprogrammeerd van de loc zodat alleen aan de juiste kant de seinen branden. Ik kan natuurlijk de loc ook omprogrammeren maar dat wil ik lekker niet :P

Nu is het wachten op een 'pimp my DDM-1 van Artitec' draadje :D

Groetsels,

Robert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #1083 Gepost op: 22 juni 2013, 17:21:54 »
Heb de panto weer terug op zijn plek. Je moet niet het schuitje onder de palletjes wurmen, maar de twee draaduiteinden net onder het schuitje. Dan staat het ding, na de vijfde poging, behoorlijk plat en recht op het dak. Twee strategisch geplaatste druppies superlijm in wat scharnierpunten en dat verandert ook nooit meer.  ;D
Herinneren we ns de Lima panto nog?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #1084 Gepost op: 22 juni 2013, 19:20:14 »
De Lima panto's waren steviger. Ik heb de hele panto uit elkaar gehaald en ben bezig met experimenteren. Kan mijn messing spulletjes niet vinden, grr. Mocht er iemand een vervanging weten van deze panto (een standaard Sommerfeldt is wat te 'dik') dan graag.

Ben verder heel content met de set. Langzaam aan wordt alles 1:87 hier, yay!

Ben ook erg blij met hoe de raampjes zitten. Lekker strak in de wand. Stroomafname op alle wielen, dus beide zijden van elk draaistel (moet dit nog steeds aanpassen bij de BeNeLux stuurstand)

Groet,

Robert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #1085 Gepost op: 22 juni 2013, 21:56:52 »
Steviger lijkt me het understatement van het jaar. Alleen de schuit van de Lima was al zwaarder dan deze hele panto op de Artitec. Het is een fraaie weergave van de echte, eenvoudig uitgevoerde, stroomafnemer op DDM. Daarmee te fragiel om echt te gebruiken, maar dat hoeft ook niet. Ik vind het een prima dingetje.

Wil je er wel wat mee, dam geeft de Sommerfeldt 938 een aardige indruk. Misschien wel het schuitje van de Artitec stroomafnemer erop zetten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #1086 Gepost op: 22 juni 2013, 22:24:11 »
Ik heb het typische raamwerk van een 927 gesloopt, schuitje van een of andere sneltram er op na wat bewerkingen met een kniptang en wat buigen en het lijkt al wat. Moest ook even een gaatje boren en een stukje 0.5 mm draad erdoorheen steken om kleinere veertjes te monteren. Die grote veer is gewoon om de poot heen gebogen en dat gebogen deel steekt uit aan de onderkant. Nu lekker niet meer :P

Ben nu bezig hard na te denken hoe ik de asymmetrische bodemplaat van de 927 op de symmetrische isolatoren van het Artitec DDM-1 dak ga frotten. Hmmmmmm *trekt gewichtig gezicht*

Groet,

Robert.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #1087 Gepost op: 22 juni 2013, 22:27:04 »
Zijn die dingen in het echt eigenlijk wel regelmatig gebruikt? Ik kan me niet herinneren er ooit één tegen de draad te hebben gezien. Oorspronkelijke idee was uiteraard om de dubbeldekkers alleen in de spits in te zetten en daarbuiten de locs voor andere diensten te kunnen gebruiken. De praktijk was volgens mij anders....  8)
No dress rehearsel, this is our life.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #1088 Gepost op: 22 juni 2013, 22:36:26 »
Ik heb het nog wel eens gezien en er zelfs een keer een niet bepaald hoogstaande foto van gemaakt die ik in een ander draadje eens heb getoond.

Huub

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #1089 Gepost op: 23 juni 2013, 01:48:29 »
Wel, operatie geslaagd, patiënt overleden. De aangepaste sommerfeldt 927 leek heel aardig en met een aangepast schuitje leek het helemaal goed te komen, alleen ik pakte de verkeerde schroef en de basis van de panto barstte uit elkaar, lol.

Morgen is er weer een dag, ik heb er vast nog wel ergens eentje liggen. De aangepaste onderdelen kan ik hopelijk gewoon overzetten op een verse basis en dit keer voorzichtiger met schroeven :(

Accu can fototoestel is op aan het laden dus wellicht foto's morgen van mijn olifantje met nieuwe 'slurf'

Mvg,

Robert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #1090 Gepost op: 23 juni 2013, 08:10:24 »
Zijn die dingen in het echt eigenlijk wel regelmatig gebruikt? Ik kan me niet herinneren er ooit één tegen de draad te hebben gezien. Oorspronkelijke idee was uiteraard om de dubbeldekkers alleen in de spits in te zetten en daarbuiten de locs voor andere diensten te kunnen gebruiken. De praktijk was volgens mij anders....  8)

Als een DDM-1 voor wat langere tijd werd geparkeerd (nachtelijke overstand) werd de loc plat weggezet en stond de stroomafnemer van het stuurstandrijtuig op. Dus het antwoord: ja.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #1091 Gepost op: 23 juni 2013, 10:08:50 »
Ik ben om, er gaat er hier ook een komen. Vanwege mijn thema nog wel ff een vraag. Ik heb lopen zoeken maar kan er nergens iets over vinden (ook in dit draadje niet): ik kan me herinneren dat DDM eind jaren 80, begin jaren 90 ook tussen Nijmegen en Den Helder pendelde. Klopt dit of vergis ik me? En weet iemand of dat de 5, 6 of 7 bakken combinaties waren?

Als het hier toch al ergens stond, sorry, dan heb ik te vluchtig gelezen.

Grtz,
Niels

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #1092 Gepost op: 23 juni 2013, 10:49:25 »
Dat heeft er gereden, maar niet zo veel hoor.
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2013, 12:10:42 door guest7823. Reden: Direct citaat verwijderd »

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #1093 Gepost op: 23 juni 2013, 10:55:19 »
Niemand last van de matige geel/grijs scheiding bij sommige balkondeuren? Sommige zijn echt rafelig en wat scheef (paar sets bij mijn winkelier gezien en alle zelfde euvel).

Hebben meer mensen dit fenomeen gezien?

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #1094 Gepost op: 23 juni 2013, 11:34:37 »
Ik ben om, er gaat er hier ook een komen. Vanwege mijn thema nog wel ff een vraag. Ik heb lopen zoeken maar kan er nergens iets over vinden (ook in dit draadje niet): ik kan me herinneren dat DDM eind jaren 80, begin jaren 90 ook tussen Nijmegen en Den Helder pendelde. Klopt dit of vergis ik me? En weet iemand of dat de 5, 6 of 7 bakken combinaties waren?
De standaard 7 bakken.
In ieder geval 1989, maar volgens mij ook 1991 nog.
Daarna is er DD-AR gekomen (los en gekoppeld in alle combinaties).