Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:54:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 17:53:46
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:38:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30

Auteur Topic: Er gaat niets boven "echte" merken  (gelezen 2057 keer)

Afgelopen

• Offline Offline
Er gaat niets boven "echte" merken
« Gepost op: 04 February 2010, 16:14:11 »
Deze week mijn treinen weer eens kritisch bekeken en dat liep voor enkele exemplaren af met een enkeltje KLIKO. De baan begint in het stadium te komen dat alle treinen er weer een plaats kunnen vinden, dus na 3 jaar de kist open gemaakt en de locs. weer op de rails gezet. Wat direct opviel was dat de Fleischmann, Trix, Roco, Hornby en omgebouwde Märklin locs. direct wegreden en met een drupje olie en wat opwarm rondjes weer een flinke sleep wagons trokken. Maar een enkel Lima exemplaar en een Eurostar van Jouef waren niet vooruit te branden, de Eurostar hield het na veel proberen alleen bij het laatste "BRANDEN", dus toen de motor er met veel stank en rook mee ophield en zich via de middenbak naar buiten smolt was zijn eindbestemming bekend. De Lima "TGV Atlantic" verloor direct drie wielstellen bij het rijden door de wisselstraat en deze heeft een plek gekregen in het Modelspoorwegmuseum, met wat blauwe spotledjes erop staat die daar nog mooi te wezen. Wel het besluit genomen om me NOOIT meer te laten verleiden om van die goedkope rommel te kopen, je kon het eigenlijk al zien aan de manier waarop de wielen waren gemonteerd, gewoon in een soort plastic klemmetjes, dat vraagt om ellende. Nee ik houd het bij de "echte" merken tegenwoordig. Wie heeft er soort gelijke ervaringen?

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
Re:Er gaat niets boven "echte" merken
« Reactie #1 Gepost op: 04 February 2010, 16:26:07 »
Ervaring? Zat, maar ik ben tuk op die dingen. Worden meestal gebruikt voor ombouw/zelfbouw projecten. Dus gauw de Kliko op de kop en hierheen sturen  ;D

Maar ook de "betere" merken kunnen er wat van. Kunststof lagers is vragen om problemen bij intensief gebruik. Geld ook voor de rest van de aandrijving. Er liggen hier wel een frame of 20 van Märklin met uitgelopen dingen die voor lagers moeten doorgaan en hetzelfde geld voor Fleischmann.
Moet het veel draaiuren kunnen maken, zit er niets anders op om de boel om te bouwen naar betere onderdelen of de zaak regelmatig reviseren. Ik denk dat men bij Railz en miniatur-wunderland er hele boeken over vol kunnen schrijven.
Gerrit F

Van de draad af....

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2010, 16:32:12 »
Zoals door Gerrit F al geschreven: ik bouw Lima's ook graag om.

Maar in de beschreven problemen kan ik mezelf echt niet vinden: ik heb zat sloop-Lima's gekocht waarvan het vet gewoon wat hard geworden was: na warmgedraaid te hebben kwam er steeds meer beweging in deze dingen, en reden ook die uiteindelijk weer probleemloos over de baan.

Doorbrandende motoren heb ik werkelijk nog nooit gehad, en al helemaal niet op de manier die jij beschrijft. Ook wielstellen die onder de trein uitkomen zijn bij mij onbekend...

Een Fleischmann en/of Roco zal misschien na lange tijd stilstand weer net zo prachtig lopen als in de periode dat hij nieuw was, maar een Lima die dergelijke problemen vertoont... nee, dat heb ik echt nog niet gehad.

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 February 2010, 16:33:42 »
De KLIKO is al geleegd. Veel van het materieel wat bij mij rondrijd is meer dan 50 jaar oud. De Fleischmann wagons hebben nog veel stalen of koperen busjes waar de asjes met een puntje in vastklikken, als je die met je vinger een draai geeft blijven ze lang doordraaien. Dat van Wunderland in Hamburg kan inderdaad kloppen, want ook bij MWO in Oberhausen hebben ze problemen met het warm lopen van de wielen en motortjes.

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 February 2010, 16:42:24 »
Misschien ook uit de tijd dat Lima nog betere spullen fabriceerde. Er rijdt op mijn baan ook een oude Hema loc. en dat is dus ook een Lima. Overgebleven van een Startset en die trekt een schoonmaaktrein over mijn baan en inderdaad zonder problemen. Het gaat mij om wat er de laatste tijd op de markt komt en helaas moet ik toegeven dat ook Fleischmann en Märklin niet meer is wat het was. Bij de wagons die ik de laatste jaren heb aangeschaft zie ik ook dat de draaistellen met plastic flutstels op zijn plek wordt gehouden. Mede dankzij dit forum attent gemaakt op plastic schroefjes en moertjes en popnagels van de bekende firma Conrad en al veel wagons daarmee gerepareerd. Nu denk je misschien, wat gaat er veel kapot bij die man, maar er wordt dan ook intensief mee gereden en veel heb ik tweede hands gekocht en/of overgenomen. Het geeft wel veel voldoening als het gerepareerde het dan weer goed doet, maar als dat niet het geval is het ik waarschijnlijk te weinig geduld en dan gaat het naar de rommelmarkt of in de KLIKO.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2010, 16:44:09 door Cottage Railways »

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
« Reactie #5 Gepost op: 04 February 2010, 16:46:22 »
Kliko leeg... :-\
Maar goed er wordt getwijfeld over kwaliteit.
Zie hier: Groter
Een deel is eigen oogst en een groot deel komt van een Belgische modelspoor club. Het ijzerwerk is eind vorig jaar al naar de oudijzerboer gegaan. Ik schat een kilo of 15 minimaal.
En hier vind je wel zo ongeveer alle merken, buiten die van de laatste jaren.
Gerrit F

Van de draad af....

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #6 Gepost op: 04 February 2010, 17:00:24 »
Oeh, goud die rommelbakkies.
Die kapjes niet zo, maar drijfwerken en onderstellen !  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
« Reactie #7 Gepost op: 04 February 2010, 17:05:06 »
Die 2 rode kapjes zijn overigens een geheel aan gort gereden Trix stel. Een stuk of 7 finaal versleten Anna's. Er zit overigens ook materiaal bij, die na het testen van de zwaartekracht niet ongeschonden zijn gebleven.
Maar het is inderdaad een goudmijntje.
(zoek je nog wat?)
Gerrit F

Van de draad af....

NS 1855

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 February 2010, 17:21:45 »
Zie ik daar nou een kap van een 1600?

Gr. Iven

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
« Reactie #9 Gepost op: 04 February 2010, 17:23:48 »
Dat gele restje is een 1300 en dat andere gele ding is een vage imitatie 1700 speelgoed ding van Roco.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2010, 17:25:54 door Gerrit F »
Gerrit F

Van de draad af....

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #10 Gepost op: 04 February 2010, 17:26:06 »
je *kan* materieel dat niet lekker weg wil na lange stilstand natuurlijk ook even apart laten rijden en goed in de gaten houden zodat je erbij bent voor het helemaal gemold is... ik vind wat hier gepost is enigszins barbaars klinken, maar goed.
De slijtage die ik vooral zie op mn werk betreft tandwielen, vooral wormoverbrengingen hebben het zwaar, en viezigheid. Verder slijten er weleens stroomafnemertjes door. Spul van "echte merken" veroorzaken de meeste ellende, fleischmann-treinstellen geven rare decoderstoringen, waarschijnlijk door te hoog stroomverbruik en de motorlagers slijten snel uit, marklin-spul (verkocht als trix) staat ook heel regelmatig aan de kant, ook versleten motorlagers, koolborstels en nog wat rare dingen.
Motoren die niet lekker willen en die heet worden komt vaak door koolborstels die vol olie zitten, slecht contact maken en dan heet worden of uitgehard vet in de aandrijving, dingen die je zelf makkelijk kunt voorkomen (voor je gaat rijden na lange stilstand even loc open, motortje ronddraaien en voelen of dat een beetje soepel gaat, zo niet dan overbrenging schoonmaken, als het motortje niet zelf lekker wil draaien koolborstels vervangen en collector schoonmaken.)