Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 14:14:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 14:03:08
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:01:26
NS 1700 transfers
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:59:16
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
Rudy0907
Vandaag
om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan
door
Bouwer
Vandaag
om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:35:45
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 13:35:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
Vandaag
om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
GD
Vandaag
om 11:21:39
Camp 3
door
GD
Vandaag
om 11:19:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
spoor0
Vandaag
om 11:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 09:23:54
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale
door
Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool
door
Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack
door
NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025
door
Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Er gaat niets boven "echte" merken
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Er gaat niets boven "echte" merken (gelezen 2049 keer)
Afgelopen
Er gaat niets boven "echte" merken
«
Gepost op:
04 February 2010, 16:14:11 »
Deze week mijn treinen weer eens kritisch bekeken en dat liep voor enkele exemplaren af met een enkeltje KLIKO. De baan begint in het stadium te komen dat alle treinen er weer een plaats kunnen vinden, dus na 3 jaar de kist open gemaakt en de locs. weer op de rails gezet. Wat direct opviel was dat de Fleischmann, Trix, Roco, Hornby en omgebouwde Märklin locs. direct wegreden en met een drupje olie en wat opwarm rondjes weer een flinke sleep wagons trokken. Maar een enkel Lima exemplaar en een Eurostar van Jouef waren niet vooruit te branden, de Eurostar hield het na veel proberen alleen bij het laatste "BRANDEN", dus toen de motor er met veel stank en rook mee ophield en zich via de middenbak naar buiten smolt was zijn eindbestemming bekend. De Lima "TGV Atlantic" verloor direct drie wielstellen bij het rijden door de wisselstraat en deze heeft een plek gekregen in het Modelspoorwegmuseum, met wat blauwe spotledjes erop staat die daar nog mooi te wezen. Wel het besluit genomen om me NOOIT meer te laten verleiden om van die goedkope rommel te kopen, je kon het eigenlijk al zien aan de manier waarop de wielen waren gemonteerd, gewoon in een soort plastic klemmetjes, dat vraagt om ellende. Nee ik houd het bij de "echte" merken tegenwoordig. Wie heeft er soort gelijke ervaringen?
Gerrit F
Zelfportret
Re:Er gaat niets boven "echte" merken
«
Reactie #1 Gepost op:
04 February 2010, 16:26:07 »
Ervaring? Zat, maar ik ben tuk op die dingen. Worden meestal gebruikt voor ombouw/zelfbouw projecten. Dus gauw de Kliko op de kop en hierheen sturen
Maar ook de "betere" merken kunnen er wat van. Kunststof lagers is vragen om problemen bij intensief gebruik. Geld ook voor de rest van de aandrijving. Er liggen hier wel een frame of 20 van Märklin met uitgelopen dingen die voor lagers moeten doorgaan en hetzelfde geld voor Fleischmann.
Moet het veel draaiuren kunnen maken, zit er niets anders op om de boel om te bouwen naar betere onderdelen of de zaak regelmatig reviseren. Ik denk dat men bij Railz en miniatur-wunderland er hele boeken over vol kunnen schrijven.
Gerrit F
Van de draad af....
Menno
«
Reactie #2 Gepost op:
04 February 2010, 16:32:12 »
Zoals door Gerrit F al geschreven: ik bouw Lima's ook graag om.
Maar in de beschreven problemen kan ik mezelf echt niet vinden: ik heb zat sloop-Lima's gekocht waarvan het vet gewoon wat hard geworden was: na warmgedraaid te hebben kwam er steeds meer beweging in deze dingen, en reden ook die uiteindelijk weer probleemloos over de baan.
Doorbrandende motoren heb ik werkelijk nog nooit gehad, en al helemaal niet op de manier die jij beschrijft. Ook wielstellen die onder de trein uitkomen zijn bij mij onbekend...
Een Fleischmann en/of Roco zal misschien na lange tijd stilstand weer net zo prachtig lopen als in de periode dat hij nieuw was, maar een Lima die dergelijke problemen vertoont... nee, dat heb ik echt nog niet gehad.
Afgelopen
«
Reactie #3 Gepost op:
04 February 2010, 16:33:42 »
De KLIKO is al geleegd. Veel van het materieel wat bij mij rondrijd is meer dan 50 jaar oud. De Fleischmann wagons hebben nog veel stalen of koperen busjes waar de asjes met een puntje in vastklikken, als je die met je vinger een draai geeft blijven ze lang doordraaien. Dat van Wunderland in Hamburg kan inderdaad kloppen, want ook bij MWO in Oberhausen hebben ze problemen met het warm lopen van de wielen en motortjes.
Afgelopen
«
Reactie #4 Gepost op:
04 February 2010, 16:42:24 »
Misschien ook uit de tijd dat Lima nog betere spullen fabriceerde. Er rijdt op mijn baan ook een oude Hema loc. en dat is dus ook een Lima. Overgebleven van een Startset en die trekt een schoonmaaktrein over mijn baan en inderdaad zonder problemen. Het gaat mij om wat er de laatste tijd op de markt komt en helaas moet ik toegeven dat ook Fleischmann en Märklin niet meer is wat het was. Bij de wagons die ik de laatste jaren heb aangeschaft zie ik ook dat de draaistellen met plastic flutstels op zijn plek wordt gehouden. Mede dankzij dit forum attent gemaakt op plastic schroefjes en moertjes en popnagels van de bekende firma Conrad en al veel wagons daarmee gerepareerd. Nu denk je misschien, wat gaat er veel kapot bij die man, maar er wordt dan ook intensief mee gereden en veel heb ik tweede hands gekocht en/of overgenomen. Het geeft wel veel voldoening als het gerepareerde het dan weer goed doet, maar als dat niet het geval is het ik waarschijnlijk te weinig geduld en dan gaat het naar de rommelmarkt of in de KLIKO.
«
Laatst bewerkt op: 04 February 2010, 16:44:09 door Cottage Railways
»
Gerrit F
Zelfportret
«
Reactie #5 Gepost op:
04 February 2010, 16:46:22 »
Kliko leeg...
Maar goed er wordt getwijfeld over kwaliteit.
Zie hier:
Groter
Een deel is eigen oogst en een groot deel komt van een Belgische modelspoor club. Het ijzerwerk is eind vorig jaar al naar de oudijzerboer gegaan. Ik schat een kilo of 15 minimaal.
En hier vind je wel zo ongeveer alle merken, buiten die van de laatste jaren.
Gerrit F
Van de draad af....
Marijn
Grote treintjes monteur
«
Reactie #6 Gepost op:
04 February 2010, 17:00:24 »
Oeh, goud die rommelbakkies.
Die kapjes niet zo, maar drijfwerken en onderstellen !
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
Gerrit F
Zelfportret
«
Reactie #7 Gepost op:
04 February 2010, 17:05:06 »
Die 2 rode kapjes zijn overigens een geheel aan gort gereden Trix stel. Een stuk of 7 finaal versleten Anna's. Er zit overigens ook materiaal bij, die na het testen van de zwaartekracht niet ongeschonden zijn gebleven.
Maar het is inderdaad een goudmijntje.
(zoek je nog wat?)
Gerrit F
Van de draad af....
NS 1855
«
Reactie #8 Gepost op:
04 February 2010, 17:21:45 »
Zie ik daar nou een kap van een 1600?
Gr. Iven
Gerrit F
Zelfportret
«
Reactie #9 Gepost op:
04 February 2010, 17:23:48 »
Dat gele restje is een 1300 en dat andere gele ding is een vage imitatie 1700 speelgoed ding van Roco.
«
Laatst bewerkt op: 04 February 2010, 17:25:54 door Gerrit F
»
Gerrit F
Van de draad af....
Floris Dilz
Nervensäge.
«
Reactie #10 Gepost op:
04 February 2010, 17:26:06 »
je *kan* materieel dat niet lekker weg wil na lange stilstand natuurlijk ook even apart laten rijden en goed in de gaten houden zodat je erbij bent voor het helemaal gemold is... ik vind wat hier gepost is enigszins barbaars klinken, maar goed.
De slijtage die ik vooral zie op mn werk betreft tandwielen, vooral wormoverbrengingen hebben het zwaar, en viezigheid. Verder slijten er weleens stroomafnemertjes door. Spul van "echte merken" veroorzaken de meeste ellende, fleischmann-treinstellen geven rare decoderstoringen, waarschijnlijk door te hoog stroomverbruik en de motorlagers slijten snel uit, marklin-spul (verkocht als trix) staat ook heel regelmatig aan de kant, ook versleten motorlagers, koolborstels en nog wat rare dingen.
Motoren die niet lekker willen en die heet worden komt vaak door koolborstels die vol olie zitten, slecht contact maken en dan heet worden of uitgehard vet in de aandrijving, dingen die je zelf makkelijk kunt voorkomen (voor je gaat rijden na lange stilstand even loc open, motortje ronddraaien en voelen of dat een beetje soepel gaat, zo niet dan overbrenging schoonmaken, als het motortje niet zelf lekker wil draaien koolborstels vervangen en collector schoonmaken.)
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum