Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Chinese prut kabel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:34
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Br 38 Piko Superen. door Prutsert
Vandaag om 16:00:58
schok bij vertrek door Hasenwald
Vandaag om 15:29:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland  (gelezen 48249 keer)

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2084
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #105 Gepost op: 07 February 2010, 18:48:55 »
Roco maakt toch ook degene met die gele tekst op de zijkant.. iets dieper in de buidel tatsten... museumuitgave  ;)

Maar ik ben benieuwd naar de datum!
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:komende Belevenissen: Ae 6/8 205
« Reactie #106 Gepost op: 07 February 2010, 18:53:35 »
Voor de liefhebbers...
Komende herfst ga ik een aantal ritten rijden met deze lok:
Deze ritten zijn gepland van Spiez-Brig-Spiez met wagens met open balkons en ramen die je tijdens de rit kunt open doen....niets geen airco dus ;-) Verdere info volgt zodra weer meer details hebben uitgewerkt

Dan moet ik onze vakantie daar maar op aanpassen, erg hoor. ;)
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2084
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #107 Gepost op: 07 February 2010, 18:56:19 »
Haha ik voel een forumleden ritje aankomen ;D
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

m de deugd

  • Gast
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #108 Gepost op: 07 February 2010, 19:28:55 »
Bas

Dit is echt veel meer goede reclame voor de spoorwegen.
Zulke mooie schone treinen.
Daar kunnen ze hier nog een puntje aan zuigen.
Die vieze treinen die je hier ziet rijden.
Schoonmaken kost te veel.
Dat is geen echt gezonde reclame.


            Martin.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #109 Gepost op: 07 February 2010, 19:59:34 »
Da's de constructie van zo'n ding. Snelheid = afstand gedeeld door tijd, dus moet een snelheidsmeter enig benul hebben van de verstreken tijd. Met name de wat oudere snelheidsmeters in treinen (ik denk niet alleen aan de Hasler, maar ook aan de Franse Indicateur Flaman) zijn daartoe voorzien van een klok die tikt.

Kan mij nog goed die continu en luid tikkende snelheidsmeter herinneren van mijn eerste keer mee op een proefrit met een 1300 vanuit werkplaats Tilburg. Ik vond dat geluid enorm afleiden.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #110 Gepost op: 07 February 2010, 20:50:25 »
@ Martin

Ehhmmm....dit zijn museumloks....die zijn eigenlijk altijd in tiptop staat   ;)

Moet je wel gelijk geven dat in vergelijking met de NS al onze loks die in de dagelijkse dienst rijden goed verzorgd worden. Minimaal 2 keer in de week door de wasstraat is voorschrift. Dat ongelovelijk smerige uiterlijk van sommige DB Schenker 1600 is bij ons ondenkbaar

Groeten

Bas

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #111 Gepost op: 07 February 2010, 20:57:23 »

Neem de snijbrander en 2 van deze triebwagen, snij het pasagiersdeel (dus de helft) af, doe dat bij de andere ook en las vervolgens beide delen met de bagagecompartimenten weer aan elkaar et voila....zo hadden ze in totaal 4 "nieuwe" loks gemaakt uit 8 oude loks. Alle 4 loks hebben wij vervolgens na uitrangering bij de RM gekregen. Eentje gesloopt als onderdelenleverancier voor de andere 3, en een enorme hoeveelheid reserveonderdelen voor de loks gekregen. Heel veel reserveonderdelen zitten nog in de originele verpakking uit 1932!!!

Maar wat was dan precies de aanleiding om de loks te halveren?
Had je dan de beschikking over 2 delen met een motor?
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #112 Gepost op: 07 February 2010, 21:13:40 »
Hallo Peter

Ja, het waren BDe 2/4 machines, dus slechts 2 aangedreven assen. Motorisch waren die echter noch prima, en weggooien is ook zonde. Dus samenvoegen die dingen en zo kon men daarmee 4 loks bouwen die dringend gebruikt werden tegen de fractie van de kostprijs voor 4 gloednieuwe loks

Groeten

Bas

m de deugd

  • Gast
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #113 Gepost op: 07 February 2010, 22:44:10 »
Inderdaad Bas.

Als ik zelf een spoorbedrijf had,zou ik proberen voorbeeld te nemen.
Het is wel een beeld wat je je bedrijf geeft.
Maar ik weet niet of ze daar zo erg achter staan,gezien de altijd vieze loc,s.
En soms zien personen treinen er ook niet echt presentatief uit.
Ik heb wel eens de nijging om een trein niet in te stappen.
Omdat die zo ontzettend vuil is.
Dat de zin van reizen per trein in een negatieve kijk zet.
Maar goed er zijn ook veel goede dingen bij de spoorwegen.

        Martin.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #114 Gepost op: 23 March 2010, 16:57:32 »
Hallo allemaal

Vandaag de aanvraag gekregen om met een RBe 4/4 van de Oensingen Balsthal Bahn deze lok:



van Luino (Italie) naar Erstfeld te slepen, over de Gotthard met 40 km/h Vmax.
Geplanned is de overvoer in het weekend van 17/18 April.

De lok is in 1923 gebouwd, was in dienst tot 1976 en is toen met de italiaanse spoorwegen geruild voor een draaistroomlok. De lok heeft sindsdien in een loods in Voghera, Italie gestaan. Een paar jaar geleden is de lok daar weggehaald en naar Luino gebracht en uiterlijk opgeknapt. Nu wil men er ook daar vanaf en heeft de oudijzerhandelaar C. Bachman van Swisstrain deze lok gekocht, met als doel hem weer rijvaardig te maken. Welnu....het kopen is een...echter met al zijn loks duurt het erg lang tot ze rijklaar zijn. Welgeteld geen is er rijvaardig ;-)  Maar gesloopt zijn ze ook niet in ieder geval...

Ik zal mijn camera meenemen   ;)

Groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: 23 March 2010, 17:07:11 door Lokführer Bas »

Anoniem

  • Gast
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #115 Gepost op: 23 March 2010, 17:53:06 »
Mocht je een dienstregeling hebben t.z.t.: ik houd mij aanbevolen  (y) ;D.

m de deugd

  • Gast
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #116 Gepost op: 23 March 2010, 18:00:37 »
Hoi Bas.

Dat is nou jammer.
Ik heb zo,n soort loc in het bruin.
Deze groene variant glimt je weder te gemoet.
17/18 April,dat schiet al op.
Sturen julie die loc dan weer over de Gotthard terug.
Chips,ik ben nu net aan werkzaamheden begonnen,op de lijn.
Nou ja gelukkig niet in het echt.
Dus dat transport kan gewoon plaats vinden,naar Erstfeld.
Ik kijk zeker uit nar de foto,s/filmpjes ;)

Martin.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #117 Gepost op: 23 March 2010, 18:23:49 »
Dag Bas,

Wow, wat een prachtige verhalen! Zie dit topic pas voor het eerst, maar vind het fantastisch (en ben gek op de alpen)! Leuk, leuk, leuk...

Tom ;D
Spoor 0 adept

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #118 Gepost op: 23 March 2010, 19:04:34 »
Hij lijkt op een Be 4/6, althans de as indeling.
Dat is ook het type wat Martin bedoeld, denk ik.
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

m de deugd

  • Gast
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #119 Gepost op: 23 March 2010, 19:17:19 »
Inderdaad,hij lijkt erop.
Maar uiterlijk verschillen ze wel van elkaar.
Des al niet te min,historische juwelen.

Martin.