Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
Vandaag om 21:23:47
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 21:20:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 21:15:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen  (gelezen 826622 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2220 Gepost op: 08 July 2008, 22:52:41 »
Ik ken die theezakjes, en ik vind dat gaas echt te fijn. Smaken verschillen uiteraard. (letterlijk. doe mij maar aardbei) Ik heb nu een stukje van dat gaas van Jari en ik vind die erg geslaagd. Kan het ook goed voor een nog te bouwen yank gebruiken.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2221 Gepost op: 08 July 2008, 23:40:54 »
Nog 85...

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12445
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2222 Gepost op: 08 July 2008, 23:48:52 »
nog 84 ;)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2223 Gepost op: 09 July 2008, 08:48:52 »
Nog een algemene vraag. Ik heb de interieurs als Fleischmann onderdeel en in beide zit een machinist. Heeft iemand informatie over de kleur van het uniform van een NS machinist begin jaren 60 vorige eeuw. Ik kan me alleen het wijnrood met de ronde platte pet aktief herinneren vanaf de jaren 70, maar ik heb geen idee hoe lang dat toen al zo was. In de Fleischmann cabine heeft de machinist een zwart uniform aan en een duitse pet op het hoofd.

mvg,
Ivo


Hoi Ivo,

Ik denk niet dat je veel hoeft te veranderen aan je mcn. In de jaren 60 droegen zij zwarte uniformen met koperen knopen. Ook de broek was zwart. De stropdas ook, het overhemd was lichtgrijs.

Aan de pet kon je echter zien welke functie de spoorman bekleedde. De mcn had een geheel zwarte pet met een brede geel/gouden band. Boven de band was het "vliegend wiel" aangebracht, koperkleurig. Toentertijd kon je overigens de machinisten die elektrisch bevoegd waren, herkennen aan een groene lichtschits in de gele band.

Iedereen succes verder met bouwen, het worden schitterende Plan U's!

Jeroen

 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

jari

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2224 Gepost op: 09 July 2008, 10:11:24 »
Hoi Stig,

Laat je bouwwoede niet hinderen door gebrek aan dat fijne gaas,heb nog behoorlijk wat liggen.
Gr.Jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2225 Gepost op: 09 July 2008, 12:25:54 »
Nee, dat zal niet gebeuren. Nogmaals bedankt!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2226 Gepost op: 09 July 2008, 13:19:50 »
Hoi Ivo,

Ik denk niet dat je veel hoeft te veranderen aan je mcn. In de jaren 60 droegen zij zwarte uniformen met koperen knopen. Ook de broek was zwart. De stropdas ook, het overhemd was lichtgrijs.

Aan de pet kon je echter zien welke functie de spoorman bekleedde. De mcn had een geheel zwarte pet met een brede geel/gouden band. Boven de band was het "vliegend wiel" aangebracht, koperkleurig. Toentertijd kon je overigens de machinisten die elektrisch bevoegd waren, herkennen aan een groene lichtschits in de gele band.

Iedereen succes verder met bouwen, het worden schitterende Plan U's!

Jeroen

 
Beste Jeroen,

Bedankt, hier kan ik verder mee. Ik vermoedde al iets dergelijks aan de hand van foto's. Ik denk dat ik probeer de machinist een fatsoenlijk lijkende pet te geven door een klodder plamuur op de platte DB pet te leggen en die vervolgens na droging in model te vijlen/schuren. De brede goudgele band gaat ook nog wel lukken, maar de groene lichtschits laat ik maar voor wat het is.

Groeten,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2227 Gepost op: 09 July 2008, 14:40:41 »
Nou ik ben benieuwd wat voor moois je hier nu weer van weet te maken!

Succes!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

john26

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2228 Gepost op: 09 July 2008, 15:37:00 »
Heren,

Zojuist van mijn leverancier het onderstaande bericht ontvangen:

Helaas ontvingen wij van Fleischmann zojuist het volgende bericht;

4x 124472
8x 314472
2x 434472
 
Helaas zijn de genoemde onderdelen momenteel niet beschikbaar en kunnen wij ook niet aangeven wanneer deze weer komen. Dit is afhankelijk van het opnieuw in productie nemen van het treinstel 4472. Het spijt mij dat ik je geen duidelijkheid kan geven.

M.a.w.: ik heb alle onderdelen compleet m.u.v. deze 3 items. De 314472 (draaistelframes) kan ik mee leven, heb een vervanging hiervoor, maar m.n. de 434472 (onderplaat met app) en de 124472 (cabine) wordt lastig.
Vraag: heeft iemand deze items toevallig "op de plank" liggen of kan iemand hier in resin een afgietsel van maken? Weet iemand een andere oplossing?

Bij voorbaat dank.

Groeten John

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2229 Gepost op: 09 July 2008, 15:41:39 »
Fleischmann kan zo langzamerhand wel een aparte productielijn opzetten voor de Plan U bouwers  ;D ;D ;D

John, misschien kun je Frank Oude Elferink (Mispoes) eens lief aankijken? Er moeten toch cabine interieurs overblijven bij het verbouwen van 3x V naar 1x T  ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

john26

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2230 Gepost op: 09 July 2008, 15:52:55 »
Hallo Jeroen,

Je hebt een PB.

Gr John

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2231 Gepost op: 09 July 2008, 16:45:18 »
Beste John,

Voor het cabineinterieur heeft Gerco een aparte plot gemaakt als alternatief voor het Fleischmann interieur. Via deze site en de Sleutelspoor site kun je hem benaderen. Op de Sleutelspoor site vind je ook informatie over het geplotte interieur.

Groeten,
Ivo
mvg,
Ivo

*

john26

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2232 Gepost op: 09 July 2008, 21:17:09 »
Beste Ivo,

THX, natuurlijk wist ik dat maar was het ff vergeten. Goeie tip. Er bestaat een kans dat ik de overige onderdelen ook kan krijgen dus er is nog hoop. Of ik rijdend op de Plan U dag in Rotterdam kom....

Groeten John

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2233 Gepost op: 09 July 2008, 21:27:47 »
wanneer was die U dag ook alweer?  ???
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2234 Gepost op: 09 July 2008, 22:07:20 »
Belofte maakt schuld: ik dacht aan trapjes van messing.

Dus aan de slag. Eerst ben ik op zoek gegaan naar dun messing strip met een breedte tussen de 2,5 en 3mm. Helaas dat bleek nergens te vinden. Daarom heb ik maar een messing hoekprofiel gekocht van 3*3. Vervolgens heb ik dat op de buignaad doormidden gezaagd en heb ik van de resterende strips 20 tredes geknipt en netjes haaks met een afronding aan de voorkant gevijld. Daar ben je wel een avondje zoet mee:



Je ziet hier in enigzins gebogen vorm resten van de strip en in styreen ligt nog een laatste trapje uit de plots met Evergreen U profiel 261.

Vervolgens heb ik per 4 tredes op elkaar geklemd aan de achterkant 3 dunne sleufjes gevijld waar het messing u profiel in komt te vallen:



Iets linksboven van het midden zie je een stapeltje messing tredes met drie sleufjes erin. Ernaast verschillende bij mij weer afgebroken styreen tredes voor de maat.

Voor het solderen maak je een hulpgereedschapje van een vuren balkje van 5*5 mm of iets groter. Hierin maak je schuin 2 zaagsnedes op de juiste tredeafstand



De 2 eerste treden liggen al klaar voor de mal. De zaagsneden rechts waren voor andere modellen.

Dan de treden erin schuiven en goed parallel positioneren:



Je kunt zien dat de zaagsneden parallel lopen, maar wel een beetje schuin in het hout, omdat de treden uiteindelijk ook schuin in de bak thuishoren.

Daarna het eerste U-profiel erop solderen, met een beetje fosforzuur als vloeimiddel en een niet overdreven zware soldeerbout.



Bij het solderen druk je het U-profiel in de groeven van de treden en in de U-groef met een tandenstoker vast, vertinde bout ertegen, sis en vast.

Vervolgens de 2 andere profielen:



Daarna knip je met een goede kniptang de uitstekende stukken onderaan eraf en vijl je het mooi glad. Vervolgens zet je de U profielen met een tang voorzichtig haaks tov de treden om op de juiste hoogte waar de trapjes onder de bak moeten komen.

Dan ziet het er zo uit:



Vervolgens boor je met een 1,2mm boor gaten door en door in de bodem tussen de deuren, zover naar achteren dat de eerste trede precies tussen de korte schorten van de bak terecht komt. Op foto's is goed te zien dat de eerste trede aan de voorkant vrijwel gelijk ligt met de bakwand. De onderste trede steekt uit en de trapsteunen lopen schuin.

Onder de bak ziet het er dan als volgt uit:



Ter vergelijking de styreen trapjes, waar ik dus niet zo goed mee overweg kon:



En nog een poging om ze beide op de foto te zetten.



Het meeste werk was het maken van de traptreden en het bedenken hoe ik het zou doen. Als je de treden hebt, zet je een trapje in een kwartier in elkaar.
Ik heb er nu 2 klaar, dus ik moet er nog 8. Kijken of me dat in 2 uur lukt.

Een mooiere oplossing voor de traptredes zelf zou zijn om er 20 te etsen van messing, waarbij je ook profiel erin kunt etsen. Ik neem tenminste aan dat dat erin zat. Daar ben ik alleen niet aan begonnen.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 10 July 2008, 09:42:17 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*