Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
Vandaag om 21:23:47
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 21:20:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 21:15:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen  (gelezen 826628 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2205 Gepost op: 03 July 2008, 23:24:54 »
Zeer puik werk Ivo !

Denk je nog wel even aan de 'instap' onder de deur ? Deze was zwart/donker grijs ;)

Trouwens best heftig dat uitvijlen van die ramen... Eigenlijk zouden ze dan ook breder moeten worden  :-X :-X

Briljant idee om de treeplanken uit messing te gaan maken  8)

Ben zeer benieuwd !

Grtzz,

Karst

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #2206 Gepost op: 03 July 2008, 23:56:41 »
Karst,

Ik weet het, de raampjes moeten breder :(, maar dan moeten de deuren ook breder en dat lukt niet zo snel. Zoals eerder gezegd, de plot van Gerco heeft de juiste deur, maar ik was bang dat er dan te weinig resin achter het driehoekige raampje overbleef om goed te plakken. Inmiddels heb ik heel veel vertrouwen in zowel de sterkte van de resin kop, de sterkte van de styreen bakken en de cyanoacrylaat lijmverbinding daartussen. Ik zou het nu wel durven doen, maar nu is het te laat.

Het compromis is nu grotere ramen, maar te smal. Als je goed kijkt heb ik ook niet de volledige hoogte genomen om het niet al teveel uit verhouding te maken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

jurrien plijter

• Offline Offline
« Reactie #2207 Gepost op: 04 July 2008, 00:09:02 »
ziet er werkelijk super uit :D
Met wat en waarmee spuit jij je model? :)
Ik ben daar zelf een beetje mee aan het oefenen en gezien dit hierboven er perfect uitziet  ::)  ;)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #2208 Gepost op: 04 July 2008, 10:37:03 »
Beste Jurrien,

Hierover is op dit forum al heel veel geschreven. Ik zou zeker het draadje Een lans voor Kleinspoor verf nog eens opzoeken, waarin Karst zijn methode uitlegt en wij natuurlijk weer allemaal commentaar hebben.

Maar bovenstaande is als volgt tot stand gekomen:

Grondlaag met witte Alabastine spuitplamuur uit de bouwmarkt; meerdere lagen, want na een zie je allemaal ongerechtigheden, die je nog kunt plamuren en schuren. Altijd het model met Cif afwassen tussen elke laag.

Vervolgens het zandgeel met Humbrol matt linen (nr 74 geloof ik), goed verdunnen, want anders komt dit als stof erop en dat is slecht voor de hechting van volgende lagen.

Vervolgens afplakken met papieren tape van Jammy Dog (of zoiets) 0,5mm voor de bovenste bies, 0,7mm voor de onderste bies en 1mm voor de 1e klas bies. Beter 10 keer overdoen als het resultaat je nog niet bevalt, dan genoegen nemen met iets wat niet goed is.
Dan dieselrood van Kleinspoor, dat ik in tegenstelling tot de gebruiksaanwijzing verdun met thinner uit de bouwmarkt. Door de Alabastine spuitplamuur ontstaat een laag, die niet meer wordt aangetast door de thinner, waardoor dit gewoon op styreen gaat. Ik heb overigens allerlei teststrookjes styreen zonder plamuur gespoten om te kijken wat het effect is, maar dat valt heel erg mee.
Er gaan 2 of 3 lagen op voordat het voldoende dekt. Dat is lastig met afplakken, want ik haal het er bij voorkeur snel af na een spuitronde. Met meerdere lagen betekent dat dus meerdere keren afplakken.

Vervolgens de biezen en het rood afplakken en dan het dak en de grijze schorten spuiten met dakgrijs voor treinstellen van Philotrain. Daarvoor moet wel het rood waar je overheen spuit geschuurd worden met papier 1000.

Dan de lichtbalk afplakken met de gaatjestang methode (zie draadje NS 2530) en zandgeel spuiten met Humbrol.

Transfers aanbrengen en dan komt er een transparante lak van Philotrain overheen. Heb je ineens Philofinish.

Al mijn spuitwerk (behalve de spuitplamuur) doe ik met mijn bejaarde Badger 150, die half met tape aan elkaar hangt. Maar ik ken die airbrush van binnen en van buiten. Belangrijk is goed verdunnen, dun spuiten, liever vaker een aantal dunne lagen dan een dikke en een goede compressor.

Of dit een goed recept is weet ik niet. Bij mij werkt dit, maar er zijn vele wegen naar Rome. En door jarenlange ervaring durf ik veel te combineren, wat niet altijd volgens de boekjes mag of verstandig is. Alleen met acryl kan ik niet omgaan en velen zweren daarbij.

Advies van mij is eigenlijk: experimenteer en niet meteen op je dure modellen.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 08 July 2008, 12:54:59 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
mvg,
Ivo

*

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
    • sleutelspoor
« Reactie #2209 Gepost op: 08 July 2008, 18:51:17 »
Wie heeft  er plaatje(s) van het cabineinterieur? en wil die persoon zo goed zijn deze hier te plaatsen?
Namens de bouwer, hartelijk dank :)

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

• Offline Offline
« Reactie #2210 Gepost op: 08 July 2008, 18:57:51 »
http://www.belderok.net/plan_u/ eerste plaatje, meer heb ik niet.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
    • sleutelspoor
« Reactie #2211 Gepost op: 08 July 2008, 18:59:35 »
Thanks, hier kan ik al wat mee .
Twee laatste plaatjes zijn ook aardig ;D Beetje doorwerken en je heb ook iets moois ;)
« Laatst bewerkt op: 08 July 2008, 19:04:24 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

• Offline Offline
« Reactie #2212 Gepost op: 08 July 2008, 19:41:31 »
Jaja. 'K had hem even weggelegd, geen zin meer in. Komt wel weer.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

edwin1974

• Offline Offline
  • Allegra" treinstel
« Reactie #2213 Gepost op: 08 July 2008, 19:49:33 »
ik ga ook binnenkort weer verder met de bouw van het stel , ik had even geen zin om te bouwen. :-[

groetjes edwin

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #2214 Gepost op: 08 July 2008, 21:25:23 »
@Stig,

Dat zijn mooie plaatjes. Meteen maar even alles gekeken en nog het detail bevestigd gezien dat de schorten onder de trapjes van de deuren tussen de roken en niet roken coupé zijn verdwenen.

Nog een algemene vraag. Ik heb de interieurs als Fleischmann onderdeel en in beide zit een machinist. Heeft iemand informatie over de kleur van het uniform van een NS machinist begin jaren 60 vorige eeuw. Ik kan me alleen het wijnrood met de ronde platte pet aktief herinneren vanaf de jaren 70, maar ik heb geen idee hoe lang dat toen al zo was. In de Fleischmann cabine heeft de machinist een zwart uniform aan en een duitse pet op het hoofd.

mvg,
Ivo

P.S. Karst, de instap onder de cabinedeur is op al mijn kleurenfoto's rood. De traptrede zelf niet, maar onder de onderkant deur tot aan de traptrede gewoon rood. Ligt dat misschien aan welk stel het is?
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #2215 Gepost op: 08 July 2008, 21:32:02 »
Bij Toutatis heer Ivo, U heeft helemaal gelijk  :-[

Slechts de traptrede is zwart... Heb het ook even nagekeken in mijn foto archief.

Ben volledig in de war geweest met de instap op de DEI/DEII stellen  :-X :-X

Heb dus wat te 'pimpen' aan mijn stellen nu...

Grtzz,

Karst

P.S. Als op kousevoeten sluipend, nadert dit draadje de 130.000 hits...

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #2216 Gepost op: 08 July 2008, 21:40:44 »
Nog een vraagje:

de roosters op de mBDk. Ik ben er zelf niet uit welke kleur die moeten krijgen. Het grote vierkante rooster is soms rood en soms donkerder. Waarschijnlijk zijn dat lamellen, die open of dicht kunnen staan. De 3 kleine zien er meestal donker uit, maar niet zwart. Is dat gewoon vuil dat door ventilatoren wordt aangetrokken, of heeft het rooster een bepaalde kleur. Ik krijg de indruk op de foto's van de plan U bij Railz dat de roosters metaalkleurig zijn gemaakt met een zwart randje.

mvg,
Ivo

P.S. Het draadje blijft populair. Een bericht leidt vaak tot meer dan 100 hits. Dus ook 100 bouwers?? ;D
« Laatst bewerkt op: 08 July 2008, 21:58:32 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #2217 Gepost op: 08 July 2008, 21:56:29 »
Hoi,

Inderdaad, is het voorkomen van het grote rooster afhankelijk van de bedrijfstemperatuur. Een Plan U in 'volle vaart' heeft de lamellen van deze roosters helemaal open. Waardoor het lijkt alsof ze zwart zijn. Bij het RailZ model heb ik getracht dit te imiteren door het rooster heel dun zwart te spuiten waarbij het rood nog licht doorschijnt.
Wil je een Plan U nabootsen die lang stil gestaan heeft, kun je volstaan met het inwassen van het rooster met sterk verdund zwart.

De kleine roosters zijn van origine aluminium kleurig. Hier heb ik ze eerst zwart aangezet, en naderhand met een zilverstift gekleurd, waardoor de dieper liggende delen zwart gebleven zijn. Het 'randje' is de rubber sponning, die dus zwart is.

Grzz,

Karst

P.S. we gaan gewoon door, nog maar 70.000 tot de 200.000  :P

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #2218 Gepost op: 08 July 2008, 21:59:42 »
OK,

Dat betekent nog verder nadenken. Ik zag net dat Philotrain de kleine roosters van hun plan U gewoon zwart heeft gemaakt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #2219 Gepost op: 08 July 2008, 22:09:07 »
Over fijn gaas (zie p. 145 van dit draadje): de Hema verkoopt luxe theezakjes die bestaan uit een gevouwen superfijn gaasje met thee erin. Ze zitten in vierkante doosjes van 10 stuks.