Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:44:40
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen  (gelezen 826401 keer)

Frits Westers

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2160 Gepost op: 07 June 2008, 20:29:18 »
Hallo Ivo en Stig,

Eerst Ivo,

Dank je voor het compliment. De kozijn is gefreesd uit 1 mm wit styreen met een 1 mm freesje en daarna silver gespoten. Het hoeft geen freesjes te kosten als je maar weet hoe het moet en dat wist ik nog niet en een 0,5 mm freesje is erg kwetsbaar. Koelen met lucht en smeren met seepsop. Wordt het wel een schuimige en natte boel van  ;D

Nu Stig,

De raapjes hebben een radius van 0,5 mm. Dit omdat ik met een freesje van 1mm heb gefreesd en je ontkomt er dan niet aan. Mocht ik ooit nog nieuwe kozijnen ga maken dan gebruik ik de 0,5 mm frees en zal het eigenlijk niet meer opvallen. Helaas had ik die freesjes toen nog niet.

groeten Frits


stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2161 Gepost op: 07 June 2008, 21:29:25 »
Maar die kozijnen had je dan toch met een mesje even kunnen insnijden in de hoeken? Ja, wel veel werk, geef ik meteen toe. Misschien bij dat dunnere freesje niet eens nodig. Het glas kun je wel scherp uitfrezen, je freest de buitenranden.

Maar je toont fraaie vorderingen en da's leuk om te zien.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Frits Westers

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2162 Gepost op: 07 June 2008, 22:40:20 »
Als ik het makkelijk kan krijgen en het resultaat is naar mijn zin, ga ik geen 50 kozijntjes, waar 5 raampjes inzitten * 4 hoeken - 50 * 2 hoekjes voor de onderste ramen, want die lopen echt rond, uitvijlen of uitsnijden.   :o  :o
Ik heb een hekel aan werken  ;D

Ik hoop wel dat ik de grote ramen goed geteld heb. De kleine maar even niet mee geteld  8)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2163 Gepost op: 07 June 2008, 23:17:18 »
Ik snap het dilemma. ;D De geplotte versie is ook wel fijn!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2164 Gepost op: 08 June 2008, 22:12:45 »
De sprinter ramen in plan U zijn dat alleen 2e klas ramen?

Gr.Gerco

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2165 Gepost op: 08 June 2008, 22:15:35 »
Ja, net als de gewone versie, plaatje volgt.


115 Nijmegen, 5 juni 1985
« Laatst bewerkt op: 08 June 2008, 22:19:22 door Mispoes. Reden: Plaatke klik »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2166 Gepost op: 10 June 2008, 11:38:58 »

Voor de liefhebbers heb nog wat fijn filtergaas over.Ter vergelijking rechts iets groffer horren gaas.
Jan

Waar kan je dit gaas kopen?

Gr. Gerco

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2167 Gepost op: 11 June 2008, 00:20:35 »
Volgende stap:

het bewerken van de Piko bodemplaat, zodat de schorten de indeling en uiterlijk krijgen van de mBDk van de plan U.
De Piko bodemplaat heeft de indeling van een Hondekop met een ventilatierooster en opstaptreden. De laatste moeten in elk geval worden verwijderd, maar ook de indeling klopt niet. Bovendien is het reliëf verkeerd om. De plan U heeft platen, die met grendels worden dichtgehouden met dus een spleet ertussen.

Dus aan de slag.

Ten eerste worden de schorten helemaal glad gemaakt, geplamuurd, geschuurd en de lakplamuur gespoten om te zien of het allemaal klopt. De uitsparing voor de deur kan al worden gemaakt om de bodem goed pas te krijgen met de kap. Het noodzakelijke gereedschap (een scriber/scraper en een vierkant vijltje) liggen al klaar.



Dan aan de hand van foto's de naden van de deksels aftekenen. Het meest prominent zijn 3 accubakken aan beide zijden van de bak onder de eerste twee 2e klas coupé's.



Na het aftekenen (kleine zwarte streepjes) trek je een sleuf met de scraper volledig haaks met de bak. Dit is hier voor de eerste 3 sleuven al gedaan.

Om dit haaks te kunnen doen heb ik een strip messing in de bocht van het schort gebogen, zodat ik dat kan gebruiken als lineaal.





Hier zijn alle sleuven met de scriber voorzichtig in de schorten gezet.

Vervolgens heb ik het uitgevijld met een heel fijn vierkant sleutelvijltje. Een driehoek is misschien nog veel beter, maar die van mij vond ik te grof.



De rechter 2 zijn uitgevijld, degene onder de vijl nog niet.

Dan moeten er nog verschillende gaten in de afdekplaten worden gemaakt. Ik ben er nog niet uit hoe dat moet, anders dan met frezen met een mal in een machine. Daar komt bij, dat de gaten naar mijn indruk deels later zijn aangebracht. Op foto's uit de begintijd lijken de platen onaangetast, maar later verschijnen er allemaal gaten. In elk geval moeten er nog 3 ribben aan elke kant op de accubakken. Dat worden strippen Evergreen 100 en moet er aan de bovenkant van deze bakken 2 driehoekige gaten, waarin een grendel zit.

De grendels van de afdekplaten heb ik gemaakt van Evergreen 100 en opgeplakt met Bison oplosmiddel.

Dus na het maken van de sleuven eerst de lakplamuur weer van de bodemplaat schuren en dan de grendels erop



Dit lijkt nog erg grof, dus daarom meteen maar in de grijze lakplamuur gezet om te kijken hoe het er dan uit ziet.



Als de schortplaten donkergrijs zijn, zullen ze nog minder prominent zijn. Het bevalt me zo een stuk beter. Dan nu maar weer eens nadenken hoe ik de rest ga doen.

Nog een foto van de andere kant, met alleen de gevijlde sleuven:





Let overigens niet op de laklaag van de bak. Daar moeten nog transfers op, het dak moet nog een keer gespoten, de biezen hier en daar bijgewerkt en vervolgens moet het geheel in de matte lak en dan pas ben ik tevreden. De ramen zijn aan de binnenkant afgeplakt, om het interieur wit te houden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

transmission

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2168 Gepost op: 11 June 2008, 06:13:38 »
Ik sta elke keer met grote bewondering te kijken hoe jullie dit allemaal maar doen zeg.
Zeker weten heel leerzaam.
En hoeveel geduld mag je dan wel niet hebben.
Mijn complimenten allemaal.

Gr, Henk-Jan.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2169 Gepost op: 11 June 2008, 10:08:44 »
Het blijft allemaal heel mooi wat je doet Ivo complimenten.  ;D

Gr. Gerco

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2170 Gepost op: 11 June 2008, 10:09:33 »
Ook een alternatief



SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2171 Gepost op: 11 June 2008, 14:32:48 »
Kijk eens op mijn site.
Mijn Blauwe Enegel hheft koppelingen die ik heb zelf opgebouwd heb uit styreen.
Die van jouw zien er zeker net zo goed uit.
 
Beste Wim,

Heerlijk, een echte modelbouwer. Gewoon alles zelf maken. Ik vind het wel apart om een DE 1 te maken van papier maché met styreen wanden. Je foto's kan ik helaas niet vergroten, maar je krijgt een goede indruk hoe mooi het geworden is. Ook of vooral al je breedspoor materieel.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2172 Gepost op: 11 June 2008, 16:21:42 »
Beste Ivo,

Niemand kan die foto's over de bouw van de Blauwe Engel vergroten.
Ik heb dat met opzet zo gedaan, om mijn ruimte bij de provider niet extra te belasten.
Ik heb de foto's uitsluitend geplaats om een indruk te geven van de bouw.
Dit zijn overigens de enige foto's die niet te vergroten zijn.
Wim.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2173 Gepost op: 11 June 2008, 23:35:51 »
Tjonge tjonge,

Ben je even een paar dagen het land uit en dan zit iedereen plots hele Plan U's te pimpen  ;D 8) 8) 8)

Erg mooi en fraai allemaal. Het Plan U evenement dit najaar bij RailZ wordt echt de moeite waard ! :P

Voor degenen die nog aan het bouwen zijn, nog wat tips over het plamuren van de daknaden.

De voorgaande keren was ik die naden te lijf gegaan met spuitplamuur... om dat spul ook als plamuur te laten werken moet er een best dikke laag op... dat wederom vind het styreen niet fijn en het kost veel schuurwerk daarna.

Dus op zoek naar een 'cleanere' methode, die zowel styreen- als schuurvriendelijk is  ;D

De 'Tamiya afplaktape en -putty methode':



... naden afplakken ...



... plamuren ...


( klik op de plaatjes voor het verslagje op Sleutelspoor.nl )

... en schuren. Een wezenloos strak resultaat, met relatief weinig inspanning  :P ...


( klik op het plaatje voor een grote foto )

... het resultaat van 2 uur afplakken en plamuren, 5 dagen drogen en 1 uurtje schuren !

De bakken zijn nu, op de dakribben en ornamenten na, klaar, 1 set bodems is klaar, morgen de volgende set. Dan nog de draaistellen er onder en de appendages. Electriek er in en op naar de spuitcabine  ;D

Wordt maar weer vervolgd...

Grtzz,

Karst



Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #2174 Gepost op: 12 June 2008, 11:21:58 »
Weet iemand misschien de breedte van de sprinterramen?