Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 23:01:18
PB Models, ICR-rijtuigen door Corné81
Vandaag om 22:34:19
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 22:17:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:57:24
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:51:46
REE Modeles 2025: NS 1300 door Jeroen Water
Vandaag om 21:49:15
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
Vandaag om 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
Vandaag om 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 20:36:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
Vandaag om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
Vandaag om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 19:16:24
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 18:52:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
Vandaag om 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
Vandaag om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:44:45
Overstap naar HTM door Boertje
Vandaag om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
  

Auteur Topic: Meegebogen wissels bouwen  (gelezen 1871 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Meegebogen wissels bouwen
« Gepost op: 01 February 2010, 12:01:12 »
Goedemorgen,
 Ik heb al meerdere wissels gebouwd in schaal 0.
(Maar dat maakt voor de vraag niet uit )
Ik heb hier het Praktijkboek M.Spoorwegen met  pagina 80.
 Ik heb 2 vragen, eerst over gewone wissels. Ik mis in de figuur van de 1:5 wissel punt A. Dat is nodig om de boogstraal te bepalen.
 De andere vraag gaat over   meegebogen wissels, hoe bepaal ik daar de boogstraal van het afbuigende spoor, als de buitenboog bekend is.?
 In de catalogus van Roco staan hun wissels beschreven, daar hebben binnen- en buiten boog dezelfde straal. Is dat een vereenvoudiging van het ontwerp, en mag dat gewoon?
 Ik heb ook twee meegebogen wissels gemaakt (Schaal 0) maar daarbij verschillende stralen aangehouden. Omdat ik weer zo'n wissel wil maken,  zou ik graag willen weten hoe het nu zit.... ;D
 Vr Gr,Peter
 .
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26850
    • Pagina van klaas
Re:Meegebogen wissels bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2010, 13:02:02 »
Aangezien ik dat verhaal zelf geschreven heb voel ik me aangesproken. ;)

Het punt A is niet aangegeven, maar in de tekst op blz. 80 linksonder staat hoe je dat punt vindt. Vanuit E trek je een lijn loodrecht op het afbuigende spoor, en die snijdt de hartlijn van het rechtdoorgaande spoor in punt A. Daarmee kan je de plaats van A dus zelf bepalen.

Een meegebogen wissel heb ik ook wel eens gebouwd, maar daar heb ik nooit een artikel over geschreven. Daarbij heb ik het zelfde principe gevolgd, maar dan krom. Twee bogen getekend, die allebei beginnen in B, en dan zodanig dat B en de beide middelpunten van de bogen op één lijn liggen.
Die twee hartlijnen heb ik als uitgangspunt gebruikt voor de verdere bouw. Daarbij ben ik niet zo meetkundig te werk gegaan, maar heb gewoon door passen en meten de postie van de punt bepaald.
Van dat wissel moet ik nog ergens een foto hebben, zal die zo eens opzoeken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12511
    • sleutelspoor
Re:Meegebogen wissels bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2010, 14:04:21 »

uit het handboek spoorwegtechniek-SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Meegebogen wissels bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2010, 14:08:32 »
Peter

Bij roco is het zo dat van de buitenbocht bij het gebogenwissel de rails eerst nog een stukje van de buitenbocht recht is, lengte gelijk aan de ondelinge afstand van de sporen (hier 61.6 mm).
Voorbeeld is een R2 van Rocorails met bedding.
Weet niet of dit hetgeen is wat je bedoeld.



Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Meegebogen wissels bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2010, 14:44:45 »
misschien heb je hier iets aan http://www.g-weller.de/
daar kan je de beschrijving binnen halen via abode reader

groet stefan ;)


Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re:Meegebogen wissels bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2010, 15:36:42 »
Hallo Klaas en de anderen ,
 Ik had je wel verwacht hier als wisselspecialist, en je idd aangesproken op het wisselverhaal, omdat jouw naam erbij staat.  ;D
Punt A heb ik gevonden, de rest lukt wel weer.
 Ik zie dat jij de bogen  (Met verschillende straal  ) bij punt B laat beginnen.

  # Piet : Roco gebruikt twee punten B  , die ca 3,5 m van elkaar liggen. Dat is mss makkelijker, het bespaart wat extra vijlwerk bij de tongen en de aanslgspoorstaaf.
  # Stefan, ik zie een paar handige ideetjes voor de bevestiging van de wisselstangen aan de tongen. Ook bedankt. 
  # Soba, Ik bedankt voor je antwoord.
 Vr Gr,Peter,
Die weer eens wat  wisselwerk  op papier gaat zetten.
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen