Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jos B.
Vandaag om 00:22:36
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 00:01:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Joz
23 June 2025, 23:43:11
Plan E - 2023 oplage door jandcargo
23 June 2025, 23:36:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
23 June 2025, 23:16:02
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
23 June 2025, 23:03:37
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door saskia
23 June 2025, 23:01:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 June 2025, 22:57:45
lais dcc decoder aan sluiten door Biesje
23 June 2025, 22:25:45
Station Roodeschool door Huup
23 June 2025, 22:16:37
Lichtprintjes NS2400 door patrick
23 June 2025, 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 June 2025, 21:42:38
Raadplaatje door Keska
23 June 2025, 21:41:02
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
23 June 2025, 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
23 June 2025, 21:23:23
Nahmertaler Kleinbahn door GD
23 June 2025, 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
23 June 2025, 20:57:54
Rails roestig verven door ruudns
23 June 2025, 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
23 June 2025, 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
23 June 2025, 19:12:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
23 June 2025, 18:44:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
23 June 2025, 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 June 2025, 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
23 June 2025, 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
23 June 2025, 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
23 June 2025, 16:10:55
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
23 June 2025, 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
23 June 2025, 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
23 June 2025, 13:19:12
  

Auteur Topic: Ruimte schaduwstation-bovenzijde  (gelezen 2095 keer)

SesamTrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Gepost op: 31 January 2010, 12:29:26 »
Beste allemaal,


Heb zojuist een aantal draadjes doorgenomen mbt schaduwstations.
Ik vroeg me nl af wat een *fijne* minimale ruimte is tussen de toplaag en het schaduwstation.
Zat zelf aan een ruimte tussen de 20-30 cm te denken.
En dan vooral aan 30 cm ruimte.
Is dit te ruim of te krap?
Of is er geen *standaard* maat voor.

Grt. Ernie
H0-Nederlands-Dinamo-iTrain

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2010, 12:41:58 »
volgens mij is er geen standaard maat voor. Wat mij toendertijd geadviseerd werd is om ervoor te zorgen dat je makkelijk bij je verste spoor kan komen met je hand/arm en er ook nog zicht op hebt.

Richard

_Jasper_

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
    • RailZminiworld
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2010, 12:57:15 »
Ik heb slechts 9cm tussenruimte, en was bezig met een constructie te maken dat het bovenste deel omhoog kon als er calimiteiten waren, of als er gewerkt moest worden. Het gaat alleen niet afkomen ivm verhuizing op korte termijn. Voordeel van deze constructie is dat je minder hoeft te stijgen en te dalen. En een minder stijle helling nodig hebt = beter voor je treinen.

Groeten Jasper

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17693
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #3 Gepost op: 31 January 2010, 13:02:44 »
Citaat
Voordeel van deze constructie is dat je minder hoeft te stijgen en te dalen. En een minder stijle helling nodig hebt = beter voor je treinen.

Zeker Jasper. Maar je ziet dat bij grotere hoogteverschillen toch vaker terug gegrepen word op de railspiraal. Ondanks dat je hier fors meer ruimte mee nodig hebt kun je grotere verschillen overbruggen zonder dat je stijgingspercentage te hoog word. Sterker nog, bij een redelijk ruime spiraal kun je rond de 2,5% blijven. En dat is meer dan acceptabel voor je treintjes.

Wat wijsheid is m.b.t. je schadwstation weet ik niet, heb dat nog nooit gebouwd zo. Maar een vorm van bereikbaarheid lijkt mij wel zinvol. Ontsporingen of andere ellende komen meestal op een plaats voor waar je (net) niet meer bij kunt. Murphy's Law zullen we maar zeggen ;D ;)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8801
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #4 Gepost op: 31 January 2010, 21:05:01 »
Hoi!

Er is geen standaard maat voor... Ik heb twee verschillende niveau's schaduwstations in mijn baan zitten (zie het wereldbolletje) maar  ik weet wel dat het tussen het onderste niveau en het middelste niveau 240mm zit en dat is fijner dan de 140mm tussen het tweede en derde niveau. Mijn advies is inderdaad eerder 200 - 300mm dan 90mm, dit ook omdat je moet denken dat de dikte van de plaat, de dikte van de balken er ook nog afgaan... het profiel van vrije ruimte staat in de nem-normen... en die is toch ook al 60mm. De grotere hoogte kan je makkelijk overwinnen met een voldoende ruime spiraal, daar zijn hele goede oplossingen voor.

Groet Ronald K,
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2010, 22:37:57 »
Hallo,

Neem de hoogte van je trein, tel daar de dikte van je arm bij op + nog eens 5 centiemeter voor werkruimte en je heb redelijk de ruimte die je minimaal nodig heb. Ik hanteer 20cm.

Sterkte ermee.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5395
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2010, 11:42:01 »
Ik heb gekozen voor een vrije ruimte van minimaal 25 centimeter. Zo kun je beter de sporen van het schaduwstation bereiken bij calamiteiten of onderhoud. Met dit hoogteverschil kun je ook beter de bedrading van de hoofdbaan bereiken bij storingen of toevoegingen. Denk maar eens aan het achteraf plaatsen van een extra lantaarnpaal.

Groet,
Basilicum

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2010, 12:21:06 »
De hoogte is ook afhankelijk van wat je in het schaduwstation wilt gaat doen. Bij mij heb ik 2 schaduwstations, 1 voor H0 en 1 voor H0m.

Het schaduwstation voor H0 is 20 cm hoog en is 60 cm breed en bestaat uit 8 sporen. De achterste sporen worden gebruikt door reizigerstreinen en de voorste door goederentreinen, waar ik makkelijk de samenstelling kan wijzigen. Tevens enkele korte sporen voor het opstellen van locomotieven.

Het schaduwstation voor H0m is 30 cm hoog en is 75 cm breed en bestaat uit 11 opstelsporen en 1 doorrijdspoor, waarbij wederom de achterste 4 voor trek- duwtreinen en de voorste voor getrokken treinen en goederentreinen waarbij veel van samenstelling wordt gewijzigd.