Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:13:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door RikM
Vandaag om 09:05:45
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 08:50:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:41:37
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 08:32:39
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 07:49:13
Her-(her-)beginnen door henk
Vandaag om 07:29:12
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
  

Auteur Topic: Ruimte schaduwstation-bovenzijde  (gelezen 2111 keer)

SesamTrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Gepost op: 31 January 2010, 12:29:26 »
Beste allemaal,


Heb zojuist een aantal draadjes doorgenomen mbt schaduwstations.
Ik vroeg me nl af wat een *fijne* minimale ruimte is tussen de toplaag en het schaduwstation.
Zat zelf aan een ruimte tussen de 20-30 cm te denken.
En dan vooral aan 30 cm ruimte.
Is dit te ruim of te krap?
Of is er geen *standaard* maat voor.

Grt. Ernie
H0-Nederlands-Dinamo-iTrain

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2010, 12:41:58 »
volgens mij is er geen standaard maat voor. Wat mij toendertijd geadviseerd werd is om ervoor te zorgen dat je makkelijk bij je verste spoor kan komen met je hand/arm en er ook nog zicht op hebt.

Richard

_Jasper_

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
    • RailZminiworld
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2010, 12:57:15 »
Ik heb slechts 9cm tussenruimte, en was bezig met een constructie te maken dat het bovenste deel omhoog kon als er calimiteiten waren, of als er gewerkt moest worden. Het gaat alleen niet afkomen ivm verhuizing op korte termijn. Voordeel van deze constructie is dat je minder hoeft te stijgen en te dalen. En een minder stijle helling nodig hebt = beter voor je treinen.

Groeten Jasper

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17897
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #3 Gepost op: 31 January 2010, 13:02:44 »
Citaat
Voordeel van deze constructie is dat je minder hoeft te stijgen en te dalen. En een minder stijle helling nodig hebt = beter voor je treinen.

Zeker Jasper. Maar je ziet dat bij grotere hoogteverschillen toch vaker terug gegrepen word op de railspiraal. Ondanks dat je hier fors meer ruimte mee nodig hebt kun je grotere verschillen overbruggen zonder dat je stijgingspercentage te hoog word. Sterker nog, bij een redelijk ruime spiraal kun je rond de 2,5% blijven. En dat is meer dan acceptabel voor je treintjes.

Wat wijsheid is m.b.t. je schadwstation weet ik niet, heb dat nog nooit gebouwd zo. Maar een vorm van bereikbaarheid lijkt mij wel zinvol. Ontsporingen of andere ellende komen meestal op een plaats voor waar je (net) niet meer bij kunt. Murphy's Law zullen we maar zeggen ;D ;)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8819
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #4 Gepost op: 31 January 2010, 21:05:01 »
Hoi!

Er is geen standaard maat voor... Ik heb twee verschillende niveau's schaduwstations in mijn baan zitten (zie het wereldbolletje) maar  ik weet wel dat het tussen het onderste niveau en het middelste niveau 240mm zit en dat is fijner dan de 140mm tussen het tweede en derde niveau. Mijn advies is inderdaad eerder 200 - 300mm dan 90mm, dit ook omdat je moet denken dat de dikte van de plaat, de dikte van de balken er ook nog afgaan... het profiel van vrije ruimte staat in de nem-normen... en die is toch ook al 60mm. De grotere hoogte kan je makkelijk overwinnen met een voldoende ruime spiraal, daar zijn hele goede oplossingen voor.

Groet Ronald K,
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5801
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2010, 22:37:57 »
Hallo,

Neem de hoogte van je trein, tel daar de dikte van je arm bij op + nog eens 5 centiemeter voor werkruimte en je heb redelijk de ruimte die je minimaal nodig heb. Ik hanteer 20cm.

Sterkte ermee.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2010, 11:42:01 »
Ik heb gekozen voor een vrije ruimte van minimaal 25 centimeter. Zo kun je beter de sporen van het schaduwstation bereiken bij calamiteiten of onderhoud. Met dit hoogteverschil kun je ook beter de bedrading van de hoofdbaan bereiken bij storingen of toevoegingen. Denk maar eens aan het achteraf plaatsen van een extra lantaarnpaal.

Groet,
Basilicum

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2010, 12:21:06 »
De hoogte is ook afhankelijk van wat je in het schaduwstation wilt gaat doen. Bij mij heb ik 2 schaduwstations, 1 voor H0 en 1 voor H0m.

Het schaduwstation voor H0 is 20 cm hoog en is 60 cm breed en bestaat uit 8 sporen. De achterste sporen worden gebruikt door reizigerstreinen en de voorste door goederentreinen, waar ik makkelijk de samenstelling kan wijzigen. Tevens enkele korte sporen voor het opstellen van locomotieven.

Het schaduwstation voor H0m is 30 cm hoog en is 75 cm breed en bestaat uit 11 opstelsporen en 1 doorrijdspoor, waarbij wederom de achterste 4 voor trek- duwtreinen en de voorste voor getrokken treinen en goederentreinen waarbij veel van samenstelling wordt gewijzigd.