Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
Vandaag om 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 21:23:23
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:22:01
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:17:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 21:08:16
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 20:45:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:53:30
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Lichtprintjes NS2400 door Casmir
Vandaag om 18:24:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
  

Auteur Topic: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin  (gelezen 16713 keer)

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #30 Gepost op: 05 November 2019, 16:01:51 »
Maar nu een andere vraag, waren er ook regelmatig voormalige DR rijtuigen (uiteraard verbouwd tot IR rijtuig) mee op de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn? Toen het nog een D-trein was waren ze regelmatig te zien.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #31 Gepost op: 05 November 2019, 19:12:44 »
Nee...in het Interregio tijdperk reden er alleen DB Interregio rytuigen mee.

De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #32 Gepost op: 05 November 2019, 19:19:15 »
We hebben het over de tijd van DB-AG, maar ik ben aan het zoeken geweest, ik kan er geen enkele foto van vinden.....

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #33 Gepost op: 05 November 2019, 19:21:48 »
Jij bedoelt blauw witte Interregio rytuigen voortgekomen uit DR Halberstadters?
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #34 Gepost op: 05 November 2019, 19:32:00 »
In het boek Interregio van Karl-Dieter Bodack ( ISBN 3-88255-149-6)
Vind ik wat foto's van de DR rytuigen in IR kleurstelling 

Pagina 62  BR 180 met IR 2111 Stralsund- Berlin lichtenberg
Pagina 85  BR 143 met IR 316  ,slechts 1 rytuig als trein ,een ABomz229.1

En op pagina 89 BR 112 met IR 2513 naar Frankfurt Main bij Scheerde.
Dit is de enigste foto in het boek van de ex DR rytuigen in west Duitsland
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #35 Gepost op: 07 November 2019, 21:48:56 »
Volgens mij zijn de DR-rijtuigen in IR-kleurstelling wel (beperkt) in Nederland geweest. Ik weet het boek even niet zo snel, mogelijk "De moderne tractie bij de NS in kleur", anders een van die twee boeken die daar op lijkt qua formaat en opmaak. In ieder geval staat in een van die boeken een foto van trein 2343 Hfd-Bh-Berlin op 16 mei 1992. De samenstelling is:
NS 1631
DR Ame (groenwit)
DR/Mitropa WRme (rood)
DR Bme 6x (1e Städteexpress, 3e IR, rest groenwit)
NS ICR BKD
Aangezien ik het boek en de foto nu niet bij de hand heb, weet ik het niet helemaal zeker, maar volgens mij is die IR-bak ook DR-rijtuig. Dat Städteexpress-rijtuig was in ieder geval een opvallende verschijning. En mogelijk is de laatste Bme een BDmsb. Toch dat boek maar eens opduiken en die foto nog eens goed bekijken... ;)
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #36 Gepost op: 08 November 2019, 03:46:12 »
Dat klopt, toen het nog D-treinen waren kwamen ze nog naar NL. Nadat het IR geworden was waren hier bijna alleen nog maar Bundesbahn IR rijtuigen te
« Laatst bewerkt op: 08 November 2019, 03:48:32 door André82 »

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #37 Gepost op: 09 November 2019, 18:41:19 »
Dat is niet zo gek. In het al genoemde (lezenswaardige) boek InterRegio van Herr Bodack (EK-Verlag 2005), dat uitvoerig ingaat op de hele historie van dat treinconcept, staat vermeld dat er maar twee IR-rijtuigen van DR-oorsprong zijn geweest met een voor Nederland geschikte energievoorziening, type Bimz 259.1. Verder schijnen er voor Nederland geschikte Bomz 236 te zijn geweest in IR-kleuren, maar die hebben niet de bijbehorende inrichting. Makkelijk te herkennen: een Bomz heeft allemaal schuiframen en een Bimz maar gedeeltelijk.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2019, 18:45:09 door EN446 »

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1012
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #38 Gepost op: 09 November 2019, 19:30:48 »
Op het koersbord van de IR 2345 stond de naam wel opmerkelijk vermeld:


Aankoop (naast 5 andere bordjes) vandaag, 9/11 op Houten Digitaal
Groet, Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #39 Gepost op: 10 November 2019, 13:20:23 »
Dat bord is natuurlijk in Duitsland gemaakt. Maar er zijn ook genoeg Nederlanders die niet weten hoe je een hoofdletter IJ moet typen :)

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 648
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #40 Gepost op: 13 November 2019, 18:09:23 »
Dat is niet zo gek. In het al genoemde (lezenswaardige) boek InterRegio van Herr Bodack (EK-Verlag 2005), dat uitvoerig ingaat op de hele historie van dat treinconcept, staat vermeld dat er maar twee IR-rijtuigen van DR-oorsprong zijn geweest met een voor Nederland geschikte energievoorziening, type Bimz 259.1. Verder schijnen er voor Nederland geschikte Bomz 236 te zijn geweest in IR-kleuren, maar die hebben niet de bijbehorende inrichting. Makkelijk te herkennen: een Bomz heeft allemaal schuiframen en een Bimz maar gedeeltelijk.
Kijk, dat is nuttige informatie, bedankt!. Dat boek probeer ik al een tijd te bemachtigen, maar gaat voor astronomische prijzen weg helaas...

Mvg, Peter