BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: fissy op 27 januari 2010, 12:50:58
-
Omdat Roco dit jaar met de Interregio rijtuigen op nieuwe komt, heb ik een enkele vragen over de InterRegio: Schiphol - Amsterdam - Berlin
Heeft iemand een samenstelling van dit trein? Iemand plaatjes? Waren er nog meer Interregios in NL?
Groet
Bernd
-
Hoi Bernd,
Misschien handig om deze draad te laten verplaatsen naar Treinsamenstellingen.
De IR Amsterdam-Berlijn (later ook vanaf Schiphol) had eerst zes rijtuigen, later zeven.
Samenstelling:
Eloc + Bf + B + B + B (+B) + Bistro + A
Of andersom natuurlijk.
De IR treinen zijn jarenlang hét domein geweest van de elocs serie 1100. Natuurlijk kwam er ook wel geregeld een 1200, 1300 of 1600 voor te staan, maar de 1100 toch wel het meeste. Later toen de oude elocs steeds meer verdrongen werden door de 1700, werd de tractie natuurlijk ook steeds vaker een 1600, 1700 of laters 1800.
Nederland heeft naast deze IR geen andere IR treinen in die periode gekend:
Groningen-Leer: dieselsstellen DB
Hengelo-Bad bentheim: IR DB
Arnhem-Emmerich: EC DB
Venlo-Kaldenkirchen: Silberlingen DB
Heerlen-Herzogenrath: DE-2 NS (later ook nog DM'90)
Jeroen
-
@ Jeroen : kleine correctie:
Groningen-Leer : accustellen ?????
Jaren lang heeft hier de DB 624 gereden en dat is toch echt een dieseltreinstel ( VT).
Rob
-
Hoi Rob,
ja sorry, je hebt gelijk! DIESEL!!!! ;D Ik heb het in mijn bericht aangepast.
Jeroen
-
Geen idee welk tijdperk je precies wilt Bernd, maar ik heb deze voor je :
http://665-667.vanree.net/wpg2-2?g2_itemId=65
http://665-667.vanree.net/wpg2-2?g2_itemId=92 (1200 in opzending ACHTER aan de trein!)
Sorry, ik was zeker toen meer op de loks dan de rijtuigen gefocussed.
Maar ik weet wel dat in de periode 1996-1999 dit soort treinen altijd egaal blauw/wit waren, met inderdaad meestal 1100/1200 als tractie. Zowel 1300 als 1600 waren zeldzaam voor deze treinen tot circa 1998, toen de 1100 en 1200 vrijwel verdwenen waren.
Offtopic : deze treinen waren voor binnen NL gebruik zonder extra toeslag zodat ik als student altijd de gewone IC Amf-Hgl liet schieten en dan per IR ging, veel betere zitplaatsen en vaak rustiger.
-
Omdat Roco dit jaar met de Interregio rijtuigen op nieuwe komt, heb ik een enkele vragen over de InterRegio: Schiphol - Amsterdam - Berlin
Heeft iemand een samenstelling van dit trein? Iemand plaatjes? Waren er nog meer Interregios in NL?
Bedoel je de blauw/witte rijtuigen uit de jaren '90 of de thans nog rijdende wit/rode riituigen?
-
Roco komt met de blauw/witte (zie pag. 28/29 van de nieuwtjes-uitgave), dus ik denk dat het daar om gaat.
mvg,
Gert
-
Ik ging uit van de blauw-witte rijtuigen, aangezien deze nieuw uitkomen dit jaar.
Jeroen
-
Van beide heb ik wel foto's. Van de blauw/witte met 1100, 1200, 1300, 1600 en 1700 maar ook met DB 234 in het kader van de beroemde omleidingen over Zp-Hgl (maart/april 1995) en 6400 i.c.m. 1600 over dezelfde lijn i.v.m. bovenleidingbreuk. Samenstellingen met (oud) blauw/beige maar ook met rood/grijs (IC). Wat ik mij kan herinneren: 5 of 7-delig: A+AR+B+B+B(+B+B) waarbij de laatste B een afdeling had met fietsen. Tot 1996 ook nog aangevuld met ICR-BKD op het traject Bad Bentheim-Schiphol.
-
Oh sorry, had ik vergeten te vermelden, ik bedoel de blauw/witte rijtuigen, die dit jaar op nieuw komen.
Dan voor de info, tot hier. Ik zou de rijtuigen aanschaffen met een BR 103, voor mijn verzameling. De Rijtuigen kunnen dan wel met een 1100 of 1200 ingezet werden op de NS modelspoor.
Groet
Bernd
-
Ik zeg :
Foto, foto, foto, foto (y)
-
Ik zou de rijtuigen aanschaffen met een BR 103, voor mijn verzameling.
Heb ik ook, in Berlijn... 8)
-
Nee, zo'n plaatje uit Berlijn heb ik niet nodig, is nog goed in mijn eigen herinnering te zien. BR 103 met IR-Rijtuigen heb ik jaren lang gezien. De NL plaatjes zijn interessanter...
-
Zeg waren dat geen DR rijtuigen in het begin?
-
Ik zeg :
Foto, foto, foto, foto (y)
Ja, maar niet hier. Sinds ik in de laatste week van het vorige jaar een grote waffel en een belediging kreeg i.p.v. de gevraagde bronvermelding bij gebruik van één van mijn plaatjes is de lol er een beetje af voor mij.
Bernd, ik zorg dat je binnenkort over de gevraagde plaatjes kunt beschikken. Linksom of rechtsom, komt goed dus.
-
http://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/3955836384/ (http://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/3955836384/)
Foto: Sicco Dierdorp
Dit is er 1 met een NS 1100 ervoor..
-
Net effe zitte googlen maar die rijtuigen (begin jaren 90) was een mengelmoes. Zowel DR als DB materiaal werd ingezet voor de IR treinen.
Ik kan mezelf ook nog herinneren dat ik ook een keer in zo'n trein gezeten heb van A'dam naar Berlin. Aangenaam verrast door de staat van die DR rijtuigen (gewoon nieuw zegmaar vanbinnen).
Dus dit zou ook zomaar kunnen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP3671.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP3671.jpg)
Met Bike er op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP3672.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP3672.jpg)
-
Dan voor de info, tot hier. Ik zou de rijtuigen aanschaffen met een BR 103, voor mijn verzameling. De Rijtuigen kunnen dan wel met een 1100 of 1200 ingezet werden op de NS modelspoor.
In 1989 1990 (dank aan de Poes) was er een verkeers-rode BR103 in Hengelo te bewonderen :-X
(Geen idee of dat vanwege spoorweekend, Dag vd Techniek of nog iets anders was... weet wel dat het ding getrokken door een 2400 een keer over spoor 6 paradeerde)
-
Dat was in 1990, 15 september 1990...
-
Ja, maar niet hier. Sinds ik in de laatste week van het vorige jaar een grote waffel en een belediging kreeg i.p.v. de gevraagde bronvermelding bij gebruik van één van mijn plaatjes is de lol er een beetje af voor mij.
Bernd, ik zorg dat je binnenkort over de gevraagde plaatjes kunt beschikken. Linksom of rechtsom, komt goed dus.
o...handig.
-
Ik heb nog een samenstelling genoteerd op 27 feb 1999
IR 2346 Berlijn - Amsterdam C
NS 1639
DBAG Aim 260.1 (ex DB)
DBAG ARkimbz 262.2 (ex DB)
DBAG Bimz 264.2 (ex ?)
DBAG Bim 263.3 (ex DB)
DBAG Bimz 264.7 (ex DR)
DBAG Bim 263.3 (ex DB)
DBAG Bimdz 268.3 (ex DB)
De nachttrein naar Berlijn was over het algemeen een stam die ook overdag reed, met daaraan gekoppeld een aantal lig- en slaaprijtuigen. Op 11 april 1999 zag ik een setje ter hoogte van Sloterdijk op weg naar Hoofddorp om daar aan de stam gekoppeld te worden"
NS Bcvmh (de Int blauwe uitvoering met NS logo) - LS Models
DBAG WLAB 174 (blauw) - ROCO
DBAG Bcmh Blauw/wit - Heris
-
Zo ik heb mijn bestelling geplaatst, als iemand interesse heeft, hier nog de bestellnummers:
rc45138 IR-Schnellzugw. 2. KL. Fahrradabteil
rc45136 IR-Schnellzugw. 2. Kl.
rc45137 IR-Schnellzugw. 2. Kl.
rc45139 IR-Schnellzugw. 2. Kl.
rc45135 IR-Schnellzugwagen 1. Kl.
rc45140 IR-Reisezugw. 1.KL Bistro
Helaas is de rijtuig met Fahrradabteil echt duur, omdat er al een sluitverlichting in zit :-\
-
Deze rijtuigen zijn eerder uitgebracht in de nummerserie 45050 e.v. Deze rijtuigen zouden redelijk zeldzaam zijn, maar toch heb ik onlangs en in korte tijd een zevendelige IR weten samen te stellen:
rc45054 IR-Schnellzugw. 2. KL. Fahrradabteil
rc45051 IR-Schnellzugw. 2. Kl.
rc45051 IR-Schnellzugw. 2. Kl.
rc45051 IR-Schnellzugw. 2. Kl.
rc45051 IR-Schnellzugw. 2. Kl.
rc45050 IR-Schnellzugwagen 1. Kl.
rc45052 IR-Reisezugw. 1.KL Bistro
Een fraaie stam voor achter de 1100.
-
DBAG Bimz 264.7 (ex DR)
Dat kan niet, Bim(z) 263/264 zijn van Bundesbahn-origine.Deze rijtuigen zijn eerder uitgebracht in de nummerserie 45050 e.v.
Uitgebracht zijn:
45050 Aimz261 10-94 067
45050 Aimz261 10-94 816
45051 Bimz264 22-94 848
45051 Bimz264 22-94 895
45051 Bimz264 22-94 897
45052 ARkimbz262 85-94 072
45052 ARkimbz262 85-94 801
45054 Bimdz268 84-95 032
-
Ik heb vorig jaar een ook zesdelige IR samen kunnen stellen met de 4505x rijtuigen. Beetje shoppen op ebay, marktplaats en in Houten doet wonderen ;D
Jeroen
-
kan dit helpen, is wel niet zo scherp maar is van 98/99.
dave
(http://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/Adam98-99.jpg)
-
Zo ik heb mijn bestelling geplaatst, als iemand interesse heeft, hier nog de bestellnummers:
rc45138 IR-Schnellzugw. 2. KL. Fahrradabteil
rc45136 IR-Schnellzugw. 2. Kl.
rc45137 IR-Schnellzugw. 2. Kl.
rc45139 IR-Schnellzugw. 2. Kl.
rc45135 IR-Schnellzugwagen 1. Kl.
rc45140 IR-Reisezugw. 1.KL Bistro
Helaas is de rijtuig met Fahrradabteil echt duur, omdat er al een sluitverlichting in zit :-\
Zijn dit nu de correcte rijtuigen die ook echt naar NL kwamen, want NL staat er zelf niet op. Ik had wel al het een en ander uitgezocht en er zijn een heleboel van dit soort rijtuigen met verschillende typenummers geweest maar ik weet niet wat de uiterlijke verschillen zijn. Ik kom ze op Flickr en Youtube ook niet tegen met oude db logo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/db_oud.png)
Wel met het nieuwe en met DR logo.
-
Zijn er (behalve het logo) verschillen tussen de 45050 - 45054 en 45135 - 45140 in kleur en/of details?
-
Dit oude draadje nog maar eens afstoffen ;D
Ik was vanochtend bezig mijn collectie koersborden te ordenen en daarbij viel mij op dat er bij de Interregio's uit Berlijn altijd Schiphol als eindbestemming stond en bij de Interregio's naar Berlijn Hoofddorp als vertrekstation. Kon je met de treinen uit Berlijn ook echt niet mee tot Hoofddorp? Of was er een andere reden waarom begin- en eindpunt van deze treinen in NL anders was?
Mvg, Peter
-
Dag Peter.
Heel kort hebben ze met reizigers doorgereden tot hoofddorp.
Later werd dit Schiphol en reden ze leeg door tot hoofddorp opstel.
Groeten Chris
-
Maar nu een andere vraag, waren er ook regelmatig voormalige DR rijtuigen (uiteraard verbouwd tot IR rijtuig) mee op de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn? Toen het nog een D-trein was waren ze regelmatig te zien.
-
Nee...in het Interregio tijdperk reden er alleen DB Interregio rytuigen mee.
-
We hebben het over de tijd van DB-AG, maar ik ben aan het zoeken geweest, ik kan er geen enkele foto van vinden.....
-
Jij bedoelt blauw witte Interregio rytuigen voortgekomen uit DR Halberstadters?
-
In het boek Interregio van Karl-Dieter Bodack ( ISBN 3-88255-149-6)
Vind ik wat foto's van de DR rytuigen in IR kleurstelling
Pagina 62 BR 180 met IR 2111 Stralsund- Berlin lichtenberg
Pagina 85 BR 143 met IR 316 ,slechts 1 rytuig als trein ,een ABomz229.1
En op pagina 89 BR 112 met IR 2513 naar Frankfurt Main bij Scheerde.
Dit is de enigste foto in het boek van de ex DR rytuigen in west Duitsland
-
Volgens mij zijn de DR-rijtuigen in IR-kleurstelling wel (beperkt) in Nederland geweest. Ik weet het boek even niet zo snel, mogelijk "De moderne tractie bij de NS in kleur", anders een van die twee boeken die daar op lijkt qua formaat en opmaak. In ieder geval staat in een van die boeken een foto van trein 2343 Hfd-Bh-Berlin op 16 mei 1992. De samenstelling is:
NS 1631
DR Ame (groenwit)
DR/Mitropa WRme (rood)
DR Bme 6x (1e Städteexpress, 3e IR, rest groenwit)
NS ICR BKD
Aangezien ik het boek en de foto nu niet bij de hand heb, weet ik het niet helemaal zeker, maar volgens mij is die IR-bak ook DR-rijtuig. Dat Städteexpress-rijtuig was in ieder geval een opvallende verschijning. En mogelijk is de laatste Bme een BDmsb. Toch dat boek maar eens opduiken en die foto nog eens goed bekijken... ;)
-
Dat klopt, toen het nog D-treinen waren kwamen ze nog naar NL. Nadat het IR geworden was waren hier bijna alleen nog maar Bundesbahn IR rijtuigen te (https://images.beneluxspoor.net/bnls/77C1B9D0-C8C2-4F71-8523-E3050D052179.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/77C1B9D0-C8C2-4F71-8523-E3050D052179.jpeg)
-
Dat is niet zo gek. In het al genoemde (lezenswaardige) boek InterRegio van Herr Bodack (EK-Verlag 2005), dat uitvoerig ingaat op de hele historie van dat treinconcept, staat vermeld dat er maar twee IR-rijtuigen van DR-oorsprong zijn geweest met een voor Nederland geschikte energievoorziening, type Bimz 259.1. Verder schijnen er voor Nederland geschikte Bomz 236 te zijn geweest in IR-kleuren, maar die hebben niet de bijbehorende inrichting. Makkelijk te herkennen: een Bomz heeft allemaal schuiframen en een Bimz maar gedeeltelijk.
-
Op het koersbord van de IR 2345 stond de naam wel opmerkelijk vermeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191109_162153-Middel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191109_162153-Middel.jpg)
Aankoop (naast 5 andere bordjes) vandaag, 9/11 op Houten Digitaal
Groet, Raymond v/d Hoven
-
Dat bord is natuurlijk in Duitsland gemaakt. Maar er zijn ook genoeg Nederlanders die niet weten hoe je een hoofdletter IJ moet typen :)
-
Dat is niet zo gek. In het al genoemde (lezenswaardige) boek InterRegio van Herr Bodack (EK-Verlag 2005), dat uitvoerig ingaat op de hele historie van dat treinconcept, staat vermeld dat er maar twee IR-rijtuigen van DR-oorsprong zijn geweest met een voor Nederland geschikte energievoorziening, type Bimz 259.1. Verder schijnen er voor Nederland geschikte Bomz 236 te zijn geweest in IR-kleuren, maar die hebben niet de bijbehorende inrichting. Makkelijk te herkennen: een Bomz heeft allemaal schuiframen en een Bimz maar gedeeltelijk.
Kijk, dat is nuttige informatie, bedankt!. Dat boek probeer ik al een tijd te bemachtigen, maar gaat voor astronomische prijzen weg helaas...
Mvg, Peter