Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Gerke
Vandaag om 14:04:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:04:42
bouwen met modules in marokko door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:47
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door tothebeach
Vandaag om 13:48:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:34:58
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:24:07
BELADINGEN HOOFSTUK VII door Hans Reints
Vandaag om 13:14:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 12:55:59
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door FreekH
Vandaag om 12:01:29
Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - Een verslag van de bouw door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:46
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001 door Waalspoor
Vandaag om 11:43:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 11:39:06
Modelbaan Beltheim. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:19:00
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
Vandaag om 11:08:57
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:58:08
Interieur kleuren DB uic-X BD4um door Quinzeedied
Vandaag om 09:40:37
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Cor--24
Vandaag om 09:31:09
Verhuisd, eindelijk plek voor een baan (NL H0 TP III) door Benelux795
Vandaag om 09:16:28
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:05:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 07:45:11
Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100 door Dave.......
Vandaag om 05:52:43
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door System-M
07 juni 2023, 22:58:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
07 juni 2023, 22:41:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
07 juni 2023, 22:19:26
Vrijdag 9 juni Veronica Express (De Karel) door piksov
07 juni 2023, 22:12:37
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
07 juni 2023, 21:37:46
Mooie topics weer op slot door geplas van derden door Reinout van Rees
07 juni 2023, 21:20:28
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door PeterC
07 juni 2023, 21:19:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
07 juni 2023, 21:06:15
Snelheid servo; grote verschillen per wissel door everh003
07 juni 2023, 20:42:12
  

Auteur Topic: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin  (gelezen 14822 keer)

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #30 Gepost op: 05 november 2019, 16:01:51 »
Maar nu een andere vraag, waren er ook regelmatig voormalige DR rijtuigen (uiteraard verbouwd tot IR rijtuig) mee op de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn? Toen het nog een D-trein was waren ze regelmatig te zien.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #31 Gepost op: 05 november 2019, 19:12:44 »
Nee...in het Interregio tijdperk reden er alleen DB Interregio rytuigen mee.

De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #32 Gepost op: 05 november 2019, 19:19:15 »
We hebben het over de tijd van DB-AG, maar ik ben aan het zoeken geweest, ik kan er geen enkele foto van vinden.....

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #33 Gepost op: 05 november 2019, 19:21:48 »
Jij bedoelt blauw witte Interregio rytuigen voortgekomen uit DR Halberstadters?
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #34 Gepost op: 05 november 2019, 19:32:00 »
In het boek Interregio van Karl-Dieter Bodack ( ISBN 3-88255-149-6)
Vind ik wat foto's van de DR rytuigen in IR kleurstelling 

Pagina 62  BR 180 met IR 2111 Stralsund- Berlin lichtenberg
Pagina 85  BR 143 met IR 316  ,slechts 1 rytuig als trein ,een ABomz229.1

En op pagina 89 BR 112 met IR 2513 naar Frankfurt Main bij Scheerde.
Dit is de enigste foto in het boek van de ex DR rytuigen in west Duitsland
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #35 Gepost op: 07 november 2019, 21:48:56 »
Volgens mij zijn de DR-rijtuigen in IR-kleurstelling wel (beperkt) in Nederland geweest. Ik weet het boek even niet zo snel, mogelijk "De moderne tractie bij de NS in kleur", anders een van die twee boeken die daar op lijkt qua formaat en opmaak. In ieder geval staat in een van die boeken een foto van trein 2343 Hfd-Bh-Berlin op 16 mei 1992. De samenstelling is:
NS 1631
DR Ame (groenwit)
DR/Mitropa WRme (rood)
DR Bme 6x (1e Städteexpress, 3e IR, rest groenwit)
NS ICR BKD
Aangezien ik het boek en de foto nu niet bij de hand heb, weet ik het niet helemaal zeker, maar volgens mij is die IR-bak ook DR-rijtuig. Dat Städteexpress-rijtuig was in ieder geval een opvallende verschijning. En mogelijk is de laatste Bme een BDmsb. Toch dat boek maar eens opduiken en die foto nog eens goed bekijken... ;)
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #36 Gepost op: 08 november 2019, 03:46:12 »
Dat klopt, toen het nog D-treinen waren kwamen ze nog naar NL. Nadat het IR geworden was waren hier bijna alleen nog maar Bundesbahn IR rijtuigen te
« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 03:48:32 door André82 »

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #37 Gepost op: 09 november 2019, 18:41:19 »
Dat is niet zo gek. In het al genoemde (lezenswaardige) boek InterRegio van Herr Bodack (EK-Verlag 2005), dat uitvoerig ingaat op de hele historie van dat treinconcept, staat vermeld dat er maar twee IR-rijtuigen van DR-oorsprong zijn geweest met een voor Nederland geschikte energievoorziening, type Bimz 259.1. Verder schijnen er voor Nederland geschikte Bomz 236 te zijn geweest in IR-kleuren, maar die hebben niet de bijbehorende inrichting. Makkelijk te herkennen: een Bomz heeft allemaal schuiframen en een Bimz maar gedeeltelijk.
« Laatst bewerkt op: 09 november 2019, 18:45:09 door EN446 »

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #38 Gepost op: 09 november 2019, 19:30:48 »
Op het koersbord van de IR 2345 stond de naam wel opmerkelijk vermeld:


Aankoop (naast 5 andere bordjes) vandaag, 9/11 op Houten Digitaal
Groet, Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 506
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #39 Gepost op: 10 november 2019, 13:20:23 »
Dat bord is natuurlijk in Duitsland gemaakt. Maar er zijn ook genoeg Nederlanders die niet weten hoe je een hoofdletter IJ moet typen :)

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 647
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #40 Gepost op: 13 november 2019, 18:09:23 »
Dat is niet zo gek. In het al genoemde (lezenswaardige) boek InterRegio van Herr Bodack (EK-Verlag 2005), dat uitvoerig ingaat op de hele historie van dat treinconcept, staat vermeld dat er maar twee IR-rijtuigen van DR-oorsprong zijn geweest met een voor Nederland geschikte energievoorziening, type Bimz 259.1. Verder schijnen er voor Nederland geschikte Bomz 236 te zijn geweest in IR-kleuren, maar die hebben niet de bijbehorende inrichting. Makkelijk te herkennen: een Bomz heeft allemaal schuiframen en een Bimz maar gedeeltelijk.
Kijk, dat is nuttige informatie, bedankt!. Dat boek probeer ik al een tijd te bemachtigen, maar gaat voor astronomische prijzen weg helaas...

Mvg, Peter