Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin  (gelezen 15677 keer)

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #30 Gepost op: 05 november 2019, 16:01:51 »
Maar nu een andere vraag, waren er ook regelmatig voormalige DR rijtuigen (uiteraard verbouwd tot IR rijtuig) mee op de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn? Toen het nog een D-trein was waren ze regelmatig te zien.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #31 Gepost op: 05 november 2019, 19:12:44 »
Nee...in het Interregio tijdperk reden er alleen DB Interregio rytuigen mee.

De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #32 Gepost op: 05 november 2019, 19:19:15 »
We hebben het over de tijd van DB-AG, maar ik ben aan het zoeken geweest, ik kan er geen enkele foto van vinden.....

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #33 Gepost op: 05 november 2019, 19:21:48 »
Jij bedoelt blauw witte Interregio rytuigen voortgekomen uit DR Halberstadters?
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #34 Gepost op: 05 november 2019, 19:32:00 »
In het boek Interregio van Karl-Dieter Bodack ( ISBN 3-88255-149-6)
Vind ik wat foto's van de DR rytuigen in IR kleurstelling 

Pagina 62  BR 180 met IR 2111 Stralsund- Berlin lichtenberg
Pagina 85  BR 143 met IR 316  ,slechts 1 rytuig als trein ,een ABomz229.1

En op pagina 89 BR 112 met IR 2513 naar Frankfurt Main bij Scheerde.
Dit is de enigste foto in het boek van de ex DR rytuigen in west Duitsland
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #35 Gepost op: 07 november 2019, 21:48:56 »
Volgens mij zijn de DR-rijtuigen in IR-kleurstelling wel (beperkt) in Nederland geweest. Ik weet het boek even niet zo snel, mogelijk "De moderne tractie bij de NS in kleur", anders een van die twee boeken die daar op lijkt qua formaat en opmaak. In ieder geval staat in een van die boeken een foto van trein 2343 Hfd-Bh-Berlin op 16 mei 1992. De samenstelling is:
NS 1631
DR Ame (groenwit)
DR/Mitropa WRme (rood)
DR Bme 6x (1e Städteexpress, 3e IR, rest groenwit)
NS ICR BKD
Aangezien ik het boek en de foto nu niet bij de hand heb, weet ik het niet helemaal zeker, maar volgens mij is die IR-bak ook DR-rijtuig. Dat Städteexpress-rijtuig was in ieder geval een opvallende verschijning. En mogelijk is de laatste Bme een BDmsb. Toch dat boek maar eens opduiken en die foto nog eens goed bekijken... ;)
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #36 Gepost op: 08 november 2019, 03:46:12 »
Dat klopt, toen het nog D-treinen waren kwamen ze nog naar NL. Nadat het IR geworden was waren hier bijna alleen nog maar Bundesbahn IR rijtuigen te
« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 03:48:32 door André82 »

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #37 Gepost op: 09 november 2019, 18:41:19 »
Dat is niet zo gek. In het al genoemde (lezenswaardige) boek InterRegio van Herr Bodack (EK-Verlag 2005), dat uitvoerig ingaat op de hele historie van dat treinconcept, staat vermeld dat er maar twee IR-rijtuigen van DR-oorsprong zijn geweest met een voor Nederland geschikte energievoorziening, type Bimz 259.1. Verder schijnen er voor Nederland geschikte Bomz 236 te zijn geweest in IR-kleuren, maar die hebben niet de bijbehorende inrichting. Makkelijk te herkennen: een Bomz heeft allemaal schuiframen en een Bimz maar gedeeltelijk.
« Laatst bewerkt op: 09 november 2019, 18:45:09 door EN446 »

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #38 Gepost op: 09 november 2019, 19:30:48 »
Op het koersbord van de IR 2345 stond de naam wel opmerkelijk vermeld:


Aankoop (naast 5 andere bordjes) vandaag, 9/11 op Houten Digitaal
Groet, Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #39 Gepost op: 10 november 2019, 13:20:23 »
Dat bord is natuurlijk in Duitsland gemaakt. Maar er zijn ook genoeg Nederlanders die niet weten hoe je een hoofdletter IJ moet typen :)

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #40 Gepost op: 13 november 2019, 18:09:23 »
Dat is niet zo gek. In het al genoemde (lezenswaardige) boek InterRegio van Herr Bodack (EK-Verlag 2005), dat uitvoerig ingaat op de hele historie van dat treinconcept, staat vermeld dat er maar twee IR-rijtuigen van DR-oorsprong zijn geweest met een voor Nederland geschikte energievoorziening, type Bimz 259.1. Verder schijnen er voor Nederland geschikte Bomz 236 te zijn geweest in IR-kleuren, maar die hebben niet de bijbehorende inrichting. Makkelijk te herkennen: een Bomz heeft allemaal schuiframen en een Bimz maar gedeeltelijk.
Kijk, dat is nuttige informatie, bedankt!. Dat boek probeer ik al een tijd te bemachtigen, maar gaat voor astronomische prijzen weg helaas...

Mvg, Peter