Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:48:57
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 21:45:10
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
Vandaag om 21:43:24
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 21:28:13
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
Vandaag om 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
Vandaag om 21:09:22
upload deleten door René 4312
Vandaag om 20:53:30
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 20:44:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 20:31:25
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
  

Auteur Topic: Oost Europa-draadje  (gelezen 137790 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #15 Gepost op: 25 January 2010, 22:19:35 »
Oost Europa heeft mij ook wel aangetrokken. Zeker in de tijd voor de val van het ijzeren gordijn was het een andere wereld en kon je nog zaken zien en beleven, die in Nederland allang geschiedenis waren. Hoewel mijn interesse voornamelijk naar trambedrijven uitgaat, heb ik toch ook wel treinen (vooral smalspoor) gefotografeerd. Bijgaand wat gescande dia's uit mijn verzameling.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_september_1987_nr_11_bewerkt.jpg
Niet echt Oost Europa (dia is gemaakt in Oostenrijk) deze GySEV goederentrein tussen Sopron (Hongarije) en Ebenfurt (Oostenrijk) op 3 september 1987.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/30_april_1991_nr_8_bewerkt.jpg
Op 30 april 1991 was het smalspoornet van Trzebnica - Zmigrod - Milicz - Sulmierzyce (ten noorden van Wroclaw in Polen) nog in dienst. Bij de halte Pracze stopt de eerste trein van die dag, zodat de vrouwen van het nabije dorp naar de grote stad kunnen om inkopen te doen.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/7_mei_1991_nr_15_bewerkt.jpg
Ook het 750 mm smalspoornet rond Nowy Dwor Gdanski (in het Noorden van Polen) was op 7 mei 1991 nog in dienst. Op deze dia komt een Lxd2 met een goederentrein een helling op bij het plaatsje Tujsk.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/25_juni_1991_nr_3_bewerkt.jpg
Na de val van Ceausescu was het ook mogelijk om makkelijk rond te kijken in Roemenië. Een normaalspoor diesel bij de halte Mohu (in de buurt van Sibiu) op 25 juni 1991.

Ik hoop dat mijn scankunsten redelijke plaatjes opleveren. In dat geval kan ik nog wel meer gescande dia's uit Oost Europa laten zien.
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Ent
 


Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #16 Gepost op: 25 January 2010, 22:25:12 »
heerlijke platen! meermeer!

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #17 Gepost op: 25 January 2010, 22:34:25 »

Ik hoop dat mijn scankunsten redelijke plaatjes opleveren. In dat geval kan ik nog wel meer gescande dia's uit Oost Europa laten zien



dat vinden wij niet erg hoor...kom maar door met die foto,s. (y)


eric

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #18 Gepost op: 25 January 2010, 23:00:30 »
Dank.
Even een test met nog een plaatje uit Polen van het smalspoornet in de buurt van Gdansk.
MBd1 nr 130 bij het station Lichnowy (tussen Nowy Dwor Gdanski en Lisewo) op 7 mei 1991.

Ik heb nu de juiste link gebruikt en het plaatje is direct in het bericht te zien.
Ik zal binnenkort wat dia's scannen, te beginnen met wat DDR-plaatjes.
Wim van der Ent

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #19 Gepost op: 25 January 2010, 23:04:30 »

Ik zal binnenkort wat dia's scannen, te beginnen met wat DDR-plaatjes.



ik kan haast niet wachten... ;D



eric


Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #21 Gepost op: 26 January 2010, 00:36:16 »
 (y)En ze hebben er ook lig rijtuigen. ;D

Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #22 Gepost op: 26 January 2010, 08:30:15 »
Nu we toch met Oost Europa bezig zijn, weten jullie wat dit is?

(Oekraine)

Wat "sfeer":




Vr. groeten,
Bob

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #23 Gepost op: 26 January 2010, 12:01:46 »
Hey, leuk draadje!  ;D

Lekker smal perron op die enalaatste foto  :o

Ben zelf bezig met de restauratie van een oost-duitse machine.
Een LEW EL9 acculok. Heb je hem weer...

1:1, 700mm spoorbreedte en 4t zwaar (in complete toestand).
Nu is het frame bijna kaal, zodat ie gestraald en gecoat kan worden.

Groeten, Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #24 Gepost op: 26 January 2010, 13:55:16 »
@Bob: dat eerste plaatje zal wel een of andere inspectiedraisine zijn.

@Tjeerd: Leuk project! Heb je alvast wat plaatjes?


Nog wat PKP-spul:



Koersbordje van IC Fredro (gewoon vriendelijk gevraagd aan het treinpersoneel!)



SM42-303 met een kort goederentreintje, Gdansk Osowa, Polen ,31 juli 2009



Gdansk Osowa, Polen, 31 juli 2009



Pm2-34,Warszawa museum, Polen, 8 augustus 2009



En zijn kleinere broertje, in 1:87, met een monstreus SU45-achtig geval op de achtergrond ;D

mvg Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #25 Gepost op: 26 January 2010, 16:24:41 »
Zoals beloofd wat plaatjes uit de DDR. Mijn eerste bezoek aan dat land was in 1978 met een NVBS reis naar de tram van Rostock en de stoom op het eiland Rügen en "Molli" bij Bad Doberan.

Op 23 september 1978 tuft stoomloc 99-2321 door de stille Mollistrasse in Bad Doberan.


Na de "Wende" ben ik er nog eens geweest en er is meer leven op straat - dia van 22 augustus 1991.


Zelf tram en trein in de DDR verkennen was toch veel leuker (al kostte het meer voorbereiding) en zo fotografeerde ik op 23 mei 1981 diesel 118-250 bij het plaatsje Grenzhammer aan de spoorlijn Ilmenau - Gehren.


Saalfeld was natuurlijk een verplicht nummer. Op 28 mei 1981 kwam er echter geen stoomtrein, maar een diesel van de 119-serie.


Op tramgebied was de smalspoortram van Karl Marx Stadt (het huidige Chemnitz) een krent in de pap. Op 16 mei 1983 reden er nog twee lijnen. Lijn 3 heeft het tot in 1988 uitgehouden.


Op het einde was het materieel volledig opgereden. Bijwagens uit Halle konden ook het tij niet meer keren. Dia van 28 mei 1987 in de Limbacher Strasse.

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #26 Gepost op: 26 January 2010, 17:01:15 »
Mooie plaatjes! Wat zal het een gezicht geweest zijn, je kijkt uit het raam en er komt een stomer voorbij tuffen!  is dit nog steeds zo, eigenlijk?
mvg Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #27 Gepost op: 26 January 2010, 17:51:18 »
Een verhaaltje (waargebeurd):

Met de EN Jan Kiepura naar Poznan, oftewel wat er kan gebeuren tussen Roermond en Wolsztyn...Deel 1

Zomer 2009.  We staan op het station van Venlo, te wachten op de RE13 die ons naar Düsseldorf brengt. Ondertussen bekijk ik het verkeer op het station en het onweer dat dreigend in de lucht hangt. Na een paar flinke donderslagen en een bericht over een seinstoring bij Cuijk (of was het Mook, ik weet het even niet) denk ik: als dat maar goed zal gaan. Afijn, treintje komt, we stappen in en we gaan naar Düsseldorf. So far so good. Maar dan....vertraging voor de JK, al in Nederland (dat onweer! Ik wist het!) Damn. Als het te lang wordt, missen we de trein naar Wolsztyn in Poznan, denk ik. Ik versta uit de omroepen dat het ding zo'n 70 minuten vertraagd is. Bye-bye perfecte verbinding. Tijdens dat we ongeduldig zitten te wachten, komt er één trein langs, een tweede, enz. Ondertussen ratelt de treinaanwijzer...en vervolgens verschijnt er een bericht: unbestimmt verspätet (of iets in die trend). Ah fijn. Nee, dit is echt geweldig, niet weten wanneer je trein komt, terwijl het al zo'n half 10 's avonds is. Nou ja, na een tijdje stressen komt dan toch het verlossende bericht, dat de JK over enkele minuten binnenkomt. En hij komt, een poosje daarna. Ik was blij. Maar ja, ik kon niet weten dat ik een slapeloze nacht tegemoet ging....Meer daarover in deel 2.
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #28 Gepost op: 26 January 2010, 18:36:59 »
@ Bjorn: "Molli" tussen Bad Doberan en Ostseebad Kühlungsborn is inmiddels geprivatiseerd, maar rijdt nog steeds. Website van het bedrijf: www.molli-bahn.de
Met vriendelijke groeten
Wim van der Ent

ZwaanBaan

  • Tjitte-Jaap alias ZwaanBaan
  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #29 Gepost op: 26 January 2010, 20:19:44 »
@wim
sinds wanneer is ''molli'' geprivatiseerd?
ik en mn ouders hebben er vorig jaar nog gezeten in de wagonnen dan ;)
en als ik het goed heb dan dendert er elk halfuur of uur een trein voor je huis langs ;D
er rijden namelijk 2 treinen en dan hebben ze ook nog een paar of 1 reserve locs
en daar hebben we ook nog wat foto's van:



en zulk soort locs rijden er rond


MVG