Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: Oost Europa-draadje  (gelezen 120870 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #180 Gepost op: 17 augustus 2013, 01:15:08 »
ah, de befaamde pierdolino! (y)

Paranorman

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #181 Gepost op: 19 augustus 2013, 13:58:04 »
Zag dit topic vorige keer voorbij komen, maar vergeten iets te posten waardoor ik het nu ineens kwijt was. Bij deze maar even een mooi plaat om het te 'pinnen'.


volgens mij uit Estland of Wit-Rusland, maar als iemand het beter weet....(had ik een keer opgeslagen)

Ik hou wel van die 'aftandse' maar imposante sfeer. Echt 'werkmilieu'.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2013, 14:08:05 door Paranorman »

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #182 Gepost op: 19 augustus 2013, 19:07:37 »
Als die Elektrichka op de achtergrond niet op vakantie is 8), is dit idd Estland. Mooie foto! (en lok ook natuurlijk :))

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #183 Gepost op: 20 augustus 2013, 00:42:43 »
ah, de befaamde pierdolino! (y)
Prendolino zou een betere benaming geweest zijn. Prendko kan in het Pools vertaald worden met snel.  Voor de Engelse Pendolino was een andere benaming misschien ook handiger geweest. Pendolino komt dicht bij pendulum.
Sommige Polen noemen de Pendolino al spaghetti  sliert.

Ik verwachtte ook een zware thumbs down van Floris Dilz voor dit nieuwerwetse spoorijzer, en commentaar dat de trein niet in Polen gebouwd is. 
Ook zagen velen liever dat de niet erg rijke Poolse spoorwegen de veel goedkopere 200 km/h  HST biedingen van PESO of NEWAG hadden gekozen, en het bespaarde geld in verbeteringen van de lijnen en stations hadden gestoken.  200 km/h is al een hoge snelheid voor het huidige spoor, en de komende jaren. En de financiering rondkrijgen was al een probleem nadat de EU steun blokkeerde nadat de order naar Alstom ging.

Groeten, Alexander

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #184 Gepost op: 20 augustus 2013, 10:14:29 »
Ook zagen velen liever dat de niet erg rijke Poolse spoorwegen de veel goedkopere 200 km/h  HST biedingen van PESO of NEWAG hadden gekozen.
Om het even welke van de 3 het is,die dingen rijden tenminste,dat kunnen we hier niet zeggen van een niet nader te noemen ding  ;) :-X
Trouwens die stoomlok op die voet,wat is dat nou voor type ? ,een Br 52 in poolse jas ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #185 Gepost op: 20 augustus 2013, 11:38:35 »
'K weet 't niet... Iig niet in Poolse jas, hè. ::)

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #186 Gepost op: 21 augustus 2013, 23:07:25 »
Zie dit topic nu pas; leuk !!
Maar ik heb in de gauwigheid  nog geen foto's van Belarus gezien; bij deze dus.
En 3 jaar geleden vroeg iemand een loc met een ster erop; hier istie.
Treinen uit het Spoorwegmuseum in Brest(-Litovsk); trams in Minsk en Vitebsk; pionierbaantje in Minsk.





  (helaas wat onscherp; hij ging ook zo hard...)


  in de trein waren genummerde plaatsen dat alles werd secuur gecontroleerd; ja, het wordt je al jong bijgebracht..
  er was ook animatie in de trein; en dat alles voor €1,-






Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #187 Gepost op: 21 augustus 2013, 23:36:33 »
Lekkere platen, eemstede, oostbloktrams hebben altijd een lekker sfeertje. Vooral die laatste foto, dat dus.  ;D

Prendolino zou een betere benaming geweest zijn. Prendko kan in het Pools vertaald worden met snel.  Voor de Engelse Pendolino was een andere benaming misschien ook handiger geweest. Pendolino komt dicht bij pendulum.
Sommige Polen noemen de Pendolino al spaghetti  sliert.

Ik verwachtte ook een zware thumbs down van Floris Dilz voor dit nieuwerwetse spoorijzer, en commentaar dat de trein niet in Polen gebouwd is. 
Ook zagen velen liever dat de niet erg rijke Poolse spoorwegen de veel goedkopere 200 km/h  HST biedingen van PESO of NEWAG hadden gekozen, en het bespaarde geld in verbeteringen van de lijnen en stations hadden gestoken.  200 km/h is al een hoge snelheid voor het huidige spoor, en de komende jaren. En de financiering rondkrijgen was al een probleem nadat de EU steun blokkeerde nadat de order naar Alstom ging.

Groeten, Alexander
ik weet niet zoveel over die pendolino, wel dat er ooit sprake was om het ding wegens te duur zonder kantelbakmechaniek uit te voeren, eigenlijk geen idee of dat er nou ook daadwerkelijk in zit. Klinkt erg als een fyra-verhaal dus...
De thumbs down zat eigenlijk al in de bijnaam besloten die ik ooit op een pools forum tegenkwam, "ja pierdole" is zoiets als "oh ***", wat er daar dan met een bijnaam als pierdolino bedoeld wordt bedenk je zelf maar  ;D
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=ja%20pierdol%C4%99
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2013, 23:40:08 door Floris Dilz »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2450
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #188 Gepost op: 22 augustus 2013, 13:12:02 »
Hee, dat museum in Brest, daar ben ik ook geweest  :D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #189 Gepost op: 22 augustus 2013, 16:11:12 »
ik weet niet zoveel over die pendolino, wel dat er ooit sprake was om het ding wegens te duur zonder kantelbakmechaniek uit te voeren, eigenlijk geen idee of dat er nou ook daadwerkelijk in zit.
Correct. Het zijn pendolino's die niet kunnen kantelen. Waarom ze desondanks pendolino heten, mag Joost weten.
(ik denk dat Joost in de marketing zit)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #190 Gepost op: 22 augustus 2013, 21:09:23 »
heb ook nog wat foto's uit de voormalige DDR gevonden, feb. 91.
Het zijn gescande negatieven, dus niet zo geweldig.

Frank.


  Beide plaatjes tonen het stationsplein van Gotha.
Het tramstation is nu links voor, net buiten beeld.
  Neudorf (bij Cranzahl)
  ook bij Neudorf

Ik wilde ook nog andere plaatjes uploaden, maar dat lukt vooralsnog niet.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #191 Gepost op: 22 augustus 2013, 22:16:19 »
En toen we vorig jaar naar Belarus gingen, kwamen we natuurlijk door Polen.
Hiervan enkele indrukken + eentje uit de voormalige DDR. Het is wat veel tram, maar ja, als dat je hobby is...
Frank.

  Lodz.
  en Bochumer in Lodz
  Lodz, asbreuk
-Lodz, een van de buitenlijnen; let vooral op het rechter spoor
  Warschau
  Gorzow
  Gorzow
  Smalspoormuseum bij Znin (Biskupin)
  idem
  het museumlijntje van Gasowa naar Znin, waar het normaalspoorstation gesloten is.
  idem. Dit plaatje had ook 20 jaar geleden gemaakt kunnen zijn.
Torun.
Woltersdorf


Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #192 Gepost op: 23 augustus 2013, 13:34:32 »
Om het even welke van de 3 het is,die dingen rijden tenminste,dat kunnen we hier niet zeggen van een niet nader te noemen ding  ;) :-X

De Poolse Pendolino’s  hebben een maximale snelheid van 250 km/h, en de familieleden  hebben zich al bewezen tussen Zwitserland en Italiё, dus gaan waarschijnlijk niet kapot van een sneeuwvlokje.
20 stuks gekocht in Mei 2011, en de eerste is al geleverd. ( lezen NS en “Den Haag” even mee ), bedoeling in 2014 allemaal in dienst.
Ik zou zeggen: NS , koop ook 20 stuks van deze treinen in aansluiting op die order. De  specs lijken wel op de FYRA gevallen, beveiligingssystemen, stroomafnemers en andere specifieke HSL- Nederland dingen uit de FYRA overzetten, dan kan NS binnen een paar jaar weer hard rijden op de HSL zuid.

Groeten, Alexander

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #193 Gepost op: 23 augustus 2013, 13:36:25 »
Lekkere platen, eemstede, oostbloktrams hebben altijd een lekker sfeertje. Vooral die laatste foto, dat dus.  ;D
ik weet niet zoveel over die pendolino, wel dat er ooit sprake was om het ding wegens te duur zonder kantelbakmechaniek uit te voeren, eigenlijk geen idee of dat er nou ook daadwerkelijk in zit. Klinkt erg als een fyra-verhaal dus...
De thumbs down zat eigenlijk al in de bijnaam besloten die ik ooit op een pools forum tegenkwam, "ja pierdole" is zoiets als "oh ***", wat er daar dan met een bijnaam als pierdolino bedoeld wordt bedenk je zelf maar  ;D
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=ja%20pierdol%C4%99

Ik dacht dat “pierdolino” op het Poolse woord “pierwszy”  sloeg, in het Nederlands: eerste, maar niet dus.
Ik moet nog even nadenken over wat je dan wel bedoelde. -))
Na de, wat ik dacht, positieve reactie, zat ik al te denken dat je een ACME model van de Italiaans/ Zwitserse ETR 600 had geslacht en gefileerd, om er een Poolse versie van te maken.

De Poolse versie heeft geen kantelbakmechanise. Alleen bij Marlbork op de lijn Warschau-Gdynia zijn er wat scherpe bochten. Voor de rest zijn het al bijna rechte spoorlijnen waar ze op gaan rijden, die een upgrade naar 160 km/h hebben gehad. Dan is kantelen niet de bedoeling denk ik.

Groeten, Alexander

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #194 Gepost op: 23 augustus 2013, 14:35:43 »

Zie dit topic nu pas; leuk !!

'Brought to you by Heineken'  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2013, 15:46:39 door Ronald Koerts. Reden: citaat verbeterd »
-1-

Sebas