Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door FreekH
Vandaag om 16:33:40
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 16:31:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Vervangen wissels flm profi door wob
Vandaag om 16:23:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:34
Terschellinger Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:08:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:01:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:42:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25

Auteur Topic: Valse bezetmeldingen  (gelezen 5306 keer)

fleischmann1

• Offline Offline
Valse bezetmeldingen
« Gepost op: 24 January 2010, 12:39:35 »
Hallo allemaal,

Tijdens mijn testrondjes ondervind ik veel valse bezetmeldingen.
Dit los ik op door een andere ader in de kabel te gebruiken of zelf een heel andere kabel.
De kabel die ik gebruik is 2x2x0.75 getwist, de bezetmelder is van LDT: RM-DEC-88 en is gewijzigd volgens het schema in "perrongeluk" van rosoft, verder gebruik ik de Intellibox en Koploper. Is het mogelijk om b.v. de gevoeligheid te verminderen?

Groeten
Gerard

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Valse bezetmeldingen
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2010, 13:12:24 »
Gerard, wat bedoel je met valse bezetmeldingen? Zijn dit meldingen van melders die totaal niet bezet zijn, of zijn dat meldingen binnen het bereik van de trein?
En heb je de eventuele delen zonder detectie aangesloten via een diodes?
Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2010, 13:18:41 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

fleischmann1

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2010, 16:18:57 »
Beste Wim,

Bedankt voor je reactie.
Met valse meldingen bedoel ik waar geen trein staat, er toch op de intellibox een melding wordt weergegeven in de S88 modus en in koploper. Ik heb geen baandelen aangesloten zonder diodes.

Groeten
Gerard

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2010, 16:37:59 »
Gerard,

S88 verbindingskabel nakijken, waarschijnlijk een slecht contact daarin. Of een probleem met de s88 aansluiting op de print van de IB.
Of op de RM-DEC-88, en ik neem aan dat je de RM-DEC-88-Opto bedoeld die je aangepast heb.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Theo Maassen

• Offline Offline
  • HEST - Estorf
« Reactie #4 Gepost op: 24 January 2010, 16:53:36 »
Gerard,

In MIBA Modellbahn digital nr. 10 op bladzijde 79 (rechtsboven in het kader) staat soortgelijk probleem beschreven en daarbij de mogelijke oplossing. Dit is op te lossen door een diode (1N4003) tussen een van de aansluitdraden (rode) op te nemen. (probleem doet zich met name voor bij 3-rail en wordt veroorzaakt door overspraak, volgens de auteur van het artikel)

De geplaatste tekening is een deeluitsnede van een tekening van Littfinski welke op de site gedownload kan worden.

- RM-DEC-88 (3-rail) : http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_034.pdf
- RM-DEC-88-O (3-rail) : http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_042.pdf

Groet,

Theo.
2-Rail (Fleischmann profi-rail), H0 (aanbod), Digitaal (veel zelfbouw), Tijdperk III (m'n jeugd), Duits (omdat ik daar wat jaartjes gewoond heb voor m'n werk) en voor de rest is alles mogelijk.

Marc M

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 January 2010, 20:34:27 »
Gerard,

Ik had enkele weken geleden hetzelfde probleem. Bleek een slechte verbinding in een S88 aansluiting te zijn.

Stekker los en stekker opnieuw vast en probleem was over. Zo simpel kan het dus zijn.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 24 January 2010, 20:59:05 »
Hi Marc, dat is wat ik al schreef!!
En anders is er ook nog een andere oplossing.

Mvg
Wim.

fleischmann1

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 November 2010, 14:13:40 »
Hallo,

Misschien kan iemand mij helpen met het volgende:

Ik heb al eerder dit probleem voorgelegd en alle berichten hierover gelezen maar heb nog steeds last van bezetmeldingen op een vrij spoor.

Mijn systeemopbouw is als volgt:
IB > RM-DEC88 > koploper.
In de test op de IB (s88 mode) heb ik regelmatig valse bezetmeldingen die ik gedeeltelijk oplos door andere draden op de baan aan de sluiten. Als ik een andere S88 print aansluit op dezelfde draden heb ik weer valse meldingen maar dan op andere secties, ook knipperende meldingen komen voor.
Voor dat ik de hele zaak los gaat knippen om mijn bedrading te gaan aanbrengen buiten storingsgevoelige invloeden zou ik willen weten of de gevoeligheid van de ingangen beinvloed kunnen worden, want het kan wel eens niet anders dan dat de bedrading langs b.v. magnetische artikelen moet lopen.
Ik heb de RM-DEC op een eurokaart zitten waar alle 1N5400 op zitten van daar uit pas ik een 31 polige male connector toe die middels female connector met de baan is verbonden. Het geheel is in een 19" rek geplaatst, ook in deze opstelling heb ik mijn suf gezocht naar eventuele "fouten" .Ook de data verloopt via deze connectoren en zijn achter op de connectoren verbonden naar de volgende "kaarten".
Ik heb ook al geprobeert de data direct aan te sluiten maar dat maakte niets uit.

Graag advies.
Groeten
Gerard Bouwman

« Laatst bewerkt op: 21 November 2010, 15:12:00 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel aangepast. »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #8 Gepost op: 21 November 2010, 14:20:33 »
Denk dat je in de oplossing moet zoeken die Karst in dit draadje aangeeft: het antenne-effect. Met een weerstand parallel aan de ingangen kan je de gevoeligheid verkleinen.... Maar lees even een deel van het draadje door, dan wordt denk ik al wel duidelijk.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 21 November 2010, 14:36:17 »
De Karst-truc gaat volgens mij in dit geval niet op. Karst heeft het over een s88 module met stroomdetectors er voor. Maar de RM-DEC88 is een directe s88 terugmeldmodule, zonder stroomdetectors. En daar moet je geen weerstand parallel aan de ingang zeten, want dan spreekt hij juist aan.
Beter is dan om een condensatortje op de ingang te zetten, b.v. van 0,1uF.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 21 November 2010, 16:27:57 »
Ik ben het met Klaas eens,
Ik zou een ontkoppel condensator gebruiken. Dan wordt de piek die opgevangen wordt afgevlakt en zou de valse meldingen minder of verdwenen moeten zijn!

Sander

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 21 November 2010, 17:22:42 »
Citaat
In de test op de IB (s88 mode) heb ik regelmatig valse bezetmeldingen die ik gedeeltelijk oplos door andere draden op de baan aan de sluiten.

Is absoluut niet de juiste oplossing, ook niet mee door experimenteren is mijn advies. Je lost de bron van het probleem niet op.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #12 Gepost op: 21 November 2010, 17:30:45 »
Beste Gerard,

Ondanks dat je nick 'Fleischmann' is, klinkt het alsof je 3-rail rijdt? Klopt dat? Lees dan even verder..

Wat nog wel eens voor storingen wil zorgen is het gebruik van soldeervloeistof bij het solderen van K-rail. Resten vloeistof blijven nog maanden na het solderen zorgen voor een minimaal contact tussen detectierail en middenrail met als gevolg foutieve bezetmeldingen. De meeste storingen bij 3-rail blijken hiernaar te herleiden.

Een zogenaamd antenne effect is er in de praktijk maar nauwelijks. De ingangen van de meeste S88 decoders zijn ook al voorzien van 0,1 uF condensatoren. Overigens hoeft de storing niet te liggen aan de verbinding tussen decoder en rails. als je standaard s88 kabels gebruikt, kan het probleem vaak opgelost worden door S88-N bekabeling te gebruiken.

Als je 2-rail rijdt, kun je beter decoders met stroomdetectie gebruiken voor je terugmelding. Dat is veel betrouwbaarder dan bijvoorbeeld losse contactrails aansluiten op een standaard S88 decoder.

Lees anders even dit als je het verschil niet kent: http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_1.htm

Succes!

Huib
« Laatst bewerkt op: 21 November 2010, 17:34:14 door Huib »
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

fleischmann1

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 22 November 2010, 19:28:41 »
Bedankt voor jullie bijdrage.
Volgens mij ben ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn verhaal, maar ik rij 2 rail en maak gebruik van stroomdetectie dus geen reedcontacten.

Ik heb even genoeg "huiswerk" en ga starten met de opmerking van Huib, n.l. de s88 kabels vervangen voor orginele. Verder heb ik de info van de site floodland gehaald.
Als ik zover ben kom ik weer in de lucht.

Groeten
Gerard

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #14 Gepost op: 22 November 2010, 19:54:28 »
Hoi!

Heb je dan wel het juiste type van bezetmelder in gebruik? Dit is wat Klaas al aangeeft in zijn antwoord: Geen stroomdetectie met terugmelding... Even gekeken in de handleiding en daar staat het ook in vermeld... De mogelijkheid van stroomdetectie komt niet voor...

De website van LDT geeft daarvoor een andere print de RM-GB-8-N dat is een terugmeldmodule met stroomdetectie.

Wil je de huidige printen gebruiken moet je een stroomdetectiegedeelte tussen bouwen... bijvoorbeeld de hulpprint die beschreven staat op de website van Huib, zie Terugmelding 2-rail

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!