Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat spoor 1 brouwsels door moonlicht
Vandaag om 19:18:00
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 19:15:10
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:11:57
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 19:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:01:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 19:01:26
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:51:46
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
  

Auteur Topic: Jolly - (Baanplan H0)  (gelezen 88701 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #165 Gepost op: 11 February 2010, 15:30:31 »
Ik zou een week later gaan..... 26 t/m 28 Februari. Volgende week de 20e is Houten. Ook leuk waarbij je de verschillende mensen van BNLS kunt leren kennen, een aantal zijn er meestal wel te bespeuren. Om 12 uur in het restaurant zelfs een speciale meeting! ;)

Ik haal alle weken een beetje door elkaar :) Houten ga ik niet redden...

Voor jos nog even een opzetje voor een schaduwstation: Hierdoor kan je een rondje gaan rijden... Ik had geen zin in het creëren van keerlussen, dat kost je alleen maar extra geld aan electronica en wat hoofdbrekens... Je kan nog eventueel nog een extra paar sporen in kwijt...



Kosten ongeveer 100 - 150 euro aan wissels zonder bediening...  Rails niet inbegrepen, hoogte verschil tussen de twee niveaus: 180mm
Totale kosten voor aandrijving van wissels: ongeveer 405 euro opgebouwd uit 25 wisselaandrijvingen van Conrad: 175 euro, wisseldecoders voor Multimaus bediening (3 stuks 8 aandrijving, 1 voor 4 aandrijving allen gebouwd): 230 euro.

Indicatie van de rails: 200 -300 euro, totaal voor de baan: 800 - 1000 euro voor rails en wisselaandrijvingen exclusief houten raamwerk, enz...

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #166 Gepost op: 11 February 2010, 15:44:09 »
He Ronald,

Het zal toch niet zo zijn dat je de baan hier bij mijn thuis ook nog gaat opbouwen... ;D
Schaam me een beetje, dacht dat ik al aardig kon ontwerpen, maar............?

Gr. Jos


PS: Volgende week is inderdaad in Houten, maar helaas heb dan een verjaardag...................myself :-[  zal alsnog proberen te komen mits het me uitkomt.
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #167 Gepost op: 11 February 2010, 15:53:54 »
Helaas Jos... :) dat bouwen moet je toch echt zelf doen....  ;D Ik ben al druk genoeg met mijn eigen baan... :) Als ik daar te weinig updates van geef dan beginnen ze hier ook te klagen  ;)  Tja... over het ontwerpen... ben ook al jaren bezig met plannen en als je al heelveel in autocad hebt staan en een beetje bedreven in bent gaat het redelijk vanzelf... :)

Je moet niet gaan haasten op zo'n beurs... dat is nooit fijn... Ik ga wel naar Ontraxs... dat is de eerste beurs waar ik naar toe ga...
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #168 Gepost op: 11 February 2010, 16:08:11 »
Ontrax had ik al in mijn agenda staan......vrij. 26 febr. of za. 27 febr.
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #169 Gepost op: 11 February 2010, 17:18:22 »
Beste Ronald,

Klein vraagje, heb je bewust die ruimte van 260 mm gelaten, links van het (jou) ontwerp?



Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #170 Gepost op: 11 February 2010, 20:04:30 »
Hallo Jos,

Nee ik had niet bewust een ruimte gelaten... 3600mm vond ik een mooie maat :) je kan deze natuurlijk wel groter maken... alleen misschien is het wel gemakkelijk om wat werkruimte vrij te houden... daarom ook de afgeronde hoek, daarachter kan je ook staan. De ruimte achter het spant zal je ook deels gebruiken als werkruimte. Je kan het spant mooi wegwerken in een berg...

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #171 Gepost op: 11 February 2010, 20:07:48 »
Oké Ronald, dat vermoeden had ik al, sluit het aan links op de muur en laat, zoals je zei, de hoeken vrij om erbij te kunnen, ook bij het spant.......thanks.

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

m de deugd

  • Gast
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #172 Gepost op: 11 February 2010, 21:49:47 »
Hoi Jos.
Dit komt helemaal goed.
Een heel mooi baanplan.
Geen twijfel hoeft nog daarover te bestaan.
Mooi en scheeld een boel geld.

Martin de Deugd

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #173 Gepost op: 11 February 2010, 22:10:31 »
Een vraagje over het ontwerp, het is niet duidelijk te zien op de tekening wat voor soort rails/kruising er gebruikt wordt.

Bij het rode gearceerde gebied zie ik onder een wissel die naar boven splitst naar een kruising en een wissel......... en bij het gele gebied kan ik niet goed zien wat dat voor wissels/kruisingen zijn, heb deze ondertussen wel ingetekend (Wintrack), maar heb mijn twijfels.

Welke hart-afstand tusen de rails wordt standaard bij de ROCO-Line meestal aangehouden,  61,6 - 92,4 - 123,2 mm?
En bij een spiraal?

Ik wilde zeggen: "Ik ben GEWEND rails van Fleischmann te gebruiken".  ;D  ;D  ;D



Gr. Jos
« Laatst bewerkt op: 12 February 2010, 10:36:14 door Jos van den Heuvel »
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #174 Gepost op: 12 February 2010, 15:21:19 »
Rail geometrie van ROCO-LINE:




Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #175 Gepost op: 12 February 2010, 15:28:02 »
Jos,
In het gele gebied zie ik eerst een 3-weg wissel, gevolgd door:
- naar links: 2 kruisingen of Engelse wissels
- naar rechts: kruising (of Engelsman) en een linkerwissel.

Gr, Bert
PS: de normale hart-op-hart afstand van Roco is inderdaad 6,2cm, en garandeert ook probleemloze passage van 3 lange (30cm) wagons op alle radii. Maar in het 'echie' gebruiken ze een andere h-o-h afstand, en dat varieert weer per land. Kun je terug vinden in de NEM-normen. Dichter bij elkaar is wel mooier, zeker op de vrije baan (= niet station)

Succes

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #176 Gepost op: 12 February 2010, 15:47:49 »
Oké Bert, kan weer verder met m'n ontwerp.....bedankt!

Geven die zogenaamde Engelse wissels geen problemen, lees het hier en daar?


Gr. Jos

Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #177 Gepost op: 12 February 2010, 15:57:51 »
Nee, valt mee (eigenlijk gewoon niet). In ieder geval niet bij mijn Roco-line rails. Enige probleem dat is ontstaan was door verkeerd soort assen (te hoge flenzen) van een oud wagonnetje. Assen wisselen en klaar.

Overigens, veel flexibele rails gebruiken: veel mooier en vloeiender bogen.

Gr, Bert

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #178 Gepost op: 12 February 2010, 16:00:45 »
Thanks Bert, zal er rekening mee houden!  (y)

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #179 Gepost op: 13 February 2010, 18:29:18 »
Hoi...
Ben je 2 dagen weg... krijg je nog veel vragen ;) Al het huidige materieel zou probleemloos door het railprogramma van Roco moeten kunnen. De wissels geven geen probleem. De linkse zijn inderdaad een driewegwissel en een paar engelsen (kruiswissels), Aan de rechterzijde een aantal gewone wissels met een engelsman... Dus geen Kruisingen... dan kan je namelijk niet meer wegkomen van een aantal sporen... De afstand is inderdaad standaad 61.6 en voor het perron is deze vergroot naar iets van 120mm.... de gehele baan is enkelspoor :)

succes met je ontwerp!

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!