Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 17:27:05
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door j.ossebaar
Vandaag om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
  

Auteur Topic: De bouw van het Buurdal in H0  (gelezen 104880 keer)

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #420 Gepost op: 19 October 2011, 08:27:31 »
Leuk huisje ! Je baan vordert mooi jullie vormen een goed team.

Groetjes,
Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #421 Gepost op: 19 October 2011, 10:32:57 »
Hoi naamgenoot, dank je! Ik zal de complimenten overbrengen  ;D

Het is ook leuk en gezellig om samen aan de baan te werken  (y)

groet,

Jeroen

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #422 Gepost op: 19 October 2011, 15:37:12 »
even plaatje van de nieuwe aankoop:


bron: e-bay

Groet,

Jeroen

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #423 Gepost op: 19 October 2011, 15:39:47 »
Leuk! Gefeliciteerd met de aanwinst!  (y)

't Zijn leuke (én sterke) locs!

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #424 Gepost op: 22 October 2011, 23:22:09 »
Vanavond me eens over het ontwerp gebogen. Met name het station sprak me niet helemaal aan zoals het nu is. Na een aantal baanplannen en vooral stations te hebben bestudeerd, ben ik hier op uit gekomen.



Betekent wel wat slopen en herbouwen, maar goed blijf je bezig he  ;D

Suggesties hoor ik graag  ;)

Groet,

Jeroen

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #425 Gepost op: 23 October 2011, 01:16:54 »
Kijk nog eens naar de aansluiting van de draaischijf op de stationssporen.

Beide sporen van de draaischijf komen op hetzelfde perronspoor uit, sterker nog, in 2 wissels achterelkaar, je kan hier dus altijd maar 1 trein tegelijk laten rijden. Of ene spoor te veel, OF een aansluiting verkeerd?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #426 Gepost op: 23 October 2011, 09:26:27 »
Sander, helemaal gelijk. Die aansluiting klopt niet, was al laat  ;) moet ik nog een keer goed naar kijken.

Aan die kant moet ik zowiezo nog kijken hoe ik de draaischijf ga aansluiten, deze is voor een deel al in de scenery ingebouwd.

Aan de rechterkant zit ook nog een uitdaging wat betreft stijgingspercentages en zo.

Groet,

Jeroen

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #427 Gepost op: 23 October 2011, 09:31:49 »
Hoi Jeroen,

Ik zou het zo doen:

En aan de rechterkant kijken of je de wissel in de bovenhoek anders kunt leggen. Weet alleen niet of je zo uitkomt met je boogstralen.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #428 Gepost op: 29 October 2011, 22:41:33 »
zojuist power 4 van uhlenbrock aangesloten. in tegenstelling tot wat ik hier op het forum las, in een keer plug en play  (y)
Nu rijden er 7 treinen met koploper, ga er zo weer 3 bijzetten, dan rijden er 10 ;D

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #429 Gepost op: 02 November 2011, 11:16:41 »
Toch weer wat aan het baanplan gesleuteld wat meer aansluit bij de bestaande situatie zodat er minder gesloopt hoeft te worden en het meer uitbreiding is. Daarnaast worden een aantal problemen opgelost, zoals DKW die niet goed ligt, iets te steile helling die nu wat wordt afgevlakt, bereikbaarheid etc.


(de stippel sporen liggen verborgen)

Ik denk dat we hier een interessanter stationscomplex hebben gecreëerd dat meer past bij een middelgrote stad zonder een ingrijpende verbouwing. DE perron lengtes blijven rond de 2 meter en dat is voor ons voldoende, langere treinen kunnen niet daar de opstelsporen ook max 2 meter zijn.

De achtergrond wordt waarschijnlijk een spiegel (gezien op Stummi's) om zo een groot effect te creëren.

Groet,

Jeroen

« Laatst bewerkt op: 02 November 2011, 12:02:54 door nachbar. Reden: plaatje aangepast »

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #430 Gepost op: 08 November 2011, 21:32:43 »
Na weer wat tekenen, uitmeten etc. zijn we nu op volgende aanpassingen gekomen. Wat minder uitgebreid dan vorige plaatje.



We gaan deze wijzigingen doorvoeren.

Groet,

Jeroen

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #431 Gepost op: 10 November 2011, 07:32:23 »
Jeroen,

Ik heb het nieuwe railplan van het station eens beter bekeken. Niet slecht, maar ergens klemt er iets. Zie mijn schets:



De hoofdsporen sluiten niet direct op elkaar aan. Is dit een bewuste keuze? Als je met twee treinen tegelijk gaat rijden betekent dit, dat de trein uit A alleen maar over spoor 2 in het station kan rijden zonder de trein uit B te hinderen. Die trein uit B heeft meer 'bewegingsvrijheid', want deze kan kiezen uit sporen 3, 4 en 5. Ik zou proberen de wisselstraat bij het Bw aan te passen om de doorgaande sporen direct op elkaar aan te laten sluiten. Grofweg volgens het principe, dat ik in zwart heb getekend.

Succes. (y)

Groet,
Basilicum

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #432 Gepost op: 10 November 2011, 07:52:49 »
Klopt, we zijn er ook nog niet uit. De bestaande situatie had dit ook. Dit leverde overigens niet heel veel problemen op bij automatisch rijden. We zijn nu de bovenkant aan het demonteren en. Ondertussen wat ideetjes verder uitwerken in anyrail.

Groet,

Jeroen

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #433 Gepost op: 23 November 2011, 11:24:13 »
bouw ligt voorlopig stil. Zijn druk na aan het denken over verhuizen, dus kans is erg groot dat het sloopmonster ook het Buurdal gaat aandoen  :-\

Dit biedt natuurlijk ook weer nieuwe mogelijkheden. Ben al weer druk aan het schetsen voor een nieuwe baan, wel in modules dit keer voor een eventuele volgende verhuizing  ;D

Groet,

Jeroen

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #434 Gepost op: 24 November 2011, 21:55:22 »
Zoals gezegd weer een en ander aan het schetsen. Geheel ander uitgangspunt, wel uiteraard "Het Bührtal".

Uitgangspunt is een verrijdbare baan van ca 4 x 1,85, te verdelen in 4 segmenten van elk 1 meter breed.

Schaal is uiteraard weer H0, enkelsporig regio station met dubbelsporige "parade strecke" en een kopstation in het dorpje. Ep III-IV (niet helemaal epoche vast/zuiver).

Ca. 30 blokken waarvan 12 in het schaduwstation. 3 Keerlussen.

Idee is om de parade strecke in beide richtingen te rijden en dat met name de "grote" treinen (rheingold e.d.) daarna weer naar het schaduwstation kunnen. Ook het station moest in 2 richtingen bereden kunnen worden. Deze laatste uitgangspunten/wensen maken het niet echt makkelijk.

Totaal plaatje:



Tussenlaag, parade strecke:



Schaduwstation:



Ik noem het maar "Bührtal V2.0" ;D

Groet,

Jeroen