Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
Vandaag om 00:23:50
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 00:20:30
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Deetrein
Vandaag om 00:07:24
Rondom Charlois door Alewijn
06 November 2025, 23:39:15
Station Roodeschool door hervé
06 November 2025, 23:29:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
06 November 2025, 23:09:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
06 November 2025, 22:55:41
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door sncf231e
06 November 2025, 22:37:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 November 2025, 22:34:34
Verkoper beurs Houten door Wies
06 November 2025, 22:22:43
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door wimk
06 November 2025, 22:20:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
06 November 2025, 21:50:55
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
06 November 2025, 21:24:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 November 2025, 21:21:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
06 November 2025, 21:16:36
Lodewickshaven door Frank 123
06 November 2025, 20:34:11
Da's Daz 2 door Huup
06 November 2025, 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
06 November 2025, 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
06 November 2025, 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
06 November 2025, 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
06 November 2025, 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
06 November 2025, 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
06 November 2025, 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
06 November 2025, 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door R1954
06 November 2025, 17:59:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
06 November 2025, 16:32:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
06 November 2025, 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
06 November 2025, 15:53:08
  

Auteur Topic: Hitte probleem Athearn 3 rail Amtrak RS-3 137  (gelezen 3835 keer)

populier

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re:Hitte probleem Athearn 3 rail Amtrak RS-3 137
« Reactie #15 Gepost op: 21 January 2010, 15:17:54 »
Hallo Peter
Ik had dat al eens gelezen maar ik ga er van uit dat de IB gewoon de juiste spanning op de baan zet. Ik neem aan dat de lokpilot ook een zekere standaardwaarde afgeeft aan de led verlichting. Mijn idee is dat de weerstand in deze loc niet de juiste waarde heeft voor europese normen?? Heb er geen schema van maar door de lopi te bedwingen geeft die weerstand geen "soldeerhitte" meer af. Jammer is alleen dat ik het te laat in de gaten had en de kap gesmolten is. Nu maar weer kijken hoe ik aan een nieuwe kap kom. Als verstokt Märklin rijder heb ik geen ervaring met USA locs en onderdelen.

groet Hennie

edit: heb voor de zekerheid bij de eerste usa loc op de foto de verlichting ook maar drastisch teruggeschroefd.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2010, 15:26:02 door populier »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Hitte probleem Athearn 3 rail Amtrak RS-3 137
« Reactie #16 Gepost op: 21 January 2010, 15:45:50 »
Ik neem aan dat de lokpilot ook een zekere standaardwaarde afgeeft aan de led verlichting.

Volgens mij niet. De functie uitgangen geven eigenlijk gewoon de digitale baanspanning door. Ik dacht dat alleen Zimo een decoder heeft met echt gereguleerde uitgangen. Bij andere decoders is de uitgang natuurlijk wel te dimmen door faseafsnijding oid. toe te passen.
[/quote]
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Hitte probleem Athearn 3 rail Amtrak RS-3 137
« Reactie #17 Gepost op: 21 January 2010, 16:05:24 »
Briefje naar athearn met evt het verhaal in het engels en de juiste onderddeels nummers , meestal krijg je dan direct een email met de  evt kosten als antwoord terug
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26906
    • Pagina van klaas
Re:Hitte probleem Athearn 3 rail Amtrak RS-3 137
« Reactie #18 Gepost op: 21 January 2010, 16:33:44 »
....maar ik ga er van uit dat de IB gewoon de juiste spanning op de baan zet.
De spanning die de IB aan de baan geeft is rechtstreeks afhankelijk van de spanning die de transformator levert.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Hitte probleem Athearn 3 rail Amtrak RS-3 137
« Reactie #19 Gepost op: 21 January 2010, 16:37:20 »
Klaas, is dat zo? Als ik bijvoorbeeld naar een amerikaanse command station kijk, bijvoorbeeld een van NCE DCC. Die geeft bij een ingangsspanning van ik dacht tussen de 15 en 19VAC (maakt niet uit hoe hoog,a ls het maar hier tussen past) een digtale uitgangsspanning van 14,25V zoals door de NMRA afgesproken. Doet de IB dat ook? Een vaste uitgangsspanning leveren, of levert die rechtstreeks aan de baan de spanning die uit de trafo komt?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26906
    • Pagina van klaas
Re:Hitte probleem Athearn 3 rail Amtrak RS-3 137
« Reactie #20 Gepost op: 21 January 2010, 16:43:40 »
Ik heb weleens het inwendig schema van de IB gezien en daar kon ik geen spanningsstabilisatie in ontdekken.
Maar als iemand een beter inzicht heeft dan laat ik me graag corrigeren.

Overigens verrast het me dat de NMRA de digitale spanning zo laag heeft gekozen. Europese systemen leveren rond de 20 volt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Hitte probleem Athearn 3 rail Amtrak RS-3 137
« Reactie #21 Gepost op: 21 January 2010, 18:02:14 »
Mij ook klaas. Maarrrr, het is bij Amerikanen ook de gewoonte dat een loc bij 12VDC zijn prototypische snelheid moet kunnen rijden. Misschien hangt eea. samen, kwa gedachtegang.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2010, 18:03:47 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

populier

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re:Hitte probleem Athearn 3 rail Amtrak RS-3 137
« Reactie #22 Gepost op: 21 January 2010, 18:46:15 »
Mijne Heren
Mijn trafo levert primair 230V 50/60 Hz secundair 70 VA max. 4,38 A 16V ~
Mijn IBbasic mag max. 18V ~ ingangsspanning hebben en geeft een maximale "Strombelastung" van 3A via de railaansluiting. 0,2 A aan de loconet B en 0,5 A aan de loconet T uitgang.
Hoe het komt dat ik 21,5 V ~ op mijn multimeter uitlees weet ik niet. Had toch een vak moeten leren ;D

groet Hennie

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26906
    • Pagina van klaas
Re:Hitte probleem Athearn 3 rail Amtrak RS-3 137
« Reactie #23 Gepost op: 21 January 2010, 19:01:20 »
Hoe het komt dat ik 21,5 V ~ op mijn multimeter uitlees weet ik niet. Had toch een vak moeten leren ;D
Omdat je verkeerd meet. In dit draadje is al aangegeven hoe je digitale spanning kunt meten.
Maar zelfs als je het goed meet zou het me niks verbazen als je 21,5 meet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Hitte probleem Athearn 3 rail Amtrak RS-3 137
« Reactie #24 Gepost op: 21 January 2010, 19:37:02 »
Zelfs al zou die 18V doorgeven, vind ik nog veel... :) Voordeel van die amerikanen, je hoeft niet meteen voor je bestaande binnenverlichting aanpassingen te doen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)