Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:22:56
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:05:35
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:03:47
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 20:01:51
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 19:45:02
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:43:06
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald69
Vandaag om 18:54:11
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08

Auteur Topic: peco code 55 rails monteren  (gelezen 27511 keer)

Baslerli

• Offline Offline
Re:peco code 55 rails monteren
« Reactie #15 Gepost op: 16 January 2010, 15:54:08 »
Top! Bedankt weer voor deze goede tips. eerst tijdelijk vastzetten en dan testen lijkt me wel handiger dan direct verlijmen lijkt me. Zou volgende week met 'mijn winkelier' nog eens naar t baanplan kijken en als daar geen onvolkomenheden inzitten moet ik de sprong maar eens gewoon wagen.
Er zijn er volgens mij maar weinig die problemen hebben met peco. dus waarom jezelf moeilijk maken... ;-)
Welke wisselmotoren gebruiken jullie: Hans en Jos?

Baslerli

n-spoor, digitaal/koploper, tijdperk III-IV, Zwitserland, Peco code 55, Sommerfeldt, Microscale

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #16 Gepost op: 16 January 2010, 15:56:08 »
Ik gebruik schroefjes om de boel tijdelijk vast te zetten, de kleinste die ik kon vinden (12 x 2mm) voldoen prima.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #17 Gepost op: 16 January 2010, 16:11:06 »
Tot nu toe werden bij RCU vaak PTT relais gebruikt voor de aandrijving, maar die worden steeds lastiger te vinden. Momenteel worden de zogenaamde Conrad-aansturingen ook gebruikt, ik ben even het nummer kwijt. De versie met hartstuk (electrofrog) schakelaar is even duur (ongeveer Euro 6) als de gewone, dus die zou ik dan nemen.

Ikzelf ben aan het kijken naar servo's als aandrijving, de goedkoopsten zijn ook rond de Euro 5. Dat betekent echter wel dat je meteen een electronische/digitale aansturing nodig hebt, dus vooral interessant als je toch al digitaal gaat rijden. Kijk vooral even naar de draadjes van Karst Drenth, die is hier heel ver mee!

Over Peco (code 55) wissels; neem inderdaad (zie voorgaande reacties) vooral de elctrofrog E versies, maar zoek wel eerst uit hoe je dat electrisch doet. Bij RCU halen we trouwens het veermechanisme uit de wissels als we geen Peco aandrijvingen gebruiken.

Let bij het ballasten van wissels erop dat er geen lijm in het mechnisme kan komen. Dat kan bijvoorbeeld door onder het mechanisme wat (zwarte) tape te plakken en de bielzen eromheen daar met wat onverdinde lijm op vast te zetten zodat er geen verdunde lijm meer doorheen komt.

En vergeet vooral niet vantevoren de gaten voor de wisselaandrijveinge (bij ondervloer montage) te maken, leiver wat te groot, dus bijvoorbeeld 10 mm dan te klein!
« Laatst bewerkt op: 16 January 2010, 16:16:00 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Baslerli

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 January 2010, 16:11:30 »
Oké. Wordt steeds duidelijker allemaal. Beginnen jullie overigens eerst met t leggen van de wissels en vervolgens de flexrails? stel nu dat ik een aantal wissels achter elkaar heb bij een schaduwstation. Dan eerst alle wissels monteren en afstellen en dan pas de flex, of toch anders?

Baslerli

n-spoor, digitaal/koploper, tijdperk III-IV, Zwitserland, Peco code 55, Sommerfeldt, Microscale

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 16 January 2010, 16:14:41 »
Eerst de plek van de wisselstraten vastleggen en dan pas de rest is wel het handigst ja. Dit is iets wat bij ons als modulebouwers wat minder een probleem is omdat hele grote wisselstraten bij ons wat minder voorkomen...
HansQ, RailClub Utrecht

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #20 Gepost op: 16 January 2010, 16:17:51 »
Ik bouw van wisselstraat naar wisselstraat. In elke wisselstraat komen ook kleine stukjes rechte rails voor, dus je komt er toch niet onderuit.
Ik leg meestal eerst alle wissels globaal neer zodat ik de boel kan positioneren. Dan begin ik met een paar strategische wissels (bijvoorbeeld in het midden, of aansluitend op een eerder stuk rails) en maak ik alle benodigde tussenstukken. Daarna haal ik wissel voor wissel de boel weer los om de gaten te maken (inderdaad altijd 10mm).
Vergeet overigens niet om het veertje uit de wissels te halen, dat laat ik je wel even zien als je hier komt kijken :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 16 January 2010, 16:21:58 »
Nog een tip; doe eerst wat tests met het leggen en ballasten op een testbaantje. Dat scheelt een hoop ellende. Ook kun je dan bekijken hoe je de vorm van je ballastbed wilt hebben, plat op de plaat ziet er niet natuurgetrouw uit! (vind ik) Het is ook geen slect idee eerst in je testbaantje met een electrofrog wissel en en een aadrijving te experimeteren, vooral ook de aansturing en de hartstuk aansluiting.
HansQ, RailClub Utrecht

Baslerli

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 16 January 2010, 16:28:55 »
Soms is dit forum echt super! Dit soort antwoorden en tips kunnen echt wat onzekerheden wegnemen. Dank!
Ik kom zeker naar Houten. Ben erg nieuwsgierig naar jouw baan en kijk graag een keer mee hoe jij t een en ander doet en monteert.
Baslerli

Baslerli

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 16 January 2010, 16:32:53 »
Hans,

wat bedoel je precies met 'plat op de plaat'. Wat heeft jouw voorkeur dan en hoe doe je dat?
Baslerli

Frans

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 16 January 2010, 17:01:58 »
Het knikken bij de raillassen is ook te voorkomen door de las in de ene rail ongeveer 10 cm te verschuiven tov de andere rail.

mvg Frans

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 16 January 2010, 17:02:08 »
Het is 'onze' baan hoor, ik heb maar 1 moduletje van de in totaal 30 meter...    :)

Als je naar een railbedding kijkt in 't echt zie je dat er een bergje ballast ligt met daarop de rails.
Dus ik vind het zelf 't mooist om de rails wat verhoogd te leggen en zo die illusie te scheppen.
Ga ik zo in ieder geval doen met m'n volgende modules...
Voro de rest ligt in Nederland meestal de rail op een spoordijk van een paar meter, dus in N al gauw 1 cm!
HansQ, RailClub Utrecht

Baslerli

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 16 January 2010, 17:17:56 »
Snap t! is denk ik ook mooier. Gelukkig wil ik een zwitserse baan bouwen dus niks met die nl'se spoordijk te maken... ;-)

Wat bedoel is overigens het verschil tussen de servo aandrijving en die van conrad? ik rij sowieso digitaal, moet ik dan een servo nemen?
Baslerli

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 16 January 2010, 19:54:18 »
Je moet niks...    ;)

Servo's worden normaal voor bijvoorbeeld modelvliegtuigen gebruikt en kunnen in iedere positie gezet/gehouden worden.
Dat is voor een wissel niet nodig, maar omdat ze zo goedkoop worden en ook mooi langzaam kunnen bewegen is het een keueze. Langzaam bewegende wisseltongen wordt door veel modelbouwers als extra natuurgetrouw ervaren.
De Conrad aandrijvingen zijn speciaal gemaakt voor modelspoor, geinspireerd op de veel duurdere Tortoise aandrijvingen.

Kijk maar es op www.conrad.nl bij artikelen 219998 - 89 en 233751 - 89.
HansQ, RailClub Utrecht

Baslerli

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 16 January 2010, 20:13:30 »
Dank je Hans,

Ondanks dat t mijn eerste echte baan wordt wil ik echt proberen t zo natuurgetrouw mogelijk te maken. Juist dit soort tips vind ik super.
Baslerli

Jerome

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 16 January 2010, 20:58:35 »
Hallo,

Toen ik begon met Peco 55 Heeft de volgende site mij goed geholpen: http://www.funkyrail.nl/index.htm. Goede uitleg met tips hoe de rails neer te leggen.

Ik bouw mijn baan ook met Peco 55. Wellicht heb je er wat aan.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19304.0.html

Ik leg de rails met de messing railblokjes van Conrad. Werkt prima.

Net als bovenstaande tips, maak eerst een kleine baan om te oefenen.

Suc6!

Mvg, Jeroen