Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
26 april 2024, 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
26 april 2024, 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
26 april 2024, 15:14:16
  

Auteur Topic: Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk  (gelezen 33308 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2010, 08:46:16 »
Je schrijft; "frontseinen waren ovaal, in het echt recht, is niet veranderd" en daarna ;"aan die lampen is gewerkt". Klopt dat?
Als ik de foto's aanklik, zie ik een 'postzegel' om de lampen van de nieuwe versie. Dus er is iets met de lampen/lampringen gebeurd. Maar ik denk dat de basis voor de verlichting nog steeds de ronde lichtgeleider is die aan de voorzijde van de loc door de ronding  schuin afgesneden is en dan krijg je inderdaad een ovaal.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2010, 09:21:54 »
Ik houd toch wel twijfels over de gebruikte kleur blauw, de oude komt natuurlijker over. Heeft iemand ze bv. al eens vergeleken met bv de Plan E's van Artitec? Die vind ik qua kleur zelf erg goed.

Bessel
RETROBAHN A.G.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #17 Gepost op: 13 januari 2010, 09:40:57 »
Als ik de foto's aanklik, zie ik een 'postzegel' om de lampen van de nieuwe versie. Dus er is iets met de lampen/lampringen gebeurd. Maar ik denk dat de basis voor de verlichting nog steeds de ronde lichtgeleider is die aan de voorzijde van de loc door de ronding  schuin afgesneden is en dan krijg je inderdaad een ovaal.

De vorige lampen (bij de eerste uitvoeringen van 1989) waren ovaal. Bij deze 'update' zijn ze rond gemaakt (maar ook deze aanpassing is niet helemaal perfect, omdat de moeren voor het vastzetten van de ring van het seinglas ontbreken. ZIe de frontseinen van de NS 2400 van Roco). Daarnaast zijn er nog een aantal aanpassingen gedaan: - draagraam voor eenbeenpanto, - luchtslangen t.h.v. de pantograaf (was bij de oude geen sprake van omdat daar de kap van de pneumatische hefcylinder zat),- stroomafname op de loopassen, - led-verlichting (tja, jammer dat ze geen driepunt- en gele LED's hebben gebruikt), - nieuwe print met DCC interface.

Grn, WT
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2010, 18:23:07 »
Ik houd toch wel twijfels over de gebruikte kleur blauw, de oude komt natuurlijker over.
Wanneer je doelt op de in de test gebruikte oude 1000: die is vervuild.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #19 Gepost op: 13 januari 2010, 18:43:06 »
Reactie op de opmerking bij de nummerplaten:

(1008) Nederlandsche hoort Nederlandsche te zijn, is dus wel correct.    En dus niet Nederlandse, zoals het onderschrift foutief vermeldt.

(1003) Klopt dus niet omdat er geen tekst aanwezig is.

Maarten.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2103
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #20 Gepost op: 13 januari 2010, 19:14:59 »
Reactie op de opmerking bij de nummerplaten:

(1008) Nederlandsche hoort Nederlandsche te zijn, is dus wel correct.    En dus niet Nederlandse, zoals het onderschrift foutief vermeldt.

Niet dus; de 1000'en hadden als enigen Nederlandse op de nummerplaten staan.
Grtz!
Tedo

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #21 Gepost op: 13 januari 2010, 19:24:09 »
Klopt! Wat Tedo zegt is helemaal waar. Nederlandse Spoorwegen.
Zie hier: http://www.eloc1000.nl/_borders/1009nummerplaatal.jpg
bron:http://www.eloc1000.nl

Jeroen

We're all riders on this train.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #22 Gepost op: 13 januari 2010, 20:17:13 »
Niet dus; de 1000'en hadden als enigen Nederlandse op de nummerplaten staan.

Hoezo als enige? Niet eens als eerste. De spellingshervorming die veel 'sch' veranderde in 's' is al in 1934 ingevoerd. Nu was 'Nederlandsche Spoorwegen' natuurlijk een eigennaam die door NS zelf moest worden veranderd, maar dat gebeurde al voor de oorlog. De Siks die in 1940 of later werden gebouwd (vanaf nummer 307), kregen ook nummerplaten met 'Nederlandse Spoorwegen'.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #23 Gepost op: 13 januari 2010, 20:35:27 »
De Siks die in 1940 of later werden gebouwd (vanaf nummer 307), kregen ook nummerplaten met 'Nederlandse Spoorwegen'.

Da's nieuw voor mij maar het klopt: ik heb een foto van Sik 337 met "Nederlandse Spoorwegen" in het schild.

Maarrr Henk, was het niet "Fleischmann dan weet je wat je doe-hoet..."?
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2010, 20:37:51 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #24 Gepost op: 13 januari 2010, 21:40:13 »
Voor wat betreft Nederlandsche of Nederlandse hebben jullie misschien allemaal een beetje gelijk.

Philotrain heeft de 1000 ook in H0 messing uitgebracht en bovendien zijn de meeste nummers nog bij hun te koop.
Ik heb de hele set van 1001 t/m 1010 en dan valt het volgende op:

1001, 1002 en 1003 hebben Nederlandsche op het schild staan

1004, 1005, 1006, 1007, 1009 en 1010 hebben Nederlandse op het schild staan

1008 weet ik even niet, want die zitten op een groene 1000 van mij en die staat ergens onderop.

Ingekleurde Philotrain schildjes:



Ik vermoed dat de Sik hetzelfde lot beschoren is geweest. De 337 is van een latere levering en heeft vast Nederlandse in het schild staan. Ik heb de nummerplaat 230 bij mijn Werps Sik en daar staat keurig Nederlandsche in. Deze is ook geleverd voor de spellinghervorming in de jaren '30. Volgens mij was de spellinghervorming in 1947, maar dat weet ik niet zeker. Het kan ook 1948 geweest zijn.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #25 Gepost op: 13 januari 2010, 21:44:43 »
1001, 1002 en 1003 hebben Nederlandsche op het schild staan

1004, 1005, 1006, 1007, 1009 en 1010 hebben Nederlandse op het schild staan


Zou dit onderscheid te maken kunnen hebben met de in Zwitserland en in Nederland gebouwde Duizenden?
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2010, 21:47:00 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #26 Gepost op: 13 januari 2010, 21:49:41 »
Deze is ook geleverd voor de spellinghervorming in de jaren '30. Volgens mij was de spellinghervorming in 1947, maar dat weet ik niet zeker. Het kan ook 1948 geweest zijn.

mvg,
Ivo



De spellingshervorming Marchant is in 1934 van kracht geworden. Dat was de grootste hervorming van allemaal en ging onder andere over de sch.
In 1946 is er samen met België nog een beperkte hervorming geweest, waarbij bijvoorbeeld 'niet rooken' in 'niet roken' veranderde.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #27 Gepost op: 13 januari 2010, 21:57:29 »
De spellingshervorming Marchant is in 1934 van kracht geworden. Dat was de grootste hervorming van allemaal en ging onder andere over de sch.
In 1946 is er samen met België nog een beperkte hervorming geweest, waarbij bijvoorbeeld 'niet rooken' in 'niet roken' veranderde.

Zie ook dit artikel. Hier wordt de suggestie gewekt dat tot 1946 kranten en de overheid de oude spelling bleven gebruiken. Nederland en België liepen ook uit de pas met de hervorming. Aangezien de NS toen al/nog semi overheid was is het dus niet raar dat er een overgang in de jaren '40 zit.

Ik weet in elk geval van mijn moeder, destijds in overheidsdienst, dat deze oude spelling toen werd gebruikt.

@Herbie,

Een nieuwe plaat, ik mis de poes

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #28 Gepost op: 13 januari 2010, 21:59:54 »
de poes is de avatar ontvlucht en blijft weg zolang de plaatjes hier nog verkracht blijven...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #29 Gepost op: 13 januari 2010, 22:02:56 »
Wie zit er naast Jaques d'Ancona?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)