Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:23:58
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 13:16:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:17
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
  

Auteur Topic: Sporen-verloop station  (gelezen 11903 keer)

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Sporen-verloop station
« Reactie #30 Gepost op: 11 January 2010, 21:44:15 »
Ziet er goed uit, persoonlijk zou ik nog een set wissels aanbrengen om zo naar de sporen van het station te kunnen komen. Dus de enkele lijn (groene nummers) aan laten sluiten bij het emplacement.


Hallo CBX,

Ik heb jou raad opgevolgd, maar nu ontstaat er, na mijn idee, een "botsting"!
Als je let op de beide rijrichtingen, dan heb ik op de paarse baan, zoals je aangaf, een wissel geplaatst om aan te sluiten bij het emplacement.
Maar deze aansluiting staat nu in verbinding met het tegemoet komend trein verkeer..................toch? (gelet op de aangegeven rijrichting)
Of zie ik dit nou verkeerd? :-[






By the way Ronald en Rob,

Zijn de opstelsporen nu ietse beter?
Nu kom ik wél op een lengte van ongeveer 60 cm!

Gr. Jos
« Laatst bewerkt op: 11 January 2010, 22:33:36 door Jos van den Heuvel »
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Sporen-verloop station
« Reactie #31 Gepost op: 11 January 2010, 21:50:22 »
ffe tussendoor................

Sjezus, ben wel toch afhankelijk, sorry voor het herhaaldelijk tonen en vragen over dat station.

Zeg Rob, jij bent toch van die site die in PDF-formaat staat; "Mijn treinbelevenis" van Rob Bogers? (of heb ik iemand anders voor)
Klasse hoe jij het beschrijft, elk detail uitgelegd, ziet er geweldig uit.

Heb nog een lange weg te gaan!

Gr. Jos
« Laatst bewerkt op: 11 January 2010, 22:41:02 door Jos van den Heuvel »
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8812
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Sporen-verloop station
« Reactie #32 Gepost op: 12 January 2010, 08:04:54 »
Hallo Jos,

Ik heb helaas nog geen idee welke kant je op wil gaan met je baan. Je gaat een dubbelsporige ringbaan aanleggen? Hoe ziet de rest eruit of heb je daar ideeën over?

Zelf heb ik een ontwerp dat pas ook in ongeveer 3.80 bij 1.22 en dan nog een klein stukje extra van 1.22 x 1.22m (zie mijn bouwdraadje onder het wereldbolletje) en dan heb ik een station met een maximale perronlengte van ongeveer 1.30 - 1.50meter. Het is een enkelsporige zijlijn-station en ik wil hem in Duitsland situeren. In TP I of II zal niet zo heelveel dubbelspoor hebben gelegen, meer enkelspoor met inhaalsporen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

cbx

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re:Sporen-verloop station
« Reactie #33 Gepost op: 12 January 2010, 09:33:05 »
Citaat van: Jos van den Heuvel  [b

Ik heb jou raad opgevolgd, maar nu ontstaat er, na mijn idee, een "botsting"!
Als je let op de beide rijrichtingen, dan heb ik op de paarse baan, zoals je aangaf, een wissel geplaatst om aan te sluiten bij het emplacement.
Maar deze aansluiting staat nu in verbinding met het tegemoet komend trein verkeer..................toch? (gelet op de aangegeven rijrichting)
Of zie ik dit nou verkeerd? :-[


Als dat consequent als rijrichting wordt uitgevoerd hoe wil je dan bij goederen-en-houttransport ooit een wagon(s) plaatsen??? Normaal rijdt een lok voorop toch!

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Sporen-verloop station
« Reactie #34 Gepost op: 12 January 2010, 09:34:45 »
Hoi Jos, ja die Rob ben ik van "mijn treinbelevenis". Ja, je hebt nog een lange weg te gaan maar dat is toch niet erg. Wil je de baan in een week gereed hebben, nee toch? Goed, nog even wat commentaar (opbouwend bedoeld) Als je een lokaal station wilt hebben, waarom dan zoveel opstelsporen/doorloopsporen.het emplacement wat jij hebt getekend hoort volgens mij bij een grote stad. Haal die korte opstelspoortjes weg (die met de buffers) en verminder het aantal doorloopsporen naar een stuk of 3. Voorbeeld: Ik woon in Hoogeveen, een plaats met 50.000 inwoners en toch maar een station met twee perrons, dus 3 perronsporen en daarbuiten twee doorloopsporen voor goederentreinen. Ook meppel een plaats van ongeveer 40.000 inwoners en ook maar 2 perrons met 3 opstelsporen. (perron 1, 2 en 3) daarbij komen dan nog wel wat opstel/doorloopsporen voor extra treinstellen goederenvervoer enz.. Maar kijkdan goed naar de verhoudingen. Ook heeft Meppel nog wat stopsporen en kijk goed naar het doel en lengte. Als je plan is, hoe meer sporen ik kan leggen, hoe liever op een station, dan ga je volgens mij de verkeerde kant op. Zeker als je een beetje natuurgetrouw wilt werken. Het is echt mooier (volgens mij) als je bijvoorbeeld ook twee perrons neemt (want je wilt immers een doorsnee dorp/stadje, daarboven kun je dan nog een aantal doorloopsporen plannen waar bijvoorbeeld het gopederenverkeer rijdt, die stoppen immers nagenoeg niet op een station. Maak niet de fout een veel te groot station te nemen bij een dorp of kleine stad waarin dat niet past. Koop je bijvoorbeeld station Bonn of Baden-baden dan ben je bijna verplicht daarbij ook een grote stad te bouwen, dan kun je niet aankomen met een aantal eengezinswoningen, zoals op een dorp normaal is. Kijk ook goed naar jouw treinenloop, hoe ga je rijden en kan dit ook zonder te veel opstoppingen. Het is maar een suggestie van mij en niets moet.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Sporen-verloop station
« Reactie #35 Gepost op: 12 January 2010, 13:36:25 »
Hallo Jos,

Ik heb helaas nog geen idee welke kant je op wil gaan met je baan. Je gaat een dubbelsporige ringbaan aanleggen? Hoe ziet de rest eruit of heb je daar ideeën over?

Zelf heb ik een ontwerp dat pas ook in ongeveer 3.80 bij 1.22 en dan nog een klein stukje extra van 1.22 x 1.22m (zie mijn bouwdraadje onder het wereldbolletje) en dan heb ik een station met een maximale perronlengte van ongeveer 1.30 - 1.50meter. Het is een enkelsporige zijlijn-station en ik wil hem in Duitsland situeren. In TP I of II zal niet zo heelveel dubbelspoor hebben gelegen, meer enkelspoor met inhaalsporen.

Groeten Ronald.


Hallo allemaal,

Hier een indicatie van het ontwerp.









Dit is dus een voorlopig idee/ontwerp zoals ik denk hoe het ongeveer moet/kan worden.
Misschien moet het héél anders worden volgens jullie en kan dit niet, sta daar natuurlijk graag voor open!
Moet ergens mee beginnen.......toch?

In afwachting,
gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8812
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Sporen-verloop station
« Reactie #36 Gepost op: 12 January 2010, 14:35:02 »
Hoi Jos,

Ik heb het plan bekeken... Nog een paar vragen, hoe hoog zit het dakspant en wat is de hoogte ter plaatse van het schuine dak? Advies: onderste niveau niet lager dan 60 - 70cm (eigenlijk te laag liefst zo hoog mogelijk 80cm), daar kan je nog onderdoor kruipen. Met een aantal schaduwniveau's kom je op ongeveer 1.00 - 1.20m hoog uit. De diepte van de baan niet groter dan 80cm tenzij je aan de andere kant er ook bij kan komen, dan kan je gewoon wel 1.20 diep pakken. Of overal gaten van minimaal 50x50cm maken... echt kleiner niet doen en ja ik heb ervaring.

Het (hoofd)station zou ik gezien de ruimte rechtsonder schuin in een boog neerleggen. Daar heb je de meeste vrije ruimte. In een mooie grote boog dan is het rechte er ook af. dan kan heb je wat mooi perronlengte. Dan kan je vanaf het station nog mooi een enkelsporige zijlijn, de bergen in, naar linksboven creeëren met een klein (kop)stationnetje. Het hoofdstation zou ik uit maximaal twee perrons laten bestaan, dus 3 perronsporen en een aantal goederen sporen. In de ruimte van bij de deur kan je nog een lokdepot-tje kwijt.

Op de zijlijn kan je ook nog een aantal fabrieks-aansluitingen maken zoals een houtzagerij, een steengroeve (voor het ballast). Ter hoogte van de aansluitingen een inhaalspoortje met wat rangeersporen maken, op de tereinnen zelf ook wat rangeer... Het paradebaanvak (enkel of dubbelspoor) kan je eventueel ook nog behouden :) door deze in een hele mooie grote boog aan de binnenzijde te laten lopen.

Vanaf het hoofdstation kan je dus een kant richting een schaduwstation en de andere kant richting het paradebaanvak en dan het schaduwstation op. Daarnaast kan je de zijlijn op met een kleine goederen trein of lokaaltrein.


Misschien kan je wat met deze ideeën... Succes!

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Sporen-verloop station
« Reactie #37 Gepost op: 12 January 2010, 15:35:57 »
Hé Ronald, bedankt voor je aandacht aan het ontwerp, hier kan ik zeker iets mee!  (y)
Zal het een en ander toe gaan passen zoals jij voorsteld, maar door mijn onwetendheid zal ik hier nog verschillende keren op terug komen.

Is deze topic hier wel geschikt voor, of moet ik een topic nemen voor baanontwerpen, anders blijf ik op dit forum.
Hoor het wel.................ga direct aan de slag.

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Sporen-verloop station
« Reactie #38 Gepost op: 12 January 2010, 15:48:06 »
Jos, houdt rekening met het feit dat jouw reikwijdte niet verder komt dan zo'n 75 cm. vooral de afstand in het middendeel in jouw plan lijkt mij nogal ver. wagentjes en locs ontsporen juist altijd daar, waar je niet of moeilijk bij kunt (Wet van murphy). Dus zorg dat je (desnoods) via de onderzijde bij alle plaatsen op de baan kunt komen.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Sporen-verloop station
« Reactie #39 Gepost op: 12 January 2010, 15:57:52 »
Jos, houdt rekening met het feit dat jouw reikwijdte niet verder komt dan zo'n 75 cm. vooral de afstand in het middendeel in jouw plan lijkt mij nogal ver. wagentjes en locs ontsporen juist altijd daar, waar je niet of moeilijk bij kunt (Wet van murphy). Dus zorg dat je (desnoods) via de onderzijde bij alle plaatsen op de baan kunt komen.

Hallo Rob,

Zal er zeker rekening mee houden, was toch van plan om de onderbouw uit spanten samen te stellen, dus ruimte van 50x50 cm om er bij te kunnen.

Ga nu eerst helemaal opnieuw beginnen met ontwerpen, jullie hebben nu een "voorzet" gegeven en heb het gevoel dat dit goed komt, alleen heeft ffe tijd nodig..................geduld is een schone zaak zeg ik dan maar!
Hoop dat ik er uit kom.


Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Sporen-verloop station
« Reactie #40 Gepost op: 12 January 2010, 16:18:28 »
Hier een idee van de kamer/ruimte die ik ter beschikking heb.

Tek. 1-Platte grond
Tek. 2-Doorsnede AA
Tek. 3-Doorsnede BB
Schaal: 1:20





Hier de baanhoogte nog op 100 cm en het schaduwstation op 72 cm. (wordt naar alle waarschijnlijkheid dus 120 cm en 80 cm)


Dat spant zit, zoals je ziet, lelijk in de weg, maar kan het helaas niet wegzagen...........kan wel maar...............
Ook hier nog een oude maatvoering!


Gr. Jos   ;)
« Laatst bewerkt op: 12 January 2010, 17:21:16 door Jos van den Heuvel »
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Sporen-verloop station
« Reactie #41 Gepost op: 16 January 2010, 21:07:16 »
Hallo,

Misschien een overbodige stomme vraag, maar wat verstaan jullie onder een "Paradebaanvak"?

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Sporen-verloop station
« Reactie #42 Gepost op: 16 January 2010, 22:26:00 »
Hoi jos

Er is wat misgegaan met de plaatjes.
Ik zie nergens plaatjes.

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Sporen-verloop station
« Reactie #43 Gepost op: 16 January 2010, 23:16:11 »
@ Jos,

Paradebaan: over het algemeen een langgerekt (dubbel- of enkel-)spoor, zonder station, wissels e.d., waarop je een rijdende trein kunt 'showen'. Staat vaak helemaal los van de rest van de baan qua station, rangeerterrein e.d. Meestal via schaduwstation, of achter achtergrond verbonden met de rest van de baan.

Gr, Bert

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Sporen-verloop station
« Reactie #44 Gepost op: 17 January 2010, 17:04:17 »
Ook ik zie de plaatjes niet. Paradebaanvak is het gedeelte met de scenery en huisjes en zo. Het zichtbare deel dus (behoudens eventuele tunnels).
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden