Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 00:57:04
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
22 October 2025, 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door JoostJ
22 October 2025, 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Besselspoor
22 October 2025, 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
22 October 2025, 21:56:15
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
Stroomdetectie issues. door flyerman
22 October 2025, 21:20:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Project seaside Germany door Ronald Halma
22 October 2025, 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
22 October 2025, 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
22 October 2025, 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
22 October 2025, 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
22 October 2025, 19:00:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 October 2025, 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
22 October 2025, 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
22 October 2025, 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
22 October 2025, 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
22 October 2025, 16:57:05
  

Auteur Topic: Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor  (gelezen 1854308 keer)

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5842
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #750 Gepost op: 08 April 2010, 13:00:26 »
Hoi Chris.

Dat er geen ballast in de tunnel ingang komt,dat kan inderdaad.
Dan hebben ze iets van een betonnen vloer in de tunnel waar het spoor in of op ligt.
Met een of meer goten voor het afwateren van eventuweel grondwater in de tunnel.
Vooral bij opgespoten wanden van spuitbeton heb je vaker last van grondwater.
Als bij moderne sigmenten bouw,waar ze in de oude of nieuwe tunnelschacht een tunnelwand in delen inschuiven.
Ik heb dat gezien op tv bij Megastructures, de bouw van tunnels door de alpen.
Dat ging over de nieuwe Lótschberg Simplon tunnel en de nieuwe basistunnel Gotthardstrecke.

Martin.


Hallo Martin,

Zo hebben ze de nieuwe betontunnels volgens mij op de Tauernbahn ook gemaakt.
Daarom hoeft er geen ballast tussen de sporen,maar dat is alleen op deze 62 cm van de baan.
Bij het uitkomen van de tunnel bij het station begin ik wel meteen met ballast.
Voor de bovenleiding heb ik al een idee hoe ik dat ga maken.
Ik heb de spullen al in huis om de bovenleiding te maken op de brug.
Gisterenavond ben ik weer aan het zagen geweest voor de steuntjes waar de masten op moeten komen.
Dit valt nog niet mee. ;D



Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

m de deugd

  • Gast
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #751 Gepost op: 08 April 2010, 13:22:24 »
Ho Chris.

Dat klinkt niet verkeert.
Ik ben echt benieuwd wat het worden gaat.
Hoewel ik er wel al een heel beeld van kan vormen.
Jij bouwt van foto,s na wat je ziet.
En voegd daar de aanvullende info bij,van wat je weet over de Tauerbahnstrecke.
Welk jaargetijde ga je van de natuur gebruiken,dat is een vraag,die heeft nog niemand je gestelt.
Daar elk seizoen weer andere kleuren en begroeing kent.
Wordt het Lente,Zomer,Herfst of Winter.
We weten dat sparen en andere naaldbomen groenblijvend zijn.
Maar struiken en loofbomen kennen zo hun kleuren per jaargetijde,altijd mooi.

Martin.

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5842
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #752 Gepost op: 08 April 2010, 15:00:04 »
Hallo Martin,

Er zijn wel degelijk naaldbomen die hun naalden verliezen in de herfst.
Zo heb je de lariksen die veel in Oostenrijk en Zwitserland groeien,die zijn in de zomer altijd iets lichter van kleur.
In de herfst worden de naalden geel en in de winter zijn ze volledig kaal.
Door dit soort bomen en loofbomen kun je veel kleur brengen in de modelspoorbaan.
Mede door de variatie wordt het dan ook een stuk minder saai,dan alleen maar sparren in dezelfde monotone kleur.
Dus er zijn mogelijkheden genoeg,dit wordt met de vele foto's die ik maak in Oostenrijk een stuk makkelijker om dit natuur getrouw na te bootsen.
Het wil niet zeggen dat ik kwa natuur alles maar 1 op1 na boots.


Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5842
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #753 Gepost op: 08 April 2010, 17:03:56 »
Servus,

Voor het voorbeeld van de lariksen heb ik er maar een plaatje bij gezocht.
In de onderstaande link zie je de lariksen in de gele herfsttint.
Dit zijn wel mooie aspecten voor de modelspoorbaan.

http://www.graubunden.com/fileadmin/user_upload/ganzes_jahr/herbst/herbst_nationalpark_laerchen.jpg



Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

m de deugd

  • Gast
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #754 Gepost op: 08 April 2010, 17:43:16 »
Hoi Chris.

Yes,ik snap het,dat is nou met recht een goed voorbeeld hoe moeder natuur het creert.
Mooi die lariksen in verschillende kleuren.
Zoveel verschil in kleur,dat brengt ook een modelspoorbaan met recht tot leven.
Niet alleen het spoor is belangrijk,ook de omgeving is net zo belangrijk.
Kortom er is echt zoveel mogelijk.

Martin.

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5842
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #755 Gepost op: 08 April 2010, 22:39:02 »
Hallo Martin,

Hier op de volgende foto zie je de omgeving van de Kaponiggrabenbruecke in April.
Dan zie je duidelijk dat er verschillende lariksen net aan het uitschieten zijn,zo kun je naar gelang wat je uit wil beelden verschillende aspecten kiezen.
Elk jaargetijde heeft wel zijn specifieke accenten,het is maar net wat je voorkeur geniet.
Persoonlijk ben ik wel een voorstander van de herfst,dan komen er vele verschilende kleuren in beeld.
Dat maakt het dan wel weer erg interessant om uit te beelden op de Tauernbahnstrecke.


Klik :o



Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

m de deugd

  • Gast
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #756 Gepost op: 08 April 2010, 23:05:37 »
Hoi Chris.



Ik kon het niet nalaten.
Deze twee plaatjes,wat een sterke vergelijking met elkaar.
Sorry Chris,maar ik vindt dit geweldig op elkaar lijken.
Wat is dit goed.

Martin

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5842
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #757 Gepost op: 09 April 2010, 09:35:19 »
Hallo Martin,

Als je een fictieve baan maakt dan kun je van alles maken wat in je opkomt.
Het probleem is dat ik boven dit draadje een prachtige mooie naam heb gehangen.
Als je er een naam aanhangt,dan dien je ook je zelf te houden aan het voorbeeld.
We proberen zoveel mogelijk de specifieke aspecten na te bouwen.
Het is niet te doen om elk boompje op de zelf plaats te planten.
Maar als je de bruggen,tunnels en het gebergte een beetje op de goede plaats bouwt,dan valt het plaatje eigenlijk al een heel eind inelkaar.



Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

m de deugd

  • Gast
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #758 Gepost op: 09 April 2010, 10:41:47 »
Hoi Chris.

Ik begrijp wat je bedoeld.
De natuur daar ben je inderdaad geheel vrij in.
Als de grote contrasten een beetje overeen stemmen.
Wat zij inderdaad doen,daar valt niet over te discuseren.
Een iets wat vrijheid moet je jezelf willen toestaan,dat moet kunnen.
Ik kijk hier naar,ik ben er zelfs erg blij mee,dat wil al heel veel zeggen.
Je bent er erg goed mee bezig.
Ik ben een zeer tevreden lezer van jou bouwverslag.
Complimenten,Chris ;)

Mvg Martin.

Alexander21

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #759 Gepost op: 09 April 2010, 11:20:44 »
ziet er weer goed uit.

Maar toch nog een kritische opmerking.....
De brug in het echt is een stuk langer.
En als ik dan kijk hoever het spoor rechtdoor loopt na de tunelingang had dit ook gekund...
het is een klein detail maar wel bepalend voor het dal en alles eromheen.

Maar Het ziet er goed uit daar niet van. (y)

mvg Alexander (de criticus)
« Laatst bewerkt op: 09 April 2010, 11:22:29 door Alexander21 »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #760 Gepost op: 09 April 2010, 11:36:41 »
... ... (de criticus) ... ...

Of (de kniezoor)...  ;) Niet hatelijk bedoeld, maar dat is nou net de vrijheid die je als modelbouwer mag en kunt nemen.

Ik vind het super Chris, ga vooral zo door!

Huub

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5842
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #761 Gepost op: 09 April 2010, 11:51:59 »
Servus Heren,

Bedankt voor de complimenten!!!

Voor de kritische mens onder ons heb ik special de rekenformule uit de kast getrokken.
Op de onderstaande link van de Tauernbahn kun je percies de lengte van deze Kaponiggrabenbrug terug vinden.
Voor de meelezers onder ons is dit 99 meter,deel je dit door 160.
Dan kom je percies op 61,8 cm uit,ik heb dit afgerond naar 62 cm.
Dus is hij eigenlijk te lang. ;D


Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Hans W

  • wat N wereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 375
  • Ik speel met N treintjes, op een schaal van 1:160
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #762 Gepost op: 09 April 2010, 12:08:19 »
ZIE JE WEL !!!!!  ;D

Ik dacht dat ik het laatst al zag dat de brug 2 mm te lang was.
Hij heeft dus wel gelijk die Alexzeur21.

Ik ben benieuwd of hij zelf ook een modelbaan heeft, maar ben bang van niet.

In ieder geval Chris, voortan beter aan de maten houden, want dit kan allemaal niet zo.
Hele volksstammen raken er van van de leg, dus....

Maar voor mij mag de brug zelfs 2x zo lang zijn, als hij mooi is is hij perfect !!  (y)

Ga zo door Chris (maar wel aan de maten houden  hehehe)

Groet Hans
::  N Spoor  ::  digitaal ::  Nederlands, Duits en alles wat ik leuk vind gemixt  ::  Bezig met weer een nieuw baanplan  ::

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #763 Gepost op: 09 April 2010, 12:13:01 »
Fraai, Chris! En je hebt je criticus helder van repliek gediend ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

m de deugd

  • Gast
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #764 Gepost op: 09 April 2010, 12:40:46 »
Hoi Chris.

Wat maakt het uit,het ziet er goed uit.
Trouwens Alexander heeft wel degelijk een modelspoorbaan.
Ga maar eens kijken,elders op Beneluxspoor.
Bij wat zijn we aan het bouwen.
NS baan spoor N.
Dat is Alexander zijn modelspoorbaan project.

Martin