Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:10:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:06:07
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 11:36:10
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:08:44
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:07:17
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 09:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
PB models: koplopers (voorbespreking) door M@rk
Vandaag om 01:35:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
  

Auteur Topic: De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje  (gelezen 7034 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17988
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
« Reactie #15 Gepost op: 21 January 2010, 09:51:09 »
Tja, ik moet je eerlijk bekennen alleen de bout en vleugelmoer methode te gebruiken..... ;D ;) En die bevalt tot nu toe goed. Maar ik sta open voor nieuwe ideeën hoor! :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
« Reactie #16 Gepost op: 21 January 2010, 10:05:35 »
Ik ben mijn baan ook in modules aan het bouwen, waar ik vooral mee zit is een manier om de rails perfect aan elkaar te laten aansluiten. Ik overweeg onder elke kopse railstaaf een messing busje te solderen waar je een pennetje in kan steken bij het aaneensluiten van de modules. Dan zijn de railstaven meteen goed uitgelijnd en electrisch verbonden.
Of heeft iemand een veel beter idee?

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
« Reactie #17 Gepost op: 21 January 2010, 10:49:47 »
iets mis mee ?? geen idee  ;D
Ik vroeg me af of dit een goede oplossing is of dat er misschien betere oplossingen zijn  ???

Ik zat hier ook al even over te dubben...
ipv gewone bouten wil ik pasbouten gaan gebruiken waarbij ik geen gewone gaten in het hout boor maar overmaats, waar stalen bussen in moeten komen welke een binnendiameter hebben die slechts enkele honderdsten boven de diameter van de bout zit. Zo zou je theoretisch alles iedere keer exact uitgelijnd moeten krijgen.

En als je dan drie bouten toepast in een driehoekvorm kan het niet meer misgaan... (zei hij vol overtuiging...)

Maar goed, ik ben ook met mn eerste set modules bezig, dus wie ben ik  ::)

@Bessel : dat lijkt mij een erg kwetsbare constructie... gewoon de railstaven op de bakrand goed fixeren lijkt mij een betere methode (ik zit daarvoor nog steeds te denken : of vastlijmen/solderen op spijkers of pertinax (in bielsvorm!) eronder solderen.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2010, 10:51:19 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Online Online
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
« Reactie #18 Gepost op: 21 January 2010, 11:16:17 »
beste methode om railstaven op de bak te bevestigen is toch messing schroefjes. Leg de bakken aan elkaar, draai ze goed aan (bouten of pasbouten of weet ik veel wat maakt allemaal niet echt uit, voor mijn part gebruik je lijmklemmen, uitlijnen van bakken is niet zo moeilijk en niet zoveel werk) en ga rails leggen. dan onder elke spoorstaaf aan weerszijden van de bakovergang een messing schroefje in de bak draaien (vrij dicht bij de rand, zodat t schroefje als ie door de topplaat komt de kopplaat van de bak in gaat voor extra houvast) en de spoorstaaf erop vastsolderen. Zo alle spoorstaven langs gaan, dan alle spoorstaven op de bakovergang doorzagen. Zo weet je zeker dat er een stand is waarin de bakken goed aangedraaid kunnen worden en alle sporen goed overeen komen.
De zaak op pertinax solderen kan ook, maar het is lelijker en minder stevig (koperbaantjes kunnen losgetrokken worden van de printplaat)
Mijn ervaring ermee is in elk geval dat je NOOIT moet bezuinigen op de bevestiging van rails bij bakovergangen omdat dat onherroepelijk heel veel gezeik geeft. (been there, done that)
Verder, zoals ik al zei is t uitlijnen van bakken niet zo'n probleem, ik ging altijd als volgt te werk: bakken aan elkaar, bouten dr in, aandraaien en daarna met een paar stevige klappen met een hamer de zaak stellen. Klinkt lomp, maar doordat de bakken heel veel wrijving hebben ten opzichte van elkaar door die aangedraaide bouten kun je heel fijntjes stellen, bij elke mep verschuiven ze hoogstens twee tiende van een millimeter ofzo. Je moet je bakken dan natuurlijk wel enigszins stevig bouwen en goed op de hoeken rammen, waar ze wat kunnen hebben.
Uiteraard moet je dat stellen wel doen vóórdat de losse meuk erop komt (autootjes, apart vervoerde gebouwen etc)  ;D

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
« Reactie #19 Gepost op: 21 January 2010, 11:18:04 »
Met die rails ga ik in elk geval eens experimenteren, mijn briljante invallen  ;D zal ik hier delen.

Voor het centreren van de bakken zat ik te denken aan zgn. stalen dievenklauwen die je in de sponning van je tuindeur kunt boren, en dan de pennen toelopend vijlen zodat ze altijd goed centreren. Dan hoeven die schroefverbindingen minder exact wat de-en montage vergemakkelijkt.

Zoiets dus.

Groeten, Bessel
RETROBAHN A.G.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Online Online
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
« Reactie #20 Gepost op: 21 January 2010, 11:42:45 »
maak je niet zo'n zorgen over die centrering, in de praktijk is dat heus zo'n probleem niet, een ebetje speling erop is juist prettig, hout kan gaan werken en als er een beetje speling op zit kun je dat weer opvangen. Haal je alle speling eruit en blijkt het net niet lekker te kloppen dan heb je een veel groter probleem...

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
« Reactie #21 Gepost op: 21 January 2010, 12:38:55 »
Heb je ook weer gelijk in Floris.
Nadeel van die pennen : bij vervoer steekt er altijd iets uit
Dat beschadigt waardoor het niet meer past, of het beschadigt (bezeert!) iets/iemand...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
« Reactie #22 Gepost op: 21 January 2010, 12:59:38 »
Zijn gewone raillasjes dan geen optie zoals bijvoorbeeld bij het verbinden van normale DC rails?
Mvgr Jan Wiebrand

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
« Reactie #23 Gepost op: 21 January 2010, 13:08:39 »
Jan zie jij jezelf al met zo'n modulebak rondlopen en dan proberen om meerdere raillasjes in een keer over de rails te schuiven? het is vaak al een gepiel om een losse rails goed aan te sluiten, laat staan als die railos vast op de rand van een bak zit.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar denk dat het snel over is met het lasje, en daarna je geduld  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
« Reactie #24 Gepost op: 21 January 2010, 13:19:51 »
Nou ja, het kan toch ;D Nee ok, duidelijk, dan is het inderdaad zaak om de bakken goed tegen elkaar aan te bevestigen.
Ik ben benieuwd, hou ons op de hoogte van dit baantje, het ziet er al goed uit (y)
Mvgr Jan Wiebrand

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Online Online
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
« Reactie #25 Gepost op: 21 January 2010, 16:33:02 »
bovendien moet de rails aan het eind van de bak heel stevig aan de bak verankerd zijn want zo'n ding krijgt vroeg op laat een keer flink op zn donder, of je zet m even op zn kopkant op de vloerdbedekking, dan weet je wel wat er met de rails gebeurt als die niet ramvast aan de bak zitten...

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 835
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
« Reactie #26 Gepost op: 21 January 2010, 17:22:46 »
Ik weet niet welke schaal je gaat bouwen maar als je in N bouwt kan je voor de moduleovergangen kijken bij Ndetailhttp://www.ndetail.de/modellbahn/de/gleisanker.html

groet, Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
« Reactie #27 Gepost op: 21 January 2010, 22:12:53 »
Zojuist ook bakovergangen gemaakt met slotbout/vleugelmoer verbinding .
Maar ik kreeg van een vriend de tip om de centreer pennen uit te voeren dmv. LEGO of DUPLO bouwstenen.
Deze op de een of andere manier op de kopse kanten inbouwen , en dit schijnt heel precies te werken .
Ik heb hiermee nog geen ervaring , maar dit is natuurlijk zelf even uit te proberen

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
« Reactie #28 Gepost op: 21 January 2010, 22:24:34 »

vraagje voor degenen die al modules met bouten en vleugelmoeren hebben gemaakt. Gebruiken jullie 2 of 3 bouten per verbinding ?


tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
« Reactie #29 Gepost op: 21 January 2010, 22:38:09 »
2

tinus.