Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 00:24:08
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:22:16
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door hmmglaser
Vandaag om 00:09:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 December 2025, 23:53:24
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
11 December 2025, 23:35:08
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
11 December 2025, 23:32:05
ratelende 1300 van Electrotren door B2
11 December 2025, 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
11 December 2025, 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
11 December 2025, 22:05:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
11 December 2025, 21:53:30
Roco 2025 door 1200blauw
11 December 2025, 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
11 December 2025, 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
11 December 2025, 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
11 December 2025, 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
11 December 2025, 19:55:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 December 2025, 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
11 December 2025, 19:24:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
11 December 2025, 17:25:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
11 December 2025, 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
11 December 2025, 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
11 December 2025, 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
11 December 2025, 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
11 December 2025, 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
11 December 2025, 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
11 December 2025, 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
11 December 2025, 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
11 December 2025, 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
11 December 2025, 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 December 2025, 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
11 December 2025, 12:35:51
  

Auteur Topic: Treinheld in de kou  (gelezen 13073 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #15 Gepost op: 04 January 2010, 15:06:14 »
Dat kan je allemaal wel zeggen Bessel, maar hij heeft voor ie vertrok overal om toestemming gevraagd en die ook gekregen.

Begrijp me goed, in zijn positie had ik misschien wel hetzelfde gedaan, persoonlijk keur ik de actie helemaal niet af. Ik kan me echter goed voorstellen dat je als NS wel een signaal moet afgeven dat dit niet zomaar kan.
Veel belangrijker is echter dat ze ervoor moeten zorgen dat deze actie helemaal niet nodig was geweest, want het is natuurlijk van de zotte dat een trein uren op personeel staat te wachten terwijl ervaren maar niet-bevoegde machinisten beschikbaar zijn.
Ik vind dan ook dat een waarschuwing over onbevoegd rijden terecht is, maar dat verdere sancties richting de machinist onfatsoenlijk zijn. NSR moet eerst zelf maar eens orde op zaken stellen.
RETROBAHN A.G.

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #16 Gepost op: 04 January 2010, 15:32:35 »
Ik ben een leek over het wel of niet bevoegd zijn....... maar ik vind deze reaktie wel erg overdreven van de NS. De monteur is 10 tallen jaren aktief machinist geweest en is nog steeds bevoegd treinen te laten rijden. Daarbij lijkt mij het toestemming vragen voor vertrek een vangnet om te controleren of de trein weg mag en dus aan alle regels/ eisen voldoet.

Ik begrijp best dat de NS iets moet doen maar schorsen gaat mij dan te ver en dat na 10 dagen..... hoe log ben je als organisatie. Als het niet had gekunt / gemogen etc hadden ze dezelfde dag moet ingrijpen.

Jeffrey

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #17 Gepost op: 04 January 2010, 15:45:44 »
Er zijn regels opgesteld door het IWV, daar moet men zich aan houden, voorheen als je met materieel aan het proefritten was en het bleek dat er al een uur niet gereden was nam je reizigers mee, met de tegenwoordige regels mag dat absoluut niet meer, het gevolg is dat je als nedtrain medewerker soms wel kan helpen maar niet meer mag of durft, in dit geval moet ik wel zeggen de "held" is helaas fout alleen denk ik dat als de TELEGRAAF niets geschreven had of niemand uit de buitenwacht wat had geweten dat het intern opgelost zou worden.

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #18 Gepost op: 04 January 2010, 15:50:21 »
Alweer zo'n apparte reactie van de NS.
Eerst zijn ze bij 'n klein beetje sneeuw niet in staat om 'n redelijke dienstregeling te rijden en vervolgens rekenen ze o.a deze man af op  voortreffelijke flexibliteit. Een poging om de winterse perrikelen wat op te vangen. Ik vind dat deze man  geen Schorsing maar een tevredenheidsbetuiging verdiend.
 (y) (y) (y)
Zo zie je maar weer hoe dit systeem is, boter op hun hoofd dus.


Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #19 Gepost op: 04 January 2010, 15:56:06 »
Tja, weer een heel apart verhaal dit.
Liefde voor je bedrijf wordt gestraft, dat blijkt maar weer.
Maar er is voor beide kanten wat te zeggen hoor...

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #20 Gepost op: 04 January 2010, 16:21:25 »
Hart voor de zaak, zaak hard voor jou  :'(
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

sjoef

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
  • N-spoor, IB en koploper
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #21 Gepost op: 04 January 2010, 16:45:03 »
Ik ben het eens dat de reactie van de NS wat overtrokken is. Mijn inziens was een berisping beter op zijn plaats geweest. Maar nu......veronderstel dat hij een ongeluk had veroorzaakt waar gewonden, of nog erger doden bij waren gevallen. Hadden we dan niet met z'n allen geroepen dat hij dit nooit had mogen doen? Omdat hij alleen geautoriseerd was/is om lege treinen te rijden? Regels zijn nu eenmaal regels. Nogmaals....ook ik heb met de monteur te doen omdat hij ter goeder trouw handelde en hoop dan ook dat het voor hem met een sisser afloopt.

Jos

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #22 Gepost op: 04 January 2010, 16:52:50 »
Hè ja, laten ze voor elke situatie een regeltje maken, vooral ook voor noodsituaties. En dan natuurlijk heel nauwkeurig definiëren wat nu wel een noodsituatie is en wat niet. Dan stikken we straks helemaal in de regeltjes en weet niemand meer wat-ie doen moet of mag.
Probleem is meer, dat blijkbaar niemand meer verantwoordelijkheid durft te nemen (behalve die monteur en zijn colleaga's dan). Inderdaad, als er iets fout was gegaan, zou het heel ingewikkeld kunnen worden, zeker ook met aansprakelijkheid en zo. Misschien was deze monteur idd niet bevoegd om die trein te rijden, hij was er wel bekwaam toe en dat vind ik hetgeen hier telt. Bevoegdheid of niet lijkt mij hier meer een formele kwestie

Met deze reactie wordt wel iedere creativiteit en elk initiatief in de kiem gesmoord. Niemand doet meer iets als het niet in de regeltjes staat of als er geen opdracht voor is gegeven. Dat kan je immers je baan kosten. Nee dan is het veiliger om af te wachten.

In het draadje over veel vertraging door de sneeuw kwam ook al iets dergelijks voorbij, nl. dat er niets kan worden gedaan zonder dat er via de hiërarchieke weg opdrachtbonnen zijn gemaakt.

Die regeltjes worden bovendien gewoonlijk bedacht door managers achter bureaus, die weinig of geen voeling hebben met de werkvloer. In hun theorie werken die regeltjes, maar hun theorie is meestal anders dan de praktijk.

Als ik dit en ook wat ik gelezen heb in dat andere draadje, op me laat inwerken, krijg ik het gevoel dat er voldoende ruimte moet zijn om mensen gewoon hun werk te laten doen. Geef hun daar richtlijnen voor, maar ook ruimte voor eigen initiatief in afwijkende situaties.

Ik hoop van harte dat deze nare kwestie goed afloopt voor de betrokken.
En anders kan het misschien helpen als zo'n consumentenprogramma of een actualiteitenrubriek op tv het eens breed uitgemeten presenteert.

mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #23 Gepost op: 04 January 2010, 17:01:50 »
Ik heb inmiddels begrepen dat het een volledig bevoegd mcn was, alleen in dienst bij NedTrain en niet bij NSR. Dat is dus de formaliteit waar het op stukloopt. En dat terwijl NedTrain een dochterbedrijf van NSR is...
De manier van reageren van NS getuigt in elk geval niet van heel veel subtiliteit.

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #24 Gepost op: 04 January 2010, 17:05:10 »
Zielig met een hoofdletter Z.
Als ik in die trein had gezeten was ik blij geweest met het vertrek.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #25 Gepost op: 04 January 2010, 17:27:52 »
Ik reis als passagier liever niet in een trein dan in een trein met een onbevoegde machinist. Ook al mag deze machinist in het verleden dan wel volle passagierstreinen gereden hebben, dan zegt dat niks over zijn rijvaardigheid nu, zijn kennis van het huidige materieel, etc etc. Als elk personeelslid op eigen houtje denkt "noodsituaties" op te lossen dan wordt het toch al gauw een enorme rotzooi op en rond het spoot met mogelijke verstrekkende gevolgen.

De "ervaren" machinist in kwestie had beter moeten weten en de werkgever was in deze wel genoodzaakt om het sterkst mogelijke signaal af te geven, niet alleen naar hem toe, maar ook naar andere personeelsleden toe, die graag een held-voor-1-dag willen spelen

desperado112

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Mittelstad 2.0
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #26 Gepost op: 04 January 2010, 17:28:58 »
is toch gewoon duidelijk hij is/was niet bevoegd om een volle trein te besturen.
Er was ook geen accute nood situatie.

Dus de NS heeft eindelijk eens een keer goed gehandeld  (y)


Oja en stel dat er wat mis gegaan ( ongeluk) was, dan hadden we met ze alle heel anders over het voorval gesproken......


Gr Martijn
Ho, Multimaus. Fleischmann

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #27 Gepost op: 04 January 2010, 17:37:12 »
Lezen, lezen en wel goed lezen dat is erg moeilijk.

Het was wel een bevoegd mcn aleen niet van NSR zo wordt er 2 berichten terug nog geschreven.

Dus de laatste 2 berichten lijken mij overbodig.

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #28 Gepost op: 04 January 2010, 17:39:47 »
„Hij heeft alleen bevoegdheid om lege treinen te rangeren”, luidt het kille antwoord van de NS-woordvoerster.


beste ad.M: ik kan lezen, lezen en lezen tot ik een ons weeg maar het artikel verandert er niet door

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #29 Gepost op: 04 January 2010, 17:43:04 »
Ik wordt hier echt laaiend van >:( NS, los dan potverdorie eerst je eigen logistieke problemen op!! Bovendien hij was bevoegd om treinen te rijden en wat is eigenlijk het verschil, vol of leeg? Ja het gewicht en verder? Lege treinen rangeren? Ach man, het moet toch ook naar het onderhoudsbedrijf en daarvoor zal de lege trein de vrije baan op moeten.
Ik begrijp heus wel dat het natuurlijk abnormaal is dat iemand van NedTrain er aan te pas moet komen een trein te rijden maar geef hem dan een berisping en bedank hem in ieder geval voor het rijden van deze trein. Ik vind het echt niet kunnen.
Mvgr Jan Wiebrand