Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 00:24:08
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:22:16
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door hmmglaser
Vandaag om 00:09:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 December 2025, 23:53:24
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
11 December 2025, 23:35:08
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
11 December 2025, 23:32:05
ratelende 1300 van Electrotren door B2
11 December 2025, 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
11 December 2025, 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
11 December 2025, 22:05:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
11 December 2025, 21:53:30
Roco 2025 door 1200blauw
11 December 2025, 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
11 December 2025, 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
11 December 2025, 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
11 December 2025, 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
11 December 2025, 19:55:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 December 2025, 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
11 December 2025, 19:24:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
11 December 2025, 17:25:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
11 December 2025, 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
11 December 2025, 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
11 December 2025, 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
11 December 2025, 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
11 December 2025, 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
11 December 2025, 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
11 December 2025, 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
11 December 2025, 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
11 December 2025, 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
11 December 2025, 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 December 2025, 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
11 December 2025, 12:35:51
  

Auteur Topic: Treinheld in de kou  (gelezen 13002 keer)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #30 Gepost op: 04 January 2010, 17:43:18 »
En nu ook eens even bedenken hoe je zou reageren als er met de betreffende trein iets was gebeurt en er gewonden (of erger) gevallen waren.

Ik kan mij nog een ernstig uit de hand gelopen voorbeeld hier uit de stad herinneren. Ruim 10 jaar geleden was het wel erg flauw dat een ondernemer gehinderd werd bij de opslag van zijn handel. De eisen waren zo zwaar e.d. Slechts 1 persoon had bezwaar aangetekend tegen een vergunning tot uitbreiding
na 13 mei 2000 waren de meningen ineens heel anders en had dat vuurwerk daar nooit mogen liggen.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2010, 17:51:56 door René »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #31 Gepost op: 04 January 2010, 17:48:08 »
Het weerhoudt iedereen en in de toekomst wel voor dergelijke oplossingen.

Hoe ram ik zelf denkendheid uit een organisatie.

Kan later weer iemand over vallen dat er ook niemand iets meer oplost.

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #32 Gepost op: 04 January 2010, 17:51:26 »
Lege of volle treinen, gewicht, type, bevoegdheden...........het maakt allemaal niet meer uit als personeel zich verslapen heeft ?

Kan nog eens leuk worden als de buschauffeur zich verslapen heeft of als de piloot van het vliegtuig zich verslapen heeft. Nou, dan wacht ik even liever.

Wat ik me nu ook bedenk: hebben al die treinen uniforme sloten of zo, dat iedereen met een generaalsleutel zo maar elke willekeurige trein in kan gaan en kan wegrijden?


Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #33 Gepost op: 04 January 2010, 17:55:27 »
Ik vindt het vooral jammer dat de machinist er nu onder moet lijden.

Er waren collega's in de trein die conducteur gespeeld hebben.
Er is toestemming gevraagd en verleend door de VL / Dienstleider en NS Reizigers

Staan die mensen ook op non actief?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #34 Gepost op: 04 January 2010, 18:02:39 »
En nu ook eens even bedenken hoe je zou reageren als er met de betreffende trein iets was gebeurt en er gewonden (of erger) gevallen waren.

Lege of volle treinen, gewicht, type, bevoegdheden...........het maakt allemaal niet meer uit als personeel zich verslapen heeft ?

Goed mijn reactie was te fel. Maar wat Johan hierboven ook zegt. De VL en NSR hebben toestemming gegeven dus ik vind het raar dat men alsnog deze persoon schorst. En daarbovenop vind ik dat NS gewoon in alle gevallen personeel beschikbaar moet hebben om treinen te rijden.
Mvgr Jan Wiebrand
« Laatst bewerkt op: 04 January 2010, 18:04:45 door jwtreinen »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12563
    • sleutelspoor
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #35 Gepost op: 04 January 2010, 18:18:27 »
En nu ook eens even bedenken hoe je zou reageren als er met de betreffende trein iets was gebeurt en er gewonden (of erger) gevallen waren.


Als als als, Ja als de hemel naar beneden valt zijn we allemaal dood.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jarag

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #36 Gepost op: 04 January 2010, 18:38:13 »
Ik vind het allemaal diep triest wat hier geschreven wordt, hij is niet bevoegd om op dat soort diensten te rijden weet/heeft misschien geen remgedrag, wegbekendheid, e.d. En ik geef de NS groot gelijk om zo iemand, die niet zijn verantwoording kent, op non actief te zetten. Ongelukken hebben we vorig jaar alweer genoeg gezien. Wat ik wel raar vind dat personeel van de NS niet aanwezig is.

mantaray

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • manta400.nl
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #37 Gepost op: 04 January 2010, 18:50:43 »
ik werk zelf bij nedtrain en de enige regel die overtreden is , is dat nedtrain
personeel niet bevoegd is om reizigers te vervoeren
dit staat omschreven in de vervoers attest van ivw
met andere woorden mocht er onderweg om wat voor reden dan ook wat fout zijn gegaan
dan heeft het een en ander nog wel wat consequenties aangaande verzekeringen

ook bij nsr is een leeg materieel trein niet bevoegd om reizigers te vervoeren


Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1232
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #38 Gepost op: 04 January 2010, 18:57:05 »
Of is het probleem dat de trein juist té (bom)vol was om te rijden, want daar zijn ook weer regels voor. Misschien heeft hij die over het hoofd gezien?

En wat NSR betreft, de controle was waarschijnlijk een éénmans actie.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #39 Gepost op: 04 January 2010, 18:59:16 »
Zo'n 30 jaar geleden had dit ook niet gemogen en waarschijnlijk had de man toen ook een dauw gehad. Als (ja als) er toen een ongeval gebeurde waren de mensen die erbij betrokken waren alleen niet zo snel met schadeclaims gekomen en was de vraag naar rollende koppen niet zo groot. Tijden veranderen en de maatschappij ook. Wij hebben een cultuur overgenomen van de andere kant van de oceaan. De claimcultuur, waarin enorme bedragen en koppen gevraagd worden. Die cultuur heeft er ook toe bijgedragen dat we strengere regels m.b.t. veiligheid hebben gekregen en die ook wat strikter gehanteerd worden.
ik kan best goed begrijpen dat de man het met de beste bedoelingen heeft gedaan, en dan wordt hij ook gelijk een held genoemd. Het wil ook helemaal niet zeggen dat hij besturen van die trein niet goed zou kunnen en een machinist die wel bevoegd is kan ook iets overkomen of een fout maken. Dat is niks meer of minder erg. Het is overigens wel de maatschappij (wij dus) die op het moment dat het echt fout gaat wil zien dat er koppen rollen. En in dat geval zou dat ook de kop zijn van die mensen die het door de vingers hebben gezien.
Wat ik vooral wil zeggen is dat wij (de maatschappij) erg snel klaar staan met een oordeel als het fout gaat en tegelijk klagen als een instantie zich aan regels moet houden om de kans dat het fout gaat te verminderen.
Dit alles neemt niet weg dat van het bedrijf wel alle mogelijke reële inzet gevraagd mag worden.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #40 Gepost op: 04 January 2010, 19:05:05 »
Over en uit, helemaal mee eens! Prorail en NS, leer ervan!!
Mvgr Jan Wiebrand

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #41 Gepost op: 04 January 2010, 19:33:09 »
Lege of volle treinen, gewicht, type, bevoegdheden...........het maakt allemaal niet meer uit als personeel zich verslapen heeft ?
Kan nog eens leuk worden als de buschauffeur zich verslapen heeft of als de piloot van het vliegtuig zich verslapen heeft. Nou, dan wacht ik even liever.
Wat ik me nu ook bedenk: hebben al die treinen uniforme sloten of zo, dat iedereen met een generaalsleutel zo maar elke willekeurige trein in kan gaan en kan wegrijden?
Deze man was machinist en storingsmonteur, nogal wiedes dat je dan sleutels hebt, anders valt er weinig te sleutelen...
En treinen hebben inderdaad universele sleutels. Zonder kennis krijg je 'm alleen niet weg.
Maar als jouw Arriva-bus een uur op een chauffeur staat te wachten en er wordt geregeld dat een Connexxion-chauffeur 'm gaat rijden, dan stap je liever uit? Want dat is wat je zegt.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #42 Gepost op: 04 January 2010, 19:34:53 »
En nu ook eens even bedenken hoe je zou reageren als er met de betreffende trein iets was gebeurt en er gewonden (of erger) gevallen waren.

Ik zie de Chocoladeletters voorop de Telegrof van de volgende ochtend al voor me als een stootjuk wordt geramd:

ONBEVOEGD MACHINIST VEROORZAAKT RAVAGE!!!1!
(Leven tientallen forensen in gevaar gebracht!)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #43 Gepost op: 04 January 2010, 19:35:39 »
Ik ben dol op chocolade
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #44 Gepost op: 04 January 2010, 19:37:37 »
Ik ook maar niet op mijn ochtendblad. ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.