Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
  

Auteur Topic: Mappen ESU Lokpilot v3.0  (gelezen 4838 keer)

Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Gepost op: 30 December 2009, 16:51:17 »
Hallo,

Sinds kort ben ik ook in de wondere wereld van digitaal rijden gestapt. Startset Roco gekocht met Multimaus en een paar locjes voorzien van ESU Lokpilot v3.0 decoders. Dat is toch wel een flink verschil met analoog PWM! Zeker het activeren / deactiveren van speciale functies. Nu nog koppelen aan de PC en een paar s88 detectoren solderen!.

1 ding is mij nog niet duidelijk. De verschillende lichtfuncties, zijn die ook met een functietoets te wijzigen?

Dus bijvoorbeeld bij 'normaal' gebruik constante verlichting (CV113 -> 15), en wanneer bv F5 is geactiveerd CV113 -> 16+15 (knipperlicht). Deactiveren F5 weer naar 15.

2de vraagje, er zitten 2 aux uitgangen op de decoder. 1 daarvan ik de vilot draad die los hangt. De tweede is de groene (volgens mij...) maar die zit aan de 8-pins stekker. Wanneer ik de laatste activeer gebeurd er niks. Ik neem dus aan dat de 'groene' aux niet is aangesloten in de desbetreffende loc en de kabel dus in principe niet aan de nem-interface moet hangen (kan ik losknippen zonder gevolgen). Klopt dit?

Alvast bedankt voor de reactie.

Groeten Jeroen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
    • Mijn van-alles website
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2009, 17:44:42 »
Allereerst kan ik je gevoel bevestigen: toen ik voor het eerst DCC reed was het alsof ik opnieuw als klein kind met treintjes speelde.

Lichtfuncties zijn inderdaad te wijzigen met een functietoets.

Een lichtfunctie is echter slechts 1 functie tegelijk: je kan een frontsein instellen als frontsein tijdens normaal rijden, maar niet zodanig progrmmeren dat deze bij rangeerbedrijf een knipperlicht wordt (bijvoorbeeld)

Wat wel kan is de functies zo programmeren dat met 1 druk op de knop rangeerbedrijf ingesteld wordt, de optrek- en afremvertraging uitgeschakeld wordt (mits ingesteld natuurlijk) en de zwaailichten aan gaan.

Ik snap niet wat je met de 'vilot draad' bedoeld ;)

Als er in de loc niets aangesloten is op de groene draad, zal er met het activeren van functie 1 ook niets gebeuren. Ik zou hem gewoon laten zitten, gezien het feit dat deze toch aan de stekker vastzit: Aux 2 (paars) kan je, als je je er erg aan ergert, wel afknippen, want dat is een los draadje.

Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2009, 18:51:59 »
Bedankt voor je reactie. Vilot... hoe heb ik van violet vilot kunnen maken?;)

Maar ik kan dus nog 2 extra 'dingen' aansluiten op de paarse en groene draad. De groene zit altijd verbonden met de stekker, maar wordt dus niet in elke loc gebruikt.

Het leek me wel leuk om een beetje met lichteffecten te spelen tijdens het rijden (niet dat dat op de baan zal gebeuren). Voor iedere functie uitgang ( 2x licht en 2x aux) kun je een lichteffect instellen via cv113 (voor koplampen) maar deze niet wijzigen via een fuctietoets? (even kijken of ik het helemaal begrepen heb;)).

Groeten Jeroen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
    • Mijn van-alles website
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2009, 19:12:44 »
Aha... nou om eerlijk te zijn begon ik ook violet te vermoeden... maar ik wist het nog steeds niet zeker ;)

Inderdaad: je kan de functie-instelling niet wijzigen van 1 functie-uitgang: je kan wel meerdere functie-uitgangen aansturen met 1 functietoets.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #4 Gepost op: 31 December 2009, 12:35:40 »
Jeroen, lees deze uitleg van Karst Drenth in het 2400 draadje eens over de mogelijkheden van functiemappen.
Misschien helpt het je een stukje verder.
Probeer het eerst op papier uit te schrijven wat je per functie wilt doen en kijk dan in de handleiding welke CV's je moet aanpassen.
Lukt het niet of heb je zoveel gewijzigd dat er niets meer werkt dan reset je decoder gewoon even en begin je opnieuw.
Het is eerst een hoop gepuzzel maar als je de truc doorhebt zijn er zoveel mogelijkheden.

Succes.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #5 Gepost op: 31 December 2009, 12:45:51 »
Voor iedere functie uitgang ( 2x licht en 2x aux) kun je een lichteffect instellen via cv113 (voor koplampen) maar deze niet wijzigen via een fuctietoets? (even kijken of ik het helemaal begrepen heb;)).

Hoi Jeroen,

Wat even belangrijk is om te begrijpen naast Menno's verhaal is het volgende:

Je hebt op de Lopi3 4 uitgangen zoals je zelf al aangeeft. Maar elk van deze uitgangen kun je programeren om 'iets' te doen wanneer deze geactiveerd wordt.
Dit 'iets' kan zijn: gewoon licht, zwaailamp, strobe licht etc.

Zodra je dan een functie toets indrukt wordt die specifieke uitgang aan/uit gezet en zal dat wat je wil gebeuren.
CV113 en CV114 zijn voor de beide 'frontseinen'
CV115 en CV116 zijn aux 1 en aux 2 ( De groene en violet draad )

Gr. Remco.


Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #6 Gepost op: 03 January 2010, 12:14:26 »
Bedankt voor de reacties. Dat stuk van Karst verduidelijkt de wereld van de CV's een stuk!

Ik ga nu verder uitvogelen hoe en wat mbt bezetmelding. Grote kans dat er in de toekomst nog een topic door mij gestart wordt met dit onderwerp;).

Groeten
Jeroen

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #7 Gepost op: 05 January 2010, 11:40:08 »
Door dit topic ben ik ook nieuwsgierig geworden naar de extra mogelijkheden van de LP v3.0.
Nu heb ik in mijn 1601 een LP v 3.0 en ben benieuwd of het mogelijk is om met de F5 functie alleen de frontverlichting in te schakelen.

Gisteren al flink wat zitten proberen met mijn Intellibox Basic en de Lp v3.0, met als resultaat dat ik op het laatst de verlichting niet meer uit kon zetten, maar wel van richting wisselde. Dus een reset en het werkt weer als vanouds.

Uit de onderstaande quote lijkt dat wat ik wil niet mogelijk is:

Lichtfuncties zijn inderdaad te wijzigen met een functietoets.

Een lichtfunctie is echter slechts 1 functie tegelijk: je kan een frontsein instellen als frontsein tijdens normaal rijden, maar niet zodanig progrmmeren dat deze bij rangeerbedrijf een knipperlicht wordt (bijvoorbeeld)

Wat wel kan is de functies zo programmeren dat met 1 druk op de knop rangeerbedrijf ingesteld wordt, de optrek- en afremvertraging uitgeschakeld wordt (mits ingesteld natuurlijk) en de zwaailichten aan gaan.

Ook de link eerder in dit topic brengt geen voldoening. Net als de handleiding van ESU.

Dus mijn vraag is of het mogelijk is om met de F5 functie alleen met Front licht te rijden.

Groeten Willem,

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3536
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #8 Gepost op: 05 January 2010, 12:36:25 »
En of dat mogelijk is, dit vereist geen verdere Cv instellingen
maar een aanpassing van het electrisch schema van de loc.

Zet tussen de originele draad van de frontseinen (geel danwel wit)
een diode sluit de andere kant van de diode dan aan op de frontseinen.
Test de werking met F0, werkt het frontsein niet dan de diode even omdraaien.
Zet dan een diode op de draad van F5 precies in de zelfde richting en
sluit de andere kant van de diode aan op de frontseinen.

Nu moet het frontsein onafhankelijk van alles via functie F5 branden als
deze ingeschakeld wordt.

De blauwe draad blijft gewoon waar die zit en daar hoeft niks gewijzigd te worden.

Succes.

Gr.

Robbert.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #9 Gepost op: 05 January 2010, 13:01:31 »
Zet dan een diode op de draad van F5 precies in de zelfde richting en
sluit de andere kant van de diode aan op de frontseinen.
Robbert,

Volgens mij haal je twee zaken door elkaar. F5 is een functie die in de decoder aan de verschillende uitgangen van de decoder kan worden gemapt. Deze uitgangen hebben de codes LV, LH, AUX1, AUX2 enz. Dus de front en sluitseinen splitsen is een goede optie, daar heb je geen diodes voor nodig als je toch aan functiemapping doet. Dit doe je door de frontseinen op LV en LH te laten (de gele en de witte draad) en de sluitseinen op AUX en en AUX2 aan te sluiten (groen en violet).
Dan kun je op F0 de front en sluitlichten mappen (CV141 = 5 en CV144 = 10) en op F5 alleen de frontseinen aanzetten. Als je dat aan beide zijden ongeacht de rijrichting wilt is dat CV 171 = 3 en CV 174=3. Ik ben hier even van de ESU Lokpilot 3.0 met draden uitgegaan.

Dirkjan

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #10 Gepost op: 05 January 2010, 16:44:24 »
Robbert,

Volgens mij haal je twee zaken door elkaar. F5 is een functie die in de decoder aan de verschillende uitgangen van de decoder kan worden gemapt. Deze uitgangen hebben de codes LV, LH, AUX1, AUX2 enz. Dus de front en sluitseinen splitsen is een goede optie, daar heb je geen diodes voor nodig als je toch aan functiemapping doet. Dit doe je door de frontseinen op LV en LH te laten (de gele en de witte draad) en de sluitseinen op AUX en en AUX2 aan te sluiten (groen en violet).
Dan kun je op F0 de front en sluitlichten mappen (CV141 = 5 en CV144 = 10) en op F5 alleen de frontseinen aanzetten. Als je dat aan beide zijden ongeacht de rijrichting wilt is dat CV 171 = 3 en CV 174=3. Ik ben hier even van de ESU Lokpilot 3.0 met draden uitgegaan.

Dirkjan


Beste Dirkjan,

Als ik goed lees kan ik niet, zonder naar de soldeerbout te grijpen, doen wat ik wil. Aangezien mijn 1601 net nieuw is wacht ik daar dan maar even een jaartje of zo mee.
Wel handig dat je meteen de juiste CV waarde hebt opgezocht. Dit is niet altijd even duidelijk voor een beginneling.

Groeten Willem,

Aanvulling:

Hoe komen je CV waarde tot stand? Ik heb de handleiding bijdehand, maar begrijp het niet helemaal.

CV 141 = 5        Aux 1 : 4 + licht vorwarts: 1 = 5 ?
CV 144 = 10      Aux 2 : 8 + licht rückwarts: 2 = 10 ?
CV 171 = 3      ?
CV 174 = 3      ?
« Laatst bewerkt op: 05 January 2010, 16:58:54 door platte bever »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #11 Gepost op: 05 January 2010, 17:21:31 »
Als ik goed lees kan ik niet, zonder naar de soldeerbout te grijpen, doen wat ik wil. Aangezien mijn 1601 net nieuw is wacht ik daar dan maar even een jaartje of zo mee.

Dat is helaas nog steeds de standaard bij veel modellen. Een voorbeeld als de DE-1 laat zien dat door het opsplitsen van front en sluitseinen op meerdere decoderaansluitingen interessante lichteffekten mogelijk zijn. Maar zelfs fabrikanten die wel de 21 polige MTC plug of een PluX variant gebruiken begrijpen dit niet vaak.
(een rangeersein in de DE-1 had nog mooier geweest, maar one step at a time)

CV 141 = 5        Aux 1 : 4 + licht vorwarts: 1 = 5 ?
CV 144 = 10      Aux 2 : 8 + licht rückwarts: 2 = 10 ?
CV 171 = 3      ?
CV 174 = 3      ?
correct. Bij 171 en 174 is het dus licht vorw/ruckw zowel bij vooruitrijden als achteruitrijden. Als je vorw bij vooruit en rückw bij achteruit alleen aan wilt hebben wordt dat 1 resp. 2.

Dirkjan

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #12 Gepost op: 05 January 2010, 17:50:21 »
correct. Bij 171 en 174 is het dus licht vorw/ruckw zowel bij vooruitrijden als achteruitrijden. Als je vorw bij vooruit en rückw bij achteruit alleen aan wilt hebben wordt dat 1 resp. 2.

Kijk ik ga het nog wel leren...