Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 05:51:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Gerrit H
Vandaag om 05:04:40
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
Rangeren met een pec door Huup
Vandaag om 00:16:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door BrightonBelle
30 October 2025, 23:25:16
Lodewickshaven door Wim Vink
30 October 2025, 23:11:40
Raadplaatje door Lars Smelter
30 October 2025, 23:00:20
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door spock
30 October 2025, 23:00:03
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
30 October 2025, 22:44:17
Station Roodeschool door Benelux795
30 October 2025, 22:43:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
30 October 2025, 22:18:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 October 2025, 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
30 October 2025, 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
30 October 2025, 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
30 October 2025, 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
Rondom Charlois door Arjen52
30 October 2025, 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
30 October 2025, 20:20:29
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
30 October 2025, 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
30 October 2025, 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
30 October 2025, 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 October 2025, 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
30 October 2025, 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
30 October 2025, 16:47:56
  

Auteur Topic: Mappen ESU Lokpilot v3.0  (gelezen 4828 keer)

Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Gepost op: 30 December 2009, 16:51:17 »
Hallo,

Sinds kort ben ik ook in de wondere wereld van digitaal rijden gestapt. Startset Roco gekocht met Multimaus en een paar locjes voorzien van ESU Lokpilot v3.0 decoders. Dat is toch wel een flink verschil met analoog PWM! Zeker het activeren / deactiveren van speciale functies. Nu nog koppelen aan de PC en een paar s88 detectoren solderen!.

1 ding is mij nog niet duidelijk. De verschillende lichtfuncties, zijn die ook met een functietoets te wijzigen?

Dus bijvoorbeeld bij 'normaal' gebruik constante verlichting (CV113 -> 15), en wanneer bv F5 is geactiveerd CV113 -> 16+15 (knipperlicht). Deactiveren F5 weer naar 15.

2de vraagje, er zitten 2 aux uitgangen op de decoder. 1 daarvan ik de vilot draad die los hangt. De tweede is de groene (volgens mij...) maar die zit aan de 8-pins stekker. Wanneer ik de laatste activeer gebeurd er niks. Ik neem dus aan dat de 'groene' aux niet is aangesloten in de desbetreffende loc en de kabel dus in principe niet aan de nem-interface moet hangen (kan ik losknippen zonder gevolgen). Klopt dit?

Alvast bedankt voor de reactie.

Groeten Jeroen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
    • Mijn van-alles website
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2009, 17:44:42 »
Allereerst kan ik je gevoel bevestigen: toen ik voor het eerst DCC reed was het alsof ik opnieuw als klein kind met treintjes speelde.

Lichtfuncties zijn inderdaad te wijzigen met een functietoets.

Een lichtfunctie is echter slechts 1 functie tegelijk: je kan een frontsein instellen als frontsein tijdens normaal rijden, maar niet zodanig progrmmeren dat deze bij rangeerbedrijf een knipperlicht wordt (bijvoorbeeld)

Wat wel kan is de functies zo programmeren dat met 1 druk op de knop rangeerbedrijf ingesteld wordt, de optrek- en afremvertraging uitgeschakeld wordt (mits ingesteld natuurlijk) en de zwaailichten aan gaan.

Ik snap niet wat je met de 'vilot draad' bedoeld ;)

Als er in de loc niets aangesloten is op de groene draad, zal er met het activeren van functie 1 ook niets gebeuren. Ik zou hem gewoon laten zitten, gezien het feit dat deze toch aan de stekker vastzit: Aux 2 (paars) kan je, als je je er erg aan ergert, wel afknippen, want dat is een los draadje.

Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2009, 18:51:59 »
Bedankt voor je reactie. Vilot... hoe heb ik van violet vilot kunnen maken?;)

Maar ik kan dus nog 2 extra 'dingen' aansluiten op de paarse en groene draad. De groene zit altijd verbonden met de stekker, maar wordt dus niet in elke loc gebruikt.

Het leek me wel leuk om een beetje met lichteffecten te spelen tijdens het rijden (niet dat dat op de baan zal gebeuren). Voor iedere functie uitgang ( 2x licht en 2x aux) kun je een lichteffect instellen via cv113 (voor koplampen) maar deze niet wijzigen via een fuctietoets? (even kijken of ik het helemaal begrepen heb;)).

Groeten Jeroen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
    • Mijn van-alles website
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2009, 19:12:44 »
Aha... nou om eerlijk te zijn begon ik ook violet te vermoeden... maar ik wist het nog steeds niet zeker ;)

Inderdaad: je kan de functie-instelling niet wijzigen van 1 functie-uitgang: je kan wel meerdere functie-uitgangen aansturen met 1 functietoets.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #4 Gepost op: 31 December 2009, 12:35:40 »
Jeroen, lees deze uitleg van Karst Drenth in het 2400 draadje eens over de mogelijkheden van functiemappen.
Misschien helpt het je een stukje verder.
Probeer het eerst op papier uit te schrijven wat je per functie wilt doen en kijk dan in de handleiding welke CV's je moet aanpassen.
Lukt het niet of heb je zoveel gewijzigd dat er niets meer werkt dan reset je decoder gewoon even en begin je opnieuw.
Het is eerst een hoop gepuzzel maar als je de truc doorhebt zijn er zoveel mogelijkheden.

Succes.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #5 Gepost op: 31 December 2009, 12:45:51 »
Voor iedere functie uitgang ( 2x licht en 2x aux) kun je een lichteffect instellen via cv113 (voor koplampen) maar deze niet wijzigen via een fuctietoets? (even kijken of ik het helemaal begrepen heb;)).

Hoi Jeroen,

Wat even belangrijk is om te begrijpen naast Menno's verhaal is het volgende:

Je hebt op de Lopi3 4 uitgangen zoals je zelf al aangeeft. Maar elk van deze uitgangen kun je programeren om 'iets' te doen wanneer deze geactiveerd wordt.
Dit 'iets' kan zijn: gewoon licht, zwaailamp, strobe licht etc.

Zodra je dan een functie toets indrukt wordt die specifieke uitgang aan/uit gezet en zal dat wat je wil gebeuren.
CV113 en CV114 zijn voor de beide 'frontseinen'
CV115 en CV116 zijn aux 1 en aux 2 ( De groene en violet draad )

Gr. Remco.


Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #6 Gepost op: 03 January 2010, 12:14:26 »
Bedankt voor de reacties. Dat stuk van Karst verduidelijkt de wereld van de CV's een stuk!

Ik ga nu verder uitvogelen hoe en wat mbt bezetmelding. Grote kans dat er in de toekomst nog een topic door mij gestart wordt met dit onderwerp;).

Groeten
Jeroen

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #7 Gepost op: 05 January 2010, 11:40:08 »
Door dit topic ben ik ook nieuwsgierig geworden naar de extra mogelijkheden van de LP v3.0.
Nu heb ik in mijn 1601 een LP v 3.0 en ben benieuwd of het mogelijk is om met de F5 functie alleen de frontverlichting in te schakelen.

Gisteren al flink wat zitten proberen met mijn Intellibox Basic en de Lp v3.0, met als resultaat dat ik op het laatst de verlichting niet meer uit kon zetten, maar wel van richting wisselde. Dus een reset en het werkt weer als vanouds.

Uit de onderstaande quote lijkt dat wat ik wil niet mogelijk is:

Lichtfuncties zijn inderdaad te wijzigen met een functietoets.

Een lichtfunctie is echter slechts 1 functie tegelijk: je kan een frontsein instellen als frontsein tijdens normaal rijden, maar niet zodanig progrmmeren dat deze bij rangeerbedrijf een knipperlicht wordt (bijvoorbeeld)

Wat wel kan is de functies zo programmeren dat met 1 druk op de knop rangeerbedrijf ingesteld wordt, de optrek- en afremvertraging uitgeschakeld wordt (mits ingesteld natuurlijk) en de zwaailichten aan gaan.

Ook de link eerder in dit topic brengt geen voldoening. Net als de handleiding van ESU.

Dus mijn vraag is of het mogelijk is om met de F5 functie alleen met Front licht te rijden.

Groeten Willem,

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3536
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #8 Gepost op: 05 January 2010, 12:36:25 »
En of dat mogelijk is, dit vereist geen verdere Cv instellingen
maar een aanpassing van het electrisch schema van de loc.

Zet tussen de originele draad van de frontseinen (geel danwel wit)
een diode sluit de andere kant van de diode dan aan op de frontseinen.
Test de werking met F0, werkt het frontsein niet dan de diode even omdraaien.
Zet dan een diode op de draad van F5 precies in de zelfde richting en
sluit de andere kant van de diode aan op de frontseinen.

Nu moet het frontsein onafhankelijk van alles via functie F5 branden als
deze ingeschakeld wordt.

De blauwe draad blijft gewoon waar die zit en daar hoeft niks gewijzigd te worden.

Succes.

Gr.

Robbert.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4063
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #9 Gepost op: 05 January 2010, 13:01:31 »
Zet dan een diode op de draad van F5 precies in de zelfde richting en
sluit de andere kant van de diode aan op de frontseinen.
Robbert,

Volgens mij haal je twee zaken door elkaar. F5 is een functie die in de decoder aan de verschillende uitgangen van de decoder kan worden gemapt. Deze uitgangen hebben de codes LV, LH, AUX1, AUX2 enz. Dus de front en sluitseinen splitsen is een goede optie, daar heb je geen diodes voor nodig als je toch aan functiemapping doet. Dit doe je door de frontseinen op LV en LH te laten (de gele en de witte draad) en de sluitseinen op AUX en en AUX2 aan te sluiten (groen en violet).
Dan kun je op F0 de front en sluitlichten mappen (CV141 = 5 en CV144 = 10) en op F5 alleen de frontseinen aanzetten. Als je dat aan beide zijden ongeacht de rijrichting wilt is dat CV 171 = 3 en CV 174=3. Ik ben hier even van de ESU Lokpilot 3.0 met draden uitgegaan.

Dirkjan

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #10 Gepost op: 05 January 2010, 16:44:24 »
Robbert,

Volgens mij haal je twee zaken door elkaar. F5 is een functie die in de decoder aan de verschillende uitgangen van de decoder kan worden gemapt. Deze uitgangen hebben de codes LV, LH, AUX1, AUX2 enz. Dus de front en sluitseinen splitsen is een goede optie, daar heb je geen diodes voor nodig als je toch aan functiemapping doet. Dit doe je door de frontseinen op LV en LH te laten (de gele en de witte draad) en de sluitseinen op AUX en en AUX2 aan te sluiten (groen en violet).
Dan kun je op F0 de front en sluitlichten mappen (CV141 = 5 en CV144 = 10) en op F5 alleen de frontseinen aanzetten. Als je dat aan beide zijden ongeacht de rijrichting wilt is dat CV 171 = 3 en CV 174=3. Ik ben hier even van de ESU Lokpilot 3.0 met draden uitgegaan.

Dirkjan


Beste Dirkjan,

Als ik goed lees kan ik niet, zonder naar de soldeerbout te grijpen, doen wat ik wil. Aangezien mijn 1601 net nieuw is wacht ik daar dan maar even een jaartje of zo mee.
Wel handig dat je meteen de juiste CV waarde hebt opgezocht. Dit is niet altijd even duidelijk voor een beginneling.

Groeten Willem,

Aanvulling:

Hoe komen je CV waarde tot stand? Ik heb de handleiding bijdehand, maar begrijp het niet helemaal.

CV 141 = 5        Aux 1 : 4 + licht vorwarts: 1 = 5 ?
CV 144 = 10      Aux 2 : 8 + licht rückwarts: 2 = 10 ?
CV 171 = 3      ?
CV 174 = 3      ?
« Laatst bewerkt op: 05 January 2010, 16:58:54 door platte bever »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4063
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #11 Gepost op: 05 January 2010, 17:21:31 »
Als ik goed lees kan ik niet, zonder naar de soldeerbout te grijpen, doen wat ik wil. Aangezien mijn 1601 net nieuw is wacht ik daar dan maar even een jaartje of zo mee.

Dat is helaas nog steeds de standaard bij veel modellen. Een voorbeeld als de DE-1 laat zien dat door het opsplitsen van front en sluitseinen op meerdere decoderaansluitingen interessante lichteffekten mogelijk zijn. Maar zelfs fabrikanten die wel de 21 polige MTC plug of een PluX variant gebruiken begrijpen dit niet vaak.
(een rangeersein in de DE-1 had nog mooier geweest, maar one step at a time)

CV 141 = 5        Aux 1 : 4 + licht vorwarts: 1 = 5 ?
CV 144 = 10      Aux 2 : 8 + licht rückwarts: 2 = 10 ?
CV 171 = 3      ?
CV 174 = 3      ?
correct. Bij 171 en 174 is het dus licht vorw/ruckw zowel bij vooruitrijden als achteruitrijden. Als je vorw bij vooruit en rückw bij achteruit alleen aan wilt hebben wordt dat 1 resp. 2.

Dirkjan

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:Mappen ESU Lokpilot v3.0
« Reactie #12 Gepost op: 05 January 2010, 17:50:21 »
correct. Bij 171 en 174 is het dus licht vorw/ruckw zowel bij vooruitrijden als achteruitrijden. Als je vorw bij vooruit en rückw bij achteruit alleen aan wilt hebben wordt dat 1 resp. 2.

Kijk ik ga het nog wel leren...