Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 09:05:21
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Boppard in N  (gelezen 883861 keer)

Sicco Jan

• Offline Offline
Re: Boppard in N
« Reactie #60 Gepost op: 12 December 2006, 09:31:02 »
Jeroni,

ik heb ooit eens gebouwen in Dresden getoond rond het Blaues Wunder (bnlr-tijd). Dat betrof o.a. ook een helling met daarboven huizen.

Nadat ik schreef dat de Sahnenseite naar de weg moet staan bedacht ik dat de hoofdverkeersader langs de Moezel/Rijn diezelfde is. Betekent dat torentjes en ornamenten best in het zicht mogen.

Ik ben dus te overtuigen met een paar mooie voorbeeldfoto's van statige panden uitkijkend op de M/R, vandaag helaas geen tijd om zelf te zoeken. Blijft wel staan dat je met zulke stadse huizen een goede reden moet geven waarom er daar, op die manier, twee staan. Die kerk is veel makkelijker te beargumenteren.

Sicco Jan

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #61 Gepost op: 12 December 2006, 09:59:32 »
Tnx voor de reacties. Ja Jaap...wat doen we nu?! ;)

Ik had er eerst 2 vakwerkhuisjes staan, maar ik vond het allemaal net niet. Je kent dat gevoel wel. Die kerk vind ik bijvoorbeeld wel leuk. Ik heb die stadshuizen gebouwd met het idee ze op de voorgrond te plaatsen.Dit naar het idee van Sicco Jan: met ornamenten en frutsels naar de straatkant. Dit heb ik aan de hoofdweg langs de Rijn wel gezien nl.

Korter gezegd: de 2 originele huisjes vond ik wat te kaal, en deze 2 grotere eigenlijk weer net teveel. Overigens Mark (bouwkunde-Mark ;) ), ik vond jouw redenatie logisch en interessant. Ik ken niet veel mensen met zo'n ingewikkeld diploma. (van de studie weet ik niks, maar de naam klinkt moeilijk). Ik bouw natuurlijk wat ik mooi vind, maar het moet logisch ogen. Ik heb ook (van vroegah) nog het station Baden-Baden in m'n bezit. Je kent het wel, dat enorme Kurhaus. Bij dit niksnut stationnetje vond ik zelfs uiteindelijk geen een stationsgebouw passen, al helemaal B-B niet. Dus dan maar niet. Een stationsgebouw doesn't make any sense op mijn baan. De rest moet er dus een beetje bijpassen.

Ik zit te denken om dat kleine middenpaadje op te vullen....misschien dat 't dan past.....? Als je 't geheel vanachter de coulissen bekijkt is het wel aardig. Dan vind ik het leuker dan de oorspronkelijke bebouwing. Dat komt ook mede door de klinkerweg. Beetje passen en meten en rondvragen dus....

Wat wil Jeroni eigenlijk?

Nou, zo'n schattig pittoresk Rijndorpje, waar de mensen in verenigingsverband jarenlang hebben moeten vechten om een stoptreinhalte in dorpje te krijgen aan die ellendige spoorlijn waar om de paar minuten een zware (container)trein doorheen dendert. Dus een klein dorpje, met een klein stationnetje dat voor de meeste treinen niet meer is dan een naam in de dienstregeling.

...zouden die huizen hier ueberhaupt passen? Moeilijk, moeilijk......eerst maar eens even googlen naar plaatjes, maar dat is voor later vanmiddag.

PS: het idee van een achtergrond zou goed werken, ik ga hier eens mee experimenteren.

J

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 12 December 2006, 10:30:43 »
Ik heb ook (van vroegah) nog het station Baden-Baden in m'n bezit. Je kent het wel, dat enorme Kurhaus. Bij dit niksnut stationnetje vond ik zelfs uiteindelijk geen een stationsgebouw passen, al helemaal B-B niet. Dus dan maar niet. Een stationsgebouw doesn't make any sense op mijn baan. De rest moet er dus een beetje bijpassen.

Misschien kan je toch nog wel wat met dat Baden-Baden station; Mijn mede baan bouwer heeft um ook en ook wij konden er niks mee als stationsgebouw. Toen kwam één van ons op het idee om dat gebouw dan maar als museum te gebruiken. Wat voor'n museum weten we eigenlijk niet maar er zijn diverse museua die in van die grote gebouwen zitten, dus hebben wij dat maar gedaan. Het staat nu met de spoor kant tegen de achtergrong zodat we daar niks aan ver anderd hebben. Het verschil is mogelijk wel dat wij een grote stad bouwen, maar met een goed verhaal kom je ook al een heel eind ;).

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 12 December 2006, 12:46:26 »
Een aantal reacties gaan ervan uit dat het een nederlandse stad betreft. "Een stad is vlak", "bredere starten", enz. Maar het betreft natuurlijk een "oude" stad in bergachtig gebied.

Kijk, dat zie ik dus anders. Een stad is vaak te vinden aan een rivier of baai, dus in een dal en derhalve redelijk vlak. Over het algemeen kun je zeggen dat verbindingswegen een dorp tot een stad laten uitgroeien. Dus je gaat niet zomaar een stad in bergachtig gebied bouwen als er niet goede wegen, bevaarbare rivieren of spoorverbindingen zijn.

Zoals al genoemd is Valletta een uitzondering. Die stad is eind 16e eeuw gebouwd als een versterkte stad op een rotspunt. Ze hebben destijds niet de moeite genomen om de boel af te vlakken en daarom heb je er straten waar je in de 1e versnelling omhoog moet - of ze zijn zo steil dat ze in trapvorm zijn utigevoerd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 12 December 2006, 13:08:14 »
Er zijn overigens vele andere uitzonderingen (San Francisco, Lissabon, Lyon, allerlei versterkte Italiaanse steden) omdat niet op elk strategisch kruispunt voldoende ruimte is, maar Peter heeft wel gelijk dat de meerderheid van de steden relatief vlak is. In het Rijndal kan ik zo één twee drie geen extreem heuvelachtige steden ophoesten. Afgezien daarvan, plat of bergachtig, ik vrees dat geen stad ter wereld te vinden is met slechs twee stadshuizen  :-|. Ik denk dat vooral de indruk te mager is. Zoals anderen ook al zeiden: dit soort huizen horen in een stedelijke omgeving. Zelfs als we het over de rand van de bebouwing hebben moet dat betekenen dat aan de overkant wel een stedelijke omgeving is ;). De infrastructuur doet ook niet echt steeds aan.
Wat KroKo zegt over a-locaties kan ik niet onderschrijven omdat ze daar in de 19e eeuw nog niet zo erg over nadachten ;D. Een modern appartementenblok gaat prima op zo'n uitzichtspunt, statige oude herenhuizen niet.

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 12 December 2006, 13:48:48 »
Jeroni,

heel kort gezocht (g aussicht mosel):

Bron is André Winters fotoverzameling.

Waarom deze foto: Cochem werd al genoemd. Rechts midden zie je in een bossage een woonhuis staan in de stijl die je "ongeveer" in de voorgestelde modellen hebt. Echter: jij gebruikt woonblokken in een sjieke uitvoering, meestal zul je vrijstaande woonhuizen op zulke locaties aantreffen. Het verschil is het bouwvolume. In hoeverre je daar problemen mee hebt moet je zelf bepalen. In de uitgave Modellbahnschule van Modelleisenbahner (zal ik vanavond bespreken) staat een voorbeeld van zo'n huis in model.

Dus, foto is het nog niet helemaal, maar in principe kan zoiets.

Sicco Jan

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #66 Gepost op: 12 December 2006, 15:17:03 »
Ik ben ook weleens in Boppard gewees (mooi stadje!) en daar staan wel zulk soort huizen maar dan echt in het centrum.
Dan zou je op je baan een groter gedeelte van de stad na moeten maken!
Twee van zulke losse huizen passen m.i. ook niet zomaar in jouw landschap.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #67 Gepost op: 12 December 2006, 16:46:30 »
Nounou, wederom bedankt voor de reacties. Leuk dat er actief wordt meegedacht.

Inderdaad slaan de 2 stadshuizen op deze manier eigenlijk nergens op. Het was gewoon zo'n dinsdagavonds-hersenspinsel, je kent 't wel ;). Als je dan toch gaat verbouwen, kun je net zo goed wat nieuws proberen.

De plannen zijn veranderd, ik ga wat dingen herzien. Allereerst leuk dat de baan enigszins in de smaak valt qua realiteit etc. Dat vond ik zelf ook wel nl., maar ik ga het geheel na alle reacties serieuzer nemen.
Ik heb in de hoek van de L (paar pagina's terug voor fotootje) een 'zone' waar ik ook niet helemaal blij mee ben. Hier zie je de lokaallijn rijden. Ach wat, ik maak er wel FF snel een fotootje van, dan leeft 't wat meer....

Het lijkt wat teveel op een mooi Alpenweitje, alleen de Milka-koeien ontbreken nog. Kortom: het past er niet echt bij. Tis leuk om de trein daar te zien rijden, maar verder....Het water ernaast (overigens gemaakt van EZ-water) is een klein zijriviertje van de Rijn. Ik zit erover te denken om het weitje om te toveren in wat stedelijker gebied. Op zich is Boppard niet echt klein, en staan er best flinke huizen. Boppard in N zal dat niet hebben, want daar heb ik de ruimte niet voor. Het was een fantasie-dorpje, met een serieuze achtergrond. Hier zal de bekende Duitse architect Vollmer voor wat stedelijke invulling gaan zorgen ;)

De reden dat ik dit wil veranderen is niet dat omdat ik nou eenmaal die stadshuizen heb ze erop moeten. Ik wil het dorp iets voller maken, want ik vond het altijd wat kaaltjes (Wesley). Nou is er op de voorgrond niks meer op dit moment dan draden en Fleischmann drukknoppen, maar hier zal de Rijnkade moeten komen. Dan slaat het eerder genoemde weitje dus ook nergens op. Rechts (boven de spiralen) zou ik het dorp kunnen uitbreiden, maar hier moet een halte voor de lokaalbaan komen. Of een eindstationnetje.

Dat moet ik nog visualiseren allemaal.....voor degenen die niet weten wat dat betekent: Het komt erop neer dat ik autistisch met m'n hoofd steunend op m'n vuisten een paar uur lang autistisch naar m'n baan ga zitten staren, en met regelmaat een slokje bier tot mij neem, terwijl ik probeer niet aan mooie vrouwen te denken.

Enniewee, na een kwartiertje googlen, hier een fotootje van Boppard 1:1.

Een zware bevalling, die modelspoorhobby.....

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #68 Gepost op: 12 December 2006, 20:38:17 »
Hier de oplossing!  ;D

Zoek een paar echte Boppartse foto´s zoals hier boven, maar dan met meer detail van enkele mooie gebbouwen.

Natuurlijk zijn foto's van soorgelijke dorpen in die regio ook geschikt!

Zoek dan dus een paar mooie gebouwen en maak daarvan de voorgevel in styreen.
Nee niet schrikken, styreen is makkelijk te gebruiken en laat zich prima knippen snijden en plakken! Ook is het er in alle soorten en maten dat scheelt dus weer knippen  ;)

Dan heb je in ieder geval een kloppende 3d achtergrond die je stad al veel sprekender en voller maakt!

Als je de smaak te pakken hebt, dan geloof mij maar en maak je die 2 panden waar we het nu over hebben ook uit styreen op de zelfde manier, en heb je precies wat je altijd al wilde alleen Vollmer niet uitbracht.

Het enige waar je een beetje op moet letten is, dat als je een plek op je baan hebt in het centrum, dat je ook een huis pakt uit een centrum van een stad als Boppart of iets dergelijks. En als je dus aan de rand van je stad op de baan een gebouwtje plaatst, dat je dan ook voorbeelden gebruikt van iets dat aan de rand van een stad als Boppart staat.

Goed, dat moet goed komen zou ik zeggen!  ;)

Vragen er over? Ik ben ook sinds kort bezig met styreen  ;) en de rest ken ik van m'n vakgebied. En ik leg het iedereen die wil, graag uit.

m.v.g.

Mark

PS: Weer heerlijke foto's, zo met die boemel!
« Laatst bewerkt op: 14 February 2007, 20:07:51 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #69 Gepost op: 12 December 2006, 21:27:58 »
Is een goed idee, Mark. Heb hier absoluut nog geen ervaring mee, maar ik wil het allicht proberen. Om te beginnen met de achtergrond lijkt me ueberhaupt al een goede ervaring. Ik ben vandaag wat wezen experimenteren met foto's van huizen en die printen. Ook heb ik een doosje van een V-huisje ingescand en dat geprint om te proberen. Wel leuk, maar het moet meer 3D.

Waar koop jij dat styreen?

Als je die foto's leuk vindt, gooi ik er nog wel wat hier op het draadje. 't moet wel leuk blijven natuurlijk, tussen al het huizen-gezeur door!

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #70 Gepost op: 12 December 2006, 21:35:35 »
Ik koop styreen van evergreen gewoon bij de modelspoor zaak in de buurt.
Er zijn ook goedkopere styreen aanbieders dan evergreen maar  dit merk heeft zo lekker veel verschillende maten strips, buisjes, kokers, profielen en plaatmateriaal in allerlij motieven en dergelijke.

m.v.g.

Mark

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #71 Gepost op: 12 December 2006, 21:47:12 »
Als ik tijd heb morgen dan ga ik FF langs de Wentink, eens proberen kan nooit kwaad eigenlijk. Ben op zoek naar detailopnamen van Bopparder huizen, maar er zijn er niet echt heel veel van, en het meeste is vakwerk (met de V van Vollmer). Dat zie ik mijzelf nou niet zo 1-2-3 klaarspelen met m'n stanleymesje....maar nogmaals: het gaat om het idee van een Rijndorpje. Geen replica van Boppard.

Waar die boemel rijdt op de foto plan ik iets hogers, een heuvel o.i.d. .Kijken wat mooi staat en haalbaar is. Ben op dit moment dus afwisselend aan het internetten en met huizen aan het schuiven......

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 12 December 2006, 22:09:01 »
de Lidl in Vreeden (D) had setjes huisjes met vakwerk voor E29,99. Daar kan je je geen buil aan vallen. Vreeden ligt natuurlijk wel net over de grens van de Achterhoek ;-)

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #73 Gepost op: 12 December 2006, 22:09:20 »
Let wel je styreen knutselwerkje hoeft niet helemaal op de 10de mm aan te sluiten op elkaar.
Vlekken en kleine naden werk je weg met verf, vuil en eventueel begroeing en dergelijke  ;)  
Dus het komt zeker wel goed

m.v.g.

Mark

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #74 Gepost op: 12 December 2006, 22:14:42 »
Via Google Afbeeldingen zijn zat foto's van Boppard te vinden. Klik maar eens hier

Een vriend van me is schipper en vaart regelmatig over de Rijn. Ik heb weleens een paar keer met hem meegevaren, het stuk tussen Koblenz en Mainz (met o.a. Boppard) is het mooist!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u