Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
30 July 2025, 23:47:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19

Auteur Topic: Boppard in N  (gelezen 886580 keer)

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Boppard in N
« Reactie #1080 Gepost op: 27 February 2008, 12:43:49 »
Hoi,

Moest jij niet vliegen in Frankrijk of vergis ik me nu een week (wat best kan want ik moet leren voor tentamens en m'n geheugen is dan net een theezeefje).

Kijk dat zijn tenminste heuveltjes. Volgens mij worden de treinen steeds een beetje kleiner, of het landschap grootser en wijdser.

wijnranken van busch? Is dat spoor N waar je het nu over hebt? 

Ik denk dat ik wel antwoord kan geven, Busch maakt o.a. wijnranken in H0 en zonnebloemen voor spoor N. Vor wijnranken kan je dus lekker op de oude manier doorknutselen. Je kan hooguit een paar zonnebloemen neerplanten in een achtertuintje.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #1081 Gepost op: 27 February 2008, 12:53:15 »
Hi Robert op-bezoek-bij-team....zozo......

Ja, dat moest aanvankelijk wel, maar het was K-weer, dus het Feest der Gestuiter ging niet door.....dag vrij, dus dag Boppard.

Vandaag is dat hetzelfde....heb dus eindelijk weer es een beetje tijd voor de baan.
Nou, die wijnranken dat wordt weer lekker zelf 'basteln', ook prima.

@Waterman,

alle reden voor achterdocht. Echter heb ik al 4,5 meter zo gebouwd. Wat ik doe, is nl. eerst pleepapier nat gemaakt met verdunde houtlijm hierover heen als initiele 'korst'. Pas daarna komt het gips. Gips meteen hierop wordt inderdaad niks, kun je het net zo goed meteen op de rails smeren. :)

Waterman

• Offline Offline
« Reactie #1082 Gepost op: 27 February 2008, 13:54:12 »
Dank je wel voor de uitleg Jeroen  :)

Als ik nu even iets voor de hand liggend mag navragen... uit het gips dat je op die onderlaag smeert, ga je na harding dan rotsen, muren etc. modelleren? Ga je dan het gips met beiteltjes, mesje ect. te lijf? En welk gips gebruik je hiervoor? (niet alle soorten harden even goed uit voor dit doel toch?)

Was fijner gaas gebruiken geen mogelijkheid, waardoor je die papierlaag kon weglaten? Ik heb in modelspoorhandboek nl. een gelijkaardige methode gezien op die manier... niet dat ik geloof dat wat in dergelijke boeken staat zaligmakend is, maar het is wel interessant om het eens te toetsen aan jouw bouwervaringen.

En tenslotte... toen Spoorweg Journaal nog groot- en modelspoor combineerde, sprak Ger Moes in zijn rubriek vaak over de Hard Shell-methode. Hier ervaringen mee?
Plank met treinen - 2-rail - dcc

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #1083 Gepost op: 27 February 2008, 15:06:20 »
Waterman,

ja, dat is inderdaad de bedoeling. Zo heb ik dat altijd gedaan, werkt prima. Het werktuig wat ik gebruik: messen, plamuurmessen en een spijkertje/schroefje (om muren in te krassen). Ik gebruik modelgips van Knauf. Goede ervaringen mee tot nu toe.......houd ik gewoon zo.

Fijner gaas was een oplossing geweest, maar ik heb hier nog 180 vierkante kilometer kippengaas, dus dat moet eerst op. Je hebt ook horrengaas, dat is op zich beter, werkt wat prettiger, maar ja........moet ik dat weer kopen. De onderbouw van het landschap bouwde ik tot nu toe altijd van rotzooi en afval materiaal.

Met de hard-shell methode heb ik geen ervaring.

Catweazle

• Offline Offline
« Reactie #1084 Gepost op: 27 February 2008, 15:13:41 »
Kijk eens op mijn draadje over mijn baan>

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7489.0

Hier beschrijf ik met wat foto's hoe ik het doe. Ik gebruik als basis piepschuim spanten en drapeer daar goedkope kunststof horregaas op. Deze prik ik met spijkertjes/nietjes vast in
de spanten. Daarna gaat er een dunne laag flexibele tegellijm overheen, dat geeft een mooi effect voor ondergrond. Daar waar rotsen komen spatel ik gips en bewerk die tot rotsblokken. Ik moet licht maar toch stevig werken en dat lukt hiermee geweldig.

gr. Edwin
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

aj

• Offline Offline
  • roco digitaal! Eurospoor, t was prachtig!
« Reactie #1085 Gepost op: 27 February 2008, 17:19:23 »
@ AJ,

wijnranken van busch? Is dat spoor N waar je het nu over hebt? Dan wil ik wel es een fotootje zien.

Ik denk dat ik maar weer in mijn normale methode verval, mocht ik ze gaan maken.

Ok, wie weet vandaag meer foto's.

Ha, het is (jammer genoeg voor jou :P) H0.. Maar het is een super geduldig en langdurig karwei. Foto's zal ik maken als ze af zijn.

Gr,
ajs

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #1086 Gepost op: 27 February 2008, 18:02:38 »
Ja, laat maar es wat van die wijnranken zien. Ik ben wel benieuwd.

Waterman

• Offline Offline
« Reactie #1087 Gepost op: 27 February 2008, 19:16:53 »
@Jeroen: hartelijk dank voor je uitleg. Ik wel even lachen bij je kippengaas verhaal, 'k laat m'n fantasie maar vrij over de anier waarop iemand aan 180m² van dat spul geraakt  :D
Nog één vraagje: waar koop je die Knauf modelgips ? Ik kan me niet voorstellen dat je die gewoon in de bouwmarkt vind? En als je die dan in modelbouwwinkels koopt, heeft dat dan zijn weerslag op de prijs? Bij een baan als de jouw moet je er toch heel wat van smeren?

@Edwin: ook hartelijk bedankt voor je uitleg, ik ga zeker een kijkje nemen bij jou topic, nog wat rondsurfen en als ik nog vragen heb stel ik je die via pm. Want één vraag blijft nog altijd onbeantwoord voor mij, wat doe je namelijk nadat die gipsshell dan is gedroogd ???

Hans Kl

• Offline Offline
  • Periode III - heden
« Reactie #1088 Gepost op: 27 February 2008, 19:23:52 »
Waterman,

Ik heet dan geen Jeroni, maar het Knauff modelbouwgips is gewoon verkrijgbaar bij de bouwmarkten.
Je bent wel goedkoper uit als je de grootste verpakking koopt.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #1089 Gepost op: 27 February 2008, 19:39:32 »
Waterman,

Hans heeft gelijk. Het spul is gewoon bij de Gamma te vinden, en inderdaad heb ik al aardig wat van de grootste verpakkingen erdoorheen gejaagd. Het is wel duurder dan Rotband, maar dan ook fijner....en zoals ik al zei: (gips werkt ellendig) dit gips werkt prima, en is veelzijdig toepasbaar.

Wat ik doe nadat de gipstroep is opgedroogd.......

......zul je vanzelf zien. Ik zal proberen bij wijze van voorbeeld dit deel van het topic zo goed mogelijk te documenteren.

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #1090 Gepost op: 27 February 2008, 19:52:34 »
... OK, nog 1 shot dan vanuit het wijnberg perspectief. Je ziet dat het vrij steile hellingen zijn. Ben benieuwd hoe het uitpakt met begroeiing erop.

Hoi Jeroen,

Terugkomend op je burcht bovenaan de gipsbult, hierbij een foto uit de buurt van Boppard (Oberwesel om precies te zijn):

Zoals je ziet pakt het met die begroeiiing wel goed uit. Zo goed zelfs dat de roofridders van vroeger het (inmiddels overwoekerde) pad vast niet meer kunnen terugvinden waarlangs ze vroeger naar hun burcht klommen. :)
Oftewel, je kunt je weer uitleven met groen spul! En dan zie je niks meer terug van al dat gips... ;)

Groets, Hans
« Laatst bewerkt op: 28 February 2008, 00:41:12 door Peter Korsten. Reden: Plaatje verkleind. »
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Tomas131

• TraXXer
  • Offline Offline
  • Br 146.2
« Reactie #1091 Gepost op: 27 February 2008, 20:20:40 »
Je kan toch ook modeleermassa gebruiken voor je bergen ??? Gips is naar mijn idee heel vloeibaar.
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #1092 Gepost op: 27 February 2008, 21:35:14 »
Hans,

bedankt voor de foto! Ik heb meer van dit soort foto's gezien, vandaar dat het nogal op het oog te steile hellingen lijken. Eigenlijk was dit precies wat ik in mind had voor het te bouwen deel. De burcht komt op een debiel steile helling met veel van die wilde begroeiing a la wat ik al heb aan de linkerkant. Boven het station komt dan een wat minder steile hellingen met waarschijnlijk een deel wijngaarden. Dat wil ik toch nog een keertje bouwen dicht aan het spoor, altijd leuk. Bovendien heb ik hier veel foto's van verzameld.........mede dankzij jullie!. Krijg vrij vaak foto's en artikelen via de mail en pm (en binnenkort zelfs post als het allemaal lukt) ;) ) en hier in het draadje! Waarvoor dank.

Ik ben vandaag nog even wezen shoppen bij de Wentinkjes in Arnhem, en ik ben niet met lege handen thuisgekomen. Nuttige/noodzakelijke en leuke dingen gekocht. Ik zal het asap op de foto zetten, maar vanavond niet meer. Morgen moet ik weer wat betekenen voor de nieuwe baas, dus even geen treinen. Als het goed is gaat vrijdagmiddag druk worden, want dan gaat het gipsverhaal van start.

Citaat
Je kan toch ook modeleermassa gebruiken voor je bergen ??? Gips is naar mijn idee heel vloeibaar.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat je bedoelt met modelleermassa. Ik gebruik altijd gips, en ja, als ik het net na het mengen op m'n baan zou smeren, dan is het inderdaad veel te dun. Je moet gewoon even wachten en erbij blijven. Ik zal het nog eens zeggen: je moet gewoon even wachten. Even wachten. En erbij blijven. Blijf bij het gips tijdens het wachten. Gaat de telefoon? Oh, leuk voor je, maar blijf bij het gips. Voor je het weet is het uitgehard, en zit het muurvast in je emmertje/kommetje/vingerhoedje wat dan ook.

Morael van het verhael: als het gips hard begint te worden, dan is het klaar om ermee te werken. Je hebt dan exact 4 minuten en 13 milliseconden voordat het te hard is, dus werk met kleine porties tegelijk. Ik weet, dan schiet het niet op, maar je dwingt jezelf goed op te letten en al je gips te gebruiken. Omdat je dus kleine vlakken tegelijk aanpakt, kun je gedetailleerder werken.

Dit hele verhaal komt in de praktijk........op z'n vroegst vrijdagmiddag!

Waterman

• Offline Offline
« Reactie #1093 Gepost op: 28 February 2008, 13:45:43 »
Hartelijk dank aan allen voor de gips-tips, bij een volgende bezoekje aan de Gamma zal ik er zeker op letten. En ik kan nog altijd informatie over adviezen vragen natuurlijk  :D
(Belgisch grapje, 'k weet niet of Het Peulengaleis, met de sketch met de Gamma-homo's ooit in Nederland op de televisie geweest is)

@ Jeroen: Bouw ze! Ik kijk al uit naar de volgende foto's en verslagen!
En om je alvast een compliment te geven ter motivatie: onder andere jouw topic hier heeft me nu echt wel overtuigd van de mogelijkheden van N-schaal  :)

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #1094 Gepost op: 29 February 2008, 12:04:05 »
@Waterman,

met N kun je als je wilt detailleren, maar ook ruimer werken. De voordelen en nadelen van N zijn legio, en ieder heeft zijn eigen keuze. Maar ik ben vereerd dat je dankzij Boppard N meer bent gaan waarderen. Zoek maar goed, want er zijn ook ECHTE juweeltjes van banen op het net te vinden.

Nou, dan maar wat serieuzers. Hoe is het met de berg?

Ik was gisteravond alvast begonnen met verder klooien aan m'n nieuwe project, dus inmiddels 'liggen we voor op schema' ;). De berg heeft nu over het kippengaas een laag pleepapier dat nu hard is geworden van de verdunde houtlijm. Dit levert weinig spectaculaire plaatjes op, maar ik heb beloofd dit zo goed mogelijk te documenteren.

Hier ben ik nog bezig, en is alles nog nat (gisteravond). Zorg ervoor dat je eventuele sporen onder je nieuwe berg wel even afdekt, want als er een gaatje in het tere natte pleepapier valt, en er drupt lijm op de rails kun je weer gaan zitten huilen, en daar zijn de buren niet blij mee op dit tijdstip van de nacht!

Deze foto is net genomen. Nu is alles droog. Je hebt nu een harde en dunne korst, dus een mooie basis om verder te gaan prutsen met gips e.d.

Word of advice als je met kippengaas gaat werken: let verdorie goed op je handen en vingers. Het is -zeker als het van een rol komt- nogal resistent, en krult graag alle kanten op.  Als je net stukken eraf hebt geknipt met een zijkniptang zijn de kantjes echt als scheermesjes. En niet zo'n laffe Mach3 turbo lemmet, nee, een echte Oud-Grieksch Mes waar je nog zout mee zou kunnen snijden! En daar heb je scherpe messen voor nodig, dames en heren! Oppassen dus. Eventueel handschoenen aan, maar dan vind ik mezelf teveel lijken op Eigen Huis&Tuin-presentatoren, dus doe ik dat heel onverstandig altijd maar niet.  ::)

Nou, vanmiddag verder gipsen, en dat soort dingen. Hopen dat het niet een grote knoeiboel wordt.