Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 02:21:00
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)  (gelezen 10468 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #15 Gepost op: 30 December 2009, 19:31:33 »
Ik heb het boek Spoorwegmaterieel in Nederland en daar staat deze wagon in ik zal hem morgen voor je inscanen en naar je toe mailen
De tekening is wel 1:160 maar die kun je vergroten naar 1:87, ik zal beide bladzijden scannenvoor ook die met de gegevens  (y)

Groetjes edwin

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #16 Gepost op: 30 December 2009, 20:45:15 »
??? als je kop maakt betekent dit dat de locomotief omloopt naar de andere kant, maar de foto laat zien dat dat niet gebeurd is. De loc rijdt ,  van uit Akzo bezien, eerst met een bocht naar rechts naar Enschede. Dan moet hij dus richting veranderen om naar Hengelo te gaan. Als hij niet omloopt moet de locomotief duwen.
schets:
<-Hengelo ______________________________________Enschede >
               ______________________________________
                ________________________________ (kopspoor)
                        \____________________/
                                    /           
                                   /
                       AKZO    /
Nee, kopmaken is van richting wisselen (met hetzelfde treinnummer, waar van toepassing) (en "keren" is van richting wisselen met treinnummerverandering).
Of je de loc omloopt naar de andere kant of niet maakt daar niets voor uit.
De loc kan daar niet omlopen (en dat zouden ze vermoedelijk toch niet doen als het ff kan, veel te veel moeite  ::) ), dus inderdaad is hij aan het duwen. Ik meen ook niet anders beweerd te hebben met "nu wordt de trein teruggeduwd"...
Je schets moet als volgt zijn:
<-Hengelo -------------------------------------------
              ------------------------------------------- Enschede->
                --------------------------] (kopspoor)
                                     /
                                    /           
                                   /
                                  /
                                  |
                       AKZO    |

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #17 Gepost op: 30 December 2009, 20:50:30 »
Wordt de trein geduwd richting het AKzo terrein of hij wordt getrokken richting het baanvak Hengelo-Enschede. Maar er wordt zeker geen kop gemaakt.
Op de tweede en laatste opname van de 2200 wordt de trein getrokken naar het baanvak Hgl-Es.
Daar wordt welzeker "kopgemaakt" - dat komt (kwam) daar slechts neer op het omzetten van de rijrichtingsleutel van "vooruit" naar "achteruit" (of hem uitnemen uit de stuurstand aan de platte kop en hem in de stand "vooruit" in de stuurstand aan de neuszijde plaatsen).
Tussen het kopspoor langs het baanvak Hgl-Es bij de Pruisische Veldweg wordt/werd altijd met loc voor gereden en van/naar emnplacement Hgl dus altijd geduwd.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #18 Gepost op: 31 December 2009, 09:44:25 »
Fraai bericht Illya. Dat maakt herinneringen wakker aan vroeger(©)!
Toen mijn oom nog leefde en aan de Kuipersdijk woonde (het derde of vierde huis vanaf het spoor), heb ik heel vaak woensdagsmiddags met mijn broertje van achter de garage naar de treinen staan kijken. Bij de straat en de overweg mochten we nog niet komen, te gevaarlijk  :)

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Rockerbox

  • Gast
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #19 Gepost op: 31 December 2009, 14:33:43 »
Hallo Edwin.

IK weet zeker dat er meer mensen interesse hebben in de tekening.
Ik heb het boek Spoorwegmaterieel in Nederland en daar staat deze wagon in ik zal hem morgen voor je inscanen en naar je toe mailen
De tekening is wel 1:160 maar die kun je vergroten naar 1:87, ik zal beide bladzijden scannenvoor ook die met de gegevens  (y)

Groetjes edwin
Zou je misschien zo vriendelijk willen zijn om de tekening of linkje in dit lijntje te plaatsen ?
Onze dank zal zoals gebruikelijk groot zijn.

 (y) Geluk in tuk veur allen in 2010 (y)

Rino

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #20 Gepost op: 31 December 2009, 14:40:58 »
Aangezien ik met het copyright verhaal zit heb ik lieverd dat mensen die deze tekening willen hebben mijn even via een PN benaderen waarin het emailadres staat dan stuur ik hem via de mail.

Groetjes edwin

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #21 Gepost op: 04 January 2010, 14:59:58 »
Verder; voordat op locatie Hengelo een gasturbine kwam was er per spoor een continue aanvoer van kolen (de blauwe transportgoten zijn nog deels zichtbaar)
Waar zijn de restanten nog te zien dan? Het enige dat volgens mij nog staat, is de blauwe loods waar de wagons gelost worden. De kolencentrale is volgens mij verkocht aan China. Zal mn vader eens vragen als hij thuis hoe dat ook al weer zat. Hij heeft met die kolencentrale en gasturbine gewerkt. De transportbanen hebben nog een tijdlang aan de overkant van het kanaal gelegen.
Spoorgroet, Martin

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #22 Gepost op: 04 January 2010, 16:59:20 »
Waar zijn de restanten nog te zien dan? Het enige dat volgens mij nog staat, is de blauwe loods waar de wagons gelost worden. De kolencentrale is volgens mij verkocht aan China. Zal mn vader eens vragen als hij thuis hoe dat ook al weer zat. Hij heeft met die kolencentrale en gasturbine gewerkt. De transportbanen hebben nog een tijdlang aan de overkant van het kanaal gelegen.

Hmmm is voor mij ook al weer 'even' geleden. Naar mijn idee (vanaf Waarbeek komende) was er links van de weg over het terrein nog een klein stukje te zien komende uit de loods.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden