Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 10:45:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 10:31:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:28:20
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Onshape gebruikersgroep door Joz
Vandaag om 09:41:00
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
Vandaag om 07:51:53
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Martijnstein
Vandaag om 06:17:52
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
  

Auteur Topic: Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)  (gelezen 10919 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2042
  • Allegra" treinstel
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #15 Gepost op: 30 December 2009, 19:31:33 »
Ik heb het boek Spoorwegmaterieel in Nederland en daar staat deze wagon in ik zal hem morgen voor je inscanen en naar je toe mailen
De tekening is wel 1:160 maar die kun je vergroten naar 1:87, ik zal beide bladzijden scannenvoor ook die met de gegevens  (y)

Groetjes edwin

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #16 Gepost op: 30 December 2009, 20:45:15 »
??? als je kop maakt betekent dit dat de locomotief omloopt naar de andere kant, maar de foto laat zien dat dat niet gebeurd is. De loc rijdt ,  van uit Akzo bezien, eerst met een bocht naar rechts naar Enschede. Dan moet hij dus richting veranderen om naar Hengelo te gaan. Als hij niet omloopt moet de locomotief duwen.
schets:
<-Hengelo ______________________________________Enschede >
               ______________________________________
                ________________________________ (kopspoor)
                        \____________________/
                                    /           
                                   /
                       AKZO    /
Nee, kopmaken is van richting wisselen (met hetzelfde treinnummer, waar van toepassing) (en "keren" is van richting wisselen met treinnummerverandering).
Of je de loc omloopt naar de andere kant of niet maakt daar niets voor uit.
De loc kan daar niet omlopen (en dat zouden ze vermoedelijk toch niet doen als het ff kan, veel te veel moeite  ::) ), dus inderdaad is hij aan het duwen. Ik meen ook niet anders beweerd te hebben met "nu wordt de trein teruggeduwd"...
Je schets moet als volgt zijn:
<-Hengelo -------------------------------------------
              ------------------------------------------- Enschede->
                --------------------------] (kopspoor)
                                     /
                                    /           
                                   /
                                  /
                                  |
                       AKZO    |

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #17 Gepost op: 30 December 2009, 20:50:30 »
Wordt de trein geduwd richting het AKzo terrein of hij wordt getrokken richting het baanvak Hengelo-Enschede. Maar er wordt zeker geen kop gemaakt.
Op de tweede en laatste opname van de 2200 wordt de trein getrokken naar het baanvak Hgl-Es.
Daar wordt welzeker "kopgemaakt" - dat komt (kwam) daar slechts neer op het omzetten van de rijrichtingsleutel van "vooruit" naar "achteruit" (of hem uitnemen uit de stuurstand aan de platte kop en hem in de stand "vooruit" in de stuurstand aan de neuszijde plaatsen).
Tussen het kopspoor langs het baanvak Hgl-Es bij de Pruisische Veldweg wordt/werd altijd met loc voor gereden en van/naar emnplacement Hgl dus altijd geduwd.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #18 Gepost op: 31 December 2009, 09:44:25 »
Fraai bericht Illya. Dat maakt herinneringen wakker aan vroeger(©)!
Toen mijn oom nog leefde en aan de Kuipersdijk woonde (het derde of vierde huis vanaf het spoor), heb ik heel vaak woensdagsmiddags met mijn broertje van achter de garage naar de treinen staan kijken. Bij de straat en de overweg mochten we nog niet komen, te gevaarlijk  :)

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Rockerbox

  • Gast
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #19 Gepost op: 31 December 2009, 14:33:43 »
Hallo Edwin.

IK weet zeker dat er meer mensen interesse hebben in de tekening.
Ik heb het boek Spoorwegmaterieel in Nederland en daar staat deze wagon in ik zal hem morgen voor je inscanen en naar je toe mailen
De tekening is wel 1:160 maar die kun je vergroten naar 1:87, ik zal beide bladzijden scannenvoor ook die met de gegevens  (y)

Groetjes edwin
Zou je misschien zo vriendelijk willen zijn om de tekening of linkje in dit lijntje te plaatsen ?
Onze dank zal zoals gebruikelijk groot zijn.

 (y) Geluk in tuk veur allen in 2010 (y)

Rino

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2042
  • Allegra" treinstel
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #20 Gepost op: 31 December 2009, 14:40:58 »
Aangezien ik met het copyright verhaal zit heb ik lieverd dat mensen die deze tekening willen hebben mijn even via een PN benaderen waarin het emailadres staat dan stuur ik hem via de mail.

Groetjes edwin

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
  • *
    • Flickr
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #21 Gepost op: 04 January 2010, 14:59:58 »
Verder; voordat op locatie Hengelo een gasturbine kwam was er per spoor een continue aanvoer van kolen (de blauwe transportgoten zijn nog deels zichtbaar)
Waar zijn de restanten nog te zien dan? Het enige dat volgens mij nog staat, is de blauwe loods waar de wagons gelost worden. De kolencentrale is volgens mij verkocht aan China. Zal mn vader eens vragen als hij thuis hoe dat ook al weer zat. Hij heeft met die kolencentrale en gasturbine gewerkt. De transportbanen hebben nog een tijdlang aan de overkant van het kanaal gelegen.
Spoorgroet, Martin

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #22 Gepost op: 04 January 2010, 16:59:20 »
Waar zijn de restanten nog te zien dan? Het enige dat volgens mij nog staat, is de blauwe loods waar de wagons gelost worden. De kolencentrale is volgens mij verkocht aan China. Zal mn vader eens vragen als hij thuis hoe dat ook al weer zat. Hij heeft met die kolencentrale en gasturbine gewerkt. De transportbanen hebben nog een tijdlang aan de overkant van het kanaal gelegen.

Hmmm is voor mij ook al weer 'even' geleden. Naar mijn idee (vanaf Waarbeek komende) was er links van de weg over het terrein nog een klein stukje te zien komende uit de loods.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden