Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

viessmann 4500 door Kees van der knijff
Vandaag om 21:46:44
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:44:08
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 21:32:50
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
Vandaag om 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
  

Auteur Topic: Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)  (gelezen 10766 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2033
  • Allegra" treinstel
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #15 Gepost op: 30 December 2009, 19:31:33 »
Ik heb het boek Spoorwegmaterieel in Nederland en daar staat deze wagon in ik zal hem morgen voor je inscanen en naar je toe mailen
De tekening is wel 1:160 maar die kun je vergroten naar 1:87, ik zal beide bladzijden scannenvoor ook die met de gegevens  (y)

Groetjes edwin

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #16 Gepost op: 30 December 2009, 20:45:15 »
??? als je kop maakt betekent dit dat de locomotief omloopt naar de andere kant, maar de foto laat zien dat dat niet gebeurd is. De loc rijdt ,  van uit Akzo bezien, eerst met een bocht naar rechts naar Enschede. Dan moet hij dus richting veranderen om naar Hengelo te gaan. Als hij niet omloopt moet de locomotief duwen.
schets:
<-Hengelo ______________________________________Enschede >
               ______________________________________
                ________________________________ (kopspoor)
                        \____________________/
                                    /           
                                   /
                       AKZO    /
Nee, kopmaken is van richting wisselen (met hetzelfde treinnummer, waar van toepassing) (en "keren" is van richting wisselen met treinnummerverandering).
Of je de loc omloopt naar de andere kant of niet maakt daar niets voor uit.
De loc kan daar niet omlopen (en dat zouden ze vermoedelijk toch niet doen als het ff kan, veel te veel moeite  ::) ), dus inderdaad is hij aan het duwen. Ik meen ook niet anders beweerd te hebben met "nu wordt de trein teruggeduwd"...
Je schets moet als volgt zijn:
<-Hengelo -------------------------------------------
              ------------------------------------------- Enschede->
                --------------------------] (kopspoor)
                                     /
                                    /           
                                   /
                                  /
                                  |
                       AKZO    |

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #17 Gepost op: 30 December 2009, 20:50:30 »
Wordt de trein geduwd richting het AKzo terrein of hij wordt getrokken richting het baanvak Hengelo-Enschede. Maar er wordt zeker geen kop gemaakt.
Op de tweede en laatste opname van de 2200 wordt de trein getrokken naar het baanvak Hgl-Es.
Daar wordt welzeker "kopgemaakt" - dat komt (kwam) daar slechts neer op het omzetten van de rijrichtingsleutel van "vooruit" naar "achteruit" (of hem uitnemen uit de stuurstand aan de platte kop en hem in de stand "vooruit" in de stuurstand aan de neuszijde plaatsen).
Tussen het kopspoor langs het baanvak Hgl-Es bij de Pruisische Veldweg wordt/werd altijd met loc voor gereden en van/naar emnplacement Hgl dus altijd geduwd.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #18 Gepost op: 31 December 2009, 09:44:25 »
Fraai bericht Illya. Dat maakt herinneringen wakker aan vroeger(©)!
Toen mijn oom nog leefde en aan de Kuipersdijk woonde (het derde of vierde huis vanaf het spoor), heb ik heel vaak woensdagsmiddags met mijn broertje van achter de garage naar de treinen staan kijken. Bij de straat en de overweg mochten we nog niet komen, te gevaarlijk  :)

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Rockerbox

  • Gast
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #19 Gepost op: 31 December 2009, 14:33:43 »
Hallo Edwin.

IK weet zeker dat er meer mensen interesse hebben in de tekening.
Ik heb het boek Spoorwegmaterieel in Nederland en daar staat deze wagon in ik zal hem morgen voor je inscanen en naar je toe mailen
De tekening is wel 1:160 maar die kun je vergroten naar 1:87, ik zal beide bladzijden scannenvoor ook die met de gegevens  (y)

Groetjes edwin
Zou je misschien zo vriendelijk willen zijn om de tekening of linkje in dit lijntje te plaatsen ?
Onze dank zal zoals gebruikelijk groot zijn.

 (y) Geluk in tuk veur allen in 2010 (y)

Rino

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2033
  • Allegra" treinstel
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #20 Gepost op: 31 December 2009, 14:40:58 »
Aangezien ik met het copyright verhaal zit heb ik lieverd dat mensen die deze tekening willen hebben mijn even via een PN benaderen waarin het emailadres staat dan stuur ik hem via de mail.

Groetjes edwin

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 606
  • *
    • Flickr
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #21 Gepost op: 04 January 2010, 14:59:58 »
Verder; voordat op locatie Hengelo een gasturbine kwam was er per spoor een continue aanvoer van kolen (de blauwe transportgoten zijn nog deels zichtbaar)
Waar zijn de restanten nog te zien dan? Het enige dat volgens mij nog staat, is de blauwe loods waar de wagons gelost worden. De kolencentrale is volgens mij verkocht aan China. Zal mn vader eens vragen als hij thuis hoe dat ook al weer zat. Hij heeft met die kolencentrale en gasturbine gewerkt. De transportbanen hebben nog een tijdlang aan de overkant van het kanaal gelegen.
Spoorgroet, Martin

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #22 Gepost op: 04 January 2010, 16:59:20 »
Waar zijn de restanten nog te zien dan? Het enige dat volgens mij nog staat, is de blauwe loods waar de wagons gelost worden. De kolencentrale is volgens mij verkocht aan China. Zal mn vader eens vragen als hij thuis hoe dat ook al weer zat. Hij heeft met die kolencentrale en gasturbine gewerkt. De transportbanen hebben nog een tijdlang aan de overkant van het kanaal gelegen.

Hmmm is voor mij ook al weer 'even' geleden. Naar mijn idee (vanaf Waarbeek komende) was er links van de weg over het terrein nog een klein stukje te zien komende uit de loods.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden